2020-09-18, 12:55
Bannlyst
Varför är det så viktigt att bli rik? Livet är kort vad skall du göra med alla pengarna?
Du dör ändå snart!
Citera
2020-09-18, 12:59
Medlem
Jag har några miljoner på kontot och anser mig inte vara rik.

Allt är relativt.
Citera
2020-09-18, 13:00
Medlem
lemonzhellos avatar
Läs Erich Fromms bok ”Att ha eller att vara”.

Få saker är så destruktiva - och meningslösa - som strävan efter rikedom.

Äkta rikedom kommer av relationer, inte av pengar eller ägodelar. Även om det låter klyschigt.
Citera
2020-09-18, 13:24
Medlem
Att vara rik handlar inte bara om pengar. Att kunna gå i pension några år tidigare eller att få behålla hälsan i livet är den stösta rikedomen enligt mig.
Citera
2020-09-18, 13:28
Medlem
Tremendouslys avatar
Problemet är inte att du aldrig kommer att bli rik. Ditt problem är att du inte är nöjd med det du har just nu. Mer pengar nu skulle bara göra dig olyckligare. Sök en psykolog, präst, eller dylikt att prata med. Präster brukar vara bättre än psykologer enligt min mening.
Senast redigerad av Tremendously 2020-09-18 kl. 13:34.
Citera
2020-09-18, 14:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har nu insett att jag aldrig kommer bli rik.
Har du inte sparat så länge vid det här laget att du snart borde vara rik?
Citera
2020-09-18, 14:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
200 innan skatt? Efter skatt?

Hur som helst så är det inte lönen som gör dig rik, det är investeringar.
Börja spara 500-1000 varje månad i fonder så ska du se att du säger annat när du är 50-60.

Vet ej. Den siffran banker vill ha för att veta årsinkomsten.
Citera
2020-09-18, 15:31
Medlem
Citat:
Jag har nu insett att jag aldrig kommer bli rik. Jag kommer tjäna runt 200 000 kr om året så länge jag lever. Mitt jobb ger inte högre inkomst och investera pengar på börsen är inte att tänka på då jag tycker allt som har med börsen och finans att göra är så otroligt tråkigt.

Vad ska jag ta mig till?

Här är ett inslag från Nyhetsmorgon som riktar sig till folk som inte har så stor vana av börsen och vill komma igång. Bland annat tas den rätt så centrala ränta på ränta-effekten upp:
https://tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13291345

Att du tycker börsen är tråkig behöver inte hindra dig. Det finns sätt att spara där du inte måste logga in hela tiden och justera, utan bara låta skiten tugga på i bakgrunden.
Citera
2020-09-18, 15:48
Medlem
Citat:
Jag har nu insett att jag aldrig kommer bli rik. Jag kommer tjäna runt 200 000 kr om året så länge jag lever. Mitt jobb ger inte högre inkomst och investera pengar på börsen är inte att tänka på då jag tycker allt som har med börsen och finans att göra är så otroligt tråkigt.

Vad ska jag ta mig till?

Med den inställningen blir det tungrott. Börja med att gaska upp dig och leta möjligheter att öka inkomsterna. Sätt fart på firman du driver eller lägg ner den och ta anställning, finns nog inte många jobb som ger mindre än 200k om året. Har du ingen speciell kompetens som kan ge dig ett högavlönat jobb så kompenserar du det med att jobba fler timmar istället. Spara så mycket du kan och investera på börsen
Citera
2020-09-18, 15:53
Medlem
BucNasty-s avatar
Inget speciellt att va rik, folk kommer kräva mer av dig samt att många vill bli din vän.
Citera
2020-09-18, 16:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Vad ska jag ta mig till?

Har du den inställningen så kommer du aldrig bli rik. Det är bara du själv som kan göra någonting åt din egen situation. Går du ut med inställningen att du bara kommer tjäna 200.000 kr om året livet ut, ja då kommer du också att göra det eller ännu värre kanske tjäna ännu mindre. Du måste ändra synsätt om det ska bli någon jävla förändring.
Citera
2020-09-18, 16:12
Vi visste ju alla detta men jaja. Du får ta och förändra hela din existens. Sukta efter pengarna på riktigt, lev för dom och kämpa. Ät kosttillskott för att din arma hjärna ska gå i den pengasuktande riktning du vill och ha den fokus som krävs för att lura systemet och bli miljonär. Akta hjärtattacken vid 50 när du inser att allt du kämpat för var vidrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in