2020-11-16, 20:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det kan dock förr eller senare komma en kvinna som vinner i ett riktigt mästerskapslopp i Formel 1. Dels så har kvaliteten på bilarna rätt stor inverkan i den sporten, och dels så ändras reglerna i sporten med viss regelbundenhet. Kanske är det möjligt redan idag att om det bästa teamet anställer en manlig och en kvinnlig förare så kan kvinnan komma att vinna om mannen får mekaniska problem till exempel.

Dock har det ännu inte hänt på de 70 år sporten funnits.
Det är mycket osannolikt. Inte för att kvinnor inte skulle kunna köra snabbt. Men det är så många steg innan man är med i Formel 1, som Ronnie Petersson som hade en pappa som körde honom till gokart-tävlingar i åratal och meckade själv med bilen. Därefter måste man vinna klass efter klass som är fyllda med testosteron-killar vars pappor är miljonärer. Till slut måste man göra reklam för sig själv så man får vara med i formel-1. Nä. Allt med bilar är oerhört o-kvinnligt.
Citera
2020-11-16, 20:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Bågskytte, finns en bunt kvinnor i Sydkorea som har samma scorer som herrar. Jag förstår inte ens varför det finns en damgren där.

Michelle Mouton var världen bästa rallyförare i några år. Men det kom aldrig någon efter henne så man kan inte säga att "kvinnor" kan rally.

Ända sedan jag var liten så har det sagts att kvinnor är bättre på långlöpning t.ex maraton och att de skulle gå förbi herrarna i tid. Men det hände aldrig och damerna är fortfarande 13 minuter från herrarnas världsrekord = 10% sämre som damer alltid är i track and field-sporter.

Jag tittar hellre på konståkningens damer, herrarna är för fokuserade på extrema hopp som gör det mycket fulare. Eller så är det damernas kroppar jag gillar, vad vet jag.

Jag spelade mycket golf när jag hade tid, det är ofattbart att det inte existerar damer i en så handikapp-anpassad (...) sport med olika utslagsplatser som helt kompenserar för mindre muskelmassa. Och ändå har jag aldrig någonsin spelat mot en dam som var bättre än jag.

Damers ointresse av sport är ett mysterium för mig. Se även schacktråden, damer skulle kunna vara lika bra i schack men de bryr sig helt enkelt inte:
(FB) Varför finns det inga erkända kvinnliga schackspelare?
Citera
2020-11-16, 20:35
Medlem
Boggonthebeats avatar
Jag skulle nog säga livets spel. Kvinnor vinner alltid mäns hjärtan eller bollar
Citera
2020-11-16, 20:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boggonthebeat
Jag skulle nog säga livets spel. Kvinnor vinner alltid mäns hjärtan eller bollar
Män är mycket mer fokuserade än kvinnor även i det spelet. De kvinnor som vinner män gör det enbart med medfödda egenskaper. Medans män kan räkna ut och träna hur de ska göra. Ingen slump att en sådan man kallas Don Juan, men en kvinna som gör som han kallas gatflicka.
Citera
2020-11-16, 20:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är mycket osannolikt. Inte för att kvinnor inte skulle kunna köra snabbt. Men det är så många steg innan man är med i Formel 1, som Ronnie Petersson som hade en pappa som körde honom till gokart-tävlingar i åratal och meckade själv med bilen. Därefter måste man vinna klass efter klass som är fyllda med testosteron-killar vars pappor är miljonärer. Till slut måste man göra reklam för sig själv så man får vara med i formel-1. Nä. Allt med bilar är oerhört o-kvinnligt.

Historiskt har det varit så ,fast idag kan det nog tänkas komma att hända, om inte annat så för reklamjippot och uppmärksamhetens skull. Det har redan mer eller mindre hänt i USA, och borde kunna hända i Formel 1 också, även om det är mer pengar och större risker där. Dock gissar jag att en Formel 1 Road course kan vara fysiskt mer påfrestande än en Oval bana i USA.
Citera
2020-11-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Damers ointresse av sport är ett mysterium för mig. Se även schacktråden, damer skulle kunna vara lika bra i schack men de bryr sig helt enkelt inte:

Damer är i regel ointresserade av sport pga evolutionen. Männen var de som var ute och kastade spjut, sköt pilbåge, sprang ikapp (tröttade ut) bytesdjur mm.

Ta typ fotboll, man springer framåt och försöker träffa ett mål (byte). Ett substitut för jakt.

Kvinnor är intresserade av andra saker.
Citera
2020-11-16, 21:50
Medlem
Angående gymnastik så finns det ett klipp på YouTube där två före detta kvinnliga olympiska medaljörer sitter och analyser män som utför kvinnlig gymnastik. Båda häpnas gång efter annan och säger vid flertal tillfällen att de själva inte är kapabla till vad männen kan göra. Däremot har jag ingen aning vad för nivån männen ligger på. Om det är den absoluta eliten eller dussinlirare. Men en sak är säker: kvinnorna var imponerade.

