De sporter/idrotter där man har en klar fördel av att vara stark eller uthållig är sporter/idrotter där kvinnor inte skulle ha en chans mot män, generellt sett. Men det finns en några idrotter/sporter där jag tycker att kvinnor borde ha lika bra chans att vinna som män, men jag kan inte komma på någon kvinna som är känd inom området:
- Formel 1: bilen lär sköta råstyrkan åt dig, du behöver egentligen bara gasa/bromsa och vrida på ratten, men jag kommer inte på namnet på en enda kvinnlig F1-förare
- diverse former av biljard: du skall vara löjligt svag om din konkurrent har fördel bara pga sin högre råstyrka! Ändå kan jag inte minnas någon kvinna från de snooker-matcher jag sett på TV. De enda kvinnor jag har sett där har antingen suttit i publiken eller dömt matchen.
- dart: samma som biljard, råstyrkan som krävs för att bli världsmästare i grenen är väldigt liten, och män ha ringen uppenbar fördel av sin större muskelmassa och uthållighet.
Kan det vara så enkelt att män tenderar att nörda ner sig i något, och därmed har en högre chans att bli världsmästare (eller åtminstone världskända) i sin gren, än kvinnor som kanske tenderar att inte näörda ner sig i något?
För lite rolig läsning kan ni läsa tex här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle...lliams_sisters