2007-10-20, 21:33
Medlem
Någon som kan svara på detta?

Vad skulle ni säga om den här ansökan om vi förutsätter att ens referenser och Personal Statement "håller måttet" för LSE, Cambridge, Warwick för Economics utbildningen:

*Gått på ett engelskspråkigt gymnasium
*Snitt mellan 18-20 (eller 19-20) eller är det så att med ett snitt under 20.0 inte värt att söka då eller?
*Kassör i gymnasiets miljöutskott, ledare i gymnasiets Amnesty international förening (kopplad till "riktiga" amnesty)
*Kommit med i EUP (europeiska ungdomsparlamentet) och blivit vald att representera Sverige i den Europeiska representantförsamling (där ungdomar från alla EU länder samlas)
*Läst upp till Matte D kursen (inget högre)

Good enough?
Citera
2007-10-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Efter tre års heltidsstudier har man en kandidat, är det då man tjänar 40-41? Magister är efter 4 år. Är det efter 4 år man tjänar 40-41?

Läs rätt; han skrev 3 år efter studiernas fullbordande. M.a.o 3 år efter att man tagit examen, vilket i handelshögskolans fall brukar vara en MSc på fyra år.
Citera
2007-10-21, 01:45
Medlem
Hejsan. Har en simpel fråga. Vad krävs för att komma in på dessa skolor?

Jag gick nyligen ut gymnasiet med ca 14.0 i snitt. Jag kommer göra lumpen nu (vilket jag har hört är en bra merit) och sedan tänkte jag plugga på någon ekonomutbildning. Jag kommer inte kunna söka till sveriges bästa skolor. Dvs HHS, Stockholm, Lund eller så. Utan kanske Luleå eller umeå. Är det helt kört för mig? Eller räcker det med att komma ut ur universitet med topp-betyg för att kunna söka till dessa skolor som ni nämner? Min engelska är inget att oroa sig för.

Tack på förhand. Skulle vara mycket trevligt om ni kunde svara.
Citera
2007-10-21, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Test12375
Hejsan. Har en simpel fråga. Vad krävs för att komma in på dessa skolor?

Jag gick nyligen ut gymnasiet med ca 14.0 i snitt. Jag kommer göra lumpen nu (vilket jag har hört är en bra merit) och sedan tänkte jag plugga på någon ekonomutbildning. Jag kommer inte kunna söka till sveriges bästa skolor. Dvs HHS, Stockholm, Lund eller så. Utan kanske Luleå eller umeå. Är det helt kört för mig? Eller räcker det med att komma ut ur universitet med topp-betyg för att kunna söka till dessa skolor som ni nämner? Min engelska är inget att oroa sig för.

Tack på förhand. Skulle vara mycket trevligt om ni kunde svara.

Man kan inte säga att någonting är det ena eller det andra 100% men enligt mig så är det i princip kört, ja.
Citera
2007-10-21, 01:58
Bannlyst
Kollarunt: om man gått linköpings universitet ca 80%+ vg...?

Vet att investmentbanken sundal collier var intresserad av mig när de var här på besök(visade upp mina hittils 100% vg)..och bad mig söka kontakt med dom när jag tar min magister.

Fast det är ju en investmentbank i sverige.

Test12345: krävs bara 1.1 på hp för att komma in på linköpingsunivresitet. Svinlätt. Lund,göteborg skulle jag tippa på 1.4...inte heller så svårt om man förbereder sig..köttar in ca 3000 svåra svenska ord osv.
Citera
2007-10-21, 11:33
Medlem
Vilket program gäller det då? För jag har redan nu kollat, och stt att jag kan bygga ihop ett eget program av kurser på göteborgs, stockholms, lund etc. Det räcker mina poäng till. Om jag gör så istället för att läsa ett program. Vad är det för skillnad om jag läser i princip samma kurser?

Sen så förstår jag inte varför det skulle vara kört rullarunt? Visst, vissa skolor har kanske kontakt med varandra. Men varför skulle en skola utomlands kolla mer på en annan skola i sverige? Förutom då kanske handels eller KTH.

Sen så finns det ju alltid skolor i USA. Men här verkar ju ganska många hakat upp sig på england? Vad är det skolorna baserar sina intaganden på? Varför skulle dom bry sig om ens gymnasiebetyg och inte ens universitets betyg? Låter mycket konstigt. Visst. Jag förstår att dom kollar på alla ens betyg. Men varför skulle det vara kört om man inte har 20.0 i gymnasiebetyg? Är väl bara att köra hårt på universitetet? Varför bryr dom sig om jag bara fick G i musik?

