Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Rhinehart
Har jag alltså förstått dig rätt i att kvinnors prestationer i sporter där de borde ha samma chans ringaktas? Jag har personligen aldrig sett eller hört det, vilket inte betyder någonting. Men kan du ge ett exempel?
Intressant är dock, att könsfördelningen i prestation inte alls är jämn i samtliga exempel du nämner. Skillnaden i ultramaraton-tider är mindre än motsvarande på kortare distanser, men männen dominerar ultramaraton ändå. Ultra-långdistanssimning är den enda gren där förhållandet är omvänt. I andra sporter där fysiologiska skillnader inte spelar någon roll presterar antingen damerna sämre om sporten är uppdelad efter kön (ex. schack), eller dominerar herrarna om sporten är blandad (ex. WRC rally). Uttalandet "Damsport kan inte mäta sig med herrsport" förblir alltså även här helt enkelt sant, och inte ett uttryck för ringaktning.
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men jag menar naturligtvis att kvinnor kan mäta sig med män om könsfördelningen vore jämnare (t ex 60 M/ 40 F) i de icke fysiskt krävande sporter där män för närvarande dominerar numerärt. T ex ultramaraton, poker, schack, rally, e-sport. Kommer det in fler kvinnliga tävlande i dessa sportgrenar, då är chansen att fler än ”enstaka” kvinnor som vinner stor.
Andelen män än kvinnor är faktiskt större i ultramaraton-löpning. På sträckor över 50 miles är andelen kvinnor endast 25 %, så det är inte så konstigt att kvinnor vinner färre gånger än män. Men notera att under de senaste åren i Ultramaraton Badwater har kvinnornas bästa tid i snitt blivit kortare och närmat sig de manliga vinnartiderna. Förra året fick den kvinnliga vinnaren Patrycja Bereznowska en fenomenal tid på 24:13:24, ca fyra minuter kortare än Pam Reeds och även kortare tid än vad flera av tidigare manliga vinnare fick. (
källa)
Citat:
Man kan fråga sig varför. Personligen gissar jag på starkare tävlingsinstinkt och större benägenhet att snöa in på en given aktivitet hos män.
Redigering: Om man däremot bortser från påståenden om ringaktning för kvinnors prestationer, är det ju definitivt så att en enda kvinnlig vinst gör sporten till en där "En kvinna har en chans att vinna mot män", vilket ju är den ursprungliga frågeställningen.
Om kvinnor skulle sakna tävlingsinstinkt och förmåga att snöa in, då skulle damidrott överhuvudtaget inte existera. Inte heller skulle unga tjejer vara ambitiösa i skolan och fokusera på sina studier för att få höga betyg.
Graviditet, föräldraledighet, skötsel av hem och barn samt uppassning av lat make gör att kvinnor får ge upp sitt nördande i sina hobbies. De har helt enkelt inte tid och ork till det. Det har däremot alla socialt efterblivna incels som bor hemma hos sina uppoffrande mammor. De kan sitta hemma nästan dygnet runt och öva på schacköppningar, spela WoW, memorera alla ord inför Scrabble-VM osv.
På det här forumet nästan tävlar de briljanta FB-gossarna med varandra vem som bäst kan ringakta kvinnor och nedvärdera deras insatser. Läs deras inlägg så kanske du förstår vad jag menar.