2020-11-18, 05:51
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
All "sport" som inte är fysisk. Schack, curling, ridsport osv.
Inte en chans. Och: ridsport är faktiskt jävligt fysisk, det är skitjobbigt både att mocka stian och att kratsa klövar.
Citera
2020-11-18, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Just hästsport är ju lite intressant om man jämför utövarna på två extremer: om du går in i valfritt stall där mer eller mindre alla får ha häst och rida (kanske främst rida andras hästar) så dominerar tjejer, överlägset, sett till antal. Men sen händer något, för att världseliten består till stor del av män, dock utan att dominera lika mycket som tjejer bland nybörjare. Vad är det som gör att en sport kan ha 90%+ tjejer bland "vardagsryttare" och nybörjare till viss manlig dominans?
Fysisk styrka och mod. Det är det som gör att män kan börja senare och bli lika bra. Deras längre karriär beror ofta på att kvinnor får barn någonstans en bit på vägen och väljer att trappa ner.
Citera
2020-11-18, 06:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Inte en chans. Och: ridsport är faktiskt jävligt fysisk, det är skitjobbigt både att mocka stian och att kratsa klövar.
Spilta/box och hovar kallas det. Och ridsport på toppnivå avgörs mer av vad man har i plånboken än vad man har mellan benen.
Senast redigerad av wwr 2020-11-18 kl. 06:20.
Citera
2020-11-18, 06:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det behövs inte flera miljoner mediokra kvinnliga schackspelare för att skapa några bra. Det är helt enkelt tydligt att inte ens de bästa kvinnliga spelarna räcker till vilket du fått förklarat för dig flera gånger.

Här är inte någon som förklarat någonting som håller måttet.
Nu är det inte så att jag pratar om den lilla toppen, det är ingen som motsagt att de starkaste spelarna i schack är män. Det finns vissa skillnader i mäns och kvinnors hjärnor och den skillnaden kan vara till fördel för män inom till exempel schack, matematik och vissa andra områden. Skillnaden är dock liten och hur mycket den påverkar är oklart.
Kvinnor har i sin tur andra fördelar inom till exempel språklig och empatisk förmåga.

Det jag pratar om är gruppnivå. Om vi haft lika många kvinnor som män som spelat schack finns det ingenting som säger att medelmannen på gatan skulle spelat bättre schack än medelkvinnan på gatan. Det är bara patetiskt att ni vanliga mediokra vältrar er i vad en liten klick män i toppskiktet åstadkommit och åstadkommer.
Senast redigerad av Moment22x22 2020-11-18 kl. 06:57.
Citera
2020-11-18, 06:58
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Spontant kan jag också tycka att schack borde vara en sport där både män och kvinnor kan tävla på lika vilkor men samtigt kan jag inte räkna upp en enda känd kvinnlig schackspelare likaså verkar wiki ha problem att lista någon https://sv.m.wikipedia.org/wiki/List..._schackspelare

Och vad kan detta bero på tror du?
Citera
2020-11-18, 07:07
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Nej, mäns rating är högre än kvinnor i genomsnitt.

Ja det är knappast konstigt med tanke på hur det ser ut med antalet män vs kvinnor som spelar och hur intresset för schack ser ut mellan könen.

Och jo jag vet mycket väl vad genomsnitt är.
Citera
2020-11-18, 07:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja det är knappast konstigt med tanke på hur det ser ut med antalet män vs kvinnor som spelar och hur intresset för schack ser ut mellan könen.

Och jo jag vet mycket väl vad genomsnitt är.
Varför är intresset olika? Menar du kanske att flickor fått en fördomsfull uppfostran och inte introducerats till schackspel? Deras bakåtsträvande föräldrar har prackat på dem Barbiedockor och rosa vantar? (Jag gissar att DN stöder den förklaringen.)
Senast redigerad av wwr 2020-11-18 kl. 08:28.
Citera
2020-11-18, 07:43
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Spilta/box och hovar kallas det. Och ridsport på toppnivå avgörs mer av vad man har i plånboken än vad man har mellan benen.
Men även vad man rider på.
Citera
2020-11-18, 07:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Men även vad man rider på.
Det är bl.a det jag avser med plånbok. På toppnivå gäller det att kunna köpa en dyr kuse.
Senast redigerad av wwr 2020-11-18 kl. 07:55.
Citera
2020-11-18, 08:05
Medlem
wwrs avatar
Sedan mästerskapen i Stockholm 1990 räknade jag snabbt till 10 kvinnliga och två manliga titlar i dressyr.
I hoppning fick jag det grovt till fyra kvinnliga titlar av totalt kanske 25-30 mästerskap. Men hästen avgör det mesta.

Fälttävlan 3/8 titlar till kvinnor. Där får man inte vara feg.
Senast redigerad av wwr 2020-11-18 kl. 08:11.
Citera
2020-11-18, 09:08
Medlem
Bodybuilding kanske.
Citera
2020-11-18, 09:10
Medlem
Arga leken
Kurragömma
Under hökens vingar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera