2020-06-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Känner du dem?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Har du yrkesmässig erfarenhet av det?
Nej, men en mycket nära anhörig som jobbar med, det, då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast så funkar det inte. Man slipper inte straff för att ha orsakat annans död, bara för att man själv också blir skadad. Men hon måste förstås bli hyfsat återställd först.
Jo. Du kan själv gå in och läsa vad som gäller. Sök ex på Grovt Vållande till Annans Död. Läs alla paragrafer.
Sen om det händer vet vi inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Om hon är normal kan jag inte tänka mig ett hårdare straff än vad hon får automatiskt.
Håller med.
Citera
2020-06-02, 22:59
Medlem
Citat:
Fast så funkar det inte. Man slipper inte straff för att ha orsakat annans död, bara för att man själv också blir skadad. Men hon måste förstås bli hyfsat återställd först.

Nä, nog fungerar det inte så..det är jag medveten om. Men inte skulle jag vilja sätta henne i fängelse.

Har inte ens med om hon blev skadad eller inte tycker jag. Att som normal person köra ihjäl fyra kompisar. Det är ett brutalt hårt straff för en fortkörning.
Citera
2020-06-02, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
En 19-åring brukar väl vanligtvis inte ha så pass mycket yngre kompisar. Är hon kanske syskon eller kusin eller nåt som ställt upp att följa med som chaufför
Jag tror också på att hon skulle vara lite övervakare och chaffis, kanske halvkompis med dom och fick gratis soppa osv om hon körde för det kanske hon gillade.
Citera
2020-06-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det måste väl bli en FUP?
19 åringen kan väl inte specialbehandlas för hon är allvarligt skadad och vännerna dog?

Den blir bara offentlig om det går till åtal.
Avlider den enda misstänkta så får vi aldrig se den.
Citera
2020-06-02, 23:03
Medlem
Vetinte om det skrivits om i tråden, men verkar som Julias pojkvän dött några dagar innan olyckan, någon som vet vad som hände honom?
Citera
2020-06-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Skojar du?
Nej, det finns inte särskilt många sådana vägar kvar i Sverige. De skall skyltas ned till 80 eller 70. Alla delar av E4 som inte är mötesfria är numera skyltade 80km/h eller 70km/h exempelvis (stora delar av Västerbotten exempelvis, det var mycket bråk om det i höstas). Även riksvägarna från E4 inåt landet är nedskyltade.

Jag upptäckte att en sträcka mellan Skara och Skövde fortfarande har 90km/h trots möten, men det är inte många sådana sträckor kvar längre. Jag känner till en del 90-sträckor runt om i landet i övrigt också, men de har relativt lite trafik och inga stenar eller träd nära vägen. Har de stenar och träd nära vägbanan, då skall de max vara skyltade i 80km/h (helst 70km/h) enligt reglerna. Saknar vägen vägren så får den inte heller vara skyltad i 90km/h.

Jag vet dock att Trafikverket inte hunnit skylta om alla sträckor i Sverige som skall sänkas till 80km/h så det finns en del sträckor kvar. Det finns mycket väg i Sverige att gå igenom, men å andra sidan är detta till stor del ett jobb för datorerna att spotta ut underlag för ny skyltning.
Citera
2020-06-02, 23:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Mmm du ändrade den lilla detaljen att få underarmarna avslagna till att man kan få händerna i ansiktet

Det var just Avslagna underarmar som är myten.

Vad tror du händer med någon som har glasögon då?

Men ja. Jag vet inte varför de påpekar denna triviala detalj.
Om du får en fetsladd och sen en retur som hugger till så du ändrar rikting rakt emot ett större träd.
Kommer du fokusera på att hålla händerna rätt. Antagligen inte.

Men jag vet inte. Jag har bara suttit som passagerare vid krasch.
Kändes som att få en ordentlig flata i fejset.
Men ingen rodnat så var nog mest chocken.

Jag kanske är lite sne nu.
Men just såna hära detaljer som de lär ut...
Bra tydligen då alla verkar minnas dem.
Men att få folk att förstå att en ökning
Från 100 kmt till 110
Kommer att mer än 10dubbla dina risker att dö. Det är inte så viktigt, bara jag inte får händerna i fejset och kanske river mig eller
Får en svullen läpp.
Skön attityd du har, verkar vinnande.

På handledarkursen sade de 'få underarmarna avslagna', och i artiklarna jag länkar står skador pga händer i ansiktet.
Vill du att jag ska åka tillbaka till Varberg från Stockholm och rätta handledaren som sade detta för fem år sen?
Jag berättar vad de sade till mig och min dotter, och ger dig länkar, tagga ned lite, skäll inte på mig, utan på de som säger detta.
Lycka till när du jagar igenom alla bilskolor i Sverige för att få dem att säga det du vill.

Och som passagerare har du inga händer alls på ratten, eftersom du inte har någon ratt, så det är inte jämförbart.
Citera
2020-06-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucky131
Vetinte om det skrivits om i tråden, men verkar som Julias pojkvän dött några dagar innan olyckan, någon som vet vad som hände honom?

