2021-10-11, 15:51
Medlem
aeg1ss avatar
r det ngon som vill vara snll o frklara vitsen med att registrera sig p computershare? Jag frstr inte konceptet och vad det ska vara bra fr men i och med allt snack hr & p reddit knns det som jag missar ngot viktigt. ger gme p tyska Xetra frresten.

Vh
Senast redigerad av aeg1s 2021-10-11 kl. 16:51.
Citera
2021-10-12, 13:51
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeg1s
r det ngon som vill vara snll o frklara vitsen med att registrera sig p computershare? Jag frstr inte konceptet och vad det ska vara bra fr men i och med allt snack hr & p reddit knns det som jag missar ngot viktigt. ger gme p tyska Xetra frresten.

Vh

Det finns mnga anledningar. En r att komma bort frn en dlig Broker som man inte litar p eller som anvnder PFOF (gller mest USA), osv.
Men den strsta anledningen r kanske att nr 76M aktier r registrerade dr har man ett stenhrt bevis p att det finns massa fejk aktier p mrknaden och de [SHF] har sysslat med naked shorting. Att slja fejk securities (ex. Aktier) r en Felony i USA.
Att registrera sina aktier p CS anses som den mest sannolika MOASS-trigger atm. Men NFT kan ocks bli viktig
Citera
2021-10-12, 14:34
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Det finns mnga anledningar. En r att komma bort frn en dlig Broker som man inte litar p eller som anvnder PFOF (gller mest USA), osv.
Men den strsta anledningen r kanske att nr 76M aktier r registrerade dr har man ett stenhrt bevis p att det finns massa fejk aktier p mrknaden och de [SHF] har sysslat med naked shorting. Att slja fejk securities (ex. Aktier) r en Felony i USA.
Att registrera sina aktier p CS anses som den mest sannolika MOASS-trigger atm. Men NFT kan ocks bli viktig

ven om aktien r fejk frn deras sida s r den vl riktig fr oss eftersom vi kpt och har det p papper via vra brokers. Kan de skilja p alla fejk aktier och dem riktiga?

Lst p lite om CS och det r sklart bra att du fr dina shares i ditt namn osv men det skall tydligen vara en strre process nr du vill slja och det kommer ta lng tid osv.

Ngra % av innehav till CS fr att tcka alla scenarier r nog smart, men tror det r dumdristigt att placera hela kakan hos dem.
Citera
2021-10-12, 15:27
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickyroma20
Hr finns en rtt bra guide hur man ska gra:

https://www.reddit.com/r/ISKbets/com...3%B6r_drs_hos/

Tack, nu hann jag redan fixa det innan jag sg ditt svar och det ser ut som att jag gjorde rtt frutom att jag kryssade i "Avsndaren betalar samtliga avgifter", jag utgick frn att den andra banken inte ska betala fr att jag stter in pengar.
Citera
2021-10-12, 16:29
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
ven om aktien r fejk frn deras sida s r den vl riktig fr oss eftersom vi kpt och har det p papper via vra brokers. Kan de skilja p alla fejk aktier och dem riktiga?

Du har helt rtt. Det r ingen skillnad i praktiken p riktiga och syntetiska aktier fr kparen. Sljaren av de syntetiska aktierna behver dock kpa aktier fr att stnga short position.

Det finns olika sorter fejk. Att din broker sger att du ger aktier r i sig inget bevis. En IOU (obs: inte syntetisk aktie!) erknner informellt en skuld med vrde av en aktie. En oro r att mnga brokers, i synnerhet de utlndska som handlar p amerikanska brsen, handlar med IOU under premissen att de rimligt kan leverera en aktie, om de mste. Ngot som blir mer och mer osannolikt ju mer vrdet kar.

OM brokers slt dig IOU sitter du i skiten vid MOASS eftersom de saknar likviditet fr att kpa dina aktier fr miljoner s du kan slja dem. DRS r en hedge mot detta scenario genom att det garanterar garskap.
Senast redigerad av kodapan 2021-10-12 kl. 16:37.
Citera
2021-10-12, 16:44
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Du har helt rtt. Det r ingen skillnad i praktiken p riktiga och syntetiska aktier fr kparen. Sljaren av de syntetiska aktierna behver dock kpa aktier fr att stnga short position.

Det finns olika sorter fejk. Att din broker sger att du ger aktier r i sig inget bevis. En IOU (obs: inte syntetisk aktie!) erknner informellt en skuld med vrde av en aktie. En oro r att mnga brokers, i synnerhet de utlndska som handlar p amerikanska brsen, handlar med IOU under premissen att de rimligt kan leverera en aktie, om de mste. Ngot som blir mer och mer osannolikt ju mer vrdet kar.

OM brokers slt dig IOU sitter du i skiten vid MOASS eftersom de saknar likviditet fr att kpa dina aktier fr miljoner s du kan slja dem. DRS r en hedge mot detta scenario genom att det garanterar garskap.

Intressant. Bra frklarat. Jag r rookie i sammanhanget och har inte full insyn p hur allt fungerar. Hoppas man hinner kpa/flytta ver en del innan Moass stter igng. Vill fan inte st dr och bli utelmnad efter man vntat s lnge.
Citera
2021-10-12, 17:29
Medlem
aeg1ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn

Lst p lite om CS och det r sklart bra att du fr dina shares i ditt namn osv men det skall tydligen vara en strre process nr du vill slja och det kommer ta lng tid osv.

Ngra % av innehav till CS fr att tcka alla scenarier r nog smart, men tror det r dumdristigt att placera hela kakan hos dem.

Ja, mina ligger p Nordnet i mitt namn, det r vl inget som kan ndra p det? Bara att slja o skatta om moass skulle intrffa, vilket jag har svrt att tro hur grna jag n vill. Men som du sger, tcka alla scenarion r klokt.
Citera
2021-10-12, 17:36
Citat:
Ursprungligen postat av aeg1s
Ja, mina ligger p Nordnet i mitt namn, det r vl inget som kan ndra p det? Bara att slja o skatta om moass skulle intrffa, vilket jag har svrt att tro hur grna jag n vill. Men som du sger, tcka alla scenarion r klokt.

De ligger p Nordnet i ditt namn. Nordnet har dem i dep hos en amerikansk bank i ngon annans namn.

Du har inget som bevisar att du ger aktier, eller att de ht existerar.
Citera
2021-10-13, 09:02
Medlem
Lillstarks avatar
Nu har mina pengar kommit fram till IBKR, dock bara 280$ av 300$ som jag skickade ver, jag antar att resterande 20$ frsvann i nn avgift som framkommer i det finstilta som jag inte orkat lsa.
Strunt samma, GME str i 175$ s det rcker gott och vl till en aktie och jag har redan lagt ordern.
Citera
2021-10-13, 17:16
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Ngon mer som upplevt att dem bara loggas ut frn IBRK appen nr ni frsker transfer funds? Kanske jag gr helt fel.
Citera
2021-10-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
De ligger p Nordnet i ditt namn. Nordnet har dem i dep hos en amerikansk bank i ngon annans namn.

Du har inget som bevisar att du ger aktier, eller att de ht existerar.

Det har vi vl visst. P notan str nr och till vilket pris affren gjorts samt vilket ISIN som aktien har som handlats samt vilken marknadsplats. Hur fr du det till att "inget bevis fr att aktien existerar" ?
Citera
2021-10-13, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Det har vi vl visst. P notan str nr och till vilket pris affren gjorts samt vilket ISIN som aktien har som handlats samt vilken marknadsplats. Hur fr du det till att "inget bevis fr att aktien existerar" ?

ISIN identifierar GME, men alla GME aktier har samma ISIN (US36467W1099). Det r inte en unik identifierare fr individuella aktier utan fr sjlva tickern. Sdan identifierare finns inte, men det r problemet en blockchainad marknad hade lst.

Har du kpt IOU eller syntetiska aktier s str det precis samma ISIN, marknadsplats, klockslag och pris.

Det bevisar att du betalat Nordnet fr att kpa aktier dina vgnar. Det bevisar inte att Nordnet ftt aktierna du betalat fr levererade. Det skall ske 2 dagar (T+2) efter transaktionen men det kan ven fallera (FTD) och sedan gmmas mha married puts.

Aktiegarskap kan styrkas med aktiecertifikat. Ingen broker kan ge dig certifikat som garanterar ditt garskap av GME. Frga dem.

Du kan dock direktregistrera ditt innehav genom ComputerShare och garantera garskap den vgen.

Obs att GiveAshare.com sljer certifikatreplikor. Det r omjligt att f tag p kta aktiecertifikat fr GME. Varfr?
Senast redigerad av kodapan 2021-10-13 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in