Dags att knöla ihop ett svenskt herrlag. Lite knepigt när man inte vet vad Halfvarsson väljer för distanser.Här får han distansloppen.
Sprint: Svensson, Häggström, Grate, Thorn - 2 första givna. Grate har varit bäst på hemmaplan, även om Falun inte gick bra så tycker jag han är den mest intressante för framtiden. Thorn har med sina kval visat att han fortsatt har spets, sen är han knappast redo för flera lopp ännu. Persson vann nyligen på hemmaplan och var tredje svensk i Falun, men känns inte som någon med chans på semi. Westberg eller Poromaa kan man också välja om de ändå ska dit. Junioren Anger är ett långskott, men det är nog ett för stort steg. Halfvarsson en joker.
Skiathlon: Burman, Poromaa, Halfvarsson, Sandström - 2 första givna. Halfvarsson och Sandström klart bäst i distanscupen av resten. Svensson sparas till sprintstafetten. Ekström och Andersson möjliga reserver.
Sprintstafett: Häggström, Svensson - Svensson given på sista med sin spets. Westberg också en möjlighet, han och Svensson var på pallen i Toblach. Halfvarsson en joker.
Fristil: Burman, Poromaa, Westberg, Halfvarsson - 2 första givna. Westberg uttagen enbart på Falunloppet, men har god chans att stärka sina aktier på hemma-SM. Halfvarsson var fjärde svensk i Falun, före Sandström och Ekström som blir reserver. Häggström ett långskott, men då måste han tillbaka till Bruksvallsnivå.
Stafett alternativ A: Svensson, Poromaa, Burman , Spurtare - Svensson optimal på en lite sprintig förstasträcka medan Poromaa och Burman bildar traditionellt mittblock. Frågan är vem av Halfvarsson, Häggström eller Westberg som ska avsluta. Halfvarssons tredje dag i Val Mustair skulle jag ranka högst, inte minst spurten.
Stafett alternativ B: Sprinter, Svensson, Burman, Poromaa - Svensson flyttas till andra i hopp om att även den sträckan ska bli lite sprintig. Medan både Burman och Poromaa får visa att de är våra bästa klättrare, dock ger detta en svagare spurt. Öppet om startsträckan mellan Halfvarsson och Häggström, men en öppning även för Sandström som varit vår mest stabile distansåkare av resten. Fåråterkomma till vad jag väljer.
Klassiskt: Burman, Poromaa, Halfvarsson, Sandström - 2 första givna. Svensson en möjlighet men en rejäl femmil är nog i längsta laget. Halfvarsson och Sandström klart bäst i distanscupen av resten. Ekström och Andersson möjliga reserver.