Citat:
Ursprungligen postat av
Roxyn
Skulle behöva lite råd om en problematisk situation.
Har ett utmattningssyndrom och väldigt svåra sömnproblem. Eftersom jag testat massa SSRI med bara biverkningar har det tyvärr blivit så att jag alltid slutat med att ta benzo vid behov. På sista tiden har det blivit flera gånger i veckan, och alltid för sömnen. Har haft ett "lager" av utskrivna då jag tagit sällan tidigare, inga större kvantiteter men har just nu Sobril och Xanor. Har också någon karta Lyrica hemma eftersom jag inte ville ta den.
Jag bestämde att inte ta något alls och hade lite symtom så som muskelryckningar, ökad ångest, insomnia och så vidare. Men efter en vecka slutade jag kunna sova överhuvudtaget och efter ett dygn kände jag mig tvungen att ta en liten dos (0,25 mg Xanor) eftersom utmattningssyndrom + insomnia kan göra mig ännu sjukare.
Nytt försök igår efter att inte ha tagit något på ett dygn. Tog 100 mg Lergigan (fick massa ryckningar av detta) och 4 mg Melatonin. Natten innan hade jag bara sovit 4 timmar. Kunde inte sova alls igen och slutade med att ta först 5 mg sobril, sedan 10 mg, och sedan 15 mg. Fortfarande ingen sömn, vilket är konstigt då Sobril är en benzo? Till slut la jag på i ren desperation (dumt jag vet) 0,5 mg Xanor och somnade.
Sammanfattning:
Behöver inte ta varje dag, men får efter dagar utan total insomnia. Är utbränd och kan bara inte gå utan sömn (det var så jag gick in i väggen). Har aldrig tagit mer än 0,5 xanor/dygn. Antihistaminer gör absolut ingenting för sömnen. Har inget psykiskt beroende överhuvudtaget, dvs. inget sug.
Vad gör jag?! Känner mig instängd i denna situationen. Ingen läkare tar min insomnia på allvar, vilket let mig till detta mixtrande.
Vet inte om det här kan vara till någon hjälp och det finns med stor sannolikhet bättre sätt att kliva av på och din situation är ju lite annorlunda än min men såhär gjorde jag.
Låg på 10mg stes om dagen i ca 6 månader.
Ibland 15mg och ibland 3 - 4 st öl 7,0 istället.
Undvek att blanda ganska noga även om några utsvävningar under tiden gjordes.
Sen slutade jag Cold turkey med både stes och alkohol.
Gick över till 10mg imovane per natt i ca 1 vecka, sen ner till 7,5mg 1 vecka och sen ner till 5 mg.
Nu kör jag bara 3,75mg imovane vid behov på natten, 2 - 4 ggr per vecka.
Den första veckan va ingen rolig historia. Inte andra heller men sen började det vända.
Mycket magnesium, järn och c-vitamin körde jag på också.
Åt mycket grönt (grönsaker) och vitt kött och låga doser ris eller pasta.
Tvingade mig varje dag till 2 timmar promenenad och sista veckan började jag gynna.
Fick extrem ångest i början och småkrampade en del i fingrar och vader.
Ibland kändes det som om hjärtat skulle flyga ur bröstkorgen.
3 Jävligt hårda veckor men helt klart värt det.
Bostade med grapejuice 2 första veckorna med imovane.
Som sagt. Knappast ett ultimat sätt att sluta på skulle jag tro men det funkade faktiskt.
Sen 10mg stes om dagen i ca 6 månader är inte jättemycket om man jämför med va andra är uppe i för doser och hur länge dom har varit det.
Men jag hade ändå ingen semester när jag slutade om man uttrycker det så.
Men funkade för mig även om det vissa stunder va sjukt jävla jobbigt.
Kämpa på!
Mvh