2020-11-18, 09:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sedan mästerskapen i Stockholm 1990 räknade jag snabbt till 10 kvinnliga och två manliga titlar i dressyr.
I hoppning fick jag det grovt till fyra kvinnliga titlar av totalt kanske 25-30 mästerskap. Men hästen avgör det mesta.

Fälttävlan 3/8 titlar till kvinnor. Där får man inte vara feg.
Dressyr är ju en "utseendesport" till skillnad från hästhoppning som är en idrottssport. Kvinnor älskar utseende och dominerar mycket riktigt dressyr, konståkning, konstsim, gymnastik, dans om man räknar det till sport. Vet inte om det finns fler utseende-sporter.

Det stärker min tes att kvinnor skulle kunna vara så mycket bättre även i icke-muskel-sporter som rally, datorspel, bowling, schack. Men de är inte tillräckligt intresserade. Men om utseende kommer till som faktor så ökar intresset stort.

Själv undviker jag att titta på all utseendesport eftersom den inte är exakt mätbar, domarens bedömning kan vara grundad på helt andra saker som varifrån man kommer, om man vunnit förut, om man har en snygg dräkt. Jag föredrar mätbara sporter.

Den mest manliga sporten av alla boxning hamnar mitt emellan av en slump, eftersom de flesta matcher inte avslutas med KO utan domare ska bedöma vem som boxades bäst. Det är lite avtändande för mig.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-18 kl. 09:30.
Citera
2020-11-18, 09:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dressyr är ju en "utseendesport" till skillnad från hästhoppning som är en idrottssport. Kvinnor älskar utseende och dominerar mycket riktigt dressyr, konståkning, konstsim, gymnastik, dans om man räknar det till sport. Vet inte om det finns fler utseende-sporter.

Det stärker min tes att kvinnor skulle kunna vara så mycket bättre även i icke-muskel-sporter som rally, datorspel, bowling, schack. Men de är inte tillräckligt intresserade. Men om utseende kommer till som faktor så ökar intresset stort.

Själv undviker jag att titta på all utseendesport eftersom den inte är exakt mätbar, domarens bedömning kan vara grundad på helt andra saker som varifrån man kommer, om man vunnit förut, om man har en snygg dräkt. Jag föredrar mätbara sporter.

Den mest manliga sporten av alla boxning hamnar mitt emellan av en slump, eftersom de flesta matcher inte avslutas med KO utan domare ska bedöma vem som boxades bäst. Det är lite avtändande för mig.
Man får nog dela upp diskussionen i två delar. Dels vad som gäller. Dels vad olika postare tror skulle gälla om män och kvinnor ägnade exakt lika mycket tid åt sporten.

Män är bättre i schack. Kvinnor bättre i dressyrridning. (Vilket är en ganska teknisk disciplin.)

Schack fordrar dessutom fantasi. Den bakåtsträvande Walt Disney vägrade anställa kvinnliga tecknare hänvisande till kvinnors brist på fantasi. Men det har naturligtvis ändrats på nu.
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/I4OA...3684641e_o.jpg
Senast redigerad av wwr 2020-11-18 kl. 09:51.
Citera
2020-11-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag bortsåg naturligtvis ifrån alla sportgrenar där muskelstyrka och snabbhet är helt avgörande. Exempel: 100m, brottning, tyngdlyftning, fotboll, ishockey. I övriga sportgrenar kan både män och kvinnor tävla på lika villkor där könsfördelningen bland de tävlande är jämn. Exempel: ultramaraton, poker, schack, rally, e-sport. Är det lika många kvinnor som män bland de tävlande, då är chansen att fler än ”enstaka” kvinnor som vinner stor.
Har jag alltså förstått dig rätt i att kvinnors prestationer i sporter där de borde ha samma chans ringaktas? Jag har personligen aldrig sett eller hört det, vilket inte betyder någonting. Men kan du ge ett exempel?

Intressant är dock, att könsfördelningen i prestation inte alls är jämn i samtliga exempel du nämner. Skillnaden i ultramaraton-tider är mindre än motsvarande på kortare distanser, men männen dominerar ultramaraton ändå. Ultra-långdistanssimning är den enda gren där förhållandet är omvänt. I andra sporter där fysiologiska skillnader inte spelar någon roll presterar antingen damerna sämre om sporten är uppdelad efter kön (ex. schack), eller dominerar herrarna om sporten är blandad (ex. WRC rally). Uttalandet "Damsport kan inte mäta sig med herrsport" förblir alltså även här helt enkelt sant, och inte ett uttryck för ringaktning.

Man kan fråga sig varför. Personligen gissar jag på starkare tävlingsinstinkt och större benägenhet att snöa in på en given aktivitet hos män.

