2020-06-11, 20:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ju högre hastighet desto mera relevans har förarens förmåga för utgången. Och nej, har aldrig kört där men av bilderna verkar det som att det kan gå att ta kurvan i 140 eller ännu snabbare. Och går det för någon faller din invändning.
Vilket konstigt resonemang. Om det är bilen som sätter gränsen eller föraren spelar ju ingen, om farten är högre än vad nån av dem klarar av har det gått för fort.

Kan mycket väl vara så att i normala fall, med en passagerare i framsätet, så klarar bilen det utan problem, men med 250kg till i baksätet så bryter bilen ut i sladd i samma hastighet, och bryter sig baken loss i de hastigheterna men en bil som inte är i balans blir utgången så här.

Det gick för fort, hade det gått i laglig hastighet hade den här tråden inte existerat så är det.
Citera
2020-06-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Som jag förstod det var det en person i bilen bakom och ett annat vittne någon annanstans? Fredrik had eju postat citat från lokaltidningen - får kanske kika igen.

Ja verkligen.

Nej det har vi inte. Det är iaf inte det primära menar man men visst, på något sätt ligger det ju ett "straff" som skall lindra för anhöriga mm men det är inte det uttalade, primära syftet.
Fiskaren skulle det vara inte fiskarna, skulle skrivit fiskarbilen ..
Citera
2020-06-11, 20:49
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Skulle vara intressant att veta var de körde om fiskarna, låter väl logiskt att de blev omkörda, mer troligt än att de kom ikapp men vi gissar... före olyckssvängen är det en ganska lång raksträcka där det finns möjlighet till omkörning, före det är det rätt lång, svag högersväng där du passerar boende på båda sidor med sina utfarter. före det är det en lång raksträcka där det finns tid för omkörning och det är hela tiden utför.. Finns tid att få upp fart på båda rakorna innan olyckskurvan.
Du har ju kört de här vägen oräkneliga gånger samt känner till omgivningen. Den här bäcken som de skulle köra över där i kurvan sitter vad jag förstår ihop med Lindsjön som är precis bredvid. Kan man fiska i Lindsjön? Om man är just där i krokarna för att fiska, gör man det i Lindsjön eller i Vikarn?

En tanke är att den här fiskaren satt och fiskade, hörde världens brak och gick för att se efter. Väl på plats träffar han den man som enligt ST körde en bil som var bakom olycksbilen. Samt ev fler personer som vi ännu inte fått information om.
Citera
2020-06-11, 20:58
Medlem
Citat:
Vänta lite nu... Det där får du nog citera, så kommer jag inte ihåg hennes inlägg....

Jag tror samtliga (eller så gott som samtliga) inlägg hon skrev raderades.
Det jag skrev stämmer. Inläggen ifråga var rätt så argsint skrivna. Eftersom en del här inte verkar gilla att man kommenterar det (den påstådda) mamman skrev så nöjer jag mig såhär så länge, så slipper det bli turbulens igen. Hoppas någon vuxen kan styra 14-åringen på en sundare kurs.
Citera
2020-06-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Varför nämner ni grupptryck? Föraren har faktiskt klarat utbildningen för bara 1år sedan och vet att man inte ska påverkas av grupptryck eller annat. Om något så får det henne att se än värre ut, faller för grupptryck av ett gäng minderåriga grabbar. Hon ser inte speciellt obekväm ut tidigare när hon gasar på i 150 på film med en hand på ratten.

Tror nog det kan ha handlat om att hon visade sig lite på styva linan typ, äldre och haft lappen ett tag. Visa upp för små killarna hur man rattar bilen.

Sen angående straff, det är till för offren och dess anhöriga. Ska hon slippa straff för att hon skadade sig? Som någon nämnde, lika tillmötesgående med en rattfull som skadar era anhöriga men sig själv i farten?

håller med dig fullt ut här, det handlar inte i sig att föraren ska straffas utan att de drabbade av handlingen ska få tex skadestånd osv. Utöver den juridiska delen så har hon den affektiva delen med vetskapen om att hon kört för fort/över sin förmåga, om hon nu vaknar upp och läker fullt ut.

Allt gott till alla offer och inblandade, önskar att föraren klarar sig utan bestående skador..

[b]Ja fy f**n helt enkelt. Miste själv ett barn i en bilkrasch och som anhörig / vän tar sådant här tid att läka/landa/gå vidare , jag förstod verkligen inte att det kom nya dagar.. när mina kändes som om de var slut. Men man vaknade varje morgon och sen blev det kväll och rätt vad det var så har det rullat år.... och sorgen blir lättare.[Alla inblandade inkl blåljus personal och vittnet kommer ha detta på näthinnan också länge./B]
Citera
2020-06-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Du har ju kört de här vägen oräkneliga gånger samt känner till omgivningen. Den här bäcken som de skulle köra över där i kurvan sitter vad jag förstår ihop med Lindsjön som är precis bredvid. Kan man fiska i Lindsjön? Om man är just där i krokarna för att fiska, gör man det i Lindsjön eller i Vikarn?

En tanke är att den här fiskaren satt och fiskade, hörde världens brak och gick för att se efter. Väl på plats träffar han den man som enligt ST körde en bil som var bakom olycksbilen. Samt ev fler personer som vi ännu inte fått information om.
fiskar själv och tycker tidpunkten är lite märklig, fisket i Lindsjön brukar vara efter gädda, abborre, jag brukar inte fiska den tidpunkten.
Senast redigerad av Dyngie 2020-06-11 kl. 21:49.
Citera
2020-06-11, 21:29
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
... tror att fiskaren i bilen...
Vilken bil tänker du på?
Citera
2020-06-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag tror samtliga (eller så gott som samtliga) inlägg hon skrev raderades.
Det jag skrev stämmer. Inläggen ifråga var rätt så argsint skrivna. Eftersom en del här inte verkar gilla att man kommenterar det (den påstådda) mamman skrev så nöjer jag mig såhär så länge, så slipper det bli turbulens igen. Hoppas någon vuxen kan styra 14-åringen på en sundare kurs.
Jag läste hennes inlägg, det är därför jag undrar vad du menar?

Citat:
håller med dig fullt ut här, det handlar inte i sig att föraren ska straffas utan att de drabbade av handlingen ska få tex skadestånd osv. Utöver den juridiska delen så har hon den affektiva delen med vetskapen om att hon kört för fort/över sin förmåga, om hon nu vaknar upp och läker fullt ut.
Försäkringsbolag behöver inga domar för att betala ut. Det utför då och då helt egna utredningar dessutom, som inte är avhängiga Polisutredningar och domar.
Så för den saken skulle måste man inte nödvändigtvis släpa folk till tinget.

Vi får se om det blir aktuellt.
Citera
2020-06-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vilken bil tänker du på?
Ursäkta , blandade ihop vittnen,, fiskaren blir jag lite brydd på vad han gjorde där och vad han fiskade i så fall ,, mest fundersam på tidpunkten, som sagt aldrig sett någon fiska i den lilla å som går under vägen, han måste ha gjort i byxorna om han stod där o fiskade.. Mest troligt i anslutning till Lindsjön, Vikarn är för långt bort i så fall måste han skynda sig i land , tagit bilen fram till platsen.. Gösfiskare brukar fiska sena kvällar osv i vikarn har aldrig hört om gösfiske i Lindsjön.
Citera
2020-06-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursäkta , blandade ihop vittnen,, fiskaren blir jag lite brydd på vad han gjorde där och vad han fiskade i så fall ,, mest fundersam på tidpunkten, som sagt aldrig sett någon fiska i den lilla å som går under vägen, han måste ha gjort i byxorna om han stod där o fiskade.. Mest troligt i anslutning till Lindsjön, Vikarn är för långt bort i så fall måste han skynda sig i land , tagit bilen fram till platsen.. Gösfiskare brukar fiska sena kvällar osv i vikarn har aldrig hört om gösfiske i Lindsjön.
Behöver kanske inte vara så komplicerat, fiskaren kanske också var i rörelse, i bil eller på cykel (jag har aldrig vart i området)?
Kan man inte fiska från land i de två sjöarna (var väl en på var sida om "ån"?). Smällen, eller snarare smällarna kan ju ha hörts en bra bit.
Citera
2020-06-11, 22:01
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ok... gädda i Lindsjön...
Trodde aldrig att jag skulle läsa vad en gäddpsykolog skriver men enligt en sådan (gissningsvis självutnämnd) så kan det vara bra gäddfiske en tidig morgon.
"... mete med ett levande bete efter jagande gäddor oftast är hetast i gryningen... "
https://fiskejournalen.se/fiskeskolor/gaddskolan/
Jag kan inget om fiske men den här snubben verkar ju ha fiskat en del gädda i sina dagar.

Min poäng är att jag inte finner det osannolikt att fiskaren alltså var vid Lindsjön för att fiska gädda vid den här tidpunkten.
Citera
2020-06-11, 22:05
Medlem
Citat:
Behöver kanske inte vara så komplicerat, fiskaren kanske också var i rörelse, i bil eller på cykel (jag har aldrig vart i området)?
Kan man inte fiska från land i de två sjöarna (var väl en på var sida om "ån"?). Smällen, eller snarare smällarna kan ju ha hörts en bra bit.
Det är mestadels båtfiske , Vikarn är en bra bit längre ifrån uppskattar det till ca 1 km fågelvägen, de som är intresserad kan väl söka på nån karta.. Det är inte ofta jag ser fiskare efter land i Lindsjön eller ån därav min förvåning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in