Citat:
Ursprungligen postat av
Uninamed
Lite nyfiken, jag har stått på 1,5 mg iktorivil mot HPPD i 6 veckor nu efter att Lamotrigin efter 2 års bruk svek mig p.g.a. tolerans, så jag har inte haft något annat val än att gå på Ikto, då det stod mellan det och självmord, då min HPPD är så svår (ej funktionell alls, som en halvblind grönsak kognitivt med svår dpdr och ångest svår att beskriva i ord).
Hur som helst, Ikto är den effektivaste behandligen mot detta och tar bort 90% av de icke visuella symtomen och har förbättrat synstörningarna med runt 10-15%. Men jag leker med planen att trappa ut min Lamotrigin, och när jag väl är av den prova att sätta in Keppra, då den, likt Lamotrigin, har minskat syntomen rätt bra för andra med denna vedervärdiga åkomma. Anledningen till detta är för att jag är livrädd för att Ikto ska sluta att fungera, och om jag har förstått det rätt så blir det generellt sett svårare att sluta med den desto längre som man har stått på den. Så frågan lyder, kan man minska Ikto så extremt långsamt så att man knappt får några kännbara utsättningssymtom?
Ja - har iofs inga erfarenheter att vara "nollad". Hade käkat bens tidigare (på avgiftningar samt recept) men bruket blev till missbruk 2011. Tappade totalt kontrollen över ikto-intaget, kunde var 2 eller 5 (st, alltså 4 till 10 mg). Hade nollkoll. Jobbade på autopilot. Började systematisk trappa ner från 5 mg 2017. Var först enormt absig, insåg att jag troligen snittat 6-7 mg. Nevermind. På tre år gick jag vägen 5 -> 4 -> 3 -> 2,5 -> 2 helt utan probs. Låter det bero som det är nu, tar en tvåmilligrammare till natten.
Men för att göra ett långt rörigt svar kort; ja.