2007-04-23, 20:32
Medlem
Mike Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
isf rekommenderar jag denna lilla stege:

sommarmatte KTH > envariabelanalys * > flervariabelanalys * > inledande statistik (1) > inledande stokastiska processer > riskanalys finansiella processer (2) > finansiella derivat och stokastiska processer (2) > optioner och matematik > Finansiella tidssserier *

* kan ta en jävulens massa tid från dina studier, men ger dig så oändligt mycket mer verktyg än ifall du bara läser ekonomi/FEK/NEK.

(1) kan kombineras med den kursen du läser inom programmet, dvs du behöver inte läsa extra för den.

(2) vet inte vilken som kommer först där.

Dessutom bör du tänka dig för ifall du läser med matematikprogrammet, de kör väldigt mycket på bevisning av matematiken, nog nästan bättre ifall du läser
med något halvtattigt civ ingprogram istället där du kan skita i bevisen i större utsträckning.

Det var en jäkla massa kurser med tanke på att jag bara har en sommar att läsa dem på. Jag tänkte nämligen ta kandidaten på 2 år istället för 3.
Citera
2007-04-23, 21:26
Medlem
Sartres avatar
Meningen är inte att du ska läsa dem under en sommar heller... Läs dem vid sidan av.

Men, det är liksom bästa fallet på något vis, ifall du tar envariabelanalysen och sedan litet statistik och mögar dig in på stokastiska processer ligger du ändå förbannat bra till i finansmatten.
Citera
2007-04-23, 23:51
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
isf rekommenderar jag denna lilla stege:

sommarmatte KTH > envariabelanalys * > flervariabelanalys * > inledande statistik (1) > inledande stokastiska processer > riskanalys finansiella processer (2) > finansiella derivat och stokastiska processer (2) > optioner och matematik > Finansiella tidssserier *

* kan ta en jävulens massa tid från dina studier, men ger dig så oändligt mycket mer verktyg än ifall du bara läser ekonomi/FEK/NEK.

(1) kan kombineras med den kursen du läser inom programmet, dvs du behöver inte läsa extra för den.

(2) vet inte vilken som kommer först där.

Dessutom bör du tänka dig för ifall du läser med matematikprogrammet, de kör väldigt mycket på bevisning av matematiken, nog nästan bättre ifall du läser med något halvtattigt civ ingprogram istället där du kan skita i bevisen i större utsträckning.

Bra sammanfattat tycker jag. Den som lyckas fixa alla de där kurserna, och dessutom med bra betyg, tror jag har mycket bra förutsättningar för att få bra känsla för finansiella data. Ett litet tillägg, tror att nån grundkurs i portföljteori kan vara bra. Nationalekonomi ska man heller aldrig underskatta vikten av. Väl är ute i arbetslivet är vikten garanterat nollskild
Citera
2007-04-24, 18:34
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finde3213
Accounting är väl kanske inte direkt inriktat mot investment banking. Annars tror jag det inte spelar så jätte stor roll vad du väljer så länge du får bra betyg.

Passar vidare frågan

tvärtom, accounting värderas högst av allt. därefter finance, nationalekonomi, matte, etc...
men som du säger är huvudsaken att man får bra betyg...det är mest avgörande.
Citera
2007-04-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
tvärtom, accounting värderas högst av allt. därefter finance, nationalekonomi, matte, etc...

Beror väl på vilken sorts högskola vi pratar om. Svenska ekonomexamen med redovisning som inriktning anses knappast vara bättre än en motsvarande i företagsekonomi.
Citera
2007-04-24, 19:39
Medlem
MunchenCalling, skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på mina frågor i sidan 46

PS. Appropå olika utbildningar, vet någon varför economics vanligtvis är utbildningen med högst antal sökande?
Citera
2007-04-24, 19:44
Medlem
Sartres avatar
likashing: tack så mycket. Men jag har faktiskt funderat på att kanske läsa finansmatematik, men jag är ännu inte säker. Men det är dumt att inte ha alla vägar öppna.
Citera
2007-05-05, 09:07
Medlem
Gjorde just "where do I fit in? testet på Goldman Sachs hemsida och blev rekommenderad följande områden:

Controller, Corporate Treasurer samt Global Investment Research.

Antar att de 2 första är middle office positioner och den sista equity research, eller är jag ute och cyklar?

Länk till testet:
http://www2.goldmansachs.com/careers/learning_center/articles/learning_center_030820080345.html
Citera
2007-05-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Falk
Gjorde just "where do I fit in? testet på Goldman Sachs hemsida och blev rekommenderad följande områden:

Antar att de 2 första är middle office positioner och den sista equity research, eller är jag ute och cyklar?

Länk till testet:
http://www2.goldmansachs.com/careers/learning_center/articles/learning_center_030820080345.html

vad har du för skada som gör att du bara måååste bli IB, trots att du fan inte vet ett dyft om det? Du fattar ju inte ens vad du kan bli, men du ska faaan bli det ändå!!
Citera
2007-05-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
vad har du för skada som gör att du bara måååste bli IB, trots att du fan inte vet ett dyft om det? Du fattar ju inte ens vad du kan bli, men du ska faaan bli det ändå!!

Och vem har skitit på dig då?
Citera
2007-05-05, 09:36
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Falk

Länk till testet:

Kul test,mina områden enligt testet blev.

Fixed income,currency ,commodities
Global investment research och Investment banking.. Känns alla som intressanta områden.
Citera
2007-05-05, 09:57
Medlem
Hur kommer det sig att HHS är en target school för bankerna i London?

Behöver man inte ha väldigt bra communication skills (läs bbc engelska) för att jobba inom m&a, corp fin och sales?

Eller hamnar de flesta på nordic m&a, sales eller andra mer introverta positioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in