Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-17, 16:23
  #5869
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Alla har tyckt att börsen är för uppblåst så vad som helst funkar som anledning
Man trodde ju att börsen hamnat på rätt nivå efter nedgången 2022, eller i alla fall inte skulle vara övervärderad. Det känns som att inflationen och Ukraina är det som kommer avgöra den närmaste framtiden. Och inga fler bankkrascher, tack...
Citera
2023-03-17, 16:44
  #5870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man trodde ju att börsen hamnat på rätt nivå efter nedgången 2022, eller i alla fall inte skulle vara övervärderad. Det känns som att inflationen och Ukraina är det som kommer avgöra den närmaste framtiden. Och inga fler bankkrascher, tack...
Det enda som är bra nu är att börsen stänger inför helgen snart så det slipper barka iväg ännu längre åt skogen!
Citera
2023-03-17, 16:45
  #5871
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man trodde ju att börsen hamnat på rätt nivå efter nedgången 2022, eller i alla fall inte skulle vara övervärderad. Det känns som att inflationen och Ukraina är det som kommer avgöra den närmaste framtiden. Och inga fler bankkrascher, tack...

Den almänna åsikten var att det skulle behövas en nedgång o då blir det så fast skälet är ett regnovöder i atacamöknen..

Vi får la se men det drar iväg sen o förmodligen fort upp

Finns ett sug efter pandemi krig,inflation o så
Citera
2023-03-17, 18:16
  #5872
Medlem
Jag är ju rätt grön på det här området så tänkte fråga er belevade investerare...

Har ju fattat att det är "rea" nu = generellt bra! Men är det bara att tanka på för fullt och vänta på den oundvikliga uppgången i framtiden? Låter ju nästan för bra för att vara sant om man i samma svep kan samla utdelning dessutom.. Missar jag nån risk här?
Citera
2023-03-17, 18:20
  #5873
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladtoppen
Jag är ju rätt grön på det här området så tänkte fråga er belevade investerare...

Har ju fattat att det är "rea" nu = generellt bra! Men är det bara att tanka på för fullt och vänta på den oundvikliga uppgången i framtiden? Låter ju nästan för bra för att vara sant om man i samma svep kan samla utdelning dessutom.. Missar jag nån risk här?

Du missar ju risken att det går ner ytterligare på måndag.

Så här är det. Billigare är bättre så om du är en köpare av aktier så ska du gilla den här nedgången därför att det betyder att du får bättre priser på samma tillgångar som du köpte förra veckan.

Den stora frågan är ju såklart vem är det som säljer till dig om vi alla vet att börsen förr eller senare går upp? Svaret är: personer med en annan tidshorisont än du. Om du ska ha pengarna om ett årtioende så ska du köpa hela tiden i nedgång och uppgång men om du är en aktiv förvaltare som måste undvika stora krascher för att få behålla jobbet då krävs det en annan strategi och det är de personerna som säljer sina aktier till reapriser.

Detta är en form av tidsarbitrage. Du uttnyttjar att du kan ta mer risk än proffsen därför att du har en längre tidshorisont och det är därför det fungerar att alltid köpa i nedgångar. Det är inte gratispengar utan du blir kompenserad för risk som andra investerare inte vill eller kan ta.

Jag vill dock höja ett varningens finger för bristande risksprdining. Om du spekulerar i enskilda länder då händer det att marknaderna aldrig återhämtar sig. Argentina tillexempel har med sina valutakollaps och ekonomiska problem aldrig återhämtat sig från sin krasch. Men, om du har en riskspridd portfölj säg en global indexfond med 20 stabila länder då återhämtar den sig alltid och alla dippar är köplägen.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2023-03-17 kl. 18:26.
Citera
2023-03-17, 18:37
  #5874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du missar ju risken att det går ner ytterligare på måndag.

Så här är det. Billigare är bättre så om du är en köpare av aktier så ska du gilla den här nedgången därför att det betyder att du får bättre priser på samma tillgångar som du köpte förra veckan.