Jag har har absolut ingen koll på gymnastik och ska inte säga för mycket. Det enda jag vet är att kvinnor och män delar några grenar. Vad som sker på själva grenarna vet jag inte. Det finns väl en slutsats som går att dra och det är att kvinnor inte är fysiskt kapable till att utföra en del rörelser som män kan göra. Huruvida kvinnor kan utföra rörelsen som män ej kan utföra vet jag inte. Inte heller vet jag hur vi då vet vem som är bäst på gymnastik. Den frågan lämnar jag öppen.
Citera
2020-11-16, 21:58
Medlem
Vargunge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
* Schack
* 9-ball

Känns som det skulle vara 50/50
Varken Schack eller 9-ball. Kvinnor är värdelösa på alla biljarddicipliner mot männen
Citera
2020-11-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Angående gymnastik så finns det ett klipp på YouTube där två före detta kvinnliga olympiska medaljörer sitter och analyser män som utför kvinnlig gymnastik. Båda häpnas gång efter annan och säger vid flertal tillfällen att de själva inte är kapabla till vad männen kan göra. Däremot har jag ingen aning vad för nivån männen ligger på. Om det är den absoluta eliten eller dussinlirare. Men en sak är säker: kvinnorna var imponerade.

Jag har har absolut ingen koll på gymnastik och ska inte säga för mycket. Det enda jag vet är att kvinnor och män delar några grenar. Vad som sker på själva grenarna vet jag inte. Det finns väl en slutsats som går att dra och det är att kvinnor inte är fysiskt kapable till att utföra en del rörelser som män kan göra. Huruvida kvinnor kan utföra rörelsen som män ej kan utföra vet jag inte. Inte heller vet jag hur vi då vet vem som är bäst på gymnastik. Den frågan lämnar jag öppen.

Båda kvinnorna är olympier och eftersom de inte har koll på männen i videon så är männen knappast amerikanska gymnaster på elitnivå.
Citera
2020-11-16, 22:09
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Kolla in en video från youtube som handla om:
”Battle of the sexes” Den skildrar den legendariska tennismatchen mellan rättvisekämpen Billie Jean King och mediadomptören Bobby Riggs. Under den spexiga ytan var det ett möte på blodigt allvar, med makt att lyfta eller stjälpa 1970-talets kvinnorörelse.

Billie Jean King var vid tillfället en av världens bästa tennisspelare, en 29-åring från Kalifornien som hade vunnit Wimbledon fem gånger. Hennes motståndare Bobby Riggs, då 55, var en före detta elitspelare . Billie vann den matchen...
Dock hade Bobby tidigare spöat topprankade tennisspelare, finns ryckte om att han la sig.

Hur som helst, inom vilka sporter i dagsläget kan kvinnor mäta sig mot män?

Hästsport tänker jag på, men mer...
Inom vissa discipliner av bangolf kan de mäta sig.
Dessa discipliner är : Europabana samt betong
Ingen av dessa discipliner kräver någon större muskelkraft utan mest avvägning ,pricksäkerhet och skruvkänsla.

På sikt kanske de också kan mäta sig i äventyrsgolf som kallas
MOS(Minigolf Open Standard) inom sporten.

Filt har vissa banor som kan kräva muskler och därför är det sällan man ser någon
kvinna i topp där.
Citera
2020-11-16, 22:10
Medlem
Van Nostrands avatar
I idrotter där det krävs muskulärt arbete skiljer det ungefär 10-12% till männens fördel.

Att kvinnor skulle kunna hävda sig gentemot männen i extrema uthållighetsgrenar inom löpning och simning är en seglivad myt. Gå gärna in och kolla resultat på FINA:s hemsida - man simmar upp till 25 km i öppet vatten. Stor skillnad på vinnartiderna. Samma sak inom löpningen på marathonlopp och större ultramaror.

De fall jag känner till där kvinnor på riktigt kunnat hävda sig internationellt, exempelvis på OS, är inom precissionsidrott (skytte) samt ridsport.
Citera
2020-11-16, 22:21
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Jag skulle påstå att kvinnor kan vara likvärdiga i sporter där inte hastighet och styrka är de största kriterierna.

- golf
- curling (stavas det så)

Ja helt enkelt sporter som kräver finnes och noggrannhet mer än något annat.
Båda dessa sporter är ju beroende av att spelaren har muskler när det kommer
till vissa avancerade slag. Det finns ju en historisk anledning till varför man skiljer
på damtee och herrtee t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in