2021-01-28, 11:45
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Orimligheten spelar ingen roll.
De måste ha likvid för att kunna täcka förlusterna, blankar de mer och kursen fortsätter upp sitter de med ännu mer förluster, det kommer till en gräns där tillsynsmyndigheterna tvingar dem till att stänga positionen. De är inte tillåtna att ligga mer i förlust än vad de har råd att täcka.

Du utgår från att tillsynsmyndigheterna ska bedöma stora banker som insolvens hotade ?

Den ena storbanken efter den andra kommer hoppa på blankning i ett hopplöst fall av börsbubbla driven av en osynkroniserad hop amatörer som tror de kan vinna över storkapitalet.
Citera
2021-01-28, 11:45
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ok, du kan mycket väl ha rätt. Hur bör man tillämpa den här kunskapen, vad blir implikationerna? Ska man hålla sig borta från aktiemarknaden som småsparare nu? Rent pragmatiskt, hur kan man använda din information?

Jag vet inte. Globalisterna har något i görningen. Troligen försöker Blackrock skapa incitament för Klaus Schwabs stakeholder capitalism och The Great Reset. Bästa är nog att sitta på jordbruksmark och guld just nu. Titta på Bill Gates som köper upp jordbruksmark i hela USA.
Citera
2021-01-28, 11:47
Medlem
Fan ta Wall Street.

Väldigt kul att se detta, hoppar helt klart in nästa gång. Går gärna ett par tusen back om globlalisterna, mega bolagen och WS får lida.
DEM HATAR OSS.
Citera
2021-01-28, 11:51
Medlem
Surenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmGox
Väldigt kul att se detta, hoppar helt klart in nästa gång. Går gärna ett par tusen back om globlalisterna, mega bolagen och WS får lida.
DEM HATAR OSS.

Tidigare har det skett en dipp ca 20-30 min efter öppning, dvs. många säljer av i början för att säkra vinst, men pga. att många vill in hoppar det snabbt upp igen, håll utkik efter dippen!
Citera
2021-01-28, 11:52
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Före öppningsdags 421,00 usd +73,49 (21,15 %)

Är ni med på raketen brödrar? 🚀🚀🚀🚀🚀
Citera
2021-01-28, 11:54
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag vet inte. Globalisterna har något i görningen. Troligen försöker Blackrock skapa incitament för Klaus Schwabs stakeholder capitalism och The Great Reset. Bästa är nog att sitta på jordbruksmark och guld just nu. Titta på Bill Gates som köper upp jordbruksmark i hela USA.

Ja, jag är inte så riskbenägen av mig, så jag håller mig utanför iaf. Samtidigt är det inbjudande med (eventuellt) enkla pengar. Detta med Gamestop är det sjukaste på länge, oavsett vad som har initierat det. Säkert finns det nog globalister i bakgrunden.

OT: Vad är egentligen stakeholder capitalism? Kan du kort förklara eller har du någon länk som reder ut begreppet?
Citera
2021-01-28, 11:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHleame
Du utgår från att tillsynsmyndigheterna ska bedöma stora banker som insolvens hotade ?

Den ena storbanken efter den andra kommer hoppa på blankning i ett hopplöst fall av börsbubbla driven av en osynkroniserad hop amatörer som tror de kan vinna över storkapitalet.

Ja det utgår jag ifrån.
Melvin Capital startade året med c:a $12,5 Miljarder och ligger back nästan $4 miljarder bara på Gamestop, dubblas kursen igen så är de insolventa. De måste börja täcka snart och då rusar kursen och andra större hedgefonder kan också råka lika illa ut.
Citera
2021-01-28, 11:59
Medlem
happilappis avatar
GME drar uppåt som fan nu i förhandeln.
Citera
2021-01-28, 12:00
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Goldman Sachs var det ja. Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Janet_Yellen

och som av en händelse så kom denna partsinlaga idag från Goldman Sachs.

Saxar lite ur pressmeddelandet

Samma Carson Block som den på Muddy Waters? Jag tror det.

Förstår ni hur stort detta är?

Haha, jag kommer inte investera i deras projekt. Men sannerligen roligt hur ett forum med användare kan välta omkull banker.
Citera
2021-01-28, 12:02
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
GME drar uppåt som fan nu i förhandeln.

Fede ståndet aktiverat. Hoppas ni är på raketen. 🚀🚀
Citera
2021-01-28, 12:04
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Courtaget dras väl bara vid avslut av affär? Och om avbryter så blir det det väl inget avslut? Är väldigt ny på detta men tolkar detta som att inget courtage dras vid avslut

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...ed-aktier.html

Nej, detta är inte handel på svenska börsen.

Läs det jag skriver och sluta ifrågasätta när du är novis.
Citera
2021-01-28, 12:04
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja det utgår jag ifrån.
Melvin Capital startade året med c:a $12,5 Miljarder och ligger back nästan $4 miljarder bara på Gamestop, dubblas kursen igen så är de insolventa. De måste börja täcka snart och då rusar kursen och andra större hedgefonder kan också råka lika illa ut.

Jag önskar du har rätt, du företräder min moraliska åsikt.

Tyvärr är min erfarenhet av verkligheten en annan, banker har ingen moral och tillsynsmyndigheter gör inte riktigt det arbetet vi småinvesterare tror och hoppas på.

Därför argumenterar jag mot att småsparare ska lockas med i vad jag tror är en felaktig investering
Ett annat case är hur många som fortfarande tror att de kan göra ett "klipp" i Norwegians flygverksamhet NAS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in