2021-01-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag minns Lillehammer och tänker lite tvärtom angående herrstafetten.

Sandström gjorde en riktigt vass klassisk sträcka där och får andra. Burman gjorde en riktigt vass tredje, till ingen nytta eftersom vi blev uppätna på sista. Och eftersom vi ändå inte har någon spurtare på plats kan han lika gärna ta sista så kan ingen sumpa det efter honom.

Är ju ingen med ett uns av sprintstyrka på plats så allt som tar laget från A-B snabbast funkar. Bäst utför och in på detta upplopp i detta sällskap tror jag kanske Herbert är, och han fristilade bra i Östersund, så kan bli han också.
Citera
2021-01-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svenska damlaget till Lahtis:

Damer:
Charlotte Kalla, Piteå elit SK
Emma Ribom, Piteå elit SK
Ebba Andersson, Piteå elit SK
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF
Lovisa Modig, SK Bore
Sofia Henriksson, Piteå elit SK

1. Verkar som om platser till Lahtis delats ut som belöning efter inhemska resultat. Östersund och Brux.
2. Piteå - Lahti = 52 mil
3. Emma Ribom - Sofia Henriksson - Ebba Andersson - Charlotte Kalla
4. Piteå allihopa
Senast redigerad av ccnut 2021-01-18 kl. 22:18.
Citera
2021-01-19, 05:49
Medlem
Citat:
Svenska laget till Lahtis:
Herrar:
Axel Ekström, IFK Mora SK
Björn Sandström, Piteå elit SK
Fredrik Andersson, Piteå elit SK
Jens Burman, Åsarna IK
Johan Herbert, IFK Mora SK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Borde inte Calle ställa upp? Skiathlon känns som hans bästa VM distans om man utgår från hans egenskaper som skidåkare så konstigt att han inte åker. Han körde ju inte hela touren.
Citera
2021-01-19, 07:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Kanske blir någon av små-Wengarna ja. Hur som helst inte helt lätt att fylla alla platser i distans för de norska damerna.
Nu ska vi inte överdriva - även om Norge inte längre har samma överflöd av världsstjärnor på damsidan så är deras femma-sexa fortfarande klart bättre än nästa alla andra länders fjärde åkare. Det är väl bara Sverige samt Ryssland i klassiskt som kan ställa upp med fyra Åkare som håller minst samma nivå som Norges femma?
De har iofs bara fyra åkare topp 30 på distansranking (om vi stryker Fliugan och Astrid) men har 8 topp 40 och 13 topp 60. Detta samtidigt som jag uppfattar det som att sättet rankingen räknas ut på missgynnar de norska åkarna och lite fascinerande att Fossesholm bara är 26:a trots att hon i praktiken är topp sex i skate (om inte topp tre)
Citera
2021-01-19, 09:29
Medlem
Tønseth lägger ned säsongen.
Citera
2021-01-19, 09:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Astrid Jacobsen som är expert i NRK är kritisk mot Ragnhild Haga och den nivå hon håller och menar att den inte håller för att få åka VM. Jacobsen tycker också att nivån i Norge är dålig bakom de allra bäst (Johaug, Hedi Weng och Fossesholm eller dessa tre och tvillingarna Weng). Hon vill att man tar med riktigt unga åkare till VM snarare än att ta ut mellangamla åkare som Kalvå och Skaanes.
Citera
2021-01-19, 10:27
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Astrid Jacobsen som är expert i NRK är kritisk mot Ragnhild Haga och den nivå hon håller och menar att den inte håller för att få åka VM. Jacobsen tycker också att nivån i Norge är dålig bakom de allra bäst (Johaug, Hedi Weng och Fossesholm eller dessa tre och tvillingarna Weng). Hon vill att man tar med riktigt unga åkare till VM snarare än att ta ut mellangamla åkare som Kalvå och Skaanes.
Fullt förståelig synpunkt, men lite fel kan jag tycka - det räcker ju med att titta på Rosie Brennan för att inse att man kan blomma ut sent i karriären. Men det är påtagligt att Norge just nu har få toppar, men sen väldigt jämnt mellan deras nr 5 - 15 (i Sverige finns ju ett tydligt gap kring ca plats 10, dvs vi är klart svagare om man tittar utanför topp tio)
Citera
2021-01-19, 10:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Fullt förståelig synpunkt, men lite fel kan jag tycka - det räcker ju med att titta på Rosie Brennan för att inse att man kan blomma ut sent i karriären. Men det är påtagligt att Norge just nu har få toppar, men sen väldigt jämnt mellan deras nr 5 - 15 (i Sverige finns ju ett tydligt gap kring ca plats 10, dvs vi är klart svagare om man tittar utanför topp tio)

Jodå, man bör inte bortse för att en del kan bli late bloomers men frågan är om man skall basera VM-uttaget på det innan dessa har blommat ut.
Citera
2021-01-19, 10:59
Medlem
rainbowias avatar
Intressant ämne. Roade mig med att kollade FIS-poäng, distans damer födda 98-05 = återväxten. Allt taget med en nypa salt. 28-17 till NOR om vi tar topp-500. Dock 8-8 när det gäller topp-250.
Ryskorna har förövrigt 56st(!) topp-500, som två Norge alltså (mäktigt!).

Maja Majbäck precis utanför topp-500 ser jag, en talang som det har gått tungt för iom skadebekymmerna.
Citera
2021-01-19, 11:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jodå, man bör inte bortse för att en del kan bli late bloomers men frågan är om man skall basera VM-uttaget på det innan dessa har blommat ut.
Nej, jag tycker att man normalt ska ta ut bästa åkare och om två åkare är lika bra så tar man ut de som är Max 23 före de som är äldre. Men jag tolkade Astrid som hon tyckte att över en viss ålder så blir man ointressant om man inte har riktigt hög kapacitet (typ topp tio potential) vilket jag vänder mig emot.
Citera
2021-01-19, 11:19
Medlem
Citat:

Kalvå resultat har men verkligen råd att dissa dom helt 3x12 i Ruka + ett bra lopp nu i helg i NN och så gammal är hon inte heller, blir konstigt om man börjar ta ut yngre åkare som skulle ha sämre resultat vad sänder det för signaler, ska dom helt dömas ut ?
Citera
2021-01-19, 11:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Intressant ämne. Roade mig med att kollade FIS-poäng, distans damer födda 98-05 = återväxten. Allt taget med en nypa salt. 28-17 till NOR om vi tar topp-500. Dock 8-8 när det gäller topp-250.
Ryskorna har förövrigt 56st(!) topp-500, som två Norge alltså (mäktigt!).

Maja Majbäck precis utanför topp-500 ser jag, en talang som det har gått tungt för iom skadebekymmerna.
Det förstärker min bild av att Sverige på damsidan lyckats fantastiskt bra på senare år att utveckla lovande åkare till att bli stabila världscupåkare (dvs oftast tar poäng när de får åka). Vi dominerar ju vad gäller under 25, men har inte alls varit så dominanta vid de olika JVM. Emma Ribom är ett lysande exempel på åkare som blommat ut som senior.
Tyskland är väl vår motsats, gott om talangfulla juniorer som inte blir stabila poängplockare i världscupen. Egentligen bara Hennig som lever upp till förväntningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in