2021-01-05, 06:22
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Om man slutar helt tvärt med Alpra och Zopiklone, hur shög är sannolikheten att man får krampanfall. Och om man får det vad ska man göra då?

Den är extremt hög. du behöver troligen läggas in tyvärr så du inte dör hemma eller fått ett EP-anfall utomhus. Det är verkligen farligt. jag skojar inte. Fick skälv söka hjälp en gång då jag ätit ikto runt 2 månader bara.

Fick trappa ut med stesolid som de delade ut på beroendemottaningen.
Det tog 5 månader ! att trappa ner det helt.
Citera
2021-01-05, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
Den är extremt hög. du behöver troligen läggas in tyvärr så du inte dör hemma eller fått ett EP-anfall utomhus. Det är verkligen farligt. jag skojar inte. Fick skälv söka hjälp en gång då jag ätit ikto runt 2 månader bara.

Aj aj det låter inte bra. Får alla det? Är det livshotande?!

Men om jag tränar konditionsträning 3 ggr i veckan som antidepressiv effekt på morgonen och styrketräning 3ggr i veckan på kvällen kan inte det stoppa negativa effekter av att sluta helt?

Jag har använt zopiklone 25 mg/dygn och kanske 5 blåa per dygn i ett år. Sedan har jag haft uppehåll från de blåa vissa perioder några veckor här och där. Blåa=Alprazolam
Citera
2021-01-05, 11:27
Medlem
Bullsquids avatar
Det är alltid livshotande att sluta tvärt med benso
Står överallt på nätet. Du ska undvika träning eftersom det belastar kroppen då den är mycket skör om man ska försöka sluta med benso.
Finns inget du kan göra än att trappa ut det med hjälp från vården.

25 mg Zopiklon om dagen är Skitmycket! aldrig hört talas om någon som ätit mer än max 2st 7,5mg till kvällen och 5 mg xanor är också mycket.
du kommer få trappa ner i månader kanske tillochmed år efter de doserna under så lång tid.
Ring 1177 eller nåt och förklara eller ta kontakt med en läkare snarast

En kompis till mig hade ätit xanor i ca 1 månad eller lite mer, han fick flera EP-anfall och fick ligga inlagd på sjukhus då han ramlat och slått sig illa med.
Det är inget att leka med om man inte vet man man gör.

Jag har hållit på med benso i 16 år så vet det mesta om det.
Ta nu detta på allvar, det gjorde inte min kompis och det tog veckor innan han började bli något bättre. Han hade ren tur att han var i närheten av sitt hem när han ramla ihop annars kunde han säkert dött.

Sök hjälp nu innan det är försent!

Du kan söka på nätet på benzo tapering, finns bra saker att läsa där.
läs detta https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm

https://www.benzoinfo.com/benzodiaze...ng-strategies/

"Most prescribing guidelines recommend against benzodiazepine use for more than 2-4 weeks consecutively. A large percentage of patients prescribed benzodiazepines long term (more than 2 to 4 weeks) develop physical dependence and experience problems stopping them safely. No matter how much the patient may desire to withdraw, many experience debilitating mental and physical withdrawal effects. "

Detta kommer hända om du slutar tvärt
https://www.benzo.org.uk/manual/bzcha03.htm

En lista över bieffekter man kan vänta sig då man slutar

PSYCHOLOGICAL SYMPTOMS
Excitability (jumpiness, restlessness)
Insomnia, nightmares, other sleep disturbances
Increased anxiety, panic attacks
Agoraphobia, social phobia
Perceptual distortions
Depersonalisation, derealisation
Hallucinations, misperceptions
Depression
Obsessions
Paranoid thoughts
Rage, aggression, irritability
Poor memory and concentration
Intrusive memories
Craving (rare)

PHYSICAL SYMPTOMS
Headache
Pain/stiffness - (limbs, back, neck, teeth, jaw)
Tingling, numbness, altered sensation - (limbs, face, trunk)
Weakness ("jelly-legs")
Fatigue, influenza-like symptoms
Muscle twitches, jerks, tics, "electric shocks"
Tremor
Dizziness, light-headedness, poor balance
Blurred/double vision, sore or dry eyes
Tinnitus
Hypersensitivity - (light, sound, touch, taste, smell)
Gastrointestinal symptoms - (nausea, vomiting, diarrhoea,
constipation, pain, distension, difficulty swallowing)
Appetite/weight change
Dry mouth, metallic taste, unusual smell
Flushing/sweating/palpitations
Overbreathing
Urinary difficulties/menstrual difficulties
Skin rashes, itching
Fits (rare)
Senast redigerad av Bullsquid 2021-01-05 kl. 11:52.
Citera
2021-01-05, 12:26
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Aj aj det låter inte bra. Får alla det? Är det livshotande?!

