2007-05-25, 22:41
Bannlyst
Likashang: Är det något att ta med att man fått högt på högskoleprovet på cv:et?

Sen angående träning, skulle du kunna specifiera det?
Citera
2007-05-25, 22:53
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Likashang: Är det något att ta med att man fått högt på högskoleprovet på cv:et?

Sen angående träning, skulle du kunna specifiera det? är det endast när man utför någon sport på en relativt hög nivå som man bör nämna det. Att man springer milen varannan dag är ju liksom ingen jätte bedrift.
Jag är junior i branschen, men i brist på andra kan jag svara för Trading & Sales.

För Stockholm: Visst kan du ta med Högskoleprov-resultat. Kan inte se varför det skulle skada.
För London: Tveksamt om de kommer att fatta vad det är för något. Om du fick 2.0 kanske du kan nämna det.

Träning, jag menade idrott i förening. All typ av idrott är bra. Spelar du badminton med polarna skadar det väl inte att nämna på intervjun. Nånting som visar på att du har tävlingsinstinkt nog för att ägna dagarna åt att jag punkter. (en punkt är en hundradels procent)

Om du vill jobba inom sales är den sociala biten ännu viktigare. Du måste kunna hantera klienter.
Citera
2007-05-25, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Jag är junior i branschen, men i brist på andra kan jag svara för Trading & Sales.

För Stockholm: Visst kan du ta med Högskoleprov-resultat. Kan inte se varför det skulle skada.
För London: Tveksamt om de kommer att fatta vad det är för något. Om du fick 2.0 kanske du kan nämna det.

Träning, jag menade idrott i förening. All typ av idrott är bra. Spelar du badminton med polarna skadar det väl inte att nämna på intervjun. Nånting som visar på att du har tävlingsinstinkt nog för att ägna dagarna åt att jag punkter. (en punkt är en hundradels procent)

Om du vill jobba inom sales är den sociala biten ännu viktigare. Du måste kunna hantera klienter.

aha..mmmm det där med tävlingsinstinkt är ju något som rekryterare som anställer säljare värderar. Men frågan är ju om det är så relevant för andra jobb med fast lön....
Citera
2007-05-25, 23:34
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
aha..mmmm det där med tävlingsinstinkt är ju något som rekryterare som anställer säljare värderar. Men frågan är ju om det är så relevant för andra jobb med fast lön....
Nu pratar jag om handlargolvet och det är en ganska "tuff" miljö. Om du jobbar i London är vinnarskalle viktigt. Även i Stockholm skulle jag säga. Jobbar du inom Sales, är däremot det sociala viktigare.

Observera att mina svar har väldigt lite att göra med det som kallas M&A:s och Private Equity etc.

anmärkning: lönen är allt annat än fast på handlargolvet
Citera
2007-05-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Handelshögskolan i sig självt, med sisådär 1800 studenter, har 50+ professorer i organisationen. Det är fler än t.ex Hela Södertörns högskola (39 professorer) med nästan 14000 studenter

Måste ju då som patriotisk göteborgare inflika att Handels i göteborg har 5,23 professorer per 100 elever jämfört med stockholms 3,07.
Även andelen lärare är större 12,77 jämfört med 8,44

Kände mig manad att flika in bottenrankingen också. Högskolan i Krisitanstad har hela noll (0) professorer. Vilket får södertörns siffra på 1,19 framstå som elitserien

källa: http://ekonominyheterna.se/va/magasin/2003/15/artiklar_i_pdfformat/0315Special.pdf
Citera
2007-05-26, 11:01
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Eftersom jag har märkt att samma frågor återkommer så har jag skrivit en FAQ. Den är ganska lång och jag har frågat moderatorn om de kan göra en sticky eller flytta den till första sidan, men jag har ej fått svar.

Kanske om ni pressar dem lite så kan jag ladda upp den

Varför har ingen sagt något om det här? Jag tycker att det vore suveränt.

Var skriver jag upp mig?
Citera
2007-05-26, 16:40
Medlem
the economist från 070519 har förresten "international banking" som specialtema.
Citera
2007-05-26, 16:55
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
För närvarande är mina utgifter Hyra 2000, el 200,mat 800,böcker 400,bredband 200=4600, så 6600 skulle jag klara mig galant på. Jag är inte så materiellt kräsen,utan vill snarare bara bli ekonomiskt oberoende.

Du kan inte mena allvar med att du är nöjd med 6600 i månaden. Hur kul är det att alltid leva på en sån liten summa? Dessutom kommer 6600 inte vara värt riktigt lika mycket om 30-40 år.
Citera
2007-05-26, 17:10
Bannlyst
Likashing: my bad. missförstod dig.

