Citat:
Ursprungligen postat av unaplaza
Tänkte försöka söka in på LSE/Oxford/Warwick. Jag har hyffsade betyg (19.27/1.7) och ganska bra extraaktiviteter, bland annat har jag arbetat gratis som tränare för småbarn några timmar i veckan i ett år och jag har engagerat mig politiskt och fått styrelseplatser. Det är värt ett försök iallafall tycker jag, skulle vara väldigt kul om jag kom in.
Frågan är bara vad som är bäst att söka, ska jag satsa på en blandutbildning som PPE eller köra på Economics? PPE känns lite bredare och som man kan få alla olika typer av jobb, men Economics känns mer skräddarsytt för investment banking. Har ni några bra tips och synpunkter på vad som är bäst att söka?
Vilket är lättast att komma in på?
En annan sak är att jag läste 3000 poäng på gymnasiet, men jag valde bort 500 poäng som jag hade VG i, bland dem Matte E och några kurser i Spanska. Ska jag ha med dem i betyget eller är det risk att betygen sänker min ansökan istället för att vara en bonus?
Det spelar inte så stor roll vad du läser om du lyckas komma in på de universiteten som du nämnde. Jag har hört fall där personer som pluggat audiology (!) på Oxford landat front office jobb inom IB.
Och du funderar ju på PPE eller Economics, och jag kan personligen med säkerhet säga att det spelar ingen som helst roll vilken du läser, får du en 2:1 eller first så kan du få jobb var som helst.
Ännu en gång, detta gäller de universiteten du nämnde. Men det är nog bättre att läsa economics om du vill börja jobba inom Bank of England, eller ECB, alltså nationalekonomi jobb. Välj det du tycker är mest intressant!