Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-17, 20:57
  #5881
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Sluta lura dig själv.
Påstå dessutom inte att andra har fel när du gjort fel.
Det är aldrig lönsamt att köpa nåt som minskar i värde.
Det är bättre att köpa när det är billigare, oavsett tidshorisont.
Många som gör dåliga affärer brukar köra med ditt resonemang.
Jag har själv många gånger köpt eller sålt både för tidigt och för sent. Men jag försöker inte ljuga om att de gånger jag gjort fel så skulle det vara bra.
Jag tror han menar att det är bättre att köpa efter en tids nedgång, då finns chansen att det vänder. Om man köper en aktie som gått bra är det risk att man prickat toppen precis före det stora raset. Det kommer alltid en rekyl, förr eller senare.
__________________
Senast redigerad av Tammer 2023-03-17 kl. 20:59.
Citera
2023-03-17, 21:12
  #5882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Sluta lura dig själv.
Påstå dessutom inte att andra har fel när du gjort fel.
Det är aldrig lönsamt att köpa nåt som minskar i värde.
Det är bättre att köpa när det är billigare, oavsett tidshorisont.
Många som gör dåliga affärer brukar köra med ditt resonemang.
Jag har själv många gånger köpt eller sålt både för tidigt och för sent. Men jag försöker inte ljuga om att de gånger jag gjort fel så skulle det vara bra.
Kan det inte vara en god idé att investera när stora aktiedroppar sker av orsaker som inte är bolagens fel? Som i nuläget t.ex. Om världsomständigheter drar ner aktien rejält och det inte är bolagen som tabbat sig så borde väl aktien kunna anses billig och köpvärd eftersom bolagets potential fortfarande är detsamma?
Citera
2023-03-17, 21:16
  #5883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladtoppen
Kan det inte vara en god idé att investera när stora aktiedroppar sker av orsaker som inte är bolagens fel? Som i nuläget t.ex. Om världsomständigheter drar ner aktien rejält och det inte är bolagen som tabbat sig så borde väl aktien kunna anses billig och köpvärd eftersom bolagets potential fortfarande är detsamma?
Självklart är det bra att köpa när det blir billigare. Men om det blir ännu billigare kan man inte påstå att man gjorde ett bra beslut.
Alla köper eller säljer vi både för tidigt och för sent. Men att påstå att man gjorde rätt i de situationerna är att lura sig själv.
Citera
2023-03-17, 22:09
  #5884
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Sluta lura dig själv.
Påstå dessutom inte att andra har fel när du gjort fel.
Det är aldrig lönsamt att köpa nåt som minskar i värde.
Det är bättre att köpa när det är billigare, oavsett tidshorisont.
Många som gör dåliga affärer brukar köra med ditt resonemang.
Jag har själv många gånger köpt eller sålt både för tidigt och för sent. Men jag försöker inte ljuga om att de gånger jag gjort fel så skulle det vara bra.

Ojojoj, vart börjar man ens med ett sånt här inlägg?

Ta en titt på Svedbergs B. Den är ner 30% på ett år och är extremt negativ på momentum. Men, den är också upp 55% från botten i September vilket betyder att folk har köpt den fallande kniven och gjort över 50% på ett halvår trots att de köpt något som går ner. Enligt dig är detta omöjligt därför att den enda strategin är att köpa det som går upp. Svedbergs B existerar inte på planet Ronkmonken men vem som helst kan öppna grafen och se att du har fel.

Millicom är en annan, folk blev arga på mig när jag pitchade den för ett tag sen sen i telekommtråden därför att den var på 18-årslägsta men alla som ryggade är upp 40% och var upp 50% för några veckor sen. Här kan ni läsa min pitch av denna aktie när den var markant billigare OCH handlades på 18-årslägsta. Igen, omöjligt enligt dig därför att man kan bara tjäna pengar på att köpa det som går upp.

(FB) Vad händer med telekomsektorn?
__________________
Senast redigerad av KJosef 2023-03-17 kl. 22:18.
Citera
2023-03-17, 22:25
  #5885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ojojoj, vart börjar man ens med ett sånt här inlägg?

Ta en titt på Svedbergs B. Den är ner 30% på ett år och är extremt negativ på momentum. Men, den är också upp 55% från botten i September vilket betyder att folk har köpt den fallande kniven och gjort över 50% på ett halvår trots att de köpt något som går ner. Enligt dig är detta omöjligt därför att den enda strategin är att köpa det som går upp. Svedbergs B existerar inte på planet Ronkmonken men vem som helst kan öppna grafen och se att du har fel.

