2021-03-26, 10:46
Citat:
Ursprungligen postat av gman2012
Okej. Tack. Men nr de nd fr shorta trots SSR-list, betyder de att de tillts att shorta s fort det r grna staplar, en kortsiktig uppttrend? Men att s fort det gr ner s fr de inte shorta?

Precis, SSR frbjuder bara blankning p downticks. Meningen r att frhindra s kallade flash crashes.

Som vi sett r det meningslst nr den som blankar har mnga resurser till sitt frfogande.

Citat:
Ursprungligen postat av gman2012
Men det jag inte greppar r vad SSR-list hindrar och hur de shortar trots detta. Men det kanske inte r viktigt nd d den allmnna uppfattningen verkar vara precis som du skrev innan att man kan shorta trots att vi r p listan.

De blankar fonder som tex XRT. XRT r en fond som bestr av fler aktier bland annat GME men den kps och sljs som fristende aktier.

Genom att blanka XRT aggressivt sjunker vrdet inte bara p XRT utan ven aktier som den bestr av, bland annat GME.

P s vis driver man ned priset p GME utan att direkt handla med GME. Det r drfr vi ser nedgng i pris trots lg volym p GME.

Det finns mnga fonder som till del bestr av GME s de vljer p mf den som r billigast att blanka fr att snka GME.

Miljardrerna anvnder den hr strategin fr att f folk att slja av ren panik. De vill trigga den psykologiska effekten hos folk att frska rdda sina investeringar genom att slja p rtt. Man ska knna panik och som att pengarna kommer frsvinna om man inte sljer sina aktier medan de fortfarande r vrda ngot. Normalt sett s fungerar den hr strategin vldigt bra mot privatsparare men apor r efterblivna och vet inte hur man sljer.

Det bsta frsvaret mot den hr sortens blankning r att kpa dippen och hlla aktierna.
Citera
2021-03-26, 10:57
Medlem
Haddock93s avatar
https://finance.yahoo.com/quote/GME?....tsrc=fin-srch

200 USD p frhandeln!

MAGISKT 😍
Citera
2021-03-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
De blankar fonder som tex XRT. XRT r en fond som bestr av fler aktier bland annat GME men den kps och sljs som fristende aktier.

Genom att blanka XRT aggressivt sjunker vrdet inte bara p XRT utan ven aktier som den bestr av, bland annat GME.

P s vis driver man ned priset p GME utan att direkt handla med GME. Det r drfr vi ser nedgng i pris trots lg volym p GME.

De r s jvla sjuka i huvudet som istllet fr att erknna sig sjlva besegrade s ska de grva sin grop djupare. De hr tricksen som de anvnder har skert fungerat bra i alla r utan att myndigheter etc grvt djupare i detta men den hr gngen s har folket bestmt sig fr att sga ifrn.

Om allt det man hrt stmmer s har de ju syltat in sig i en jvla rra. Det som gr mig mest besviken att det r massa privatpersoner som dragit lasset och anvnt egna besparingar och tid fr att fra upp allt det hr till ytan. Myndigheterna borde reagerat fr lngesedan d hedgarna styrt stora delar av marknaden och stulit pengar frn retailers.

Som jag frsttt det s bestr Hedgarnas pengar som de anvnder mycket at rika personers besparingar som de ftt frtroende att frvalta. Ska bli intressant att se vad konsekvenserna blir om denna farkost faktiskt flyger till mnen. D har nog hedgarna skapat sig ganska mnga mktiga ovnner.

Men det hr en Robin Hood p riktigt. Ta frn de rika och ge till de fattiga.

Snart kommer terbringen
Citera
2021-03-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://finance.yahoo.com/quote/GME?....tsrc=fin-srch

200 USD p frhandeln!

MAGISKT 😍

Fint! Det var ju exakt det hr man hoppades vakna upp till idag.

Jvlar vad jag ser fram emot ppningen kl 14:30 och f flja ytterligare en dag i vrldens bsta och mest intressanta underhllnings-show
Citera
2021-03-26, 11:06
Jag r mest irriterad ver att det blir helg precis nr veckan brjat bli lite intressant. Det r sjukt men jag lngtar till Mndag.

💎 🙌 🚀 🌙
Citera
2021-03-26, 11:09
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Jag r mest irriterad ver att det blir helg precis nr veckan brjat bli lite intressant. Det r sjukt men jag lngtar till Mndag.

💎 🙌 🚀 🌙

Haha vet knslan.
Citera
2021-03-26, 11:10
Medlem
70% p 24 timmar r inte illa pinkat
Citera
2021-03-26, 11:10
Medlem
Citat:

💎 🙌 🚀 🌙

Hahaha exakt! Helgerna har blivit s jvla trkiga d man lngtar till mndagar s att man kan fortstta flja GME. Det r s sant!

Det r nog det enda jag kommer tycka r positivt nr denna saga r slut att man kanske brjar uppskatta helgerna igen
Citera
2021-03-26, 11:18
Medlem
Citat:

r det denna XRT du menar?
https://www.avanza.se/borshandlade-p...s-p-retail-etf

Innebr det att det kan vara en id att utver sina GME-aktier ven KPA XRT fr att jvlas nnu mera?
Citera
2021-03-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampante21

Innebr det att det kan vara en id att utver sina GME-aktier ven KPA XRT fr att jvlas nnu mera?

Jag har funderat p samma sak och vet egentligen inte men den generella tanken r att alla samlar sina krafter p GME och att vi hller fokuset dr. Bttre att vi riktar all energi t ett hll.
Citera
2021-03-26, 11:33
Citat:
Ursprungligen postat av Rampante21

Precis den. Denna vecka har de ven gtt hrt p Rusell 2000. Ifall du jmfr graferna med GME ser du korrelationerna.

Det r inte vrt att kpa dem, det r bttre att hlla sig till GME. Annars gr man potentiellt miste om mycket intressantare vinst om nu GME flyger ivg.
Citera
2021-03-26, 12:19
Hyfsat stor rrelse p pre-market nu. Upp 10% och ver 200 dollar.

Kommer bli en intressant dag och avslutning p veckan.

Kanske vi ser brjan p take off?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in