2020-11-15, 20:45
Medlem
De sporter/idrotter där man har en klar fördel av att vara stark eller uthållig är sporter/idrotter där kvinnor inte skulle ha en chans mot män, generellt sett. Men det finns en några idrotter/sporter där jag tycker att kvinnor borde ha lika bra chans att vinna som män, men jag kan inte komma på någon kvinna som är känd inom området:
- Formel 1: bilen lär sköta råstyrkan åt dig, du behöver egentligen bara gasa/bromsa och vrida på ratten, men jag kommer inte på namnet på en enda kvinnlig F1-förare
- diverse former av biljard: du skall vara löjligt svag om din konkurrent har fördel bara pga sin högre råstyrka! Ändå kan jag inte minnas någon kvinna från de snooker-matcher jag sett på TV. De enda kvinnor jag har sett där har antingen suttit i publiken eller dömt matchen.
- dart: samma som biljard, råstyrkan som krävs för att bli världsmästare i grenen är väldigt liten, och män ha ringen uppenbar fördel av sin större muskelmassa och uthållighet.

Kan det vara så enkelt att män tenderar att nörda ner sig i något, och därmed har en högre chans att bli världsmästare (eller åtminstone världskända) i sin gren, än kvinnor som kanske tenderar att inte näörda ner sig i något?

För lite rolig läsning kan ni läsa tex här: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle...lliams_sisters
Citera
2020-11-15, 20:48
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Kolla in en video från youtube som handla om:
”Battle of the sexes” Den skildrar den legendariska tennismatchen mellan rättvisekämpen Billie Jean King och mediadomptören Bobby Riggs. Under den spexiga ytan var det ett möte på blodigt allvar, med makt att lyfta eller stjälpa 1970-talets kvinnorörelse.

Billie Jean King var vid tillfället en av världens bästa tennisspelare, en 29-åring från Kalifornien som hade vunnit Wimbledon fem gånger. Hennes motståndare Bobby Riggs, då 55, var en före detta elitspelare . Billie vann den matchen...
Dock hade Bobby tidigare spöat topprankade tennisspelare, finns ryckte om att han la sig.

Hur som helst, inom vilka sporter i dagsläget kan kvinnor mäta sig mot män?

Hästsport tänker jag på, men mer...

Långdistanssimning i öppet vatten är en av de få fysiska/konditionssporter där kvinnor är bättre.
Det har främst med att kvinnor har mer fett på kroppen (fryser inte lika lätt) samt fördelat på rätt ställe(höfter/midja/rumpa) vilket gör att de flyter bättre.
Världens främsta långdistanssimmare är kvinna och har simmat från Ryssland till Alaska, över Engelska kanalen, från Argentina till Sydpoolen m m.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-11-15 kl. 21:10.
Citera
2020-11-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
De sporter/idrotter där man har en klar fördel av att vara stark eller uthållig är sporter/idrotter där kvinnor inte skulle ha en chans mot män, generellt sett. Men det finns en några idrotter/sporter där jag tycker att kvinnor borde ha lika bra chans att vinna som män, men jag kan inte komma på någon kvinna som är känd inom området:
- Formel 1: bilen lär sköta råstyrkan åt dig, du behöver egentligen bara gasa/bromsa och vrida på ratten, men jag kommer inte på namnet på en enda kvinnlig F1-förare
- diverse former av biljard: du skall vara löjligt svag om din konkurrent har fördel bara pga sin högre råstyrka! Ändå kan jag inte minnas någon kvinna från de snooker-matcher jag sett på TV. De enda kvinnor jag har sett där har antingen suttit i publiken eller dömt matchen.
- dart: samma som biljard, råstyrkan som krävs för att bli världsmästare i grenen är väldigt liten, och män ha ringen uppenbar fördel av sin större muskelmassa och uthållighet.

Kan det vara så enkelt att män tenderar att nörda ner sig i något, och därmed har en högre chans att bli världsmästare (eller åtminstone världskända) i sin gren, än kvinnor som kanske tenderar att inte näörda ner sig i något?

För lite rolig läsning kan ni läsa tex här: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle...lliams_sisters

Att köra en F1 bil är kräver väldigt mycket fysik och styrka, därav inga kvinnor i toppen...
Citera
2020-11-15, 20:51
Medlem
sneakydudes avatar
Finns säkert fler exempel, men en idrott där det kvinnliga världsrekordet överträffar det manliga ditot är diskus, det är två meter längre. Skivan väger dock hälften så mycket för damer, och rekordet sattes på östtysk mark, av en östtyska när det östtyska statliga dopningsprogrammet var i full gång... Men ändå lite intressant då exempelvis kulan i kulstötning nästan väger det dubbla på herrsidan men ändå är inte damerna i närheten.

Med det sagt kan jag iaf inte komma på en enda friiidrottsgren där damerna skulle ha en chans om det tävlades på lika villkor.

Skytte är nog jämnt, även motorsport och hästsport.
Citera
2020-11-15, 20:53
Medlem
Dart

Skytte

Curling

Vissa motorsporter som tex dragracing, där reaktionsförmåga och inte uthållighet/styrka är avgörande

Biljard

Hästsporter som dressyr och hoppning.
Citera
2020-11-15, 20:54
Medlem
enklistras avatar
Hur ser det ut på kartläsarsidan i rally?
Citera
2020-11-15, 20:56
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Eller så är inte råstyrka det som skiljer könen åt?

Män är kanske bättre på att fokusera, ta bättre beslut, tänka snabbt, ta risker, är intelligentare än kvinnor? Nu generaliserar jag såklart.

