2020-06-03, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Det finns inget som tyder på att bilen har haft bredsladd. Märkena i asfalten tyder på understyrning.

Behöver inte vara bredsladd.
Vad är understyrning? för mig är det att bilen vill gå rakt fram, nu sladdar den då understyr den inte längre tycker jag.
Citera
2020-06-03, 14:10
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
När den kolliderade, då måste det gått ännu fortare innan väl?

Som jag förstår det så var det hastigheten som registrerades när krockkuddarna löstes ut. Kan mycket väl fått ner farten en del innan det.
Citera
2020-06-03, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
När den kolliderade, då måste det gått ännu fortare innan väl?
Ja det har gått fortare än 120 helt klart. Hon verkar ju tryckt på bromsen när bakvagnen släppte och sen har ju hjulen legat i sidled och det bromsar ju upp något men planar ju bara då så är inte lika effektivt som när man bromsar normalt. Kan tycka att hon borde tappat minst 10 kmh per sekund alla fall så frågan är ju hur många sekunder det tog i så fall? Fortare än 120 kmh gick det hur som helst.
Citera
2020-06-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Du kan inte besiktiga med trasigt ABS.

Beror på bilmodell/ålder. Finns vägar runt besiktningen gällande ABS:en.
Citera
2020-06-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Behöver inte vara bredsladd.
Vad är understyrning? för mig är det att bilen vill gå rakt fram, nu sladdar den då understyr den inte längre tycker jag.

Det stämmer. Ett stort problem hos framhjulsdrivna bilar och speciellt Audi som har motorn långt fram. Jag tror inte bilen överstyrt. Det är som sagt svårt med en sån bil. Du behöver vänsterbromsa eller köra en "scandinavian flick".
Citera
2020-06-03, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hade föraren släppt bromsen innan väggrenen o väjt vänster tror jag bilen hade rätat upp sig o gått igenom kurvan. Man ser på spåren hon har panikbromsat vilket bara förvärrat läget.
Vänster, men om nu bilen sladdar vänster så hade hon redan svängt vänster eller antar du att hon försökt att häva sladden samtidigt som hon säkert bromsade allt hon kunde? det tror inte jag att hon var iskall nog att göra.

Jag har snurrat många gånger i 150-160 och visst jag har lärt mig att vara lite iskall men det tog ett tag ska jag säga, i början stod man på hejdaren allt man kunde och det var utan ABS!
Citera
2020-06-03, 14:18
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyBranch
6 små tonåringar väger ju dessutom mindre än 5 feta medelålders. Så jag håller med dig, konstigt resonemang.

Även om den inte varit överlastad per se, så förändras köregenskaperna rejält med ökad vikt.
Att den är byggd för att klara en viss lastvikt betyder INTE att den beter sig likadant som när den är lättare lastad än så.
Finns många kurvor jag kan köra 80-90 med min långtradare utan last men skulle inte ens våga försöka fullastad.
Citera
2020-06-03, 14:19
Medlem
Citat:
Jag skulle också kalla föraren värst drabbad oavsett. De andra dog snabbt och behöver aldrig mer känna något.
Hon kan ha varit vaken efter krocken, sett sina döda vänner, varit svårt skadad, livrädd.

Om hon någonsin vaknar igen. Tjejen i Kramforsolyckan är ju fortfarande sövd 6 månader senare.

Att behöva sitta och förklara vad hon gjort i tinget framför 20 anhöriga skulle jag tycka vore värre än det längsta fängelsestraff.
Citera
2020-06-03, 14:24
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
6 små tonåringar väger ju dessutom mindre än 5 feta medelålders. Så jag håller med dig, konstigt resonemang.
Räknar man lågt blir lasten 4x70+60kg=340kg, vilket inte är försumbart i sammanhanget.
Citera
2020-06-03, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Det stämmer. Ett stort problem hos framhjulsdrivna bilar och speciellt Audi som har motorn långt fram. Jag tror inte bilen överstyrt. Det är som sagt svårt med en sån bil. Du behöver vänsterbromsa eller köra en "scandinavian flick".
Men återigen nu sladdar bilen eller hur, då kommer bakdelen och där sitter det 4 killar tex då blir det inte understyrt när den väl börjat sladda skulle jag vilja säga.

Det räcker med att du kommer i hög fart och svänger åt ett håll för att senare svänga åt andra hållet då överstyr det och kastar runt. Vänsterbromsa handlar om att lätt låsa bakhjulen och hålla varvet uppe, vetetusan om det fungera så bra på ABS?
Citera
2020-06-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
För att trycka ner gaspedalen i botten krävs en fungerande högerfot, men bara den primitivaste delen av hjärnan (sorgligt nog) vilket bekräftas av "Formel 1-föraren själv" som fantiserar om att han kört 200 på 70 väg i sin epatraktor....

Hahaha, önskar att jag var en f1 förare, hur har jag fantiserat detta? Har en bil från 2018, tar inte speciellt lång tid att komma upp till 200, måste vara en jävligt maxad epatraktor för att åstadkomma det
Citera
2020-06-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWEfan76
Du är ju helt ute och cyklar, att dra iväg 150+ på 70-väg är verkligen inte normen och att du + din umgängeskrets engagerar er i sånt säger tillräckligt vad ni är för typ av folk. Att sedan sitta här och försöka normalisera ert beteende är bara drygt. Väx upp.

Oja, jag är en extremt dålig person för att jag dragit 150+ på en 70-väg när den är helt tom och bara jag i bilen, gud vilken dålig person jag är :-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in