2020-09-20, 15:32
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tjnar en bra bit under 40 000 kr/mnad (Brutto) och spar ca 10 000/mnad. Vet inte om jag r rik direkt, men har en mycket vl tilltagen buffert. Ngon expert p mitt omrde r jag verkligen inte, snarare en medelmtta.

Djvligt bra sparande. Skulle jag aldrig klara. Har barn osv. Min fru tillfr ingenting ekonomiskt. Hon r en dyr lyx lol.
Citera
2020-09-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Nej och Nej.

Vad du menar med dina "nej" ville du inte beskriva?
Citera
2020-09-20, 16:20
Medlem
ormbitens avatar
Man r ju sjlv ansvarig fr det liv man skapar t sig sjlv och det yrke man vljer.
INGEN kommer att dra en ur skiten!
Det kan man bara gra sjlv.

Gller bara att vga att ta klivet.

En vn krde taxi och buss i Gteborg i mnga r... Sen tog han klivet ur skiten och blev flygkapten.
Nu flyger han passagerare runt hela planeten och har miljonln.
Man kan "nstan" bli vad man sjlv vill bli om man bara tar fajten.
Citera
2020-09-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har nu insett att jag aldrig kommer bli rik. Jag kommer tjna runt 200 000 kr om ret s lnge jag lever. Mitt jobb ger inte hgre inkomst och investera pengar p brsen r inte att tnka p d jag tycker allt som har med brsen och finans att gra r s otroligt trkigt.

Vad ska jag ta mig till?

Kp trisslotter om du vill ha en chans att bli rik. De r dock alltid en dlig affr rent matematiskt.

Men kp 1 trisslott om ret. Drm stort.
Citera
2020-09-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad du menar med dina "nej" ville du inte beskriva?

Nej.
Fr de som argumenterar emot har alla "hrt nnstans" att man inte fr gra s och d r det s.

Fr oss andra finns det representation, traktamente, frrttningstillgg, ter du i bilen on the go s rknas det som arbetstid, jobbar du ver s rknas inte matraster in (dvs du jobbar en timme, fr betalt och ter samtidigt). Du kan kpa direkt p firmakortet och redovisa det som nt annat n mat (gr att gra med klder ox om du hittar en serviceinriktad butik).

Jag kan fortstta i 7veckor till med olika infallsvinklar men ni som tror att det inte gr kommer nd hitta en lsning p varfr jag har fel...
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-09-20 kl. 17:47.
Citera
2020-09-20, 17:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Heltid med ett bra schema kan man dra in 400 ja. Grejen r inte att 400 r s himla bra, problemet r att 200 r s extremt dligt.

Jag kan brja sitta i kassa p ICA om jag fr 400 000 kr. Jag kan jobba varje helg och sena kvllar. Problemet r vl att 10 000 andra sker samma tjnst. Men kom inte och sg att man ska ha utbildning fr det!
Citera
2020-09-20, 17:57
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag kan brja sitta i kassa p ICA om jag fr 400 000 kr. Jag kan jobba varje helg och sena kvllar. Problemet r vl att 10 000 andra sker samma tjnst. Men kom inte och sg att man ska ha utbildning fr det!

Du vill allts ha ett jobb dr man tjnar bra utan utbildning men som inga andra sker? Jamen det ska vi nog snabbt fixa!
Citera
2020-09-20, 18:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Du vill allts ha ett jobb dr man tjnar bra utan utbildning men som inga andra sker? Jamen det ska vi nog snabbt fixa!

En kort introduktionsutbildning funkar vl, men kom inte och sg att man ska ha en flerrig vidareutbildning fr att jobba som kassr!
Citera
2020-09-20, 18:09
Medlem
Citat:
Nej.
Fr de som argumenterar emot har alla "hrt nnstans" att man inte fr gra s och d r det s.

Fr oss andra finns det representation, traktamente, frrttningstillgg, ter du i bilen on the go s rknas det som arbetstid, jobbar du ver s rknas inte matraster in (dvs du jobbar en timme, fr betalt och ter samtidigt). Du kan kpa direkt p firmakortet och redovisa det som nt annat n mat (gr att gra med klder ox om du hittar en serviceinriktad butik).

Jag kan fortstta i 7veckor till med olika infallsvinklar men ni som tror att det inte gr kommer nd hitta en lsning p varfr jag har fel...
Representation r sedan ngra r inte en avdragsgill kostnad, dremot fr momsen lyftas av som fljer av maximalt 300 kronors pris per deltagande person. Sdant som r "mellanml" eller motsvarande fr dremot fortfarande utgra avdrag fr fretaget, det fr dock inte ngot som kan jmstllas med mltid. Traktamente fr inte omfatta mat, dock tilltet med frukost vid hotellvistelse dr denna del r obligatorisk.

