2020-06-27, 07:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Precis -- och det r ju exakt det Jackson frsker visa med hjlp av kunskapsargumentet. ven om Mary visste allt fysikaliskt fanns att veta om andra mnniskor, lrde hon sig fortfarande ngonting nytt.

Allts finns det icke-fysikaliska saker att lra sig om andra mnniskor. Delar du denna konklusion med honom?
Det handlade vl om frger? Dvs Mary var inlst med allt i svart vitt men med all fysisk information om frger. Nr hon fick se frger "knde" hon effekterna av dem. Trots att hon har haft info om knslorna s hnde ngot i hennes sinne hon inte knde till. Dvs ven om man kan mta knslor fysiskt s kan man inte beskriva sjlva knslan (Qualia).
Citera
2020-06-27, 10:23
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Den gmda premissen r att det saknas nt ven nr man vet allt det fysiska.

Jag skulle nog inte grna vilja kalla det en "dold premiss" -- jag skulle nog snarare vilja pst att det r den tmligen uppenbara slutsats som argumentet (om det r giltigt) leder fram till.
Citera
2020-06-27, 10:27
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det rimliga r (3) som slutsats.

(3) r slutsatsen. Det stmmer.

Citat:
Men argumenten r dliga.

Det finns, s vitt jag kan avgra, bara ett argument. r det premisserna du syftar p kanske?

Citat:
Speciellt (1) som r dysfunktionellt per definition.

Varfr r (1) dysfunktionellt per definition?
Citera
2020-06-27, 10:28
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det handlade vl om frger? Dvs Mary var inlst med allt i svart vitt men med all fysisk information om frger. Nr hon fick se frger "knde" hon effekterna av dem. Trots att hon har haft info om knslorna s hnde ngot i hennes sinne hon inte knde till. Dvs ven om man kan mta knslor fysiskt s kan man inte beskriva sjlva knslan (Qualia).

Jag frstr tyvrr inte riktigt vart du frsker komma? Anser du att kunskapsargumentet hller? Om inte, varfr inte?
Citera
2020-06-27, 12:07
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag frstr tyvrr inte riktigt vart du frsker komma? Anser du att kunskapsargumentet hller? Om inte, varfr inte?
Jag vill nog mena att det hller, dvs att knslan/upplevelsen inte r fysikalisk.

Det finns flera trdar om sk Qualia
(FB) Qualia
Citera
2020-06-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Materialismen frutstter att det inte finns ngot mer att veta n det fysiska. Drav oklart vilken kunskapslucka "Kunskapsargumentet" egentligen syftar p.
Vad finns det fr skl att gra det? Om vi sger att en varelse r i sin filosofiska linda och just brjat postulera saker om vrlden, vilka rationella argument eller plitliga evidens kan vi bidra med s att dom kan sluta sig till att vrlden r fysisk och inget annat?

Citat:
Materialismen frutstter att den fysiska vrlden r primr. Huruvida du gillar premisserna r en annan diskussion. Frgan r snarare om premisserna leder till sjlvmotsgelse om de skulle stmma. Jag anser att de inte gr det medan jag tror att TS anser motsatsen.
Jag har inga skl att varken gilla eller ogilla den premissen eftersom ingen ens ger mig ngot skl att begrunda den.

Ta ett steg tillbaka. Hur skulle du reagera om ngon kom fram och sa "jag har en ny modell av vrlden som r fri frn motsgelser och frklarar massa nytt, det enda man behver r en premiss om en speciell typ av osynliga vsen som det inte finns ngra skl att acceptera!" Personligen hade jag lyssnat av ren kuriosa men det r rtt lngt drifrn till att brja tro p dessa vsen, hur bra modellen n r.
Citera
2020-06-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vad finns det fr skl att gra det? Om vi sger att en varelse r i sin filosofiska linda och just brjat postulera saker om vrlden, vilka rationella argument eller plitliga evidens kan vi bidra med s att dom kan sluta sig till att vrlden r fysisk och inget annat?

Jag har inga skl att varken gilla eller ogilla den premissen eftersom ingen ens ger mig ngot skl att begrunda den.

Ta ett steg tillbaka. Hur skulle du reagera om ngon kom fram och sa "jag har en ny modell av vrlden som r fri frn motsgelser och frklarar massa nytt, det enda man behver r en premiss om en speciell typ av osynliga vsen som det inte finns ngra skl att acceptera!" Personligen hade jag lyssnat av ren kuriosa men det r rtt lngt drifrn till att brja tro p dessa vsen, hur bra modellen n r.
Nu ville TS begrnsa diskussionen till kunskapsargumentet. Om kunskapsargumentet hvdar att materialismen bryter mot sina egna premisser s r det detta vi br diskutera. Om premisserna r korrekta i sig r en intressant diskussion, men OT fr den hr trden.

