Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
1) Man har varit oerhört tydliga med att de som startar ska köra hela touren - vilket jag tolkar som huvudorsaken till att man inte tagit ut Kalla
2) de tre första åkarna du nämner har ryggproblem vilket innebär att en hel tour är uteslutet
3) Settlin har inte presterat mycket sen 2018/2019 och blir bara en belastning (genom merjobb för vallare med mera, inget ont om henne som person)
Allt detta sagt, vore dumt att komplettera med en nionde åkare om man inte tror Kalla fixar en tour.
Ja kanske.
Men även om tanken är att alla ska fullfölja så kommer det ju inte att ske.
Å andra sidan så kan man ju inte veta vem som kommer bli snuvig eller drabbas av andra åkommor.
Vissa år brukar man ta ut någon åkare som behöver få lopp i kroppen eller som jagar världscuppoäng i sprint om denne har toppkänning i sprintcupen t.ex.
Annars tycker jag väl att målsättningen att de man tar ut ska åka hela touren är bra.
Förhoppningsvis finns det andra lämpliga tävlingar för de namn jag nämnde.
Hagström t.ex har drabbats hårt av våra avhopp i Davos och Dresden där hon säkert var tänkt att vara md båda helgerna.
Är det förresten p.g.a ryggproblemen han iaf tidigare haft som Burman saknas i touren?