Vad som eventuellt gr att gra genom att f falska kvitton (beskrivningen stmmer inte med vad som levererats) r inte av intresse, dessutom troligen f stllen det r mjligt. Vilka sammanhang mltid fr inmundigas under arbetstid var inte aktuellt fr bedmning, det rrde om mat kunde kpas och dras av i fretaget. Det man uppmanas att gra r att nr det gller representation lta fretaget betala, men bokfra som ej avdragsgill kostnad, d samtidigt med det tilltna momsavdraget vilket beskrivits ovan.

Samtliga "infallsvinklar" som egentligen innebr ngon form av skattefusk kan vi bortse frn.
Citera
2020-09-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Representation r sedan ngra r inte en avdragsgill kostnad, dremot fr momsen lyftas av som fljer av maximalt 300 kronors pris per deltagande person. Sdant som r "mellanml" eller motsvarande fr dremot fortfarande utgra avdrag fr fretaget, det fr dock inte ngot som kan jmstllas med mltid. Traktamente fr inte omfatta mat, dock tilltet med frukost vid hotellvistelse dr denna del r obligatorisk.

Vad som eventuellt gr att gra genom att f falska kvitton (beskrivningen stmmer inte med vad som levererats) r inte av intresse, dessutom troligen f stllen det r mjligt. Vilka sammanhang mltid fr inmundigas under arbetstid var inte aktuellt fr bedmning, det rrde om mat kunde kpas och dras av i fretaget. Det man uppmanas att gra r att nr det gller representation lta fretaget betala, men bokfra som ej avdragsgill kostnad, d samtidigt med det tilltna momsavdraget vilket beskrivits ovan.

Samtliga "infallsvinklar" som egentligen innebr ngon form av skattefusk kan vi bortse frn.

Drav mitt "Nej".

Jag blir bjuden p lunch en gng per mnad ca. (inte av min arbetsgivare) och vi ter ute (min arbetsgivare) regelbundet med jobbet ngra ggr per r.

Jag tnker inte lgga ner 2h p att frklara saken nr du uppenbarligen redan har valt att det inte gr.

Om du gr p ditt stt s gr du p ditt, hur lter det?

Ett tips r att g igenom Akelius bcker om hur skattesystemet funkar och deklarationen m.m.

Eller vlj grna att tro att det inte gr. Dina pengar, din huvudvrk.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-09-20 kl. 18:31.
Citera
2020-09-20, 18:35
Medlem
Citat:
Drav mitt "Nej".

Jag blir bjuden p lunch en gng per mnad ca. (inte av min arbetsgivare) och vi ter ute (min arbetsgivare) regelbundet med jobbet ngra ggr per r.

Jag tnker inte lgga ner 2h p att frklara saken nr du uppenbarligen redan har valt att det inte gr.

Om du gr p ditt stt s gr du p ditt, hur lter det?

Ett tips r att g igenom Akelius bcker om hur skattesystemet funkar och deklarationen m.m.

Eller vlj grna att tro att det inte gr. Dina pengar, din huvudvrk.
Eftersom du uppenbarligen vgrar att ta till dig att avdragsgill representation inte lngre finns i Sverige, information drom finns givetvis p Skatteverkets sida, s avslutar vi hr.
Det r cirka tre r sedan det var mjligt med tidigare former av representation, nuvarande regler gller svl intern som extern dylik.
Jag tror inte ngot om detta, jag vet vad som gller.
Citera
2020-09-20, 18:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Man r ju sjlv ansvarig fr det liv man skapar t sig sjlv och det yrke man vljer.
INGEN kommer att dra en ur skiten!
Det kan man bara gra sjlv.

Gller bara att vga att ta klivet.

En vn krde taxi och buss i Gteborg i mnga r... Sen tog han klivet ur skiten och blev flygkapten.
Nu flyger han passagerare runt hela planeten och har miljonln.
Man kan "nstan" bli vad man sjlv vill bli om man bara tar fajten.

Nu flyger han vl ingenstans under pandemin. Har han ens kvar jobbet som flygkapten? Om han stannat som busschauffr kanske han hade krt nu. Hur roligt r det att vara borta flera dagar frn familjen ganska ofta fr att man flyger runt jorden? r lnen s viktigt? Den som har mest pengar nr han dr vinner eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in