Men om jag tränar konditionsträning 3 ggr i veckan som antidepressiv effekt på morgonen och styrketräning 3ggr i veckan på kvällen kan inte det stoppa negativa effekter av att sluta helt?

Jag har använt zopiklone 25 mg/dygn och kanske 5 blåa per dygn i ett år. Sedan har jag haft uppehåll från de blåa vissa perioder några veckor här och där. Blåa=Alprazolam

Bra att folk varnar dig om eventuella faror osv. Men riktigt så illa behöver det inte gå. Det är olika från person till person hur hög kramptröskel man har, och vissa tar sig igenom bensoavtändningen bättre än andra, beroende på flera faktorer.

Oavsett så är 5mg Alprazolam ingenting man borde gå cold turkey på. Risken att krampa är nog rätt hög på den dosen. Det jag hade gjort är att fixa Diazepam och ersätta med under en tid, varpå du sen trappar ner Diazepamen. Detta är antagligen vad vården kommer att göra med dig om du blir inlagd. Och de kommer försöka trappa ner dig så fort som det bara går, oftast alldeles för fort.

Att träna under en bensoavtändning är en väldigt dålig idé. Iaf under första tiden. Du kommer antagligen sitta med skyhög puls och blodtryck redan, och ditt nervsystem kommer behöva vila.

Du skriver att du tidigare haft uppehåll från Alprazolam i några veckor, hur gjorde du då? Hur länge hade du käkat Alprazolam innan du tog dina uppehåll, hur mådde du. Tog du någon annan medicin för att dämpa avtändningen?
Citera
2021-01-05, 12:29
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid

Läggas in? Det är väl bara att trappa ner själv finns 100 st olika bra nedtrappningscheman på nätet, och även det svensk sjukvård använder.
Citera
2021-01-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Bra att folk varnar dig om eventuella faror osv. Men riktigt så illa behöver det inte gå. Det är olika från person till person hur hög kramptröskel man har, och vissa tar sig igenom bensoavtändningen bättre än andra, beroende på flera faktorer.

Oavsett så är 5mg Alprazolam ingenting man borde gå cold turkey på. Risken att krampa är nog rätt hög på den dosen. Det jag hade gjort är att fixa Diazepam och ersätta med under en tid, varpå du sen trappar ner Diazepamen. Detta är antagligen vad vården kommer att göra med dig om du blir inlagd. Och de kommer försöka trappa ner dig så fort som det bara går, oftast alldeles för fort.

Att träna under en bensoavtändning är en väldigt dålig idé. Iaf under första tiden. Du kommer antagligen sitta med skyhög puls och blodtryck redan, och ditt nervsystem kommer behöva vila.

Du skriver att du tidigare haft uppehåll från Alprazolam i några veckor, hur gjorde du då? Hur länge hade du käkat Alprazolam innan du tog dina uppehåll, hur mådde du. Tog du någon annan medicin för att dämpa avtändningen?
Jag förstår inte detta med krampanfall och att man kan dö. Vad betyder det i praktiken? Att man får kram i magen? Är fullt frisk för övrigt även om jag tagit amfetamin och kola tidigare men slutade med det för 6 veckor sedan och tagit blåa istället. Det är dessa 6 veckor som jag legat på 10 blåa om dan innan det några stycken och det måste man väl inte bli inlagd för?

Alltså ni vet tusen ggr mer än jag i de här frågorna men det känns lite överdrivet att något som lugnar nervsystemet skulle orsaka hjärtstopp och gud vet vad när man slutar. Jag har tagit ofta blåa tillsammans med Zopiklone för att vara säker på att somna.
Citera
2021-01-05, 12:42
Medlem
Citat:
Jag förstår inte detta med krampanfall och att man kan dö. Vad betyder det i praktiken? Att man får kram i magen? Är fullt frisk för övrigt även om jag tagit amfetamin och kola tidigare men slutade med det för 6 veckor sedan och tagit blåa istället. Det är dessa 6 veckor som jag legat på 10 blåa om dan innan det några stycken och det måste man väl inte bli inlagd för?

Alltså ni vet tusen ggr mer än jag i de här frågorna men det känns lite överdrivet att något som lugnar nervsystemet skulle orsaka hjärtstopp och gud vet vad när man slutar. Jag har tagit ofta blåa tillsammans med Zopiklone för att vara säker på att somna.

