2007-05-27, 16:28
Medlem
Apelsinjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
uncle jimbo: studentum.se skriver fortfarande att ingångslönen är ca 28k för ekonomer, och då är det inte heller orimligt att anta att linköping som ligger något över snittet vad gäller rykte,också borde ha en ingångslön som är högre än snittet eftersom det civilekonomernas undersökning själva skriver att ingångslönen beror på hur pass bra rykte skolan har som man studerat på.

Medellönen är fortfarande inte heller ca 28k för ekonomer med 10 års arbetserfarenhet. Kom gärna med lite undersökningarn som styrker dina påståenden. Dessutom ger fackets rekommendationer en fingervisning, och bör tolkas därefter.

Så från Lunds Universitet, som är högre rankat än Linköping, kan en civilekonom med en kandidatexamen i exempelvis ekonomisk historia räkna med en ingångslön på över 28k. Glöm det! För det första, skilj på civilekonom och civilekonom, ovan nämnda kombination drar kanske ner lönesnittet för exempelvis de med en magister i finansiering etc. Och har du inte läst exempelvis facktidningen civilekonomen, har för mig att rekommenderad ingångslön för en civilekonom låg på 22 k, vilket kan jämföra med en civilingenjör som enligt CF har en bör kräva en ingångslön på 26,5 k. Men detta är egentligen totalt irrelevanta siffror, och man borde istället jämföra bransch för bransch eller något liknande!
Citera
2007-05-27, 16:32
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Okej, nu missade jag att det stod att ingångslönerna var examinerade från 2002(skummade bara igenom undersökningen snabbt), och om undersökningen var gjord 2006, så hade de 3 år på nacken. Kan dock vara så att det är ingångslönerna för 2002, viket jag uppfattade eftersom det teststycket jag läste under graferna skrev i meningar som: de examinerades lönerna. Dvs. deras ingångslöner. Hursomhelst så kanske du inte heller passar som en fullfjädrad statistiker,eftersom du missade att det inte rör sig om 10år,för hade du varit något insatt, så borde du ha vetat att lönerna knappast är ca 28k i snitt för sveriges ekonomer med 10 års erfarenhet.

Men enligt studentum.se är ingångslönen(det står det uttryckligen) ca 28400kr, och eftersom linköping är översnittet, så är det inte fel att anta att ingångslönen kan vara ca 34000kr.

Medianlönen i undersökningen är för alla som tagit examen och nu är ute i arbetslivet, alltså ingen ingångslön. Du kan ex ta och ringa någon av storbankerna eller redovisningsbyråerna och fråga om du får 34 000 i ingångslön om du har en examen från Linköping. De kommer skratta åt dig!
Citera
2007-05-27, 16:38
Bannlyst
Apelsinjuice: ja jag håller med om att man borde jämföra branch med branch men det blir nog svårt att få tag på sådan information och att givetvis andra komponenter, som val av inriktning,ambition,andra meriter spelar in. En skola med högre intagning får förmodligen in mer ambitiösa studenter som satsar mer på betyg och andra former av meriter.

Fluffis: Men vad ska jag tro, när en undersökning från scb säger att lönen för "nyutexaminerade" är ca 28400kr för ekonomer? Visst, andra undersökningar säger 22k. Faktum, är ju att det inte verkar finnas ett enhetligt svar. Ingångslönen verkar variera mellan 22 till 30k.
Citera
2007-05-27, 16:38
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Citat:
uncle jimbo: studentum.se skriver fortfarande att ingångslönen är ca 28k för ekonomer, och då är det inte heller orimligt att anta att linköping som ligger något över snittet vad gäller rykte,också borde ha en ingångslön som är högre än snittet eftersom det civilekonomernas undersökning själva skriver att ingångslönen beror på hur pass bra rykte skolan har som man studerat på.

Medellönen är fortfarande inte heller ca 28k för ekonomer med 10 års arbetserfarenhet. Kom gärna med lite undersökningarn som styrker dina påståenden. Dessutom ger fackets rekommendationer en fingervisning, och bör tolkas därefter.

Jag syftar fortfarande på den första artikeln, där det stod att ekonomer examinerade från Linköpings Universitet tjänade 34800 i medianlön, vilket du citerade och trodde att det var deras ingångslön.

Eftersom du uppenbarligen är så korkad och behöver ett motexempel, kan jag t. ex hänvisa dig till HHS placement report 2006. Studenterna som examinerades år 2005, på skolan som har högst ingångslöner bland ekonomstudenterna i Sverige, hade enligt undersökningen en ingångslön med medianvärdet 26000-28000.
http://193.10.48.3/NR/rdonlyres/AE70EEFD-4840-4D0F-A412-DC366DD5FDBC/0/Placement_Report_2006.pdf

Mindre offtopic är att 18% av studenterna (23% av männen) började att arbeta inom investment banking, med en medianlön på över 40000 kr. Ytterligare 12% (15% av männen) återfanns inom andra typer av finans- och bankjobb.
Citera
2007-05-27, 16:41
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Fluffis: Men vad ska jag tro, när en undersökning från scb säger att lönen för "nyutexaminerade" är ca 28400kr för ekonomer?

Lönen är högre i Stockholm vilket drar upp snittet. Men exempelvis här nere i Malmö-Lund regionen betalar banker och redovisningsbyråer strax över 20 i ingångslön. Det finns ett stort överskott på ekonomer vilket gör att lönerna inte behöver pressas upp.
Citera
2007-05-27, 16:43
Bannlyst
[quote=Uncle Jimbo]Jag syftar fortfarande på den första artikeln, där det stod att ekonomer examinerade från Linköpings Universitet tjänade 34800 i medianlön, vilket du citerade och trodde att det var deras ingångslön.

Eftersom du uppenbarligen är så korkad och behöver ett motexempel, kan jag t. ex hänvisa dig till HHS placement report 2006. Studenterna som examinerades år 2005, på skolan som har högst ingångslöner bland ekonomstudenterna i Sverige, hade enligt undersökningen en ingångslön med medianvärdet 26000-28000.
http://193.10.48.3/NR/rdonlyres/AE70EEFD-4840-4D0F-A412-DC366DD5FDBC/0/Placement_Report_2006.pdf [quote=Uncle Jimbo]

Ja, kan man inte tolka medianlön som medianlön för nyutexaminerade? Du skriver själv att medianen för ingångslönen för osvosv...

Sen är lönen för nyutexaminerade enligt scbs undersökning ca 28400kr. Är det något man kan klaga på så är det väl om den extra löneökningen som linköpingsrykte kan bidra till är ca 6000kr. Det var en vild gissning från min sida, och det skrev jag också.Men nej, man är fan korkad om man drar på en vild gissning. Var det inte du som gissade att lönen var runt 28k för ekonomer med 10 års arbetserfarenhet? Inser du att du kastar sten i glashus?

Det här är inte värt längre....
Citera
2007-05-27, 16:58
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Citat:
Var det inte du som gissade att lönen var runt 28k för ekonomer med 10 års arbetserfarenhet? Inser du att du kastar sten i glashus?

Nej, jag gissade att lönen för ekonomer från LiU med c:a 10 (det var en gissning) års arbetslivserfarenhet "är 34800kr. Därefter kommer sthlms universitet på ca 35600,uppsalas uni på 37200,lund på 36k,handels i göteborg 38200, och sist handels i sthlm på 44000k."

Du är ju tamejfan förståndshandikappad.
Citera
2007-05-27, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Jimbo
Nej, jag gissade att lönen för ekonomer från LiU

Vad yrar du om då?Menar att du inte kastar sten i glashus när säger att jag är korkad för att jag gissar fel, när du själv sitter och gissar fel =)?

eller är du bara sur, för du verkar ha ett behov av att gå till personagrepp efter varje inlägg
Citera
2007-05-27, 17:21
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling

Vill ni placera er bäst för att komma in på IB så ska ni välja

1. Handels Stockholm
2. Handels Gbg, Lunds Uni eller Upppsala.
3. Resten

Bra betyg hjälper er en bra bit på vägen...men i 99 fall av 100 så måste ni ha läst på en ansedd skola också.

Tänkte bara passa på att höra. Är i 2:a klassen här på din lista. Har möjlighet att fixa en ingenjörsvariant ovanpå det. Är det värt att satsa på eller är det bättre att försöka fixa jättebra betyg?

Har eventuellt möjlighet att ta mig in på handels stockholm i framtiden, är skillanden avsevärd däremellan till de på 2:a klassen?
Citera
2007-05-27, 18:35
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Tänkte bara passa på att höra. Är i 2:a klassen här på din lista. Har möjlighet att fixa en ingenjörsvariant ovanpå det. Är det värt att satsa på eller är det bättre att försöka fixa jättebra betyg?

Har eventuellt möjlighet att ta mig in på handels stockholm i framtiden, är skillanden avsevärd däremellan till de på 2:a klassen?

Jag skulle nog vilja påstå att skillnaden är väldigt stor mellan handels och andra klassen skolor. Nu läste jag aldrig på HHS men uppfattningen jag fick när jag sökte mig ut i arbetslivet var att stort sett alla internationella finansinstitut rekryterar på HHS.

Ingenjörsvariant, antar du menar dubbla examen? Det är en fördel om du vill börja jobba hos en stor konsultbyrå. Jag vet om McKinsey är riktigt kåta på evighetsstudenter med två (ingenjör + ekonom) examen, men inom investment banking är det bättre om du snabbar på din utbildning och skaffar bra betyg.

Mycket av det man lär sig på universitetet kommer man inte att använda i arbetslivet, utan det är mer learning-by-doing.
Citera
2007-05-27, 23:21
Medlem
Fanns det någon FAQ

Hej!

Jag var intresserad av FAQ:en MunchenCalling pratade om.
Har du gjort en? Letade, ej flitigt, men hittade ingen. Kan någon länka ifall den finns?

mvh
Tomislav
Citera
2007-05-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Tänker du på ekonomutbildning enbart nu eller skulle du säga samma sak om man läser Y (civ.ing. teknisk fysik och elektroteknik) med Tillämpad matematik som profil och ett par kurser i finansiell matematik i bagaget?

http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-response=lot_response.lasso&op=eq&kp_budget_year=2 007&op=eq&kp_programkod=Y&-op=ct&kp_programprofil=tma

Läser själv den inriktningen, det har gått riktigt bra för tidigare studenter som läst detta i Linköping. Skulle gissa på att det till stordel beror mer på studenternas kvalitéer än utbildningens. Eftersom inriktningen inte riktigt funnits officielt på LiTH, så har de extremt fåtal som läst den, verkligen varit intresserade av finans.

Känner till en som numera jobbar på Goldman Sachs, gått riktigt bra för honom, steg en grad i firman redan efter 9 månader. En annan jobbar på en av Brummer & Partners Hedgefonder osv osv..

Läste igenom hela tråden, trevligt att bli omnämd också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in