I grunden anser jag att materialismen r sjlvkonsistent som hypotes. Den vetenskapliga metoden sger att vi skall gra en modell ver det vi diskuterar och diskutera modellen. Betraktar vi hjrnan som en mngd hjrndelar som utbyter information s finns det inget centralt jag, det finns inget fundamentalt sjlsliv, det r skillnad p deklarativ och procedurell kunskap osv. I en neorologisk modell kommer hjrnan uttrycka frvning vid nya insignaler oavsett om den hade deklarativ kunskap om att signalerna skulle komma, drfr att den inte hade ngon procedurell kunskap om signalerna.

Att Mary skulle uppleva rd frg som ngot nytt r ingen motsgelse drfr att modellen frutsger att hon skall gra s. Att det vore en motsgelse utifrn andra modeller hr inte hit.

Oklart om frfattarna till argumentet ens satt sig in i skillnaden mellan deklarativ och procedurell kunskap eller om de bara argumenterar utifrn sin egen ignorans.
Citera
2020-06-28, 17:45
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Oklart om frfattarna till argumentet ens satt sig in i skillnaden mellan deklarativ och procedurell kunskap eller om de bara argumenterar utifrn sin egen ignorans.

Jag skulle nog vilja pst att argumentets frfattare har skillnaden mellan deklarativ och procedurell kunskap tmligen klar fr sig. Han r ocks tydlig med att det r just deklarativ kunskap som Mary tillgodogr sig nr hon fr ser frger fr frsta gngen. Hon lr sig ngonting om hur det faktiskt knns nr man fr se rda rosor fr frsta gngen.
Senast redigerad av Elyon 2020-06-28 kl. 18:01.
Citera
2020-06-28, 18:02
Medlem
Citat:
Jag skulle nog vilja pst att argumentets frfattare har skillnaden mellan deklarativ och procedurell kunskap tmligen klar fr sig. Han r ocks tydlig med att det r just deklarativ kunskap som Mary tillgodogr sig nr hon fr ser frger fr frsta gngen. Hon lr sig ngonting nytt om sig sjlv och andra mnniskor. Hon lr sig hur det knns nr man faktiskt ser frgen rd.
r det fetade deklarativ kunskap? Kan hon bertta hur det knns nr man ser frgen rd?
Citera
2020-06-28, 18:05
Medlem
Elyons avatar
Citat:
r det fetade deklarativ kunskap? Kan hon bertta hur det knns nr man ser frgen rd?

Nej, men hon kan bertta att det knns p ett vldigt specifikt stt nr man ser frgen rd.
Citera
2020-06-28, 18:20
Medlem
Citat:
Nej, men hon kan bertta att det knns p ett vldigt specifikt stt nr man ser frgen rd.
Ja, men det visste hon vl innan?

Fr att hon skall lra sig ngot nytt s mste det vara ngot som inte gr att beskriva i ord, men d handlar det inte om deskriptiv kunskap.
Citera
2020-06-28, 18:39
Medlem
Citat:
Varfr r (1) dysfunktionellt per definition?

Tnk p saken. Pstendet (1) sger ngot extraordinrt: Att Mary vet allt fysiskt om andra mnniskor. Bara som ett exempel .. Mary skulle d veta hur lnga alla hrstrn p alla mnniskor r och hlla reda p vilket som sitter p vem. Och nr.

Dessutom betyder ett fysikaliskt kosmos att Mary i ngon mening vet vilka hrstrn som kommer existera i all evighet. Om hon vet allt om andra s mste hon bokstavligen veta allt, ven saker som kommer att hnda i framtiden.

Det verkar orimligt men r en av fundamenten i den tanken. Big Bang startade allts frn ondlig information och ondlig energi och varje liten partikel i kosmos br efter det all information om vad som hnt likavl som allt som kommer att ske.

Varje atom i din kropp vet universums framtid. De har planer fr miljarder r efter du r dd.

Jag gillar inte den idn. Jag r allergisk mot anvndningen av 'ondlighet' i tanke experiment. 'Mary' r ett exempel p grubblerier om determinism och ondlighet som brjar p fel fot. Men kan vara vldigt intressanta.

Urskta fr att jag blir lite lngrandig, jag uppskattar trden.

/Pro!
Senast redigerad av Proprioception 2020-06-28 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in