2007-05-26, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Fluffis: Som sagt,jag är inte så materiellt kräsen. Jag blir "lycklig" av andra saker här i livet som oftast inte kräver så speciellt mycket utgifter...

Epic, ditt resonerande är ganska likt det som min bror hade en gång i tiden. Jag ger dig samma tips som jag gav honom: plugga ekonomi på Mittuniversitetet i Härnösand, sök dig sedan till Kommunförvaltningen uppe i Lappland för ett vanligt 9-5 jobb där man spenderar mer tid med att diskutera årets utrotningshotade djurart i länet än att jobba och håva in 6K+ i månaden. Du lever lugnt och fint och väääldigt omaterialistiskt där uppe Piteå.
Citera
2007-05-26, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Epic, ditt resonerande är ganska likt det som min bror hade en gång i tiden. Jag ger dig samma tips som jag gav honom: plugga ekonomi på Mittuniversitetet i Härnösand, sök dig sedan till Kommunförvaltningen uppe i Lappland för ett vanligt 9-5 jobb där man spenderar mer tid med att diskutera årets utrotningshotade djurart i länet än att jobba och håva in 6K+ i månaden. Du lever lugnt och fint och väääldigt omaterialistiskt där uppe Piteå.

Du har missförstått mig. Att leva ett lugnt och vanligt liv uppe i norrlandsskogar är väl det sista man vill göra. Som så många andra här i tråden så vill jag givetvis ha ett liv fullt av spänning. Jag tror dessutom att du missade att jag skrev att jag inte vill gå i pension utan att ha upplevt studie och arbetslivet.... Om man nu lyckas gå i pension tidigt vid 30 års åldern, så innebär det inte att man bara sitter hemma och dagdriver, utan för mig betyder att jag kan ägna mig åt sysslor som inte garanterar någon inkomst, men ändå ha säkerheten att klara av var dag som kommer och ägna mig åt sånt som jag finner nöje i, istället för att tjäna in pengar när jag gör något som jag inte finner lika mycket nöje i. "En" av dessa sysslor är att öppna eget. Det kan jag givetvis också göra nu,men som sagt,jag vill ha ett diversifierat liv och syssla med annat innan dess.

Och mjo, jag är inte så materialistisk kräsen, men varför inte satsa på ett högt materialistiskt liv när man ändå har chansen? Ett liv med gott leverne är liksom bättre än att leva på 6600kr/mån. Det vore nice om det kunde rulla in 30k på bankkontot varje månad,utan att man jobbar. Då snackar vi om att man kan leva rullan =) Dock så blir det ju i inflation när det kommer till inkomst kontra nytta. Enligt undersökningar så är det större skillnad i lycka för en arbetstagare på 14k i månaden och en som har 50k,medans skillnaden är mindre mellan en arbetstagare som tjänar 120k och en som tjänar 80k.

Det är lite av anledningen till varför jag anser att det inte behöver ramla in allt för mycket in i bankkontot varje månad. Nyttan av att jobba extra för att få de där extra tusenlapparna väger inte upp förändringen i upplevd livskvalite....
Citera
2007-05-26, 22:11
Bannlyst
^^ OK. Kom bara ihåg: there is no such thing as a free lunch.
Citera
2007-05-26, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
^^ OK. Kom bara ihåg: there is no such thing as a free lunch.

ja, inte för oss vanliga döda, men jag lägger ju ner en hel del tid på studier nu :/
Citera
2007-05-27, 11:31
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Varför har ingen sagt något om det här? Jag tycker att det vore suveränt.

Var skriver jag upp mig?

Du får skicka pm till moderatorn.
De skulle höra av sig till mig, men har inte gjort det.
Citera
2007-05-27, 12:26
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Du får skicka pm till moderatorn.
De skulle höra av sig till mig, men har inte gjort det.

