2020-12-22, 17:03
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tror att det törstar i skidtarmen för många nu.
10 dagar kvar till tds.
Ännu ett skäl att önska att 2020 tar slut! I år måste vara första året nånsin då jag innan jul längtar till nyårsdagen!
Citera
2020-12-22, 17:33
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Kan bli svårt att få in alla topp-15. Med tanke på Ryssland och USA med starka lag. Ett par finskor, Stadlober, Hennig och någon till som lär komma topp-15.
Handen på hjärtat så är Moa Lundgren t ex är alldeles för svajig.

Ordningen bland sprintrarna tror jag blir Jonna-Linn-Maja.
Jag håller med, alla svenskor topp 15 känns väldigt osannolikt.
Jag räknade ihop ca 20 åkare som kan komma topp 10 och då kände jag mig optimistisk när jag räknade med sex svenskor I den skaran: Frida, Ebba, Neppy, Jessie, Brennan, Stadlober, Stupak, Hennig, Linn, Pärmen, Sorina, Fähndrich, Lampic, Kerttu, Ribom, Sadie, Jonna, Razymova, Maja, Delfinen, samt Comarella? Kanske lite pessimistiskt att inte nämna Moa L? Kanske kan ytterligare ryska slå till, men Sedova eller Istomina har väl inte visat nåt i år?
Citera
2020-12-22, 18:34
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag håller med, alla svenskor topp 15 känns väldigt osannolikt.
Jag räknade ihop ca 20 åkare som kan komma topp 10 och då kände jag mig optimistisk när jag räknade med sex svenskor I den skaran: Frida, Ebba, Neppy, Jessie, Brennan, Stadlober, Stupak, Hennig, Linn, Pärmen, Sorina, Fähndrich, Lampic, Kerttu, Ribom, Sadie, Jonna, Razymova, Maja, Delfinen, samt Comarella? Kanske lite pessimistiskt att inte nämna Moa L? Kanske kan ytterligare ryska slå till, men Sedova eller Istomina har väl inte visat nåt i år?

Ja, där har vi det samlade gänget som ska göra´t upp om det. Kanske någon överraskning slinker in, Fink, Janatova (kanske) och Swirbul bör vara goda för topp-20.

Istomina verkar under isen för tillfället. Sedova har inte börjat tävla efter hennes sena(?) barnafödande, tror knappast hon är med i leken. Vasilieva och/eller Iksanova får stå för ryssbredden.

Tror att vi har tre topp-10 i Ribom, Frida och Ebba. Sedan gissar jag på en till där någon av Jonna och Linn slår till.

Sedan borde William den förste vara god för att snudda på en topp-10, får han medvind i sprintarna plus att känslan är att han har hög lägstanivå i dessa sammanhangen så kan det gå.
Citera
2020-12-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ja, där har vi det samlade gänget som ska göra´t upp om det. Kanske någon överraskning slinker in, Fink, Janatova (kanske) och Swirbul bör vara goda för topp-20.

Istomina verkar under isen för tillfället. Sedova har inte börjat tävla efter hennes sena(?) barnafödande, tror knappast hon är med i leken. Vasilieva och/eller Iksanova får stå för ryssbredden.

Tror att vi har tre topp-10 i Ribom, Frida och Ebba. Sedan gissar jag på en till där någon av Jonna och Linn slår till.

Sedan borde William den förste vara god för att snudda på en topp-10, får han medvind i sprintarna plus att känslan är att han har hög lägstanivå i dessa sammanhangen så kan det gå.

Är det inte så med sprinten att det viktiga är att ta sig till semi där det börjar ränta bara? annars kan man nästan lika gärna missa och ladda för nästa lopp?
Citera
2020-12-22, 18:40
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Jag har glömt bort att Sverige har Herråkra, men ska bli kul att följa ”Porris”, han är väl den första På tio år som varit lovande junior och som sen presterar som förstaårssenior
Citera
2020-12-22, 18:44
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:

Har inte Maja varit genomgående bäst av sprintåkarna inkl Ribom på distans i år?
Citera
2020-12-22, 18:46
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Är det inte så med sprinten att det viktiga är att ta sig till semi där det börjar ränta bara? annars kan man nästan lika gärna missa och ladda för nästa lopp?

Bra vi reder ut detta.

Final: 60-54-48-46-44-42sek
Semi: 32-30-28-26-24-22sek
Pl 13-15: 10sek
Pl 16-20: 8sek
Pl: 21-25 6sek
Pl: 26-30 4sek

Nja, det är förvisso skillnad, dock så tackar man nog inte nej till 8-10sek. Dessutom är det väl ingen som lägger sig i sprintprologen?

En del tror Frida kan gå långt i sprinten, stämmer det så kan hon koppla ett tidigt grepp om touren. Masstart på etapp 2 följt av jaktstart där hon kan vid otur starta ensam och sedan bli uppäten av konkurrenterna.
Senast redigerad av rainbowia 2020-12-22 kl. 18:52.
Citera
2020-12-22, 18:50
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag har glömt bort att Sverige har Herråkra, men ska bli kul att följa ”Porris”, han är väl den första På tio år som varit lovande junior och som sen presterar som förstaårssenior

Man blir "frälst"

Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Har inte Maja varit genomgående bäst av sprintåkarna inkl Ribom på distans i år?

Tror på Maja i enstaka lopp, masstarten i VdF kanske. Fast inte i längden.

Ribom har sett segare än seg ut, tror där finns outömd potential ligga vilande i henne.
Citera
2020-12-22, 18:58
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Man blir "frälst"

Tror på Maja i enstaka lopp, masstarten i VdF kanske. Fast inte i längden.

Ribom har sett segare än seg ut, tror där finns outömd potential ligga vilande i henne.
Fast det är väl på längden dom åker? 😊
Förlåt kunde inte låta bli.
Citera
2020-12-22, 19:00
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Fast det är väl på längden dom åker? 😊
Förlåt kunde inte låta bli.

hehe...tänkte på det efter jag skrivit det
Citera
2020-12-22, 19:12
Medlem
OweGbgs avatar
Ett nytt WC-lopp i Falun i januari

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/beskedet-extra-varldscup-i-falun/
Citera
2020-12-22, 19:24
Medlem
Citat:
Bra vi reder ut detta.

Final: 60-54-48-46-44-42sek
Semi: 32-30-28-26-24-22sek
Pl 13-15: 10sek
Pl 16-20: 8sek
Pl: 21-25 6sek
Pl: 26-30 4sek

Nja, det är förvisso skillnad, dock så tackar man nog inte nej till 8-10sek. Dessutom är det väl ingen som lägger sig i sprintprologen?

En del tror Frida kan gå långt i sprinten, stämmer det så kan hon koppla ett tidigt grepp om touren. Masstart på etapp 2 följt av jaktstart där hon kan vid otur starta ensam och sedan bli uppäten av konkurrenterna.

Går man inte till semi näst sista dagen tror jag det är mer lönsamt att missa helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in