Citat:

Ursprungligen postat av 
SorgsenNationalist

Att det endast finns en kvinna på topp 100 listan gör det väldigt tydligt hur urusla kvinnor faktiskt är i schackvärlden. Det fattar givetvis inte du.

Jag hänvisar till mitt svar i 
 (FB) Varför finns det inga erkända kvinnliga schackspelare? om anledningarna till att det är så få kvinnor i schackeliten. Främst för att det är så få kvinnor som utövar schack. 96 % av könsgapet förklaras av urvalets storlek. Det är enkel statistik.
Tydligen har FB:snubbarna med manlig hybris väldigt svårt för att ta in den statistiska, men ack så enkla förklaringen till att så få kvinnliga schackspelare når elitnivå. Så jag förtydligar med ett exempel:  
Två säckar som innehåller metallkorn av varierande karathalt av guld. Endast metallkorn med 24 K guld kallas guldkorn i detta exempel. Övriga kallas bara metallkorn och innehåller olika grader av karat, från i princip noll till nästan 24 karat. Guldkornen får representera topp 100 schackspelare. Metallkornen är världens övriga schackspelare.
En 95 kg stor säck M (Man): metallkorn och 98 guldkorn.
En 5 kg säck K (Kvinna): metallkorn och 2 guldkorn. 
Var hittar man de flesta guldkornen? Jag ger svaret redan nu (säcken M) eftersom det tycks vara omöjligt för lågintelligenta män att ta in att mäns dominans i schack beror på deras numerära överlägsenhet.
	Citat:

Sen att det finns EN kvinna som har rekord i en distansgren över alla tider genom hela historian gör det klart att även där är män fullständigt överlägsna. Men kul att du hittade en nål i en höstack i alla fall.

I ultramaraton-lopp längre än 50 miles är andelen kvinnliga tävlande endast 25 %, så det är inte så konstigt att kvinnor vinner färre gånger än män. Men notera att under de senaste åren i Ultramaraton Badwater har kvinnornas bästa tid i snitt blivit kortare och närmat sig de manliga vinnartiderna. Förra året fick den kvinnliga vinnaren Patrycja Bereznowska, en fenomenal tid på 24:13:24, ca fyra minuter kortare än Pam Reeds och även kortare tid än vad flera av tidigare manliga vinnare fick. (
källa)
Så fullständigt överlägsna var männen i Badwater väl ändå inte, i varje fall inte sedan 2000 fram till 2019.