Done, and done!
Citera
2007-05-27, 14:24
Medlem
Kalaskorvs avatar
Mina möjligheter

Hej,

Jag har tagit mig tiden att läsa igenom hela tråden och den har varit väldigt intressant. Jag kan mycket väl se mig själv som en i IB branschen. Men vad tror ni om mina möjligheter ?

Jag går i 2an och läser ekonomi med inriktning redovisning. Uttrycker mig väldigt bra i engelska och är väldigt bra på att knyta nya kontakter. Har hyffsade betyg dock inte tillräckligt bra. slutar på ett medel mellan 16-17 tror jag. Kan jag läsa upp betygen för att sedan söka till något engelskt universitet ?

Jag kommer nästa termin att starta ett eget företag vilket borde vara meriterande på mitt CV. Och har förövrigt ett stort intresse för aktier.

Vad är det bästa jag kan göra för att komma till London?

Jag är villig att offra nästan hela min fritid för att komma dit.

Mvh
Citera
2007-05-27, 14:50
Bannlyst
En liten grej jag märkte när jag gick igenom några undersökningar:

Attraktionskraft hos näringslivet
Handelshögskolan i Stockholm 5
Ekonomihögskolan vid Lunds universitet 4
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet 4
Stockholms universitet 3,3
Linköpings universitet 3,3
Uppsala universitet 3,3
Ekonomihögskolan vid Växjö universitet 3
Internationella Handelshögsk. i Jönköping 3
Mälardalens Högskola 3
Handelshögskolan vid Umeå universitet 2,7

Intressant att linköping kommer före uppsala eller åtminstone på delad plats med uppsala och sthlms universitet. Detta borde ändå tyda på att skillnaden inte är så stor. I samma undersökning så kommer också linköping på 6 vad väller medianlön(är detta nyutexaminerade löner), vilken är på 34800kr. Därefter kommer sthlms universitet på ca 35600,uppsalas uni på 37200,lund på 36k,handels i göteborg 38200, och sist handels i sthlm på 4400k.
Källa:http://ekonominyheterna.se/va/magasin/2003/15/artiklar_i_pdfformat/0315Special.pdf

Detta måste ändå vare nyutexaminerade löner,eftersom de stämmer rätt så bra överrens med de nyutexaminerade lönerna enligt civilekonomernas undersökning, där ca 60% av de nyutexaminerade hamnar i löneomfånget 20-30k, och linköpings universitet och de övriga toppfem, utgör knappast snittet,utan är lite av topputbildningarna i sverige,varför det är rimligt att anta, att de hamnar på löneomfånget 30-40k, som utgör ca 20% av lönerna. Då är det rimligt att anta att linköping hamnar på en snittingångslön på ca 34200kr som den första undersökningen visade. Civilekonomernas undersökning visar dock att 50% från linköpings universitet tjänar mellan 25-40km 10% över 40k och resterande upp till 25. Dessa är i stort sett identiska med de övriga topp fem,förutom handels, där det västenligt skiljer sig. Dock så är det ca 5% från handels som bara tjänar upp till 25k. Stackars dessa :P

Civilekonomernas undersökning skriver också :"Men lönerna för utbildade civilekonomer skiljer sig även åt på olika platser i Sverige. Högst avlönade är
de som arbetar i Stockholms län. Där tjänar 60,5 % av de som utexaminerades 2001 mellan 25 000 och
40 000 kronor i månaden och 14,6 % mer än 40 000 kronor i månaden"

Och i samma undersökning ser man att ca 70% av uppsalastudernterna sen arbetar i sthlm,85 från sthlms universitet, men bara 40% från linköpings universitet,vilket kanske också är en bra förklaring till varför uppsala som betraktas som mindre hett hos arbetsgivarna i sverige, ändå har en högre lön. Från lunds universtitet var det bara ca 30% som arbetar i sthlm, och deras lön var mindre än göteborg, trots att lunds anses vara hetare än göteborg enligt undersökning. Kontentan är att det är avgörande vart man jobbar.

Samma undersökning visar också att linköpings universitet kommer på 3de plats när det gäller hur många studenter som får jobb inom 6 månader. 95.3% av linköpings studenterna får jobb inom 6 månader,enligt den andra undersökningen uppenbarligen också med en ingångslön på 34600kr. Dock så är jag lite kritisk. Att de ändå kommer före handels i sthlm beror nog på att handelstudenterna inte nöjer sig med vad som helst. En sista notis är att undersökningen från veckans affärer är från 2003,medan den från 2006 är från 2
Källa:http://www.civilekonomerna.se/pls/portal/docs/PAGE/OVRIGT/FILARKIV/CIVILEKONOMER%20I%20ARBETSLIVET%202006%20PDF%20VER SION.PDF
Citera
2007-05-27, 15:10
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Citat:
Detta måste ändå vare nyutexaminerade löner,eftersom de stämmer rätt så bra överrens med de nyutexaminerade lönerna enligt civilekonomernas undersökning, där ca 60% av de nyutexaminerade hamnar i löneomfånget 20-30k, och linköpings universitet och de övriga toppfem, utgör knappast snittet,utan är lite av topputbildningarna i sverige,varför det är rimligt att anta, att de hamnar på löneomfånget 30-40k, som utgör ca 20% av lönerna. Då är det rimligt att anta att linköping hamnar på en snittingångslön på ca 34200kr som den första undersökningen visade.

Ingångslöner? Vilken drömvärld lever du i? Har inte läst igenom hela artikeln, men skulle tro att siffrorna är löner 10 år efter examen eller däromkring. Du ska nog varken bli investment banker eller statistiker
Citera
2007-05-27, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Jimbo
Ingångslöner? Vilken drömvärld lever du i? Har inte läst igenom hela artikeln, men skulle tro att siffrorna är löner 10 år efter examen eller däromkring. Du ska nog varken bli investment banker eller statistiker

Okej, nu missade jag att det stod att ingångslönerna var examinerade från 2002(skummade bara igenom undersökningen snabbt), och om undersökningen var gjord 2006, så hade de 3 år på nacken. Kan dock vara så att det är ingångslönerna för 2002, viket jag uppfattade eftersom det teststycket jag läste under graferna skrev i meningar som: de examinerades lönerna. Dvs. deras ingångslöner. Hursomhelst så kanske du inte heller passar som en fullfjädrad statistiker,eftersom du missade att det inte rör sig om 10år,för hade du varit något insatt, så borde du ha vetat att lönerna knappast är ca 28k i snitt för sveriges ekonomer med 10 års erfarenhet.

Men enligt studentum.se är ingångslönen(det står det uttryckligen) ca 28400kr, och eftersom linköping är översnittet, så är det inte fel att anta att ingångslönen kan vara ca 34000kr.
Citera
2007-05-27, 16:11
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Citat:
Bla bla bla

Jag syftade på den första artikeln du hänvisade till och din lustiga tolkning direkt under, som jag citerade. Ännu lustigare är det att du fortfarande tror att ingångslönen för ekonomer från Linköpings Universitet "kan vara c:a 34000 kr". Dra av 10000 kr så hamnar du närmre sanningen.

Dessutom är förväntad ingångslön och rekommendationer från facket inte samma sak som det verkliga beloppet.
Citera
2007-05-27, 16:20
Bannlyst
uncle jimbo: studentum.se skriver fortfarande att ingångslönen är ca 28k för ekonomer, och då är det inte heller orimligt att anta att linköping som ligger något över snittet vad gäller rykte,också borde ha en ingångslön som är högre än snittet eftersom det civilekonomernas undersökning själva skriver att ingångslönen beror på hur pass bra rykte skolan har som man studerat på. Så du får gärna tala om för mig hur liu-ekonmernas ingångslön kan vara 24k,när snittet är ca 28k enligt scbs undersökning. E
http://www.studentum.se/Ekonomprogrammet_20478.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in