Min egen teori om hur avåkningen gått till. Grundad på att flertalet gånger tittat på filmen som någon la upp där spåren visas, samt egen mångårig omfattande bilkörning. Jag har ej studerat bilder på bilen (bara läst att det var en Audi), ej följt tråden, så sorry om exakt denna teori framlagts tidigare.
https://ibb.co/68sYrSJ
Förklaringar till bilden (strecken är däckspår jag uppfattar i filmen):
Grå rektangel: Bilen
Blått streck: Höger framhjul
Gult streck: Höger bakhjul
Rött streck: Vänster framhjul
Röda ringar: El/telestolpar som syns i filmen
Jag tror såhär, utifrån att virtuellt ha åkt vägpartiet innan olyckan via google:
Det har sannolikt gått mycket fort, vägpartiet innan olyckskurvan inbjuder till hög hastighet, långa "snälla" kurvor i kombo med rakor. Kanske har det till och med handlat om en "toppning" på föregående vägparti. Föraren har sannolikt kört fort tidigare, nog inte första gången (min gissning). Inför den aktuella kurvan, som jag tror hon är bekant med, siktar hon på apex pga den höga hastigheten.
Ja, Audi kan vilja understyra, men de kan även blixtsnabbt växla från understyrning till överstyrning. Bilen var tungt lastad (sex personer), farten var som sagt sannolikt hög. Vid ingången till kurvan har bilen börjat kasa på högerhjulen och även börjat överstyra (de smala spåren till en början indikerar att däcken kasar på sin ytterkant). Detta orsakat antingen av enbart den höga hastigheten tillsammans med centrifugalkraften, eller dessutom triggat av en duttning på bromspedalen inför kurvan vilket i hög fart med tung last lätt kan få baken att börja sticka. Om det stämmer att passagerarna i baksätet var obältade kan det även tillkommit en plötslig lastförskjutning (passagerarna har tryckts mot bilens högersida) vilket då ytterligare förvärrat situationen för föraren.
De täta spåren man ser först i videon är alltså höger fram- och bakhjul, bilen har börjat överstyra. Strecken går isär i takt med att överstyrningen (sladden) tilltar. Höger bakhjul (gula strecket) hamnar till slut utanför vägen och tappar då greppet helt. Då vrider sig bilen hastigt åt sidan (ställer sig på tvären) av förklarliga skäl. Bilen börjar även luta då bakhjulet är nere i diket. Blåa däckspåret blir plötsligt bredare, troligen för att hjulet ändrar riktning (styrningen) och däcket därmed får ändrat avtryck mot marken, eventuellt i kombo med låst hjul. Att blåa hjulspåret är så kraftigt mot slutet beror på att huvuddelen av bilens och lastens vikt är på detta hjul. Här tillkommer även det röda strecket (vänster framhjul). Detta "går mot" det blåa strecket (höger framhjul) i takt med att bilen vrider sig åt sidan. Där det röda strecket tar slut har bilen troligen börjat tippa över (volta), enbart höger framhjul har nu asfaltskontakt. Sedan antingen kasar eller voltar bilen in i stolpen, vägövergången, och vidare in i skogen.
Om jag får spekulera i olycksorsak (förutom den höga hastigheten) så har föraren blivit överraskad av bilens ändrade köregenskaper pga den höga lastvikten (som dessutom hade övervikt mot bakre delen av bilen = upplagt för överstyrning/obehagliga överraskningar vid hög fart). Hon kanske kört fort där tidigare med samma bil utan problem, men då varit själv eller med mindre antal passagerare. Jag har själv upplevt hur radikalt annorlunda en för mig bekant bil kan bete sig lastad jämfört med olastad, speciellt i högre hastigheter. Man kan som sagt bli väldigt överraskad, vilket jag tror att föraren här har blivit, och i högre hastigheter hinner man inte göra ett smack åt den överraskningen.
OBS! Säger inte att det är såhär det gick till exakt, detta är min
teori efter att ha studerat spåren i videon ingående.
Någon som håller med?
Olyckligt alltihop, lider med de inblandade och anhöriga.
EDIT: Efter att ha sett MarreA:s bilder kan mitt RÖDA streck eventuellt istället vara vänster BAKhjul, men i övrigt vidhåller jag min teori, att bilen överstyrt av vägen.