Redigering: Om man däremot bortser från påståenden om ringaktning för kvinnors prestationer, är det ju definitivt så att en enda kvinnlig vinst gör sporten till en där "En kvinna har en chans att vinna mot män", vilket ju är den ursprungliga frågeställningen.
Senast redigerad av Dr.Rhinehart 2020-11-18 kl. 09:55.
Citera
2020-11-18, 09:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den bakåtsträvande Walt Disney vägrade anställa kvinnliga tecknare pga kvinnors brist på fantasi. Men det har naturligtvis ändrats på nu.
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/I4OA...3684641e_o.jpg
Walt Disney var en av världens största "uppfinnare" och nyskapare, t.ex världens första tecknade färgfilm, världens första med ljud, världens första tecknade långfilm, uppfann temaparker osv. Ordet Bakåtsträvande har jag aldrig någonsin kopplat till honom. Jag har dock noterat att det inte finns en enda kvinna nämnd i någon enda Disney-film de 20 första åren, och egentligen inte heller efter han dog. Så det storverk som Disney skapade gjorde han enbart med män, och det har fortsatt ända in på datoranimeringens område där 100% av alla nyskapande CGI-filmer är gjorda av män.

Män dominerar överallt. Vita europeiska män om man ska vara noggrann. Sport är bara ett område av 10000.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-18 kl. 09:55.
Citera
2020-11-18, 10:14
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Att det endast finns en kvinna på topp 100 listan gör det väldigt tydligt hur urusla kvinnor faktiskt är i schackvärlden. Det fattar givetvis inte du.
Jag hänvisar till mitt svar i (FB) Varför finns det inga erkända kvinnliga schackspelare? om anledningarna till att det är så få kvinnor i schackeliten. Främst för att det är så få kvinnor som utövar schack. 96 % av könsgapet förklaras av urvalets storlek. Det är enkel statistik.

Tydligen har FB:snubbarna med manlig hybris väldigt svårt för att ta in den statistiska, men ack så enkla förklaringen till att så få kvinnliga schackspelare når elitnivå. Så jag förtydligar med ett exempel:

Två säckar som innehåller metallkorn av varierande karathalt av guld. Endast metallkorn med 24 K guld kallas guldkorn i detta exempel. Övriga kallas bara metallkorn och innehåller olika grader av karat, från i princip noll till nästan 24 karat. Guldkornen får representera topp 100 schackspelare. Metallkornen är världens övriga schackspelare.

En 95 kg stor säck M (Man): metallkorn och 98 guldkorn.
En 5 kg säck K (Kvinna): metallkorn och 2 guldkorn.

Var hittar man de flesta guldkornen? Jag ger svaret redan nu (säcken M) eftersom det tycks vara omöjligt för lågintelligenta män att ta in att mäns dominans i schack beror på deras numerära överlägsenhet.

Citat:
Sen att det finns EN kvinna som har rekord i en distansgren över alla tider genom hela historian gör det klart att även där är män fullständigt överlägsna. Men kul att du hittade en nål i en höstack i alla fall.
I ultramaraton-lopp längre än 50 miles är andelen kvinnliga tävlande endast 25 %, så det är inte så konstigt att kvinnor vinner färre gånger än män. Men notera att under de senaste åren i Ultramaraton Badwater har kvinnornas bästa tid i snitt blivit kortare och närmat sig de manliga vinnartiderna. Förra året fick den kvinnliga vinnaren Patrycja Bereznowska, en fenomenal tid på 24:13:24, ca fyra minuter kortare än Pam Reeds och även kortare tid än vad flera av tidigare manliga vinnare fick. (källa)

Så fullständigt överlägsna var männen i Badwater väl ändå inte, i varje fall inte sedan 2000 fram till 2019.
Citera
2020-11-18, 10:37
Medlem
wwrs avatar
Eftersom intresse och fallenhet går hand i hand så är det nog enklast att hålla sig till vad som gäller. Män är bättre i schack och kvinnor i dressyrridning. Annat är spekulationer.

Intressant att kvinnor är bättre på ultra-simning. Beror det på att de flyter bättre på högt fettinnehåll? Svarta simmar ju sämre pga hög muskelmassa och tung kropp. Det påstår vissa i alla fall.
Citera
2020-11-18, 11:16
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Walt Disney var en av världens största "uppfinnare" och nyskapare, t.ex världens första tecknade färgfilm, världens första med ljud, världens första tecknade långfilm, uppfann temaparker osv. Ordet Bakåtsträvande har jag aldrig någonsin kopplat till honom. Jag har dock noterat att det inte finns en enda kvinna nämnd i någon enda Disney-film de 20 första åren, och egentligen inte heller efter han dog. Så det storverk som Disney skapade gjorde han enbart med män, och det har fortsatt ända in på datoranimeringens område där 100% av alla nyskapande CGI-filmer är gjorda av män.

Män dominerar överallt. Vita europeiska män om man ska vara noggrann. Sport är bara ett område av 10000.
Hört talas om Retta Scott? Hon arbetade 1942 som Disney-animatör på Bambi. Bianca Majolie var den första kvinnan som blev storyboardkonstnär för Disney 1935. Sånt visste du förstås inte.

