Citat:
Ursprungligen postat av
Elyon
Jag tror bde du och jag vet att qualia r ngonting vldigt speciellt. Om man mste frska frneka detta tmligen uppenbara faktum, fr att f saker och ting att g ihop, r man verkligen inne p rtt spr d? Det subjektiva stt p vilket det faktiskt knns fr oss nr vi (t ex) r riktigt lyckliga r vl nd det som gr livet vrt att leva?
I vrigt mste jag tillst att jag har litet svrt att frst hur du menar. Kan du inte frklara lite mer utfrligt hur du med hjlp av en fullndad beskrivning av alla de fysikaliska processer som ger rum inom en fladdermus, kan avgra huruvida den faktiskt erfar ngon qualia eller inte?
Det du skriver lter (med frlov sagt) som bortfrklaringar snarare n lsningar.
Jag frestller mig att hjrnan r informationsbaserad och fungerar ungefr som en dator.
En sjlvkrande bil som skall kunna kra p allmn vg bland andra bilar behver ha en modell som omfattar vgen, andra fordon och det egna fordonet. Insignaler frn olika sensorer anvnds fr att uppdatera modellen s att andra fordon befinner sig p rtt plats, men ven s att det egna fordonet befinner sig p rtt plats p vgen. Nr bilen skall navigera s gr den inte det genom att underska insignalerna, utan den gr det genom att underska modellen. Den ser d om den behver svnga hger eller vnster fr att inte kra av vgen eller krocka med andra bilar. Allt som bilen vet kommer den fram till genom att underska modellen.
Den neurologiska hjrnan har i princip samma tekniska frutsttningar som den sjlvkrande bilens dator och behver sledes ven den ha en modell av omvrlden och sig sjlv. Nr jag tittar mot rummet framfr mig s ser gonen en matris av rda, grna och bl pixlar, varav merparten av synfltet r oskarpt och delvis skyms av en blind flck. Informationen som kommer via synnerven anvnds fr att uppdatera hjrnans modell av rummet jag ser. Modellen innehller inte pixlar i olika frger utan tredimensionella freml som bord och stolar. Den innehller inte heller ngon blind flck eftersom en sdan inte r relevant information fr att tolka omvrlden. Fr att kunna g i rummet utan att snubbla ver mblerna s analyserar inte hjrnan pixlar, utan den analyserar modellen som innehller tredimensionella mbler. Pixlarna och den blinda flcken som gonen ser kommer jag inte t genom introspektion, fr det finns ingen neurologisk frbindelse mellan mitt medvetande och synnerven.
Hur vet jag hur det knns att se rd frg? Jag undersker modellen och modellen sger att det knns speciellt att se rd frg. Ngon annan information finns inte. Drfr kan jag inte heller bertta om hur det knns. Nr jag skall beskriva vad som skiljer knslan av rd frg frn knslan av bl frg s hittar jag inte orden, fr modellen sger bara att det finns en skillnad utan att bertta vad skillnaden faktiskt r.
Vet jag hur fladdermusens modell ser ut s vet jag ven vilken information fladdermusen har om knslan av att se rd frg.