Vart kommer denna info ifrån?
Citera
2020-06-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag ser inte fler än två spår på den bild som visas, svart streck på asfalten från vänsterhjulen och vanliga rullspår i gruset från högersidan gissningsvis.

Om den gått på tvären borde det vara 4 spår eller hur och om den gick exakt 90 grader två men då skulle det vara ganska brett mellan hjulspåren.

När den sedan blev flygplan så kan den såklart ha tumlat runt .
Fast någon har ju varit ute på plats och kunde verifiera att det är sidledes sladd, lite fysikkunskaper så inser man det, då bredden mellan spåren ändras. Spårvidden ändras dock inte på framvagnen, således är de yttre spåret bakhjulet och det inre framhjulet, bekräftas även av skadorna på bilen till 100%, hade de "frontat ner" i diket mot vägtrumman hade bilen vikt sig över fronten och bilen hade varit halva sin vanliga längd av krockkrafterna, ffa inte en chans att de i framsätet hade överlevt en frontalsmäll mot vägtrumman. Killen i vattnet har åkt ut genom sidorutan gissar jag. Skulle inte förvåna mig om bilen varit 5-10 meter upp i luften kraftigt roterande längsmed bilens längdriktning. Roterande, bilen kan ha roterat 3-4 fulla varv i luften, det är bara att kolla på avåkningar i Jyväskylä rallyt osv
Senast redigerad av scheele 2020-06-02 kl. 23:27.
Citera
2020-06-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ja, jag ska kolla om programmen finns kvar. Det var därför jag efterlyste skyltar tidigare i tråden och det fanns ju inga. Vet heller inte hur ofta 70 skylten visas

Ja det skulle vara intressant. Vad jag minns handlade det om just förrädiska kurvor likt denna och att vägverket kritiserades för att det med deras goda minne inte gjordes ett skit åt saken.

Angående skyltningen skulle det vara intressant att veta om det var skyltat specifikt för denna skarpa kurva om den är så skarp som någon skrev.

Citat:
Tiden går väldigt lååångsamt upplevde jag med innan en voltning. Däremot tror jag inte jag hade den kylan du verkar haft. Tack 🙏 bälte

Det var nog snarare omständigheterna som gjorde det enklare för mig men jag har samma erfarenhet som dig, jävlar vad man hinner tänka.

Citat:
Det är konstigt, men ganska typiskt för småstads-white trash att umgås i gäng med så stora åldersskillnader. De mognar inte så mycket mera efter 13... Jag tror INTE att hon var där som en "chaufför", hon verkar ha varit en i gänget.

Citat:
Man lär sig att känna igen vissa "mönster". Och det finns mycket däremellan det du beskriver, och de här familjerna (som jag upplever dem). Bara det att ingen har tänkt att det kan vara farligt att släppa ut tonåringar, som uppebarligen är intresserade av snabb bilkörning, i en BIL, och i miljöer där ingen vuxen håller koll, är för mig jättekonstigt. Det kunde dessutom ha hänt mycket annat också. Alkoholförgiftning, drogintag, sex (hon var bara 14), gruppvåldtäkt... Jag har själv barn (som är unga vuxna nu), och som sagt - det där hade varit helt otänkbart i min familj.

Jo fast nu går det ju i 99,99% av fallen bra och då blir uppsidan att man inte får ungar som i vuxen ålder måste gå i terapi och gråta över sin förlorade barndom och eller sitter på Internetforum och skriver av sig sin bitterhet.

Citat:
Det här är Flashback och här får man vara öppen med vad man tänker.

Precis som att man får åka bil med äldre kompisar när man är 14 kan vissa saker ändå vara olämpliga, vilket du borde förstå om du gör anspråk på att vara så fint uppfostrad.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-06-02 kl. 23:17.
Citera
2020-06-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nix verkar inte som det. De har väl inte kunnat höra dom ännu. Mesta tyder ju dock på att det var 19-åringen som körde. Men det återstår ju att se om man kan bevisa det också om hon vid förhör nekar.
Du tror inte polis och räddningstjänst ser vem de plockar ur förarsätet utan de gissar bara .....
Citera
2020-06-02, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fast någon har ju varit ute på plats och kunde verifiera att det är sidledes sladd, lite fysikkunskaper så inser man det, då bredden mellan spåren ändras. Spårvidden ändras dock inte på framvagnen, således är de yttre spåret bakhjulet och det inre framhjulet, bekräftas även av skadorna på bilen till 100%, hade de "frontat ner" i diket mot vägtrumman hade bilen vikt sig över fronten och bilen hade varit halva sin vanliga längd av krockkrafterna, ffa inte en chans att de i framsätet hade överlevt en frontalsmäll mot vägtrumman. Killen i vattnet har åkt ut genom sidorutan gissar jag. Skulle inte förvåna mig om bilen varit 10-15 meter upp i luften kraftigt roterande längsmed bilens längdriktning. Roterande, bilen kan ha roterat 4-5 fulla varv i luften, det är bara att kolla på avåkningar i Jyväskylä rallyt osv
Ja jag kanske antar fel, men jag hade svårt att tänka mig att dom börjat sladda så tidigt dvs redan på asfalten men det kanske är så speciellt om dom hade hög fart jättehög typ långt över 100.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in