Några av de bästa kvinnliga animatörerna: Sophie Merry, Faith Hubley, Arlene Klasky, Kate Sullivan, Janet Perlman, Caroline leaf, Nina Paley, Emily Hubley osv.

Lite statistik om procentandelen kvinnor som är verksamma inom animationsindustrin (längre ner på sidan):

https://deadline.com/2016/12/women-a...bs-1201876154/

23,2 % av animatörerna, författarna och teknikerna utgjordes av kvinnor (31 oktober 2016).

100 % män? Vita europeiska män i USA? Du har väl förstås tagit reda på hudfärgen och etniciteten hos samtliga animatörer i hela riket.
Citera
2020-11-18, 11:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hört talas om Retta Scott? Hon arbetade 1942 som Disney-animatör på Bambi. Bianca Majolie var den första kvinnan som blev storyboardkonstnär för Disney 1935. Sånt visste du förstås inte.

Några av de bästa kvinnliga animatörerna: Sophie Merry, Faith Hubley, Arlene Klasky, Kate Sullivan, Janet Perlman, Caroline leaf, Nina Paley, Emily Hubley osv.

Lite statistik om procentandelen kvinnor som är verksamma inom animationsindustrin (längre ner på sidan):

https://deadline.com/2016/12/women-a...bs-1201876154/

23,2 % av animatörerna, författarna och teknikerna utgjordes av kvinnor (31 oktober 2016).

100 % män? Vita europeiska män i USA? Du har väl förstås tagit reda på hudfärgen och etniciteten hos samtliga animatörer i hela riket.
Hej mr google. Du har aldrig hört talas om en enda av dem, du har stulit hela din text från:
https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Animation

Jag däremot har sett samtliga Disney-filmer, är ett stort fan. Män har gjort allt i tecknat och CGI-animerat, en oerhört manlig bransch som kräver påhittighet och humor.

Noterar inlägg 3448 från dig med ordet "kvinna". Du är FBs mest sexistiska medlem.

P.S. Från nu kommer jag att googla på alla dina inlägg och länka till källorna så alla kan se vilken idiot du är.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-18 kl. 11:24.
Citera
2020-11-18, 11:35
Medlem
lupacs avatar
Citat:
...
”Den nuvarande ridsportens dressyrridning är en klassisk ridning som har sin grund i militärens krav på praktisk ridning från 1800-talet fram till militärens "avhästning" under mitten av 1900-talet.” (Källa: Wiki)

Du ser att Dressyr är en MANLIG sportgren, skapad av 100 % utseendefixerade MÄN. Militär är 100 % MANLIGT.

Vilka dominerar i Dressyr idag?
Citera
2020-11-18, 11:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
”Den nuvarande ridsportens dressyrridning är en klassisk ridning som har sin grund i militärens krav på praktisk ridning från 1800-talet fram till militärens "avhästning" under mitten av 1900-talet.” (Källa: Wiki)

Du ser att Dressyr är en MANLIG sportgren, skapad av 100 % utseendefixerade MÄN. Militär är 100 % MANLIGT.

Vilka dominerar i Dressyr idag?
Dressyr är en härlig blandning av små tjejer och tyska militärer. Här vinner Heinz Pollay guld i Berlin 36
https://www.horsemagazine.com/thm/wp...ronosPI343.jpg
Citera
2020-11-18, 11:56
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Hej mr google. Du har aldrig hört talas om en enda av dem, du har stulit hela din text från:
https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Animation
Hur ska man annars ta reda på fakta om man aldrig läser faktaböcker, aldrig googlar efter fakta eller aldrig utbildar sig? Jag rekommenderar dig till den sortens insamling av fakta och statistiska data. För din pojkgissning duger inte alls.

Citat:
Jag däremot har sett samtliga Disney-filmer, är ett stort fan. Män har gjort allt i tecknat och CGI-animerat, en oerhört manlig bransch som kräver påhittighet och humor.
Det kan du glömma. Animering är inget enmansjobb, utan sker i arbetslag bestående av flera anställda. Av båda könen. Visserligen dominerar män numerärt, men de animerar inte allt. ”Bara” 80 %. Inte 100 % som du yrar om.

Citat:
Noterar inlägg 3448 från dig med ordet "kvinna". Du är FBs mest sexistiska medlem.

P.S. Från nu kommer jag att googla på alla dina inlägg och länka till källorna så alla kan se vilken idiot du är.
Du nämnde just det ordet . Länka gärna källorna till mina inlägg i den här tråden. Så får vi se om ditt tilltag kommer att rapporteras som trams och off-topic.
Citera
2020-11-18, 12:21
Medlem
Klas-Vegass avatar
På 70-talet höll absolut damernas gymnastik högre nivå än männens. Kinas inträde på världsmarknaden har dock gjort kvinnor lika chanslösa som i alla andra idrotter.

Skulle världens bästa kvinnliga tennis-spelare ha en chans mot sveriges bästa 14-åringar? Antagligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in