Citat:
Ursprungligen postat av
Elyon
Jag tror både du och jag vet att qualia är någonting väldigt speciellt. Om man måste försöka förneka detta tämligen uppenbara faktum, för att få saker och ting att gå ihop, är man verkligen inne på rätt spår då? Det subjektiva sätt på vilket det faktiskt känns för oss när vi (t ex) är riktigt lyckliga är väl ändå det som gör livet värt att leva?
I övrigt måste jag tillstå att jag har litet svårt att förstå hur du menar. Kan du inte förklara lite mer utförligt hur du med hjälp av en fulländad beskrivning av alla de fysikaliska processer som äger rum inom en fladdermus, kan avgöra huruvida den faktiskt erfar någon qualia eller inte?
Det du skriver låter (med förlov sagt) som bortförklaringar snarare än lösningar.
Jag föreställer mig att hjärnan är informationsbaserad och fungerar ungefär som en dator.
En självkörande bil som skall kunna köra på allmän väg bland andra bilar behöver ha en modell som omfattar vägen, andra fordon och det egna fordonet. Insignaler från olika sensorer används för att uppdatera modellen så att andra fordon befinner sig på rätt plats, men även så att det egna fordonet befinner sig på rätt plats på vägen. När bilen skall navigera så gör den inte det genom att undersöka insignalerna, utan den gör det genom att undersöka modellen. Den ser då om den behöver svänga höger eller vänster för att inte köra av vägen eller krocka med andra bilar. Allt som bilen vet kommer den fram till genom att undersöka modellen.
Den neurologiska hjärnan har i princip samma tekniska förutsättningar som den självkörande bilens dator och behöver således även den ha en modell av omvärlden och sig själv. När jag tittar mot rummet framför mig så ser ögonen en matris av röda, gröna och blå pixlar, varav merparten av synfältet är oskarpt och delvis skyms av en blind fläck. Informationen som kommer via synnerven används för att uppdatera hjärnans modell av rummet jag ser. Modellen innehåller inte pixlar i olika färger utan tredimensionella föremål som bord och stolar. Den innehåller inte heller någon blind fläck eftersom en sådan inte är relevant information för att tolka omvärlden. För att kunna gå i rummet utan att snubbla över möblerna så analyserar inte hjärnan pixlar, utan den analyserar modellen som innehåller tredimensionella möbler. Pixlarna och den blinda fläcken som ögonen ser kommer jag inte åt genom introspektion, för det finns ingen neurologisk förbindelse mellan mitt medvetande och synnerven.
Hur vet jag hur det känns att se röd färg? Jag undersöker modellen och modellen säger att det känns speciellt att se röd färg. Någon annan information finns inte. Därför kan jag inte heller berätta om hur det känns. När jag skall beskriva vad som skiljer känslan av röd färg från känslan av blå färg så hittar jag inte orden, för modellen säger bara att det finns en skillnad utan att berätta vad skillnaden faktiskt är.
Vet jag hur fladdermusens modell ser ut så vet jag även vilken information fladdermusen har om känslan av att se röd färg.