2008-08-07, 01:01
Medlem
Tänkte försöka söka in på LSE/Oxford/Warwick. Jag har hyffsade betyg (19.27/1.7) och ganska bra extraaktiviteter, bland annat har jag arbetat gratis som tränare för småbarn några timmar i veckan i ett år och jag har engagerat mig politiskt och fått styrelseplatser. Det är värt ett försök iallafall tycker jag, skulle vara väldigt kul om jag kom in.

Frågan är bara vad som är bäst att söka, ska jag satsa på en blandutbildning som PPE eller köra på Economics? PPE känns lite bredare och som man kan få alla olika typer av jobb, men Economics känns mer skräddarsytt för investment banking. Har ni några bra tips och synpunkter på vad som är bäst att söka?
Vilket är lättast att komma in på?

En annan sak är att jag läste 3000 poäng på gymnasiet, men jag valde bort 500 poäng som jag hade VG i, bland dem Matte E och några kurser i Spanska. Ska jag ha med dem i betyget eller är det risk att betygen sänker min ansökan istället för att vara en bonus?
Citera
2008-08-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unaplaza
Tänkte försöka söka in på LSE/Oxford/Warwick. Jag har hyffsade betyg (19.27/1.7) och ganska bra extraaktiviteter, bland annat har jag arbetat gratis som tränare för småbarn några timmar i veckan i ett år och jag har engagerat mig politiskt och fått styrelseplatser. Det är värt ett försök iallafall tycker jag, skulle vara väldigt kul om jag kom in.

Frågan är bara vad som är bäst att söka, ska jag satsa på en blandutbildning som PPE eller köra på Economics? PPE känns lite bredare och som man kan få alla olika typer av jobb, men Economics känns mer skräddarsytt för investment banking. Har ni några bra tips och synpunkter på vad som är bäst att söka?
Vilket är lättast att komma in på?

En annan sak är att jag läste 3000 poäng på gymnasiet, men jag valde bort 500 poäng som jag hade VG i, bland dem Matte E och några kurser i Spanska. Ska jag ha med dem i betyget eller är det risk att betygen sänker min ansökan istället för att vara en bonus?

Det spelar inte så stor roll vad du läser om du lyckas komma in på de universiteten som du nämnde. Jag har hört fall där personer som pluggat audiology (!) på Oxford landat front office jobb inom IB.
Och du funderar ju på PPE eller Economics, och jag kan personligen med säkerhet säga att det spelar ingen som helst roll vilken du läser, får du en 2:1 eller first så kan du få jobb var som helst.

Ännu en gång, detta gäller de universiteten du nämnde. Men det är nog bättre att läsa economics om du vill börja jobba inom Bank of England, eller ECB, alltså nationalekonomi jobb. Välj det du tycker är mest intressant!
Citera
2008-08-11, 22:00
Medlem
challe759s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bateman
Den är inget att ha utbildningsmässigt. Inte en target school för investmentbankerna.

EBS är skolan för de som inte är begåvade nog att komma in på det universitet de egentligen vill gå på. Jag känner också flera som går där, inget ont om dom, de är verkligen hur schyssta som helst allihop men finanslöften är de knappast. Snarare stora kandidater att bränna deras föräldrars förmögenheter på dåliga affärer om jag får gissa.

Tänkte bara säga att det där verkar stämma utav bara fan. Känner en tjej vars pappa är snuskigt rik (här snackar vi miljardär) i Finland, men hennes IB-betyg räckte inte till LSE, så därför körde hon på EBS. Fast iof. kan det säkert vara helt ok att gå på en sån skola om man får tillfälle att bränna miljoner efteråt.
Citera
2008-08-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Det spelar inte så stor roll vad du läser om du lyckas komma in på de universiteten som du nämnde. Jag har hört fall där personer som pluggat audiology (!) på Oxford landat front office jobb inom IB.
Och du funderar ju på PPE eller Economics, och jag kan personligen med säkerhet säga att det spelar ingen som helst roll vilken du läser, får du en 2:1 eller first så kan du få jobb var som helst.

Ännu en gång, detta gäller de universiteten du nämnde. Men det är nog bättre att läsa economics om du vill börja jobba inom Bank of England, eller ECB, alltså nationalekonomi jobb. Välj det du tycker är mest intressant!

Instämmer med Kollarrunt - välj det du tycker är mest intressant. Helt klart!

Men så länge du kan komma och fladdra med en examen från LSE eller Oxford, med vettiga studieresultat, kommer det knappast hänga på din inriktning huruvida du landar önskvärt IB-jobb eller inte. Audiology är inte fel det heller... ;-) Du kan välja lite vad du vill på sådana skolor och ändå få ett jobb i city om du spelar dina kort rätt och har ett stort intresse.