Kramp är ett epileptiskt anfall. Du blir medvetslös.
Citera
2021-01-05, 12:47
Medlem
Masmos avatar
Citat:

Krampanfall a.k.a Epileptiskt anfall. Benso är en väldigt skadlig och farlig substans, speciellt om man inte har koll på den. För att försöka förklara så simpelt som möjligt så har du en lugnande substans i hjärnan som heter GABA. När du tar benso så slutar kroppen att tillverka det här själv eftersom du ersätter den med benso istället. När du sedan slutar ta benso så finns det ingen GABA i kroppen och därmed finns det inget som bromsar. Det kan i värsta fall sluta med döden.

Du skrev att du tagit Alprazolam i 1år, vad brukade dina doser ligga på innan du började ta 10 om dagen?

EDIT: Nu säger du 10mg, förut sa du 5mg. Vad är det för doser egentligen?
EDIT2: 10mg 6 veckor i sträck men annars 5mg per dag i 1 år?
Senast redigerad av Masmo 2021-01-05 kl. 12:49.
Citera
2021-01-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
EDIT: Nu säger du 10mg, förut sa du 5mg. Vad är det för doser egentligen?
EDIT2: 10mg 6 veckor i sträck men annars 5mg per dag i 1 år?
När jag ville sluta med amfetaminet så drack jag alkohol varje dag i 7 dagar i ångestdämpande syfte och vänta tills det inte är farligt för hjärtat att träna konditionsträning som ska ersätta kicken (endorfinkicken). Efter man slutat med amfetamin eller kola så ska man vänta 7 dagar innan man kan köra kondition igen som ni säkert vet. På kvällen tog jag då Zopiklone och somnade, så under den perioden tog jag inga blåa alls eftersom jag vet hur farligt det är att ta blåa och alkohol.

Så jag har tagit blåa lite hur som helst oftast kanske 2-3 tabletter

Det är endast de senaste 6 veckorna jag tagit 10-11 stycken. Tidigt på morgonen vid 06:00 har jag kört konditionsträning. Sedan har jag tagit blåa under dagen i ångestdämpande syfte. Detta 3ggr i veckan.

Sedan har jag på kvällen tränat styrketräning på olika tidpunkter sammanlagt 3 ggr i veckan och då haft blåa i kroppen. Har precis kommit igång med träningen så har inte kört tungt utan lite maskiner bara.

Nu vill jag sluta helt tvärt med blåa och endast ta zopiklone på kvällen för att somna. Hur ska jag göra? Snälla hjälp mig!
Senast redigerad av Vanligman 2021-01-05 kl. 13:21. Anledning: redigera
Citera
2021-01-05, 13:08
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
När jag ville sluta med amfetaminet så drack jag alkohol varje dag i 7 dagar i ångestdämpande syfte så att det inte är farligt för hjärtat att träna konditionsträning som ska ersätta kicken (endorfinkicken). På kvällen tog jag då Zopiklone och somnade så under den perioden tog jag inga blåa alls eftersom jag vet hur farligt det är att ta blåa och alkohol.

Så jag har tagit blåa lite hur som helst oftast kanske 2-3 tabletter

Det är endast de senaste 6 veckorna jag tagit 10-11 stycken. Tidigt på morgonen vid 06:00 har jag kört konditionsträning. Sedan har jag tagit blåa under dagen i ångestdämpande syfte. Detta 3ggr i veckan.

Sedan har jag på kvällen tränat styrketräning på olika tidpunkter smamanlagt 3 ggr i veckan och då haft blåa i kroppen. Har precis kommit igång med träningen så har inte kört tungt utan lite maskiner bara.

Nu vill jag sluta helt tvärt med blåa och endast ta zopiklone på kvällen för att somna. Hur ska jag göra? Snälla hjälp mig!
Jag tycker du ska starta en tråd i (FB) Drogrehabilitering, där kan du få råd och stöd. Har själv slutat med benso/alkohol missbruk och det är ingen enkel sak. Lång resa med dåligt mående, men det går.
Citera
2021-01-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
JHar själv slutat med benso/alkohol missbruk och det är ingen enkel sak. Lång resa med dåligt mående, men det går.
Om man kör löpträning 3 ggr i veckan så kommer det ha så stora positiva effekter att det slår ut beroende av de blåa. Det kommer jag köra på. Men när är det riskfritt att göra det?
Citera
2021-01-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Kramp är ett epileptiskt anfall. Du blir medvetslös.
Jag vet folk som tagit 30-40 blåa per dygn och har hållt på att dö av det. Sedan kommer ni och säger att man kan dö om man slutar. Jag säger inte att ni har fel men alla psykiatriker säger att sova 8 h per dygn och vara drog och alkoholfri är det bästa.

Jag får "mixed messages"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in