Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Du har inte lite frågor
Bonussystemet är ganska annorlunda hos konsulter. Det är inte så extremt prestation och synnerhet resultatbaserat som hos investment banker. Som junior consultant/analyst blev jag erbjuden en grundlön på € 55.000 + en BMW 3-serie + lite småbonusar som gymkort och annat vid en stor konsult firma.
Detta var alltså ingångslönen för en helt grön nyligen utexaminerad person. Hur är lönestegringen? Vad räknar man med?
Citat:
så jobbade jag 9 – 21 varje dag i 3 månader. Aldrig helg. Vi bodde på ett 4 stjärnigt hotel med gym och badkar i rummet. Finare än så hade jag det sällan. I stora drag ett typiskt konsult projekt. Totalt var vi 11 stycken och vi hade en budget på 25mkr. Jag gick igenom alla management accounts som det heter, sedan försökta vi normalisera EBITDA och kolla vilka poster som gick att optimera. Resultatet blev en helt sjuk vinst för ägarna.
Verkar vara mycket jobb för "bara" 55000 euro. Timlönen blir knappast enorm. Ibankers jobbar väl lite mer, men har väl då bättre timlön om man slår ut det, eftersom deras totala lön är mycket bättre.
Citat:
Hedgefonder är ganska brett begrepp idag och det omfattar många olika stiler. Som trader så kan du trada vad som helst men idag ses proprietary traders som de hetaste och de gör också mest $$$, och i slutändan handlar allt det

Vad gör proprietary traders mer exakt? Alltså vad skiljer dom från andra traders, och vad är det som ger dem så mycket betalt? Har för övrigt redan införskaffat Liars Poker
En sak till. Du nämnde att du läst i lund och ändå lyckats komma in i bankingsvängen. Antar att du läste ekonomi. Hur ska man säga det här, hur svårt, eller vad krävs för att ta sig in i branschen? Låter väldigt svårt att svara på men jag menar det verkar finnas en stor efterfrågan och många banker. Behöver du ha femmor i allt för att inte ansökan ska bli slängd i papperskorgen direkt av firmorna förutsatt att du går på ett erkänt universitet? Det som gäller verkar vara att lyckas få ett jobb, sen har man erfarenhet och är attraktiv pga detta.