Lycka till i sökandet! När får du veta om du kommit in...?
Citera
2008-08-11, 22:59
Medlem
challe759s avatar
Hur är det om man kan fladdra med en examen från HHS? Spelar det större roll vilken inriktning man valt om man siktar på någon av bankerna i London?
Citera
2008-08-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av challe759
Hur är det om man kan fladdra med en examen från HHS? Spelar det större roll vilken inriktning man valt om man siktar på någon av bankerna i London?

Nej. Du har ju en mindre chans att landa ett jobb i City med en examen HHS, men om du får ett jobb eller ej kommer inte att ha att göra med vilken inriktning du valt.
Citera
2008-08-13, 00:01
Medlem
Itmans avatar
Det var ett tag sedan jag läste igenom tråden men jag tror inte att frågan har besvarats ordentligt:
Till hösten stod valet mellan HHS och I på KTH. Eftersom jag tycker matte är kul så valde jag I. Jag har tänkt att läsa inriktningen finansiell matematik och undrar helt enkel om mina chanser att komma in i IB-svängen, i exempelvis London, försämras av detta val (KTH framför HHS då).

Vad jag har förstått så är skolan man läst på viktigare än exakt vad man har läst och då måste ju HHS vara sexigare än KTH. Någon som vet?
Citera
2008-08-13, 04:36
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Det var ett tag sedan jag läste igenom tråden men jag tror inte att frågan har besvarats ordentligt:
Till hösten stod valet mellan HHS och I på KTH. Eftersom jag tycker matte är kul så valde jag I. Jag har tänkt att läsa inriktningen finansiell matematik och undrar helt enkel om mina chanser att komma in i IB-svängen, i exempelvis London, försämras av detta val (KTH framför HHS då).

Vad jag har förstått så är skolan man läst på viktigare än exakt vad man har läst och då måste ju HHS vara sexigare än KTH. Någon som vet?

Standardsvar 1A : Varför inte göra som alla andra och läsa dubbelt? En kandidat från HHS och en civil från KTH? När du har läst ett eller två år på KTH så kan du hoppa på HHS, ekonomistudier är garanterat mindre krävande än ingenjörsstudier, och ifall du skulle behöva ett år till att klara allt på så har du ju en god anledning till varför som garanterat väger upp. Med en sån examen och skapliga betyg är du i princip garanterad ett riktigt riktigt bra jobb.
Citera
2008-08-13, 08:23
Medlem
Itmans avatar
Tack för svar.

Jo, hade funderingar kring att läsa dubbelt. Får helt enkel köra på det här året och se vad jag går för.
Citera
2008-08-13, 23:52
Medlem
Jahapp, nu fick jag en idé att jag ska studera IE på KTH ändå. Söker in till Oxford/LSE och hoppar över till det nästa år om jag kommer in.
Gäller bara att hitta bostad nu... I värsta fall får jag väl sova i bilen.
Citera
2008-08-14, 05:37
Medlem
Jag var på semester i Seattle nu i somras och stötte ihop med två stycken sköningar som var I-bankers i San francisco, båda hade arbetat med det i 5 år och älskade det.

Man kunde verkligen sätta två sliskiga ansikten på alla förutfattade meningar man hade om yrket..
Båda två låg i skilsmässa för tillfället, tack vare arbetstiderna, som tydligen (enligt dem) hade blivit relativt slappa efter 5 år i gamet.
Nu låg de endast på ca 06-23 - 7 dagar i veckan.
De stoltserade gärna med hur intensiv partyscenen var i deras arbetskretsar. Direkt efter jobbslutet (23.00) var det dags att festa loss för att sedan börja knega 06 igen.

Jag kan ju bara gissa mig till hur de orkade med allt, men de såg ut som riktiga colatorskar både två.
Skulle jävligt gärna vilja veta vad de tjänade.
Citera
2008-08-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kylling
Jag var på semester i Seattle nu i somras och stötte ihop med två stycken sköningar som var I-bankers i San francisco, båda hade arbetat med det i 5 år och älskade det.

Man kunde verkligen sätta två sliskiga ansikten på alla förutfattade meningar man hade om yrket..
Båda två låg i skilsmässa för tillfället, tack vare arbetstiderna, som tydligen (enligt dem) hade blivit relativt slappa efter 5 år i gamet.
Nu låg de endast på ca 06-23 - 7 dagar i veckan.
De stoltserade gärna med hur intensiv partyscenen var i deras arbetskretsar. Direkt efter jobbslutet (23.00) var det dags att festa loss för att sedan börja knega 06 igen.

Jag kan ju bara gissa mig till hur de orkade med allt, men de såg ut som riktiga colatorskar både två.
Skulle jävligt gärna vilja veta vad de tjänade.

haha vilken tjej vill ha en man som jobbar 06-23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in