2021-04-02, 11:47
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Jag skulle vl sga att ekonomiskt oberoende idag: ca 30-40 miljoner svenska kronor i kapital/investeringar, d kan leva ett drgligt liv p avkastningen om man rknar med ca 3-4% rlig avkastning vilket d skulle motsvara ett stabilt snitt ver 1 miljon per r med god mariginal.
Jag skulle sga 10 miljoner. Gr du 5% om ret (vilket r lgt rknat, man skulle faktiskt kunna rkna med 10%) s r det 500k, lt sga att du tar ut 400k av dessa och lter 100k stanna i pengamaskinen s att den inte stagnerar. Det lmnar dig med en "mnadsln" p 33,3k. Isk skatten p dina 10 mille blir drygt 3k per mnad, dvs du har 30k att leva fr efter skatt. Det skulle motsvara en "arbetsln" p 40k d den beskattas ner till ~30k netto.

De flesta har inte en ln p 40k s varfr skulle man inte kunna klara sig p "endast" 10 mille enligt exemplet ovan?

Lgg ocks till att slutar du arbeta s frsvinner ven kostnader som transporter till och frn jobb etc som ofta ligger p 1-3k.

(Vi kanske inte har samma definition av ekonomiskt oberoende, men fr mig betyder det att du har passiva inkomster i niv med vad du hade tjnat om du hade arbetat)
Citera
2021-04-02, 13:43
Medlem
Och varfr mste man va rik...det viktigaste r ett boende och mat och nn resa ibland.och vnner och en kall l ibland ...har varit rik och det blev bara bekymmer.
Citera
2021-04-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Och varfr mste man va rik...det viktigaste r ett boende och mat och nn resa ibland.och vnner och en kall l ibland ...har varit rik och det blev bara bekymmer.

Precis vad epicurerna har predikat i 2.000 r.

Pengar men inga vnner ger ingen lycka. Men vnner men minimalt med pengar ger stor lycka.
Citera
2021-04-02, 14:21
Medlem
Kosmos.s avatar
Om du inte har ngra andra talanger som du kan skapa ngot mervrde fr samhllet med s r det driv och fretagsamhet som r din chans att tjna bra. Du har egen taxifirma. d kan du alltid spara ett kapital och anstlla folk som kr fr dig...
Citera
2021-04-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Man kan ju va bde rik och lycklig, r man rik ter man gott, bor bra, som fattig gr du inte det
Citera
2021-04-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har nu insett att jag aldrig kommer bli rik. Jag kommer tjna runt 200 000 kr om ret s lnge jag lever. Mitt jobb ger inte hgre inkomst och investera pengar p brsen r inte att tnka p d jag tycker allt som har med brsen och finans att gra r s otroligt trkigt.

Vad ska jag ta mig till?

Jag frstr inte riktigt vad du vill f sagt med det hr. Jag r sjukpensionr och har ca 8000 i mnaden. Har visserligen en sambo som betalar det mesta och inga barn men det r nd knapert ibland.

Jag skulle vara skitlycklig om jag fick ut 200000 per r!
Citera
2021-04-02, 19:16
Medlem
Det viktigaste r vl att ha en skn sng.soffa.kk...och badrum..behver man mer eller.mat. I kylskpet.
Citera
2021-04-02, 19:26
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har nu insett att jag aldrig kommer bli rik. Jag kommer tjna runt 200 000 kr om ret s lnge jag lever. Mitt jobb ger inte hgre inkomst och investera pengar p brsen r inte att tnka p d jag tycker allt som har med brsen och finans att gra r s otroligt trkigt.

Vad ska jag ta mig till?

du tnker liksom lite fel hr. du ska tnka possitivt och tnka "jag ska bli rik"
Citera
2021-04-03, 22:11
Medlem
Man r rik nr man inte mer behver jobba!
Citera
2021-04-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det r ju absolut inget som alla kan rkna med.

Inte bara det. Medellivslngden i Sveriges befolkning r nu ca 83 r och vi har fler hundraringar n ngonsin (ven om pandemin kanske gr ett tillflligt hack i statistikkurvan). Vilket innebr att mnga kommer att hinna bli 70-80 r innan det blir aktuellt att rva de seglivade frldrarna.
Citera
2021-04-05, 15:02
Medlem
Smaka-migs avatar
Anledningen till varfr du tycker brsen r trkig r fr att du inte frstr. Lr dig, tvinga dig att lra. Brja med klipp p youtube. Allt blir intressantare och roligare ju mer du kan om saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in