2025-01-30, 11:50
Medlem
KringExs avatar
Om jag har fastnat i ett fysiskt beroende så finns det 3 alternativ:
Trappa ur med Diazepam, eller Klonazepam i värsta fall. Diazepam är mycket mer optimalt tack vare dess halveringstid.

Om jag inte har ätit så höga doser benso så kan Gabapentin hjälpa. Om inte så brukar det fungera att gå över till Lyrica, som är bra mycket starkare. Men sen måste man oftast trappa ur Lyrican också och till det kan man med fördel använda Gabapentin.

I sista hand får man lägga in sig på beroendeenheten för avgiftning. Jag hade vansinnig tur senast för jag fick Stesolid 5 mg X 3 i tre dagar och sen Oxazepam.
Citera
2025-01-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseSahara
Jag förstår dig fullt ut. Been there done that. Det tog mig ungefär 6 månader från sista tablett till att jag kunde köra fullt ut på gymmet.

Ja, jag skulle verkligen rekommendera att vänta med kuren, iallafall tills det värsta har lagt sig. Jag kommer ihåg att mitt största problem under min AT var att sköta kost och sömn. Den psykiska AT'n kombinerat med den fysiska gjorde att jag knappt kunde sova, äta eller dricka, vilket försämrade mina resultat. Weed/hasch hjälpt mig otroligt mycket här.

Värt att nämna är att mitt dagliga snitt-bruk va ungefär såhär: 100-150mg Diazpeam. 3-5mg Xanor, 2-6mg Iktorevil och slutligen 5-12 starköl eller 15-50cl sprit dagligen. Dom sista dagarna innan jag la in mig och valde att söka hjälp så adderades även Kodein i mixen, resulterade i en överdos och därmed slutet på tablett karriären.

Va stark så kommer du ta dig igenom detta!

O jävlar det vart ju sinnessjuka doser. Mitt missbruk vara lika länge som ditt men med betydligt lägre doser. Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt de måste vart o kliva av dom doserna du legat på.

Jag skulle nog säga att det absolut värsta på min AT lagt sig, men har massa symtomer som ligger kvar. Skulle nog säga att min panikångest&depression är det absolut värsta. 6 månader vart ju en väldig lång tid till o börja gymma som vanligt igen, hoppas verkligen inte det dröjer lika länge för mig. Jag tror att just denna bit är väldigt individuell, då jag läst flera som redan går och köttar på gymmet efter några veckor max nån månad. Hur som helst, bra jobbat hörru! Inte lätt o ta sig ur benso-träsket.
Citera
2025-02-06, 11:36
Medlem
KringExs avatar
Ofta, men inte alltid, spelar halveringstiden roll hur jobbig en avtändning blir. Många säger att Alprazolam är bland den jävligaste av alla och det kan även jag intyga. Dess halveringstid är ca 11-13 timmar. Men om vi jämför med Oxazepam som har en halveringstid på 6-12 timmar så är den avtändningen inte alls lika intensiv, och det har ju att göra med att Alprazolam har betydligt högra affinitet till GABA-A receptorn än vad Oxazepam har.

Men är det någon som har haft en avtändning på;
Triazolam hv. 1,5-5 timmar?
Midazolam hv. 1,5-2,5 timmar?

Båda dessa har väldigt hög affinitet till GABA-A receptorn och borde skapa en oerhört aggressiv och intensiv avtändning.
Triazolam (Halcion) avregistrerades i Sverige 2018 men skrevs innan dess ut som en insomningstablett. Oerhört potent! Den fanns i styrkorna 0,125 mg och 0,25 mg.
Midazolam ges i princip bara på sjukhus så det finns nog inte många som har haft stor tillgång till den och missbrukat den.

Men finns det någon där ute som har tänt av på Triazolam? dela gärna med er!
Citera
2025-02-11, 16:29
Medlem
Över 2 månader ren nu, går emot månad 3. Mår fortfarande som ett as, intensiva symtomer som kommer och går hela tiden , hjärtklappning, vibrationer i bröstkorgen, bröstsmärtor(som lägger sig precis ovanför hjärtat) , panikångest , tremor, insomnia, irriterad mage, sjukdomskänsla, yrsel, huvudvärk, kan fortsätta till imorgon.

Jag kan inte slappna av då jag känner min puls i hela kroppen hela tiden, detta är nog min sjätte gång jag försöker lägga ner mitt missbruk och det är just av denna anledning jag alltid kliver på igen. Jag kommer ingen vart. Har läst att det brukar lätta till en aning för många efter 1-2 månader, men inte för min del.

