2020-06-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
Låsta hjul med abs?

Väldigt vanligt att man har en ABS-lampa som lyser i lite äldre bilar. Vet inte heller hur den reagerar i 150 km/h men tror det blir ganska mkt längre streck innan den aktiveras och släpper.
Citera
2020-06-03, 13:50
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hade föraren släppt bromsen innan väggrenen o väjt vänster tror jag bilen hade rätat upp sig o gått igenom kurvan. Man ser på spåren hon har panikbromsat vilket bara förvärrat läget.
Senast redigerad av Bluebeast72 2020-06-03 kl. 13:54.
Citera
2020-06-03, 13:53
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Man ska inte behöva panikbromsa om man kör normalt. Endel ska inte ha körkort alls. På endel är lyset tänt men det är ingen hemma.
Citera
2020-06-03, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Väldigt vanligt att man har en ABS-lampa som lyser i lite äldre bilar. Vet inte heller hur den reagerar i 150 km/h men tror det blir ganska mkt längre streck innan den aktiveras och släpper.
Om bilen nu sladdar som man tror då åker kanske hjulen på tvären och då hjälper inte det inte att ABS släpper bromsen stillastående hjul.
Citera
2020-06-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Just detta är någonting som t.om vuxna har svårt att förstå.
Även fast det går med en enkel ekvation.
E=mc2.

Vi åker på en 70 väg
1 bil håller 70 kmt
Du kommer upp bakom han i 100kmt och påbörjar en omkörning.

Precis när ni är sida vid sida är det *hinder*
Frammför er.
Ni båda börjar pallnita sammtidigt.
Han som körde 70 stannar en millimeter innan hindret.
Du då? Jo, du smäller rakt in i hindret i lite drygt 70 km/t detta trots att vi inte räknade med reaktionstider.

Betänk 130 km/t....

Jag testade detta på en öde väg hemma med koner och flera test körningar....
Det stämmer såklart med beräkningar.
+ - 10%

Det är inte möjligt tänker många.
Det är inte logisk?

Jag är ledsen men matematik skiter fullständigt i vad du tycker är logiskt.

Konstigt att det stämmer med dina beräkningar då du använder helt fel formel.
Citera
2020-06-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SouthernGirl
Ok jag ger upp, kan någon hjälp mig? Jag har kollat igenom sid 148 till 161, men hittar inte instagramkontot som det pratas om, till tjejen som överlevt? Orkar någon bistå med info? Tack snälla.

https://instagram.com/juliahellmaaan...=1qd1unkkp7b54
Citera
2020-06-03, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Du kan inte besiktiga med trasigt ABS.
Farten spelar ingen roll för ABS, men svarta streck behöver inte betyda låst hjul!!
Citera
2020-06-03, 14:06
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duderinomannen
E=mc2? Jag antar att du snarare menar E=mv2/2. I detta fall spelar ljusets hastighet i vacuum ingen större roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Konstigt att det stämmer med dina beräkningar då du använder helt fel formel.

Ja. Det stämmer.
Trötthet?
Slarvigt men i bästa fall så gick poängen fram.
Citera
2020-06-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, fyra personer dog. Inte föraren. Således kan hon ju knappast vara den mest drabbade. Idiot.
Jag skulle också kalla föraren värst drabbad oavsett. De andra dog snabbt och behöver aldrig mer känna något.
Hon kan ha varit vaken efter krocken, sett sina döda vänner, varit svårt skadad, livrädd.
Citera
2020-06-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4WI
Lite lustigt med alla som pratar om överlast i bilen. Visst var de 6 pers det vill säga en en mer än vad det finns bälten. Men bilen måste ju fixa, låt oss säga 75 extra kilo med tanke på att det inte fanns något övrigt bagage. Vi vet ju inte heller hur mycket bränsle som fanns i tanken. Visst har farten spelat in och även bristen på rutin men knappast överlast…

6 små tonåringar väger ju dessutom mindre än 5 feta medelålders. Så jag håller med dig, konstigt resonemang.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Tack.
Två kurvor och bilen kommer i svängning med den relativt tunga lasten i kurva ett och i kurva två får man sladd och åker i diket. Tyvärr var det fel ställe att åka av och tvärstopp.

Så det vi ser här är vänster fram och höger fram, bakhjulet närmast vägkanten antar jag, då är det kanske lätt att räkna ut hur bilen sladdar om vi hade avståndet mellan strecken på säg 5 ställen och bilens hjulbas. Ut och mät någon som bor där

https://www.bildtagg.se/bild/j58sfbrbwlj7ktf395zcf8a3
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Om bilen nu sladdar som man tror då åker kanske hjulen på tvären och då hjälper inte det inte att ABS släpper bromsen stillastående hjul.

Det ska mkt till att få en framhjulsdriven Audi på bredsladd. Rimligare att det gått alldeles för fort och bilen understyrt av vägen. När paniken kom ställde man sig på bromsen och då gick det verkligen rakt fram.
Senast redigerad av cruxet 2020-06-03 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in