Sen rullarrunt. Vad är det som är bra med politiska egenskaper, som du verkar ha mycket utav. Det är ju inte politik du ska läsa eller?
Citera
2007-10-21, 11:46
Medlem
Hur pass bra är det att ha ett eget ihopplock med kurser från universitetet? Man kan ju fortfarande säga att man läst ekonomi? Och om man då läst på stockholms eller liknande så är det väll helt ok? Hur pass mycket väger ens universitets betyg när man söker jobb, alt vidare till en annan skola utomlands sen? Obs, det behöver inte vara den finaste skolan i england.
Citera
2007-10-21, 12:38
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
text

Fråga: Varför fick du 14.0? Det verkar som att många glider in i den här tråden i tron att "Jaja, nog för att jag fick below-average-betyg, men det berodde inte på mig - jag KOMMER klara det här"; hur kan ni vara så säkra på det? Kan det inte vara så att bankerna i första hand söker folk från de bästa skolorna för att det är de som är bäst lämpade för jobbet, det är de som har en större chans att klara de påfrestningar som IB-världen uppenbarligen bjuder, och det är dessa människor som ofta uppnår bättre resultat för företagen de företräder?
Jag tvivlar nämligen väldigt starkt på att den här sektorn passar för alla, att man kan lära sig allting oberoende av ens egen kapacitet. Att, så länge man tar sig dit, kommer man göra ett bra jobb hur man än är skapt. Jag tror att jobb inom finanssektorn är mer krävande än att stå i en butik, att man måste ha en fallenhet för det teoretiska för att ha en chans.

Test12375; Det tycks vara så att det som är bra med att gå på HHS är företagskontakten. Det handlar inte så mycket om att du läser rätt kurser, som att du kommer i kontakt med rätt människor. Angående det politiska som kollarrunt tar med i sin ansökan: ja, det är viktigt just för att det är en ansökan. Det är inte, som i Sverige, ett papper med siffror på som jämförs med andra studenters siffror. De skolor du verkar siktat in dig på ser till din person, vad du åstadkommit, och så vidare. De har troligen funnit en korrelation mellan förtroendeuppdrag (politiska/föreningsrelaterade etc.) i unga år och bra resultat under senare år.

Som man säger, my $0.02.

edit: Det skall dock sägas att om du låter någon finnig fan på flashback stoppa dig i dina tracks är du definitivt inte klippt och skuren för det här. Gör allt som står i din makt för att komma dit så ska du se att du klarar det om det var menat så. Det finns säkerligen sätt för dig att bättra på din resumé; Komvux-> HHS, Hprov-> HHS, volontärarbete i mörkrets hjärta för Röda Korset, lär dig allt om valutahandel medan du pluggar, starta företag medan du pluggar... Etc.
Citera
2007-10-21, 13:06
Medlem
Vilka andra skolor utöver dessa engelska elit skolor finns det då? Någon som har lite tips? Finns ju faktiskt ganska många länder utöver England.. Fast skolor som är bra då, fast kanske lite minde bra än elit skolorna i england.
Citera
2007-10-21, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Någon som kan svara på detta?

Vad skulle ni säga om den här ansökan om vi förutsätter att ens referenser och Personal Statement "håller måttet" för LSE, Cambridge, Warwick för Economics utbildningen:

*Gått på ett engelskspråkigt gymnasium
*Snitt mellan 18-20 (eller 19-20) eller är det så att med ett snitt under 20.0 inte värt att söka då eller?
*Kassör i gymnasiets miljöutskott, ledare i gymnasiets Amnesty international förening (kopplad till "riktiga" amnesty)
*Kommit med i EUP (europeiska ungdomsparlamentet) och blivit vald att representera Sverige i den Europeiska representantförsamling (där ungdomar från alla EU länder samlas)
*Läst upp till Matte D kursen (inget högre)

Good enough?

Dina forutsattningar ar goda men for att ytterligare oka dina chanserna skulle jag tipsa dig att soka till foljande kurser pa resp. universitet. Du kan soka till maximalt 5 skolor via UCAS:

1. LSE - Government eller Government & Economics
2. Cambridge - Land Economy eller Social and Political Science
ELLER Oxford University - Philosophy, Politics, Economics (PPE)
3. Warwick - Har kan du kora ren Economics
4. University College of London (UCL) - Economics
5. Far du bestamma sjalv

Economics ar LSE's flaggstangskurs och det ar extremt svart att komma in (lite som lakarlinjen, man kan bli nekad aven med 20.0 etc.) detsamma galler vid Cambridge. Daremot sa ar bada skolorna de basta i landet och darfor kan du lasa i princip vilken kurs du vill och anda fa bade internships och i slutandan placement vid en BB i City. Political science kurserna brukar vara enklare att komma in pa, speciellt nar man ar kvantitativt stark och har viss erfarenhet fran politiska/ideella foreningar.

Jag vet personligen att SPS ar ratt enkel att komma in pa (folk med mediokra betyg har blivit antagna dar) och de har lika latt for att fa BB jobb som de andra economics studenterna. Om du gar in pa Rothschilds hemsida sa kan du hitta en av deras analysts med en SPS utbildning (om de inte andrat). Det som gor att jag rekar Cambridges SPS over Oxfords PPE, forutom enkelheten att komma in, ar ocksa att Cambridge Uni har ett egenhandigt utbildningssystem kallat Tripos. Vet ej om Oxford ocksa har det men i princip gor detta enklare for en att byta eller lagga till kurser fran andra omraden, som Economics. Med andra ord ar det en ypperlig bakdorr for den smarte.

P.S - Jag skulle ocksa rekommendera dig att posta ditt Personal Statement i PS Helper avdelningen av www.thestudentroom.co.uk. Avdelningen ar bara oppen for redan antagna studenter som frivilligt hjalper en med rattning och omstrukturering av ens PS. Extremt hjalpsamt.
Citera
2007-10-21, 16:42
Medlem
Citat:
Sen rullarrunt. Vad är det som är bra med politiska egenskaper, som du verkar ha mycket utav. Det är ju inte politik du ska läsa eller?

Att man har extra-curricular activities uppskattas av universiteten främst för att det visar att du som sökande inte suttit hemma och pluggat 24/7 under hela din skolgång och därför fått 20.0. Betyg är inte allt (extremt viktigt dock) och universiteten vill se att du klarar att ta hand om både studier och nyttiga fritidsaktiviter, det visar att du har ett commitment för någonting och att du är en diversifierad människa.
Citera
2007-10-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Dina forutsattningar ar goda men for att ytterligare oka dina chanserna skulle jag tipsa dig att soka till foljande kurser pa resp. universitet. Du kan soka till maximalt 5 skolor via UCAS:

1. LSE - Government eller Government & Economics
2. Cambridge - Land Economy eller Social and Political Science
ELLER Oxford University - Philosophy, Politics, Economics (PPE)
3. Warwick - Har kan du kora ren Economics
4. University College of London (UCL) - Economics
5. Far du bestamma sjalv

Economics ar LSE's flaggstangskurs och det ar extremt svart att komma in (lite som lakarlinjen, man kan bli nekad aven med 20.0 etc.) detsamma galler vid Cambridge. Daremot sa ar bada skolorna de basta i landet och darfor kan du lasa i princip vilken kurs du vill och anda fa bade internships och i slutandan placement vid en BB i City. Political science kurserna brukar vara enklare att komma in pa, speciellt nar man ar kvantitativt stark och har viss erfarenhet fran politiska/ideella foreningar.

Jag vet personligen att SPS ar ratt enkel att komma in pa (folk med mediokra betyg har blivit antagna dar) och de har lika latt for att fa BB jobb som de andra economics studenterna. Om du gar in pa Rothschilds hemsida sa kan du hitta en av deras analysts med en SPS utbildning (om de inte andrat). Det som gor att jag rekar Cambridges SPS over Oxfords PPE, forutom enkelheten att komma in, ar ocksa att Cambridge Uni har ett egenhandigt utbildningssystem kallat Tripos. Vet ej om Oxford ocksa har det men i princip gor detta enklare for en att byta eller lagga till kurser fran andra omraden, som Economics. Med andra ord ar det en ypperlig bakdorr for den smarte.

P.S - Jag skulle ocksa rekommendera dig att posta ditt Personal Statement i PS Helper avdelningen av www.thestudentroom.co.uk. Avdelningen ar bara oppen for redan antagna studenter som frivilligt hjalper en med rattning och omstrukturering av ens PS. Extremt hjalpsamt.

Tack för svaret och de goda råden Blackstone!
Jo, jag håller med dig i det du säger och jag har själv funderat på att välja lite "enklare" utbildningar vid dessa universitet men problemet som uppstår här är att ditt PS blir "fel".

Man får ju som sagt bara skriva ett PS som ska visa varför du vill plugga just den utbildningen. Av det jag har läst så är själva meningen med brittiska universitetsansökan att man ska välja >>en<< kurs och välja olika universitet.
Just därför så blir det svårt att få ihop ett PS som får med båda varför du vill plugga Land economy/PPE/government & economics. Sen är det ju även så att dessa Oxbridge och LSE nekar direkt ansökningar som de ser har en minsta lilla hint om att du även ansökt till "det andra" universitetet.

T.ex om du söker Government & economics på LSE och de ser i din PS att du beskriver PPE förstår de att du sökt till Oxford så kan du glömma att få ett offer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in