Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-27, 01:40
  #5749
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Nu har det iofs står betydelse av ens prestationer på börsen hur man hanterar sina positioner. Jag står för det mesta på sidlinjen just nu, då det 1) fortfarande är en bearmarket och 2) aktierna jag är ute efter har ännu inte utformat sig på ett sådant sätt som ger mig köpsignal.

Men att säga att ens edge eller strategi i (synnerhet) swingtrading är nästan som att erkänna att det inte går speciellt bra. Och det är ju förstås bra isåfall, ärlighet är en god egenskap.

Det är inte du som har gjort 155k i år, men för all del.. Jag respekterar din strategi.
Var och en blir salig i sin tro, brukar man också säga.
Citera
2023-01-27, 01:55
  #5750
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Det är inte du som har gjort 155k i år, men för all del.. Jag respekterar din strategi.
Var och en blir salig i sin tro, brukar man också säga.

Nej det är säkert dig som det gäller. Är det realiserad/orealiserad vinst? Hur stor % är det av ditt totala kapital? Hur mycket i % var uppgången som givit dig 155k?

155k för någon som har 150k vore en extremt skicklig insats, (~+100%) 1,5m vore under dessa tider på börsen bra (+10%,) 15m eller över det vore inte ens en ögonbrynslyftande prestation(+1% uppgång..)
Citera
2023-01-27, 01:58
  #5751
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Nej det är säkert dig som det gäller. Är det realiserad/orealiserad vinst? Hur stor % är det av ditt totala kapital? Hur mycket i % var uppgången som givit dig 155k?

155k för någon som har 150k vore en extremt skicklig insats, (~+100%) 1,5m vore under dessa tider på börsen bra (+10%,) 15m eller över det vore inte ens en ögonbrynslyftande prestation(+1% uppgång..)

Ännu ett felaktigt resonemang från din sida. 155k är 155k, vare sig man är luffare eller greve.
Citera
2023-01-27, 02:04
  #5752
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Ännu ett felaktigt resonemang från din sida. 155k är 155k, vare sig man är luffare eller greve.

Summan är OK, inte i närheten av dom bästa men OK, men återigen så är det avkastning i % som visar hur bra man faktiskt är som trader/investerare. Jag menar hade du kunnat dubbla den vinsten - dvs öka på % - så hade du ju mer än gärna gjort det. Vad stoppar dig (och andra i samma lägen) Jo, skicklighet.
Citera
2023-01-27, 02:15
  #5753
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Summan är OK, inte i närheten av dom bästa men OK, men återigen så är det avkastning i % som visar hur bra man faktiskt är som trader/investerare. Jag menar hade du kunnat dubbla den vinsten - dvs öka på % - så hade du ju mer än gärna gjort det. Vad stoppar dig (och andra i samma lägen) Jo, skicklighet.

Alla har sina preferenser.. För mig räcker det gott och väl om jag gör en tusing per dag i snitt.
Citera
2023-01-27, 02:24
  #5754
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Alla har sina preferenser.. För mig räcker det gott och väl om jag gör en tusing per dag i snitt.

Absolut, man lägger ribban för behövd skicklighetsnivå där man vill. Har du samlat på dig pengar så att din skicklighetsnivå i trading i snitt generar 1000kr / dag och du är nöjd med det så är ju det bra.
Citera
2023-01-27, 02:26
  #5755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
idag har intrum och seb stämmor, läst att intrum ger samma utdelning som förra året dvs 13.5 kr och seb ger 7 kr. När kommer dessa pengar på ens avanza konto?

Tänkt köpa fler aktier i intrum och seb för dem pengarna.

Det står ju på avanzas hemsida. Sista handelsdag för utdelning och brytdag. Vill minnas att det var runt 20e maj sist jag kollade på Intrum. Köpte in mig på 117 strax efter ha flera insiderköp så har gjort mig en rejäl hacka as we speak.


Någon som förresten har provat börsroboten från https://robertsfx.com/? 2500 sek för ett lifetime membership och en hedgerobot som sägs prestera tresiffriga resultat på lite drygt ett år.
Citera
2023-01-27, 02:33
  #5756
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Absolut, man lägger ribban för behövd skicklighetsnivå där man vill. Har du samlat på dig pengar så att din skicklighetsnivå i trading i snitt generar 1000kr / dag och du är nöjd med det så är ju det bra.

Skicklighetsnivå? Finns det sådana?
Så länge jag kan hämta hem levnadsomkostnader från börsen är jag nöjd..
Är man alltför girig är det lätt att gå bort sig.

Lyssna gärna till dessa visdomsord från Tobbe Rosén.
https://www.youtube.com/watch?v=skSIu9Gz64c
Citera
2023-01-27, 07:32
  #5757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fan vad ni snackar hela tiden.

Än du själv då??

Skärp dig nu....
Citera
2023-01-27, 08:27
  #5758
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Det är inte du som har gjort 155k i år, men för all del.. Jag respekterar din strategi.
Var och en blir salig i sin tro, brukar man också säga.

Det är helt ointressant vad folk gör i kronor. Procent är det enda som räknas därför att 155k kan vara jättebra eller jättedåligt beroende på portföljstorlek.
Citera
2023-01-27, 16:00
  #5759
Medlem
Tar in BHG Group idag och håller. Övertygad om att den kan minst dubblas om man tittar 1-2 års horizont
Citera
2023-01-27, 16:47
  #5760
Avstängd
Tammers avatar
2022 var en katastrof. Det enda som gick plus för min del var guld, och det är ca 5% av placeringarna. 2023 ser inte bra ut, kommer hålla mig borta från börsen så länge. Räntorna verkar gå upp, så räntebärande papper och vanligt banksparande i t ex SBAB får det bli till en början.
Kriget i Ukraina kan bli en katastrof, nu kommer Nato backa upp Ukraina med stridsvagnar och inga tecken finns på att Ryssland kommer ge sig. Det blir värre innan det blir bättre. Hur kommer Kina och Indien att agera? Ännu ett dåligt år väntar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback