2024-01-27, 21:39
Medlem
MrFreds avatar
Tagit några mg Pyrozolam i ca 1 vecka, är jag beroende nu?

Eller blir endast sömnen svår ett par dagar utan? Jag får väl inga utsättningsymptom? Tagit endast för sömn på kvällen innan läggdags
Citera
2024-01-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Eller blir endast sömnen svår ett par dagar utan? Jag får väl inga utsättningsymptom? Tagit endast för sömn på kvällen innan läggdags
Förlåt men det här är den mest efterblivna frågan jag sett på länge.

Nej, du är inte beroende. Nej, du får inga utsättningssymptom. Nej, du kommer inte få svårare att sova.

Det tar lång tid att bli beroende och med enstaka tabletter i ett par dagars tid kommer du inte få några utsättningssymptom. Rekommendationen är att inte sluta tvärt efter 4-6 veckors bruk och även då är det rätt säkert att sluta om du inte tagit extremt stora mängder.

Med tanke på att du ens behöver ställa frågan bör du i framtiden undvika allt som är starkare än melatonin eller sånt som inte förskrivits av din läkare.
Citera
2024-01-27, 22:58
Moderator
Morfar-52s avatar
"Tagit några mg Pyrozolam i ca 1 vecka, är jag beroende nu?" infogad./mod
Citera
2024-01-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xindrlark
Förlåt men det här är den mest efterblivna frågan jag sett på länge.

Nej, du är inte beroende. Nej, du får inga utsättningssymptom. Nej, du kommer inte få svårare att sova.

Det tar lång tid att bli beroende och med enstaka tabletter i ett par dagars tid kommer du inte få några utsättningssymptom. Rekommendationen är att inte sluta tvärt efter 4-6 veckors bruk och även då är det rätt säkert att sluta om du inte tagit extremt stora mängder.

Med tanke på att du ens behöver ställa frågan bör du i framtiden undvika allt som är starkare än melatonin eller sånt som inte förskrivits av din läkare.

Benzo tar 3 veckor för att starta bli beroende det har dom gjort experiment på men blir ju inte svårt det blir det först efter några månader.

Käkade rohypnol i 5veckor och fick ganska kraftig AT men gick över fort
Citera
2024-01-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluclazolam
Benzo tar 3 veckor för att starta bli beroende det har dom gjort experiment på men blir ju inte svårt det blir det först efter några månader.

Käkade rohypnol i 5veckor och fick ganska kraftig AT men gick över fort
Precis. Och man börjar bygga tolerans redan efter två veckor. Men personen som ställde frågan hade tagit låga doser en gång om dagen under en veckas tid. Då är det helt ofarligt. Hade också extrem abstinens och krampanfall efter ett intensivt men relativt kortvarigt återfall. Skulle aldrig uppmana någon att sluta cold turkey om den löper risk för att uppleva något sådant.
Citera
2024-01-29, 14:08
Medlem
Jag ger snart upp. Min läkare slutade, och sjukvården tvingade mig att göra en CT efter 20 år på och av med Stesolid. Dödsfall inom familjen, och mitt livs största misstag; Xanax och Ativan i 9 månader. En påtvingad CT igen. Sju helvetiska år med hallucinationer och kramper under de första fyra åren, kände inte igen mig själv i spegeln, armarna "tillhörde någon annan" o.s.v. Hade 40 symtom på listan i Ashtons manual. Nu är jag fortfarande mycket svag, vibrationer i hela kroppen, händerna skakar, helvetisk värk och kan knappast ta hand om mig själv.

Finns det någon i samma situation? Jag är äldre, och det gör kanske sitt. Och det är inte inbillning, eller att det "bara sitter i huvudet". Jag får även frossa och värmevallningar. Sju långa helvetiska år, och verkar inte bli bättre.
Citera
2024-01-31, 04:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag ger snart upp. Min läkare slutade, och sjukvården tvingade mig att göra en CT efter 20 år på och av med Stesolid. Dödsfall inom familjen, och mitt livs största misstag; Xanax och Ativan i 9 månader. En påtvingad CT igen. Sju helvetiska år med hallucinationer och kramper under de första fyra åren, kände inte igen mig själv i spegeln, armarna "tillhörde någon annan" o.s.v. Hade 40 symtom på listan i Ashtons manual. Nu är jag fortfarande mycket svag, vibrationer i hela kroppen, händerna skakar, helvetisk värk och kan knappast ta hand om mig själv.

Finns det någon i samma situation? Jag är äldre, och det gör kanske sitt. Och det är inte inbillning, eller att det "bara sitter i huvudet". Jag får även frossa och värmevallningar. Sju långa helvetiska år, och verkar inte bli bättre.

Tungt, fan.
Du borde inte ha hållit ut i sju år, kanske några månader max. Varför gick du inte till privatklinik eller fixade stess på andra sätt för att trappa ner? Att du har kvar det där än idag kan lätt ha att göra med att du tvingas gå CT. Rekommenderar ingen att göra det om man använt så länge.

Om det inte blivit bättre efter 7 år ren så blir det nog inte bättre för resten av livet. Något är förmodligen permanent förstört i ditt gabasystem.
Man lever bara en gång, fixa stess på något håll och försök gå på lågdos för att åtminstone kunna njuta lite av livet/känna dig som människa. Detta är ett av få fall där jag kan rekommendera någon att gå tillbaka till det som en gång förstörde dem.

Har du beroendepersonlighet? Går du på något annat? Har du familj?
Citera
2024-01-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happife11
Tungt, fan.
Du borde inte ha hållit ut i sju år, kanske några månader max. Varför gick du inte till privatklinik eller fixade stess på andra sätt för att trappa ner? Att du har kvar det där än idag kan lätt ha att göra med att du tvingas gå CT. Rekommenderar ingen att göra det om man använt så länge.

Om det inte blivit bättre efter 7 år ren så blir det nog inte bättre för resten av livet. Något är förmodligen permanent förstört i ditt gabasystem.
Man lever bara en gång, fixa stess på något håll och försök gå på lågdos för att åtminstone kunna njuta lite av livet/känna dig som människa. Detta är ett av få fall där jag kan rekommendera någon att gå tillbaka till det som en gång förstörde dem.

Har du beroendepersonlighet? Går du på något annat? Har du familj?

Tack för ditt svar. Som du skriver så är det väl kört, och det är bara repet som gäller. Jag har inga kontakter, och försökte på alla håll att få hjälp. Skrev en egenremiss till beroendemottagningen innan min CT, men läkaren var bara sur och grinig och ville inte hjälpa mig. Jag bröt ihop och fick köra hem. Både han och läkaren sade att abstinensen är över på tre månader, och det var bara att härda ut.

Jag går inte på någonting annat. Jag är pensionär, och får mat utanför dörren. Mitt hem ser ut som en soptipp, och själv ser jag ut som fan. Jag orkar inte göra någonting. Tittar mycket på Zombie-filmer, och de verkar vara mina likasinnade. Life sucks.
Senast redigerad av Newton555 2024-01-31 kl. 12:03.
Citera
2024-01-31, 13:04
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Som du skriver så är det väl kört, och det är bara repet som gäller. Jag har inga kontakter, och försökte på alla håll att få hjälp. Skrev en egenremiss till beroendemottagningen innan min CT, men läkaren var bara sur och grinig och ville inte hjälpa mig. Jag bröt ihop och fick köra hem. Både han och läkaren sade att abstinensen är över på tre månader, och det var bara att härda ut.

Jag går inte på någonting annat. Jag är pensionär, och får mat utanför dörren. Mitt hem ser ut som en soptipp, och själv ser jag ut som fan. Jag orkar inte göra någonting. Tittar mycket på Zombie-filmer, och de verkar vara mina likasinnade. Life sucks.

Gör som min farsgubbe, förvisso alkoholist in i märgen, men acceptera ett till ett minimum draget bens-intag. Säger sig själv (kan hålla med) ha "gått från missbrukare till brukare". Och han är intellektuellt knivskarp och njuter av livet (ivf när han håller sig nykter och jobb och privatliv rullar på.).

"Kan" (gudskelov) inte bens själv - aldrig ens testat. Men återigen, gör som han gör (får ju pga av sitt missbruk självfallet nobben av alla läkare) - vill inte bli bannad så länkar inte... - men skaffa dig en (behöver inte vara Darknet och de prylarna), gör nu en rebus;

(slår man i om en andraserve i tennis krävs) + (kan det rinna ur i köket)

Allt väl och ge inte upp!!!
Citera
2024-02-01, 06:02
Bannlyst
Citat:

Privatklinik min vän, det kostar lite men de kommer lyssna på dig, förstå din situation och ge dig det du behöver för att klara dig genom vardagen och åtminstone kunna njuta lite av livet. Alla förtjänar detta vilket förflutet man än har.
Citera
2024-02-01, 15:13
Medlem
Tack för era svar, jag är så tacksam! Det står en kommentar om att detta egentligen passar in i drogrehablitering, men vet inte hur jag ändrar detta. Går det att flytta, och hur gör jag? Tacksam för hjälp!

Angående min tidigare historia, så har jag alltid fått på recept, så allting finns dokumenterat i journaler. Innan min CT så uppsökte jag en privatläkare, men han ville då slussa mig tillbaka till min läkare på VC som inte alls var intresserad av att hjälpa mig. Så jag var tillbaka på ruta ett.

Visst har jag mina funderingar på återinsättning, men jag har inga som helst kontakter så det är väl ändå helt omöjligt. Och om man tänker lite logiskt, och benämner Benso som ett gift. Det har stekt min hjärna, och skapat nya och felaktiga omkopplingar i hjärnan och nervsystemet. Och det tar ju år för dessa att återgå till det normala. Om de nu i mitt fall gör det. Och att återinsätta detta "gift" som har förstört min hjärna och nervsystem, gör det kanske bara ännu värre? Eller inte? Någon som har varit i samma situation?

Som sagt, tacksam för hjälp med att flytta denna tråd till drogrehabilitering. Tack på förhand!
Citera
2024-02-01, 16:37
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Som sagt, tacksam för hjälp med att flytta denna tråd till drogrehabilitering. Tack på förhand!
Det går inte att flytta enstaka inlägg till en ny tråd.
Du får helt enkelt starta en egen tråd i (FB) Drogrehabilitering .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in