2020-11-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jo de är faktiskt det i klippklättring.
Det här är händelsevis något jag har personlig erfarenhet av som instruktör och tränare, och svaret är nej. Sportklättring och s. k. trad-klättring på hög svårighetsgrad premierar styrka / vikt-förhållande snarare än styrka, och uthållighet och förmåga att hålla huvudet kallt trots tävlingsinstinkt. Sammantaget gör det att kvinnor klarar sig väldigt bra i sportklättringseliten, men männen dominerar ändå generellt.

När det gäller mer extrem klättring (teknisk / alpin / höghöjd osv.) tenderar den att ge mer fördelar åt manlig fysiologi, och här är kvinnorna som mest en parentes.
Citera
2020-11-18, 13:26
Medlem
neuron-drones avatar
Den som påstår att vita män är bäst på allt har inte sett svarta män springa.
Citera
2020-11-18, 13:27
Medlem
wwrs avatar
Hur ser listan ut f.n.?
Ridsport
Ultra-simning
Skeet
...
Citera
2020-11-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är ju nu så att de allra flesta människors sportande kan inte mäta sig med proffsens sportande, oavsett kvinna eller man. Det verkar finnas någon underlig uppfattning att bara för att en klick män är mycket duktiga på sport, så skulle det på något sätt gynna alla män, eller ha med alla män att göra.
Det har det givetvis inte, och framförallt inte när vi pratar om schack. Det är mycket få personer som rör sig i toppskitet där, och medelmannen har i princip lika liten chans som medelkvinnan att röra sig där.
Jag håller med dig, men förstår inte över huvud taget vad ditt inlägg har med trådens ämne att göra. Personligen skiter jag högaktningsfullt i vad en idrottare har mellan benen, så länge sporten är intressant, och jämfört med herrsport är damsport inte det, överlag. Jag kollar gärna VM i (herr-)fotboll, men skulle aldrig få för mig att gå och titta på en match med det lokala P16-laget, vilket ungefär motsvarar dam-VM i nivå.

Att män generellt råkar vara bättre i sport har för övrigt inte den minsta implikation för mig personligen. Vad har du den uppfattningen ifrån? Jag är personligen helt för att ta bort alla könsuppdelningar, särskilt nu när vissa vettvillingar vågar påstå att trans-kvinnor kan tävla med cis-kvinnor på lika villkor. Det skulle höja genomsnittskvaliteten betydligt, vilket jag uppskattar. Det skulle dock också göra i princip vartenda kvinnligt idrotts-proffs arbetslös.

Schack är mycket likt nästan alla andra sportarter, i det att a) de flesta utövare är män, b) herrarna konsekvent presterar tydligt bättre, och c) det inte säger ett dugg om icke schackspelande män.
Citera
2020-11-18, 14:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varför är intresset olika? Menar du kanske att flickor fått en fördomsfull uppfostran och inte introducerats till schackspel? Deras bakåtsträvande föräldrar har prackat på dem Barbiedockor och rosa vantar? (Jag gissar att DN stöder den förklaringen.)

Det är dina ord, inte mina.
Givetvis är det så att om många runtomkring en sysslar med en viss sport ökar lusten och engagemanget att delta. Eftersom så få flickor och kvinnor sysslar med schack så blir intresset fortsatt lågt hos kommande generationer, om ingenting ändras.
Det är mycket möjligt att biologin styr våra intressen till viss del, det är inte det som är problemet här. Problemet är att det sitter individer här och häver ur sig det ena och det andra om kvinnors intellektuella förutsättningar, vilket inte har något stöd i vetenskap överhuvudtaget. Det är rent trams tills motsatsen bevisats.

Och vad gäller uppfostran så ja, jag tror absolut att pojkar introduceras till schack i högre utsträckning än flickor, iallafall tills för inte så längesen. Jag är 35 år, och inte fanns det en tanke på att flickor kunde vara intresserade av schack när jag växte upp. Pojkar däremot introducerades och det togs mer eller mindre för givet att de skulle vilja spela schack.
Citera
2020-11-18, 14:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Är det ett löfte?!
Ja. Du är helt enkelt för jävla dum för att debatteras med.
Citera
2020-11-18, 15:46
Medlem
lupacs avatar
Bästa klättrare i världen:

https://www.redbull.com/za-en/best-c...s-in-the-world

3 av de 11 tillhör det ”svaga könet”.
Citera
2020-11-18, 16:09
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rhinehart
Jag håller med dig, men förstår inte över huvud taget vad ditt inlägg har med trådens ämne att göra. Personligen skiter jag högaktningsfullt i vad en idrottare har mellan benen, så länge sporten är intressant, och jämfört med herrsport är damsport inte det, överlag. Jag kollar gärna VM i (herr-)fotboll, men skulle aldrig få för mig att gå och titta på en match med det lokala P16-laget, vilket ungefär motsvarar dam-VM i nivå.

Att män generellt råkar vara bättre i sport har för övrigt inte den minsta implikation för mig personligen. Vad har du den uppfattningen ifrån? Jag är personligen helt för att ta bort alla könsuppdelningar, särskilt nu när vissa vettvillingar vågar påstå att trans-kvinnor kan tävla med cis-kvinnor på lika villkor. Det skulle höja genomsnittskvaliteten betydligt, vilket jag uppskattar. Det skulle dock också göra i princip vartenda kvinnligt idrotts-proffs arbetslös.

