Citat:
Ursprungligen postat av
Cabernet
Jag skulle vl sga att ekonomiskt oberoende idag: ca 30-40 miljoner svenska kronor i kapital/investeringar, d kan leva ett drgligt liv p avkastningen om man rknar med ca 3-4% rlig avkastning vilket d skulle motsvara ett stabilt snitt ver 1 miljon per r med god mariginal.
Jag skulle sga 10 miljoner. Gr du 5% om ret (vilket r lgt rknat, man skulle faktiskt kunna rkna med 10%) s r det 500k, lt sga att du tar ut 400k av dessa och lter 100k stanna i pengamaskinen s att den inte stagnerar. Det lmnar dig med en "mnadsln" p 33,3k. Isk skatten p dina 10 mille blir drygt 3k per mnad, dvs du har 30k att leva fr efter skatt. Det skulle motsvara en "arbetsln" p 40k d den beskattas ner till ~30k netto.
De flesta har inte en ln p 40k s varfr skulle man inte kunna klara sig p "endast" 10 mille enligt exemplet ovan?
Lgg ocks till att slutar du arbeta s frsvinner ven kostnader som transporter till och frn jobb etc som ofta ligger p 1-3k.
(Vi kanske inte har samma definition av ekonomiskt oberoende, men fr mig betyder det att du har passiva inkomster i niv med vad du hade tjnat om du hade arbetat)