Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
isf rekommenderar jag denna lilla stege:
sommarmatte KTH > envariabelanalys * > flervariabelanalys * > inledande statistik (1) > inledande stokastiska processer > riskanalys finansiella processer (2) > finansiella derivat och stokastiska processer (2) > optioner och matematik > Finansiella tidssserier *
* kan ta en jävulens massa tid från dina studier, men ger dig så oändligt mycket mer verktyg än ifall du bara läser ekonomi/FEK/NEK.
(1) kan kombineras med den kursen du läser inom programmet, dvs du behöver inte läsa extra för den.
(2) vet inte vilken som kommer först där.
Dessutom bör du tänka dig för ifall du läser med matematikprogrammet, de kör väldigt mycket på bevisning av matematiken, nog nästan bättre ifall du läser med något halvtattigt civ ingprogram istället där du kan skita i bevisen i större utsträckning.
Bra sammanfattat tycker jag. Den som lyckas fixa alla de där kurserna, och dessutom med bra betyg, tror jag har mycket bra förutsättningar för att få bra känsla för finansiella data. Ett litet tillägg, tror att nån grundkurs i
portföljteori kan vara bra.
Nationalekonomi ska man heller aldrig underskatta vikten av. Väl är ute i arbetslivet är vikten garanterat nollskild