2006-05-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Tvåan vore ju att föredra, men hur ser intaget ut? Är det en stor fördel att kunna hosta upp alla kostnader själv? Betygen ligger väl på en 18 ungefär, vilket omräknat till GPA är 3.6 - risigt med andra ord. Mina EC's vet du.

Om du kör utan financial aid så ökar dina chanser väsentligt. Då blir GPA 3.6 inget större hinder mao. NYU Stern ligger i samma prisklass som Wharton. Du skulle definitivt förbättra dina chanser för båda dessa skolor om du kör utan finaid.
Citera
2006-05-19, 17:23
Medlem
Hur står sig de kanadensiska universiteten,Queen's, Schulich och University of Toronto hos arbetsgivarna i New York & London? De e ju rankade bland top 20-30 i FT för MBA. Hur e det med deras undergrad program?
Citera
2006-05-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Om du kör utan financial aid så ökar dina chanser väsentligt. Då blir GPA 3.6 inget större hinder mao. NYU Stern ligger i samma prisklass som Wharton. Du skulle definitivt förbättra dina chanser för båda dessa skolor om du kör utan finaid.

Att han kör utan financial aid förutsätter väl då att själv han kan hosta fram ca 45000 dollar om året i totalkostnad?
Citera
2006-05-19, 17:43
Bannlyst
kavalen

Är det lätt att komma in på dessa universitet, måste man ha höga betyg från Sverige från gymnasieutbildning eller räcker det med att man hostar upp pengarna, om man har dåliga gymnasiebetyg kan dem göra undantag, typ om man inte är har bra betyg men är intresserad av detta och vill börja, hur många tar dem in osv.
Citera
2006-05-19, 18:14
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Du har inte lite frågor

Bonussystemet är ganska annorlunda hos konsulter. Det är inte så extremt prestation och synnerhet resultatbaserat som hos investment banker. Som junior consultant/analyst blev jag erbjuden en grundlön på € 55.000 + en BMW 3-serie + lite småbonusar som gymkort och annat vid en stor konsult firma.

Detta var alltså ingångslönen för en helt grön nyligen utexaminerad person. Hur är lönestegringen? Vad räknar man med?

Citat:
så jobbade jag 9 – 21 varje dag i 3 månader. Aldrig helg. Vi bodde på ett 4 stjärnigt hotel med gym och badkar i rummet. Finare än så hade jag det sällan. I stora drag ett typiskt konsult projekt. Totalt var vi 11 stycken och vi hade en budget på 25mkr. Jag gick igenom alla management accounts som det heter, sedan försökta vi normalisera EBITDA och kolla vilka poster som gick att optimera. Resultatet blev en helt sjuk vinst för ägarna.
Verkar vara mycket jobb för "bara" 55000 euro. Timlönen blir knappast enorm. Ibankers jobbar väl lite mer, men har väl då bättre timlön om man slår ut det, eftersom deras totala lön är mycket bättre.

Citat:
Hedgefonder är ganska brett begrepp idag och det omfattar många olika stiler. Som trader så kan du trada vad som helst men idag ses proprietary traders som de hetaste och de gör också mest $$$, och i slutändan handlar allt det

Vad gör proprietary traders mer exakt? Alltså vad skiljer dom från andra traders, och vad är det som ger dem så mycket betalt? Har för övrigt redan införskaffat Liars Poker

En sak till. Du nämnde att du läst i lund och ändå lyckats komma in i bankingsvängen. Antar att du läste ekonomi. Hur ska man säga det här, hur svårt, eller vad krävs för att ta sig in i branschen? Låter väldigt svårt att svara på men jag menar det verkar finnas en stor efterfrågan och många banker. Behöver du ha femmor i allt för att inte ansökan ska bli slängd i papperskorgen direkt av firmorna förutsatt att du går på ett erkänt universitet? Det som gäller verkar vara att lyckas få ett jobb, sen har man erfarenhet och är attraktiv pga detta.
Citera
2006-05-19, 18:28
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Ingvar
Hur står sig de kanadensiska universiteten,Queen's, Schulich och University of Toronto hos arbetsgivarna i New York & London? De e ju rankade bland top 20-30 i FT för MBA. Hur e det med deras undergrad program?

Det är absolut inga universitet jag hade satsat på.

Wharton, Standford, Harvard, Columbia, Chicago, NYU är de amerikanska universiteten du ska satsa på om du vill jobba med investment banking. De är alla så kallade targeted schools.

I europa så är Oxbridge och LSE de bäst placerade i England. HHS i Stockholm, EBS Tyskland och St.Gallen är bra universitet också om man vill jobba inom IB.

Ett bra universitet hjälper dig att få en intervju och komma igenom processen, men när du väl har kommit in så spelar din u-grad väldigt liten roll.
Citera
2006-05-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Att han kör utan financial aid förutsätter väl då att själv han kan hosta fram ca 45000 dollar om året i totalkostnad?

Jag vet inte om Stern men Wharton har bra avbetalningsprogram för de som väljer att inte ansöka om finaid; http://www.sfs.upenn.edu/budget-plan/.
Annars får man förhandla fram ett lån hos en lokal bank eller med Citibank som Upenn samarbetar med. Jag har för mig, men har inte kollat upp än, att man kan uppskjuta vissa fasta kostnader som tuition, boarding till efter graduation. Jag ska höra mig efter om det stämmer. En annan toppengrej med Wharton är att det finns en möjlighet att läsa undergrad BS och MBA på 5 år: http://undergrad.wharton.upenn.edu/policies/submatric.cfm iofs. ingen dans på rosor men.
Citera
2006-05-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen
Är det lätt att komma in på dessa universitet, måste man ha höga betyg från Sverige från gymnasieutbildning eller räcker det med att man hostar upp pengarna, om man har dåliga gymnasiebetyg kan dem göra undantag, typ om man inte är har bra betyg men är intresserad av detta och vill börja, hur många tar dem in osv.

Gymnasiebetygen är viktiga upp till en viss gräns liksom SAT resultat. Men denna gräns ligger högt; 19.0+ i snitt och 680+ för varje del av SAT + ECs (aktiviteter utanför skolan). Därefter kan pengar hjälpa eller stjälpa. Dvs. om du inte heter Kamprad i efternamn eller är någon H&M arvinge.

Konkurrensen för just svenskar är ändå inte mördande om man ser till dess applicant pool. Det väldigt få härifrån som öht. söker sig till Ivy-league skolorna. För närvarande finns det 7 svenskar i Harvard college och 3 i business school.
Citera
2006-05-19, 19:51
Bannlyst
vadå hur

Citat:
Gymnasiebetygen är viktiga upp till en viss gräns liksom SAT resultat. Men denna gräns ligger högt; 19.0+ i snitt och 680+ för varje del av SAT + ECs (aktiviteter utanför skolan). Därefter kan pengar hjälpa eller stjälpa. Dvs. om du inte heter Kamprad i efternamn eller är någon H&M arvinge.

Konkurrensen för just svenskar är ändå inte mördande om man ser till dess applicant pool. Det väldigt få härifrån som öht. söker sig till Ivy-league skolorna. För närvarande finns det 7 svenskar i Harvard college och 3 i business school.

vet du det då, vad blir dessa sedan då, alltså harvard är ju jävligt hårt, jag vill gå där ttyp men jag har 17 gymnasiebetyg, ha rinte gjort högskoleprovet, vad ska jag göra för att försöka komma in där, vill inte läsa upp betyg, pengar kan jag fixa.
Citera
2006-05-19, 19:53
Bannlyst
tror du det går

om någon av dem på skolorna som är rektor/chef är bög, typ om han får sätta på mig eller liknande, finns det en väg in då.
Citera
2006-05-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen
om någon av dem på skolorna som är rektor/chef är bög, typ om han får sätta på mig eller liknande, finns det en väg in då.

Vafan snackar du om?
Citera
2006-05-19, 20:17
Bannlyst
alltså om

Citat:
Vafan snackar du om?
betygen inte räcker, kan man knulla sig in då, liksom ligga med någon högt ansvarig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in