2020-12-22, 19:32
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag håller med, alla svenskor topp 15 känns väldigt osannolikt.
Jag räknade ihop ca 20 åkare som kan komma topp 10 och då kände jag mig optimistisk när jag räknade med sex svenskor I den skaran: Frida, Ebba, Neppy, Jessie, Brennan, Stadlober, Stupak, Hennig, Linn, Pärmen, Sorina, Fähndrich, Lampic, Kerttu, Ribom, Sadie, Jonna, Razymova, Maja, Delfinen, samt Comarella? Kanske lite pessimistiskt att inte nämna Moa L? Kanske kan ytterligare ryska slå till, men Sedova eller Istomina har väl inte visat nåt i år?

Vilka ryskor är uttagna i truppen? Kirpichenko -96 och Zhambalova -94 slutade 21:a resp 24:a i fjol - med åtta norskor framför sig. De ska kunna slåss om topp-20 placeringar även i år (om de deltar)
Citera
2020-12-22, 19:54
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Går man inte till semi näst sista dagen tror jag det är mer lönsamt att missa helt.

Nästsista dagen har några hoppat av så blir väldigt svårt att missa iaf på damsidan. Fast går ju att såsa i kvarten.
Citera
2020-12-22, 20:00
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Går man inte till semi näst sista dagen tror jag det är mer lönsamt att missa helt.
Jag tror nog precis tvärtom, det bästa är att bli utslagen i semifinal.
Det man vill undvika är final, blomstercermoni, dopingtester mm.
Utslagen i semi är perfekt, men utslagen i kvarten är bättre än att bli trea.
Citera
2020-12-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Nästsista dagen har några hoppat av så blir väldigt svårt att missa iaf på damsidan. Fast går ju att såsa i kvarten.

det kan du ha rätt i att det kan vara nästan omöjligt missa då
Citera
2020-12-22, 20:17
Medlem
Citat:
Jag tror nog precis tvärtom, det bästa är att bli utslagen i semifinal.
Det man vill undvika är final, blomstercermoni, dopingtester mm.
Utslagen i semi är perfekt, men utslagen i kvarten är bättre än att bli trea.

ja det kan jag hålla med om, var väl lite det jag menade också att ta sig bara till kvart ger inget speicellt och under en lång tds är det ändå viktigt spara kraft när man kan. gå sig tog slut dagen innan klättringen kan kosta
Citera
2020-12-22, 20:18
Bannlyst
Citat:
Jag håller med, alla svenskor topp 15 känns väldigt osannolikt.
Jag räknade ihop ca 20 åkare som kan komma topp 10 och då kände jag mig optimistisk när jag räknade med sex svenskor I den skaran: Frida, Ebba, Neppy, Jessie, Brennan, Stadlober, Stupak, Hennig, Linn, Pärmen, Sorina, Fähndrich, Lampic, Kerttu, Ribom, Sadie, Jonna, Razymova, Maja, Delfinen, samt Comarella? Kanske lite pessimistiskt att inte nämna Moa L? Kanske kan ytterligare ryska slå till, men Sedova eller Istomina har väl inte visat nåt i år?

Visst har man känslan av att Natasha Sedova (numera Kuleshova) har långt kvar till en comeback i skidspåren?

Kuleshova har ju inte kört en enda tävling sedan den 6 april 2019, så det är mycket att ta igen där...

Samtidigt, Natasha var ju riktigt vass i dina bästa stunder, så vi hoppas att hon åter satsar framåt när barnet börjar växa upp och klarar sig utan mamma på heltid...

Tyvärr ser man ingenting av skidåkning på hennes konton i sociala medier, så, tveksamt hur stort intresset är just nu?
Citera
2020-12-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Jag funderar på hur mycket bonussekunder en vinnare behöver ha. Skulle ju vara kul om Frida, Ebba och Linn startade ungefär samtidigt.
Ja det är väl masstart uppför backen numer så starta samtidigt lär de ju göra.
Det blir svårare för både åkare och oss tittare att ha koll på vem som egentligen leder totalt och hur vissa åkare ligger till gentemot vissa andra åkare.
Citera
2020-12-22, 20:33
Medlem
Citat:
1) Man har varit oerhört tydliga med att de som startar ska köra hela touren - vilket jag tolkar som huvudorsaken till att man inte tagit ut Kalla
2) de tre första åkarna du nämner har ryggproblem vilket innebär att en hel tour är uteslutet
3) Settlin har inte presterat mycket sen 2018/2019 och blir bara en belastning (genom merjobb för vallare med mera, inget ont om henne som person)
Allt detta sagt, vore dumt att komplettera med en nionde åkare om man inte tror Kalla fixar en tour.
Ja kanske.
Men även om tanken är att alla ska fullfölja så kommer det ju inte att ske.
Å andra sidan så kan man ju inte veta vem som kommer bli snuvig eller drabbas av andra åkommor.
Vissa år brukar man ta ut någon åkare som behöver få lopp i kroppen eller som jagar världscuppoäng i sprint om denne har toppkänning i sprintcupen t.ex.

Annars tycker jag väl att målsättningen att de man tar ut ska åka hela touren är bra.
Förhoppningsvis finns det andra lämpliga tävlingar för de namn jag nämnde.
Hagström t.ex har drabbats hårt av våra avhopp i Davos och Dresden där hon säkert var tänkt att vara md båda helgerna.
Är det förresten p.g.a ryggproblemen han iaf tidigare haft som Burman saknas i touren?
Citera
2020-12-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Jag tror det är ett inlägg lite tidigare i tråden där nästan alla dom du räknat upp har skadeproblem. Dom flesta med ryggen
Ja tack för svaret.
Dyvik minns jag ju också hade ryggproblem redan i Ruka.
Citera
2020-12-22, 20:36
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Visst har man känslan av att Natasha Sedova (numera Kuleshova) har långt kvar till en comeback i skidspåren?

Kuleshova har ju inte kört en enda tävling sedan den 6 april 2019, så det är mycket att ta igen där...

Samtidigt, Natasha var ju riktigt vass i dina bästa stunder, så vi hoppas att hon åter satsar framåt när barnet börjar växa upp och klarar sig utan mamma på heltid...

Tyvärr ser man ingenting av skidåkning på hennes konton i sociala medier, så, tveksamt hur stort intresset är just nu?
Har hon bytt förnamn också?
Citera
2020-12-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Fast fortfarande blev Stadlober 5:a ifjol och 2:a utan norskor.
Absolut det är ett faktum som består.
I år slipper hon norskor(Norges damer som denna säsong har ett sämre lag än ifjol)MEN ¨får å andra sidan möta Ebba och Frida istället.
Citera
2020-12-22, 20:39
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja tack för svaret.
Dyvik minns jag ju också hade ryggproblem redan i Ruka.
Ja hon fick ju hjälp av Moa Lundgren där med ryggövningar eftersom ingen fysio var med i truppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in