Bara för att du tycker att det borde vara så, betyder inte att det bör vara det. Du har kanske inte förstått att män och kvinnor är väldigt olika, framförallt när det gäller extremfallen vilket man får se i sporter på topnivå på områden utöver fysisk styrka.
Citera
2020-11-15, 20:56
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Dragracing är ett bra exempel på där kvinnor och män tävlar på lika villkor och där många kvinnor är och har varit framgångsrika.

Som exempel kan man med fördel nämna att 2018 var det kvinnor som vann de tre största mästerskapen i Top Fuel, "tungviktsklassen" inom dragracing:

Anita Mäkelä, Finland – Europamästare
Brittany Force, USA – NHRA-mästare
Kelly Bettes, Australien – australiensisk mästare.

Intressant, vilka egenskaper premieras i den sporten? Reaktionsförmåga? Låg vikt? Om det beror på att kvinnor är bäst lämpade för drag-racing borde det vara överförbart på likande sporter, stämmer det?

Annars känns extrem långdistans något som borde vara den sport som kvinnor har störst chans att hävda sig i, gå tills du stupar ungefär. Känns också som att vara utan sömn, om man nu kan tävla i det, är något dom borde vara bättre på än män
Citera
2020-11-15, 20:57
Män har en större förmåga att fokusera sitt tänkande till specifika delar av hjärnan medan kvinnor oftare tänker med "hela hjärnan". Det har väl både för- och nackdelar men när det gäller att utmärka sig inom ett område så är detta en klar fördel för män.

För att hitta en sport som kvinnor då levererar i så kanske det handlar om något som utmanar hela hjärnan samtidigt. Psykiska och fysiska påfrestningar, kommunikation och olika former av problemlösning på en och samma gång skulle eventuellt kunna passa kvinnor bra.
Citera
2020-11-15, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Kvinnor har chans att vinna mot män i alla sporter. Men chansen är låg i samtliga, och mikroskopisk på högsta nivå!

Och i fotboll så är män överlägsna dels pga intelligens och spelförståelse men också löpkapaciteten, uthålligheten och styrkan. Dvs kan passa, skjuta bollen hårdare, dribbla snabbare, mer exakt och kan även ta dom strategiska löpningar och beslut som krävs mycket bättre än en valfri kvinna.

Men dom tog top 207? Är det samtliga kvinnor i Boston Marathon 2003? Nej. Dom tog inte heller top 100, top 200, top 500. Nej, utan precis top 207. Det är så löjligt uppenbart vad syftet är och det borde väl du se också?

Roligt att du vill gå in på den engelska kanalen. Där visade det sig att männen hade samtliga rekord (tidsbaserade rekord). https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...immers#Fastest
Dock inte rekord där man har simmat kanalen många gånger vilket är rätt kul rekord. Påminner mig lite om typ den äldsta personen som har sprungit ett marathon eller gamla Agda som springer sitt 53:e Stockholm marathon. Dvs säger inget om hur duktig man är på att simma långt förutom att man har simmat en kanal många gånger.

Det är skitsamma om chanserna är låga eller inte.
För övrigt är det inte schysst att jämföra män med kvinnor när antalet som utövar sporter är i högre antal män, du kan ju kolla antalet registrerade fotbollsspelare t.ex.
Givetvis så blir chanserna större att de blir fler bättre fotbollsspelare bland män då.
"Av världens totalt drygt 120 miljoner registrerade fotbollsspelare är drygt 10 miljoner kvinnor. "
De finns ingenting som säger att en kvinna inte kan prestera bättre i idrott än män.

De sporterna jag tog upp var exempel där chanserna var högre för kvinnor, jag ser dock inte några direkt hinder varför kvinnor inte skulle kunna bli bra fotbollsspelare på individnivå.
Citera
2020-11-15, 21:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Långdistanssimning i öppet vatten är en av de få fysiska/konditionssporter där kvinnor är bättre.
Det har främst med att kvinnor har mer fett på kroppen (fryser inte lika lätt) samt fördelat på rätt ställe(höfter/midja/rumpa) vilket gör att de flyter bättre.
Världens främsta långdistanssimmare är kvinna och har simmat över bla Ryssland till Alaska, Engelska kanalen, Argentina och Sydpoolen m m.
Detta är det enda exemplet jag vet på en idrott där kvinnor överträffar män. Men jag tror inte på fetthypotesen. Det skulle innebära att en man kan bli lika duktig genom att gå upp lite i fett och jag tror att det ligger mer än så bakom.
Citera
2020-11-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Eller så är inte råstyrka det som skiljer könen åt?

Män är kanske bättre på att fokusera, ta bättre beslut, tänka snabbt, ta risker, är intelligentare än kvinnor? Nu generaliserar jag såklart.

Bara för att du tycker att det borde vara så, betyder inte att det bör vara det. Du har kanske inte förstått att män och kvinnor är väldigt olika, framförallt när det gäller extremfallen vilket man får se i sporter på topnivå på områden utöver fysisk styrka.

Självklart är män, generellt sett, starkare än kvinnor. Jag har inte påstått något annat. Men i de idrotter jag tar upp (F1, dart och biljard) ser jag ingen fördel av att ha mer styrka än din konkurrent. Åtminstone så länge din konkurrent har medelmåttig styrka eller mer. Men bland världseliten är det väldigt få kvinnor i idrotterna (så vitt jag vet i alla fall), och den uppenbara frågan är ju "Varför?"

Jag tror du kan ha rätt i att män är bättre på att fokusera. Vad gäller risker är det väl tämligen etablerat att män tenderar att ta större risker än kvinnor, sedan gäller det bara att förstå (eller åtminstone undersöka) om/hur detta risktagande leder till bättre prestationer inom idrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in