Millicom är en annan, folk blev arga på mig när jag pitchade den för ett tag sen sen i telekommtråden därför att den var på 18-årslägsta men alla som ryggade är upp 40% och var upp 50% för några veckor sen. Här kan ni läsa min pitch av denna aktie när den var markant billigare OCH handlades på 18-årslägsta. Igen, omöjligt enligt dig därför att man kan bara tjäna pengar på att köpa det som går upp.

(FB) Vad händer med telekomsektorn?
Men varför fortsätter du hävda att det är bra att köpa nåt som minskar i värde?
Självklart är det bättre att avstå.
Spelar ingen roll om det sen ökar värde.
Det var ändå inte en bra affär att köpa innan det gick ner.
Men att köpa nåt som minskat klart och som sen ökar i värde är en bra affär.
Låter nästan som att du är en sån som gått på myten att man ska månadsspara samma summa i en fond varje månad, för det är lönsamt på lång sikt.
Men så korkad är du väl inte så du gått på den?
__________________
Senast redigerad av Ronkmonken 2023-03-17 kl. 23:06.
Citera
2023-03-17, 22:34
  #5886
Medlem
Det blör. Portföljen är väldigt röd.
Citera
2023-03-18, 10:43
  #5887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du har fel. Ditt påstående utgår från att trendföljande och momentum är de enda strategierna som existerar men det finns fler sätt att tjäna pengar. Självklart kan man konstruera en strategi som går ut på att bara köpa det som går upp och det är en jättebra strategi men det finns andra jättebra strategier.

Jag har en strategi med följande tre bärande regler:

1/ Får endast äga bolag där vinst och omstigning växer. Måste ha en ok skuldkvot, Nettoskuld/EBITDA under 2. ROA öve 10%.

2/ Kursen ska ligga över MA200, dvs positiv långtrend

3/ Köp på låga RSI/nära undre Bollinger bandet, sälj på höga RSI/nära övre Bollinger bandet.

Jag säljer ofta 10% per dag när säljsignal uppstår för att inte missa fortsatt uppgång. Köper lite mer digitalt/större poster.

Har en i princip oändlig sparhorisont, så kör inte med stop/lossar, har jag köpt för tidigt väntar jag gärna ut kursen givet att bolaget växer och vinsten ökar. Det är om bolaget inte längre levererar man åker ut.

Min strategi har jag hittat på själv, men det är ett hopkok av att ha läst massor av böcker av snubbar som Minervini, Lynch och O’Niell.
Citera
2023-03-18, 14:38
  #5888
Medlem
Jag är något av investerarnas motsvarighet till sumpråtta, och jävligt feg. Mina Inve$tor ligger en månadslön back på en vecka och ändå kommer jag köpa fler. Tänker att år 2035 spelar det nog mindre roll om jag fångade dem på 180 eller 200 kr/st.
Citera
2023-03-21, 18:54
  #5889
Medlem
Efter cirkus två veckor är jag nära min första tusenlapp (skratta inte) i vinst och sitter på 3500 i utdelningar, känns ju nice! Varför började man inte med detta tidigare? Kan säkert vända och bli rött på en femöring men vafan, glad för stunden är sunt att vara
Citera
2023-03-21, 19:35
  #5890
Medlem
Går bra, lång naturgas genom en bull call spread som går åt rätt håll.
Citera
2023-03-21, 20:03
  #5891
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag tror han menar att det är bättre att köpa efter en tids nedgång, då finns chansen att det vänder. Om man köper en aktie som gått bra är det risk att man prickat toppen precis före det stora raset. Det kommer alltid en rekyl, förr eller senare.

Ja och nej. Att köpa saker som går upp är en riktig strategi, det kallas momentum. Men man kan också handla på låga värderingar och då handlar man oftast det som gått ner mycket. Båda dessa strategierna fungerar och båda är väldigt bra.

Marknaden är för negativa till vinnarna, så de fortsätter att vinna. Men marknaden är också för negativ till förlorarna så de tenderar att återgå till någon form av normalvärdering. Man kan tjäna pengar på båda dessa fenomen.

Att inte köpa aktier som gått ner mycket är en bra regel till nybörjare därför att då undviks typ Azellio och Aegirbio och liknande grejer som går till noll men det är inte en regel som man behöver hålla om man är mer erfaren.

Nu handlade den ursprungliga diskussionen om den breda markanden men det är samma sak där. När breda index säljer av är det ofta köpläge därför att värderingarna går ner. Man behöver inte titta på trend om man är långsiktig.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2023-03-21 kl. 20:10.
Citera
2023-03-21, 20:55
  #5892
Medlem
ProPapas avatar
Bankkrisen gjorde ett hack i depåkurvan men nu när den är överstökad går det spikrakt uppåt igen. Det kommer att bli ett toppenår!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback