2021-01-05, 13:25
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Jag vet folk som tagit 30-40 blåa per dygn och har hållt på att dö av det. Sedan kommer ni och säger att man kan dö om man slutar. Jag säger inte att ni har fel men alla psykiatriker säger att sova 8 h per dygn och vara drog och alkoholfri är det bästa.

Jag får "mixed messages"...

Finns ingen som någonsin har dött av 30 eller 40 blå. Krävs enorma mängder blandat med opiater och alkohol för att dö.
Citera
2021-01-05, 14:00
Medlem
Vilka tider pratar vi om jag vet folk som tagit 10 blåa om dagen i kanske 2 månader och sen slutat. Det verkar som ni överdriver (vill inte vara otrevlig) men jag ser all Benso som hallonbåtar i jämförelse med kola som ju kan få hjärtat att klappa ihop eller får stroke eller hjärnblödning
Citera
2021-01-05, 14:02
Medlem
Citat:
Jag vet folk som tagit 30-40 blåa per dygn och har hållt på att dö av det. Sedan kommer ni och säger att man kan dö om man slutar. Jag säger inte att ni har fel men alla psykiatriker säger att sova 8 h per dygn och vara drog och alkoholfri är det bästa.

Jag får "mixed messages"...

Tror du har missförstått någonting, avtändning från bensodiazepiner kan vara dödlig. Det är fakta och du kan hitta information om det på internet. Jag hade inte oroat mig, det är individuellt och självklart ovanligt att avlida men risken existerar vilket skiljer bensodiazepin avtändning ifrån andra avtändningar.
Citera
2021-01-05, 15:44
Medlem
Tangentriddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
Den är extremt hög. du behöver troligen läggas in tyvärr så du inte dör hemma eller fått ett EP-anfall utomhus. Det är verkligen farligt. jag skojar inte. Fick skälv söka hjälp en gång då jag ätit ikto runt 2 månader bara.

Fick trappa ut med stesolid som de delade ut på beroendemottaningen.
Det tog 5 månader ! att trappa ner det helt.

Lite skillnad på om man käkat stora mängder ikto och stora mängder alpra. Ikto har en lång halveringstid vilket gör att stora mängder ackumuleras i kroppen. Vet inte ekvivalenstabellen mellan ikto och alpra men bör vara snarlika. Vilket gör att du kunnat käka större mängd, 3-4 gånger alpra kontra till ikto och få samma reaktion om du slutar tvärt. Fast ikton var väl till din fördel på ett sätt denna gång då den inte löpte ut lika tvärt utan trappade ur sig själv. Så finns väl för och nackdelar antar jag.

Har jag själv slutat tvärt med 4-8mg dagligen i 6mån, utan några vidare bekymmer mer än svettiga händer och fötter och lite rastlöshet. Så vi är alla olika.

Skulle dock rekommendera att de flesta som inte känner till sin kropps reaktion att trappa ned.
Citera
2021-01-05, 15:46
Medlem
Tangentriddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Tror du har missförstått någonting, avtändning från bensodiazepiner kan vara dödlig. Det är fakta och du kan hitta information om det på internet. Jag hade inte oroat mig, det är individuellt och självklart ovanligt att avlida men risken existerar vilket skiljer bensodiazepin avtändning ifrån andra avtändningar.

Samma reaktion med alkohol. Alkohol och benso är inte att leka med. Men de flesta tar det som om det vore betablockerare och saft. (Är väl själv en av dem, men är genom trial and error och vet hur tolerant jag är mot det mesta trots nollad tolerans).
Citera
2021-01-05, 18:11
Medlem
Pratade med sjukvården som rekommenderar (kan vara bra för er att veta även om de flesta av er säkert redan vet) nedtrappning med 0,5 mg per vecka. Så om man tagit 15 mg per dygn ska man alltså ta 14,5 mg per dygn vecka 1, vecka 2 blir det 14 mg per dygn osv. Detta kommer jag inte följa jag tar hälften från och med imorgon och så får det gå som det går. Jag tror inte jag kommer få något jävla krampanfall eller andningsbesvär.

Läkaren sa också att om man får andnöd så hjälper det inte att ta blåa om man har på sig.
Citera
2021-01-05, 18:18
Bannlyst
Citat:
Vilka tider pratar vi om jag vet folk som tagit 10 blåa om dagen i kanske 2 månader och sen slutat. Det verkar som ni överdriver (vill inte vara otrevlig) men jag ser all Benso som hallonbåtar i jämförelse med kola som ju kan få hjärtat att klappa ihop eller får stroke eller hjärnblödning

Jag har varit inne på precis samma sak.
Efter att ha ätit Xanor och Stesolid i 20 års tid så då jag skulle sluta rakt av för en arbetsintervju gick jag av tvärt i 3 veckors tid. Kände inte speciellt mycket ångest över detta.

Jag säger inte att man inte kan få obehag av sluta med det. Men trappa man ner på det lugn så ser jag inte det skulle vara "svåraste saken i världen och kräver inläggning och behandlingshem i 10 år"

Det är bara till trappa ner på det och då man mår dåligt så träna bort det på gymmet.

Gick av AAS efter många års användande och det var avtändningen från helvetet. Benzo ligger inte ens i närheten av det.
Citera
2021-01-05, 18:38
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Jag har varit inne på precis samma sak.
Efter att ha ätit Xanor och Stesolid i 20 års tid så då jag skulle sluta rakt av för en arbetsintervju gick jag av tvärt i 3 veckors tid. Kände inte speciellt mycket ångest över detta.

Jag säger inte att man inte kan få obehag av sluta med det. Men trappa man ner på det lugn så ser jag inte det skulle vara "svåraste saken i världen och kräver inläggning och behandlingshem i 10 år"

Det är bara till trappa ner på det och då man mår dåligt så träna bort det på gymmet.

Gick av AAS efter många års användande och det var avtändningen från helvetet. Benzo ligger inte ens i närheten av det.

Får man fråga varför du käkar bens ifall du inte har ångest? I 20 års tid dessutom.

"Men trappar man ner på det lugn så ser jag inte det skulle vara "svåraste saken i världen.." Fast både du och vi andra i tråden pratar om vad som händer ifall man slutar cold turkey.
Citera
2021-01-05, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Får man fråga varför du käkar bens ifall du inte har ångest? I 20 års tid dessutom.

"Men trappar man ner på det lugn så ser jag inte det skulle vara "svåraste saken i världen.." Fast både du och vi andra i tråden pratar om vad som händer ifall man slutar cold turkey.

Man får fråga

Jag har Ångest och ADHD.

Därför Benzo och ADHD medicin.
Zolpidem till natten.

Jag har nog alltid haft ångest så länge jag minns. Medicinen jag har är så klart lagligt utskrivna av leg läkare.
Xanor fram till för 3 år sedan sedan fick Region Skåne för sig att dra in på dem och jaag fick istället en högre dos av Stesolid istället.

Även med medicin har jag ångest men den är under kontroll.
Citera
2021-01-06, 13:22
Medlem
Pratade med en kille som tagit 30-40-50 blå om dan i några månader kanske 3 och det som hände när han slutade tvärt var kraftiga hallucinationer. Inga andra biverkningar nämnde han och vi har pratat om blåa många ggr eftersom han tagit en 5 om dan vi d andra tillfällen och han känner många som tar men visst om ni påstår att man kan få krampanfall och också dö så är det säkert så men jag tror inte på det. Kan ju vara individuellt också om man levt hälsosamt och tränat så kanske risken är lägre.
Citera
2021-01-07, 11:40
Medlem
Izzardkings avatar
benzo avtändningen är fan inte kul!! lätt i klass med opiater...
har haft stesolod och xanor utskrivet sammanlagt 16-17 år genom åren å har alltid haft långa nedtrappningar när jag har gått av, men ett par gånger har jag haft korta nedtrappningar å satan va kass jag varit dom gångerna, är fan inget man önskar sin värsta fiende!!
Citera
2021-01-07, 23:27
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Pratade med en kille som tagit 30-40-50 blå om dan i några månader kanske 3 och det som hände när han slutade tvärt var kraftiga hallucinationer. Inga andra biverkningar nämnde han och vi har pratat om blåa många ggr eftersom han tagit en 5 om dan vi d andra tillfällen och han känner många som tar men visst om ni påstår att man kan få krampanfall och också dö så är det säkert så men jag tror inte på det. Kan ju vara individuellt också om man levt hälsosamt och tränat så kanske risken är lägre.

själklart har man större chans att klara sig om kroppen är i bra form men det är fortfarande livsfarligt att sluta tvärt utan att trappa ner efter höga doser och lång tid.
ring 1177 och fråga då...eller testa så får du se hur bra det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in