Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Någon som kan svara på detta?
Vad skulle ni säga om den här ansökan om vi förutsätter att ens referenser och Personal Statement "håller måttet" för LSE, Cambridge, Warwick för Economics utbildningen:
*Gått på ett engelskspråkigt gymnasium
*Snitt mellan 18-20 (eller 19-20) eller är det så att med ett snitt under 20.0 inte värt att söka då eller?
*Kassör i gymnasiets miljöutskott, ledare i gymnasiets Amnesty international förening (kopplad till "riktiga" amnesty)
*Kommit med i EUP (europeiska ungdomsparlamentet) och blivit vald att representera Sverige i den Europeiska representantförsamling (där ungdomar från alla EU länder samlas)
*Läst upp till Matte D kursen (inget högre)
Good enough?
Dina forutsattningar ar goda men for att ytterligare oka dina chanserna skulle jag tipsa dig att soka till foljande kurser pa resp. universitet. Du kan soka till maximalt 5 skolor via UCAS:
1. LSE - Government eller Government & Economics
2. Cambridge - Land Economy eller Social and Political Science
ELLER Oxford University - Philosophy, Politics, Economics (PPE)
3. Warwick - Har kan du kora ren Economics
4. University College of London (UCL) - Economics
5. Far du bestamma sjalv
Economics ar LSE's flaggstangskurs och det ar extremt svart att komma in (lite som lakarlinjen, man kan bli nekad aven med 20.0 etc.) detsamma galler vid Cambridge. Daremot sa ar bada skolorna de basta i landet och darfor kan du lasa i princip vilken kurs du vill och anda fa bade internships och i slutandan placement vid en BB i City. Political science kurserna brukar vara enklare att komma in pa, speciellt nar man ar kvantitativt stark och har viss erfarenhet fran politiska/ideella foreningar.
Jag vet personligen att SPS ar ratt enkel att komma in pa (folk med mediokra betyg har blivit antagna dar) och de har lika latt for att fa BB jobb som de andra economics studenterna. Om du gar in pa Rothschilds hemsida sa kan du hitta en av deras analysts med en SPS utbildning (om de inte andrat). Det som gor att jag rekar Cambridges SPS over Oxfords PPE, forutom enkelheten att komma in, ar ocksa att Cambridge Uni har ett egenhandigt utbildningssystem kallat Tripos. Vet ej om Oxford ocksa har det men i princip gor detta enklare for en att byta eller lagga till kurser fran andra omraden, som Economics. Med andra ord ar det en ypperlig bakdorr for den smarte.
P.S - Jag skulle ocksa rekommendera dig att posta ditt Personal Statement i PS Helper avdelningen av
www.thestudentroom.co.uk. Avdelningen ar bara oppen for redan antagna studenter som frivilligt hjalper en med rattning och omstrukturering av ens PS. Extremt hjalpsamt.