Fluffis: Som sagt,jag är inte så materiellt kräsen. Jag blir "lycklig" av andra saker här i livet som oftast inte kräver så speciellt mycket utgifter. Att bli ekonomiskt oberoende,och samtidigt ha ett "bra" kapital, arbetslivserfarenhet,utbildning och tillängligheten till ett bra jobb när jag så vill,är några bitar jag anser mig behöva för att kunna känna trygghet. Givetvis kan man inte få allt här i livet, så man får göra avvägningar.... Jag vill exempelvis inte gå i pension nu, utan jag är säker på att studier och arbetslivet är några bra erfarenheter,och att jag förmodligen skulle ångra om jag inte åtog mig någon av sysslorna. Man kan givetvis inte förutse framtiden...kan vara så att jag trivs bra med jobbet eller eventuellt blir uttråkad av att vara pensionär. Men jag anser det inte att naivt att sitta och planera saker och ting i framtid,utan jag tror det är nyttigt om man vill kunna "designa" sitt liv så som man vill att det ska vara.

Sen så räknade jag in inflationen. Du kan få ca 5.5% i ett utländsparkonto, och om inflationen är 3% så får du ca 6666 kr efter inflationen. Men jo 6666kr är lite i underkant. Runt 12k i månaden att spendera hade varit nice, och det är också det jag siktar på, men vill det sig illa någon månad/år, så ska 6600kr också funka.
Citera
2007-05-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freidrich
Måste ju då som patriotisk göteborgare inflika att Handels i göteborg har 5,23 professorer per 100 elever jämfört med stockholms 3,07.
Även andelen lärare är större 12,77 jämfört med 8,44

Kände mig manad att flika in bottenrankingen också. Högskolan i Krisitanstad har hela noll (0) professorer. Vilket får södertörns siffra på 1,19 framstå som elitserien

källa: http://ekonominyheterna.se/va/magasin/2003/15/artiklar_i_pdfformat/0315Special.pdf

Nu vet jag inte hur ekonominyheterna har räknat, men de har iallafall fel. HHGs egen hemsida listar 36 professorer (färre än HHS) och 7000 studenter (motsv 4000 heltid) att jämföra med 1900 studenter och 42 professorer på Handels i Stockholm. Om Ekonominyheternas siffra på 3.07 professorer/1000 elever på HHS stämde skulle det ju bara finnas 6 professorer på hela skolan...

http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=760

Å andra sidan är allt det dära bara hårklyveri. På de riktigt prestigiösa universiteten, (Oxford/Cambridge i Europa), får Undergraduates ha 1 to 1 / 2 on 1-tuition med (världsberömda) forskare med jämna mellanrum. Harvard University har 950 professorer, 200 Associate professors, 319 Assistant Professors och 430 lektorer omräknat på heltidstjänster (det verkliga numret är således mycket högre). Och harvard är sett till studentantal hälften så stort som t.ex Lunds Universitet (Nu spenderade förvisso Harvard 2,75 miljarder dollar förra året på sin verksamhet, jämfört med de 44 miljarder kronor som spenderades på alla Sveriges högskolor sammanlagt)
Citera
2007-05-26, 19:07
Medlem
Apelsinjuices avatar
Skillnad som analyst?

Låter som om jag har en hyfsad chans att klara första screeningen iallafall, med två MSc (Civilingenjör & Civilekonom) från Lunds Universitet under året jag fyller 24. Har hela tiden varit inriktad på att söka mig mot managementkonsulting- branschen, men efter att ha blivit en frekvent läsare av inläggen på flashbacks forum har jag nu fått upp ögonen för IB. Har checkat lite tidigare i tråden och läst om skillnaden mellan IB och MK, men inte fått tillräckligt med kött på benen för att välja vad jag ska fokusera mitt intresse på. Men en position som analyst borde väl inte skilja sig avsevärt mellan de båda yrkena, dvs långa dagar med främst insamlande av information, sammanställande av data och framställande av presentationer. Någon som har koll på hur IB:s ser på rekryteringen av personal från konsultfirmor, har exempelvis för mig att den sk "cevian-mannen" ursprungligen jobbat på Bain & Co.

Och några övriga starka argument varför ett jobb som investment banker är att föredra framför managementkonsult!? (Och ja, jag vet att det främst handlar om vad man är intresserad av, men rent generellt?)

Tack
Citera
2007-05-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinjuice
Någon som har koll på hur IB:s ser på rekryteringen av personal från konsultfirmor, har exempelvis för mig att den sk "cevian-mannen" ursprungligen jobbat på Bain & Co.

Först av allt är Cevian inte en Investmentbank. Bortsett från det så beror det helt på vilka tjänster det handlar om. Det som infattas i "IB" enligt den mest konservativa definitionen är i princip endast Corporate Finance, och där finns det visst då goda chanser att bli uppsnappad om man har erfarenhet från McKinsey, BCG eller Bain. Ännu bättre chans har man om man tar en MBA och hoppar på tåget på associatenivån.

Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinjuice
Och några övriga starka argument varför ett jobb som investment banker är att föredra framför managementkonsult!? (Och ja, jag vet att det främst handlar om vad man är intresserad av, men rent generellt?)

Som sagt så är det ingen större skillnad i början av kärriären, det handlar alltjämnt om att slicka stövel och slita hund. därav stämmer din intuition om att det i stort sett handlar om vad man är intresserad av. Fördelar och nackdelar finns listade många gånger om i tråden, tack vare Munchencallings oerhörda insats och tålamod. bara att söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in