Så otroligt segt, orkar verkligen inte kämpa emot mer. Känns som att det aldrig kommer bli bra, får ingen lugn stund. Min kropp är i konstant högvarv. Sitter hela tiden och funderar på ifall mina symtom kan bero på något annat, men vart på hälsokontroll och allt ser fint ut.
Citera
2025-02-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriusbastardo
Över 2 månader ren nu, går emot månad 3. Mår fortfarande som ett as, intensiva symtomer som kommer och går hela tiden , hjärtklappning, vibrationer i bröstkorgen, bröstsmärtor(som lägger sig precis ovanför hjärtat) , panikångest , tremor, insomnia, irriterad mage, sjukdomskänsla, yrsel, huvudvärk, kan fortsätta till imorgon.

Jag kan inte slappna av då jag känner min puls i hela kroppen hela tiden, detta är nog min sjätte gång jag försöker lägga ner mitt missbruk och det är just av denna anledning jag alltid kliver på igen. Jag kommer ingen vart. Har läst att det brukar lätta till en aning för många efter 1-2 månader, men inte för min del.

Så otroligt segt, orkar verkligen inte kämpa emot mer. Känns som att det aldrig kommer bli bra, får ingen lugn stund. Min kropp är i konstant högvarv. Sitter hela tiden och funderar på ifall mina symtom kan bero på något annat, men vart på hälsokontroll och allt ser fint ut.

Det låter outhärdligt.. Ge inte upp och gå tillbaka, fortsätt kämpa, det vänder även om det inte känns så
Citera
2025-02-19, 16:22
Medlem
Sleepdancers avatar
Kommer jag att klara av att sluta med ikto 1 mg?

Tjena.

Jag har tagit ikto 1 mg per dygn i ett år minst, kan jag köra cold turkey tror ni? Vad kan jag förvänta mig för AT effekter? Jag tänker att 1 mg är väldigt lite. Nu har ett dygn utan gått och jag känner mig lite stressad men det är inte så farligt än. Kommer jag att klara det tror ni?

Nån annan som testat att sluta tvärt med låg dos ikto?
Citera
2025-02-19, 16:29
Avstängd
Ett år är lång tid, varför ska du köra cold turkey då? Risken för utsättningssymptom är uppenbar.
Citera
2025-02-19, 16:34
Medlem
Lilabanans avatar
Jag slutade med ett femårigt bruk, doser på som mest 4-6mg
Sista året låg jag väl på runt 2mg.

Jag trappade ner tills jag låg på typ 0,5 varannan dag. Tills jag kände att dagarna var ok utan. Minns inte hur lång tid det tog men minns att jag efter 3månader ungefär hittade livsglädjen igen.

Så du kommer klara det men det är en process av obehagliga känslor man får ta sig igenom under någon/några månader. Bara du är fast besluten att du vill sluta.
Senast redigerad av Lilabanan 2025-02-19 kl. 16:40.
Citera
2025-02-19, 16:40
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett år är lång tid, varför ska du köra cold turkey då? Risken för utsättningssymptom är uppenbar.

Jag har det på apodos och det kanske strular med leverans. Jag vill undvika att åka till akuten. Vad för symtom får jag då.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan

Jag trappade ner tills jag låg på typ 0,5 varannan dag. Tills jag kände att dagarna var ok utan. Minns inte hur lång tid det tog men minns att jag efter 3månader ungefär hittade livsglädjen igen.

Om jag inte får min leverans imorgon så har jag bara en 0,5 tablett kvar.

Jag tänker att 1 mg är för lite för att få hjärtklappning och tremor och sånt.
Citera
2025-02-19, 16:41
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan

Det är stor skillnad tror jag på att ha tagit din dos på upp till 6mg och 1 mg.
Citera
2025-02-19, 18:25
Moderator
Morfar-52s avatar
"Kommer jag att klara av att sluta med ikto 1 mg?" infogad från drogakuten./mod
Citera
2025-02-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Tjena.

Jag har tagit ikto 1 mg per dygn i ett år minst, kan jag köra cold turkey tror ni? Vad kan jag förvänta mig för AT effekter? Jag tänker att 1 mg är väldigt lite. Nu har ett dygn utan gått och jag känner mig lite stressad men det är inte så farligt än. Kommer jag att klara det tror ni?

Nån annan som testat att sluta tvärt med låg dos ikto?

Desto långsammare du trappar ut desto mjukare kommer du o landa. Visst du kan köra CT men varför riskera o få kramp,DT osv.

Sen är AT högst individuellt, du kanske får en väldigt mild AT, eller inte. I vilket fall så stressa inte upp dig. Ett råd är att inte läsa andras skräckhistorier här på fb för det blir så otroligt lätt o manifestera symtomer när ditt CNS är ur funktion under AT.

Jag hade trappat ut med diazepam under nån vecka ifall jag vore du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in