Schack är mycket likt nästan alla andra sportarter, i det att a) de flesta utövare är män, b) herrarna konsekvent presterar tydligt bättre, och c) det inte säger ett dugg om icke schackspelande män.

Precis, det säger ingenting om män som grupp nej, därför är det helt fel att diskutera schack i samma forum som man diskuterar fysiska sporter.
Att män som grupp är fysiskt starkare än kvinnor och utövar sport i högre grad är det nog ingen som säger emot.

Och att vi skulle ha könslös idrott är en fullkomligt idiotisk idé eftersom förutsättningarna rent fysiskt är olika, och som du själv skriver skulle inte en kvinna ha en chans mot en idrottande man, givet att träningen är likvärdig. Det blir överhuvudtaget ingen tävling, så vad skulle poängen vara för kvinnor att ställa upp?
Om du inte gillar att se annat än de absoluta proffsen idrotta kan du väl hålla dig till att titta på de tävlingarna, så är det utagerat.
Citera
2020-11-18, 16:11
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Den som påstår att vita män är bäst på allt har inte sett svarta män springa.

Män generellt är iallafall jävla bra på att ha en kraftigt uppförstorad självbild.
Citera
2020-11-18, 16:20
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rhinehart
Har jag alltså förstått dig rätt i att kvinnors prestationer i sporter där de borde ha samma chans ringaktas? Jag har personligen aldrig sett eller hört det, vilket inte betyder någonting. Men kan du ge ett exempel?

Intressant är dock, att könsfördelningen i prestation inte alls är jämn i samtliga exempel du nämner. Skillnaden i ultramaraton-tider är mindre än motsvarande på kortare distanser, men männen dominerar ultramaraton ändå. Ultra-långdistanssimning är den enda gren där förhållandet är omvänt. I andra sporter där fysiologiska skillnader inte spelar någon roll presterar antingen damerna sämre om sporten är uppdelad efter kön (ex. schack), eller dominerar herrarna om sporten är blandad (ex. WRC rally). Uttalandet "Damsport kan inte mäta sig med herrsport" förblir alltså även här helt enkelt sant, och inte ett uttryck för ringaktning.
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men jag menar naturligtvis att kvinnor kan mäta sig med män om könsfördelningen vore jämnare (t ex 60 M/ 40 F) i de icke fysiskt krävande sporter där män för närvarande dominerar numerärt. T ex ultramaraton, poker, schack, rally, e-sport. Kommer det in fler kvinnliga tävlande i dessa sportgrenar, då är chansen att fler än ”enstaka” kvinnor som vinner stor.

Andelen män än kvinnor är faktiskt större i ultramaraton-löpning. På sträckor över 50 miles är andelen kvinnor endast 25 %, så det är inte så konstigt att kvinnor vinner färre gånger än män. Men notera att under de senaste åren i Ultramaraton Badwater har kvinnornas bästa tid i snitt blivit kortare och närmat sig de manliga vinnartiderna. Förra året fick den kvinnliga vinnaren Patrycja Bereznowska en fenomenal tid på 24:13:24, ca fyra minuter kortare än Pam Reeds och även kortare tid än vad flera av tidigare manliga vinnare fick. (källa)

Citat:
Man kan fråga sig varför. Personligen gissar jag på starkare tävlingsinstinkt och större benägenhet att snöa in på en given aktivitet hos män.

Redigering: Om man däremot bortser från påståenden om ringaktning för kvinnors prestationer, är det ju definitivt så att en enda kvinnlig vinst gör sporten till en där "En kvinna har en chans att vinna mot män", vilket ju är den ursprungliga frågeställningen.
Om kvinnor skulle sakna tävlingsinstinkt och förmåga att snöa in, då skulle damidrott överhuvudtaget inte existera. Inte heller skulle unga tjejer vara ambitiösa i skolan och fokusera på sina studier för att få höga betyg.

Graviditet, föräldraledighet, skötsel av hem och barn samt uppassning av lat make gör att kvinnor får ge upp sitt nördande i sina hobbies. De har helt enkelt inte tid och ork till det. Det har däremot alla socialt efterblivna incels som bor hemma hos sina uppoffrande mammor. De kan sitta hemma nästan dygnet runt och öva på schacköppningar, spela WoW, memorera alla ord inför Scrabble-VM osv.

På det här forumet nästan tävlar de briljanta FB-gossarna med varandra vem som bäst kan ringakta kvinnor och nedvärdera deras insatser. Läs deras inlägg så kanske du förstår vad jag menar.
Citera
2020-11-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur ser listan ut f.n.?
Ridsport
Ultra-simning
Skeet
...
Japp, kanske viss bergsklättring och för mig okända dragracingen också.
Citera
2020-11-18, 16:38
Medlem
Efter att läst nyheterna har det slagit mig att det tydligen finns nån populär netflix serie om en kvinnlig schack spelare.
Detta kanske förklarar villfarelsen att kvinnor är lika bra på schack som män som så många föreslagit i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in