Den stora frågan är ju såklart vem är det som säljer till dig om vi alla vet att börsen förr eller senare går upp? Svaret är: personer med en annan tidshorisont än du. Om du ska ha pengarna om ett årtioende så ska du köpa hela tiden i nedgång och uppgång men om du är en aktiv förvaltare som måste undvika stora krascher för att få behålla jobbet då krävs det en annan strategi och det är de personerna som säljer sina aktier till reapriser.

Detta är en form av tidsarbitrage. Du uttnyttjar att du kan ta mer risk än proffsen därför att du har en längre tidshorisont och det är därför det fungerar att alltid köpa i nedgångar. Det är inte gratispengar utan du blir kompenserad för risk som andra investerare inte vill eller kan ta.

Tack! Bra förklarat. Tror ju alltid att botten is nådd efter en kass börsdag men det verkar som att aktierna kan dippa hur mycket som helst i dessa tider, klar risk. Dock känns väl sannolikheten hög att det en vacker dag går upp igen och ger fint klirr om inte hela börsen skiter sig eller företaget konkar, hmm
Citera
2023-03-17, 20:11
  #5875
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladtoppen
Tack! Bra förklarat. Tror ju alltid att botten is nådd efter en kass börsdag men det verkar som att aktierna kan dippa hur mycket som helst i dessa tider, klar risk. Dock känns väl sannolikheten hög att det en vacker dag går upp igen och ger fint klirr om inte hela börsen skiter sig eller företaget konkar, hmm

Ja, man prickar aldrig botten. Jag hade lite kontanter efter en försäljning som jag dunkade in i förrgår. Uppenbarligen för tidigt men man kan aldrig pricka de här grejerna helt rätt. Jag följer mitt eget råd och köper alla nedgångar. Ofta går det ner mer men på lång sikt blir det bra.
Citera
2023-03-17, 20:14
  #5876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ja, man prickar aldrig botten. Jag hade lite kontanter efter en försäljning som jag dunkade in i förrgår. Uppenbarligen för tidigt men man kan aldrig pricka de här grejerna helt rätt. Jag följer mitt eget råd och köper alla nedgångar. Ofta går det ner mer men på lång sikt blir det bra.
Nej det är aldrig bra att köpa nåt som går ner. Men man kan ju lura sig själv att det var bra. Men det är det ju inte.
Citera
2023-03-17, 20:16
  #5877
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nej det är aldrig bra att köpa nåt som går ner. Men man kan ju lura sig själv att det var bra. Men det är det ju inte.

Du har fel. Ditt påstående utgår från att trendföljande och momentum är de enda strategierna som existerar men det finns fler sätt att tjäna pengar. Självklart kan man konstruera en strategi som går ut på att bara köpa det som går upp och det är en jättebra strategi men det finns andra jättebra strategier.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2023-03-17 kl. 20:25.
Citera
2023-03-17, 20:16
  #5878
Avstängd
Jag blev krossad på Heartbeam inc idag -20%.

Hade stora förhoppningar men är en skit aktie.
Citera
2023-03-17, 20:37
  #5879
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ja, man prickar aldrig botten. Jag hade lite kontanter efter en försäljning som jag dunkade in i förrgår. Uppenbarligen för tidigt men man kan aldrig pricka de här grejerna helt rätt. Jag följer mitt eget råd och köper alla nedgångar. Ofta går det ner mer men på lång sikt blir det bra.

Vad köpte du? (Skall kolla hur många% din aktie gått ned idag).
Citera
2023-03-17, 20:44
  #5880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du har fel. Ditt påstående utgår från att trendföljande och momentum är de enda strategierna som existerar men det finns fler sätt att tjäna pengar. Självklart kan man konstruera en strategi som går ut på att bara köpa det som går upp och det är en jättebra strategi men det finns andra jättebra strategier.
Sluta lura dig själv.
Påstå dessutom inte att andra har fel när du gjort fel.
Det är aldrig lönsamt att köpa nåt som minskar i värde.
Det är bättre att köpa när det är billigare, oavsett tidshorisont.
Många som gör dåliga affärer brukar köra med ditt resonemang.
Jag har själv många gånger köpt eller sålt både för tidigt och för sent. Men jag försöker inte ljuga om att de gånger jag gjort fel så skulle det vara bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback