2020-06-02, 22:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
har hört att en hjulet saknades på bilen efter olyckan? är det sant? kan ju fått punktering innan och kast på bilen.

Visst är det möjligt. Konstigare saker har skett.

Men explosiv och plötslig punktering som leder till allvarliga olyckor är extremt ovanligt. Men givetvis undersöks det.

Vad det har att göra med att ett hjul saknas förstår jag dock inte. En punktering orsakar inte att hjulet lossnar. Är alla som postar här 13-15-åringar med inlärningssvårigheter?
Citera
2020-06-02, 22:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det var trots allt en blondin.

Läste nånstans tidigare i tråden att hon höll på med hästar. Hon kanske skulle hållit sig till det istället. De hästkrafterna hade hon säkert bättre koll på.

Det var ju ingen snö på vägen, ingen halka, inga djur som sprang över.

Så påverkad var hon nog.

Nej, jag tror inte att hon var påverkad. Med färskt körkort är de flesta nya unga förare extremt noggranna med sådana saker. Däremot försvårande att det var så pass bra omständigheter i övrigt; perfekt väglag, modern (om än liten) bil, ingen annan trafik... hon gjorde en katastrofal felbedömning av vägen, bilen och sin egen förmåga. Troligtvis.

Påminner till viss del om den där krocken i Luleå under julhelgen för drygt två år sedan. Ung förare med färskt körkort, pappas Audi, kompisar i bilen, hög fart, natt...
Citera
2020-06-02, 22:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Den där jävla myten.
Det är inte en handgranat i ratten.
Du kan få tinnitus av airbagen
men då ska du ha otur.

Sitt så du har ett bekvämt och bra/naturligt fäste om ratten och se till att detta är ordnat istället.

https://www.sydsvenskan.se/2011-01-1...kudde-skrammer
Myt eller inte, detta är vad körskolorna säger idag:
https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_71.php
Citat:
Så här säger Janne Sund, chefsinstruktör på Swedish Active Driving på Orresta gård mellan Västerås och Enköping, om hur man ska hålla ratten idag:
– I våra utbildningar lär vi idag ut tjugo-i-fyra-tekniken för att undvika att underarmen kommer emellan airbagen och ansiktet vid en eventuell kollision.
https://www.sydsvenskan.se/2011-04-1...n-halla-ratten
https://www.expressen.se/motor/halle...a-ar-helt-fel/

Jag berättar bara vad de lär ut till handledare och nya elever idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auraluxx
Hon har repostat två bilder som avser två av pojkarnas minnesstunder? Hur mycket ska folk begära av denna 14-åriga tjej som också varit passagerare i detta trauma. Hon försöker visa sitt stöd på det sätt hon känner att hon kan för de som mist sitt liv. Vad skulle vara FEL med det? Sluta lägg fokus på sånt här.

Var skrev jag att det skulle vara fel med att hon visar sitt stöd? Hon länkade till en av pojkarnas mammas konto där hon hade bilder på sin son.. ett annat var ett fotbollslag som spelade en match med sorgeband för att hedra ena pojken.
Det är inget som är fel med det
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Läste nånstans tidigare i tråden att hon höll på med hästar. Hon kanske skulle hållit sig till det istället. De hästkrafterna hade hon säkert bättre koll på.

Så påverkad var hon nog.

Om det blir en FUP av detta (alltså att hon åtalas för vållande till annans död, rattfylla, vårdslöshet i trafik, whatever), så kommer vi att få veta vad hon hade i blodet. Annars antagligen inte.
Citera
2020-06-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Var det bara föraren "Lovisa" och den 14 åriga tjejen som överlevde olyckan? Satt fjortonåringen i framsätet utan bälte och blev utkastad vid olyckan?
Nej, båda tjejerna hade bälte men J hängde enligt egen utsago "halvvägs" ut genom en "bilruta", vilken är oklart. Spelar ingen större roll men vissa gissar vindrutan. Kan lika väl vara sidorutan dock.

Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Måste bara mest för att få ur mig skiten säga att jag tänker på den stackars killen som hittades i bäcken slutade sina dagar. Från där bilen hamnade efter luftfärden ner till bäcken är det i princip en vägg av träd. Hur han överhuvudtaget hamnade i vattnet är för mig en gåta och hur han såg ut vill jag inte ens tänka på. Utan att tillföra tråden ett skit är det upp till mod att ta bort inlägget...men ville bara ha det sagt, mer för min skull än någon annan.

Enda trösten i denna ofattbara tragedi, om det nu är någon tröst, är att ingen av de döda mest troligt ens hann känna något eller fatta vad som hände innan de var borta.

Och tänker på och lider med tjejen som körde. Lätt för alla präktiga korrekta felfria änglar att sitta här och döma en ung människa som resten av sitt liv kommer bära ett kors som ni inte skulle förmå rubba.
Visst... i våra vuxna ögon handlade hon fel, men vi har alla varit unga...sen oskyldiga kan kasta första stenen. Mer kommer jag inte att säga om det.
Jag håller med...

Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Jag kanske blandade ihop tv4nyheterna med nån annan nyhetssändning..men det sades iallafall att flickan vaknat men hade flera allvarliga benbrott och att det var en av killarna som dött som var förare.
J har "allvarliga" skadaor "flera benbrott", inte riktigt samma sak. Hon kan alltså ha andra "allvarliga" skador som inte är benbrott. Det finns t ex hög risk att du får kontussionsskador på organ, liknande det du kan få av explosioner, vid en sån här olycka,
Säger det för ditt citat var inte riktigt korrekt av vad som skrivs i media om skadorna.

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag tänkte det också att det kunde varit en annan nyhetssändning, som Rapport.

Det första jag tänkte på när du hade hört det på nyheterna var att det inte helt otroligt att polisen har varit på sjukhuset och hört L*ovisa och hon har berättat att det var en kille som körde. Hon skrev från sjukhuset att hon inte minns något men hon ville väl inte gå ut med det då. Vi får verkligen hoppas att om hon inte minns något nu, att hennes minne kommer tillbaka så småningom och kan berätta mer.
Du blandar återigen ihop flickorna. Som så många andra.. Suck..

Citat:

Så påverkad var hon nog.
Wow, kul. hon är 19 och kritiskt skadad, överlever kanske inte. men kul blondinskämt. Eller inte. Skärp dig för fan.
Påverkad var hon nog inte.

Sen ni som gnäller på Js text, hon HAR nämnt sina kamrater, hon har visat att hon är ledsen. Sluta hallå på och bete er som as mot tjejerna.
Citera
2020-06-02, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag förstod att det måste ha tagit tvärstopp mot vägtrumman, men nu ser jag även att hela överdelen av bilen är vriden åt höger i bilens sida, det kan alltså ha tagit så tvärstopp att hela överdelen på bilen fortsätter åt sidan medan underredet har tagit i vägtrumman.

jösses anåda vilka krafter vi pratar om då, bilen torde ha studsat mycket högt upp i luften av den kraften kraftigt roterande, ett under att någon överlevde det
Dikena kan vara en meter och mer djupa, när man sedan då slår i vägtrummad/kanten då blir man flygburen det kan jag lova men jag tror inte att dom sladdat utan dom har åkt rakt ned i diket och sedan upp i luften och bilderna som visats visar bara två spår skulle den gått på tvären borde det vara fyra spår.

Kan nämna att jag åkte bakom en bil för ett antal år sedan som gjorde en likadan avåkning och såg allt bakifrån och när han landade på åkern då flög allt löst ur bilen som om man skulle smälla en ballong.
Citera
2020-06-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Visst är det möjligt. Konstigare saker har skett.

Men explosiv och plötslig punktering som leder till allvarliga olyckor är extremt ovanligt. Men givetvis undersöks det.

Vad det har att göra med att ett hjul saknas förstår jag dock inte. En punktering orsakar inte att hjulet lossnar. Är alla som postar här 13-15-åringar med inlärningssvårigheter?

Alla med lite innanför pannbenet och erfarenhet reagerar inte ens på att hjulet är borta det är ganska naturligt att slå iväg hjulupphängningen i en sådan smäll.
Citera
2020-06-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Myt eller inte, detta är vad körskolorna säger idag:
https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_71.php

https://www.sydsvenskan.se/2011-04-1...n-halla-ratten
https://www.expressen.se/motor/halle...a-ar-helt-fel/

Jag berättar bara vad de lär ut till handledare och nya elever idag.

Den där airbagen alltså..blir ju livrädd tur jag kört äldre bilar
Citera
2020-06-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det blir en FUP av detta (alltså att hon åtalas för vållande till annans död, rattfylla, vårdslöshet i trafik, whatever), så kommer vi att få veta vad hon hade i blodet. Annars antagligen inte.

Det måste väl bli en FUP?
19 åringen kan väl inte specialbehandlas för hon är allvarligt skadad och vännerna dog?
Citera
2020-06-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Nej, båda tjejerna hade bälte men J hängde enligt egen utsago "halvvägs" ut genom en "bilruta", vilken är oklart. Spelar ingen större roll men vissa gissar vindrutan. Kan lika väl vara sidorutan dock.

Jag håller med...

J har "allvarliga" skadaor "flera benbrott", inte riktigt samma sak. Hon kan alltså ha andra "allvarliga" skador som inte är benbrott. Det finns t ex hög risk att du får kontussionsskador på organ, liknande det du kan få av explosioner, vid en sån här olycka,
Säger det för ditt citat var inte riktigt korrekt av vad som skrivs i media om skadorna.

Du blandar återigen ihop flickorna. Som så många andra.. Suck..

Wow, kul. hon är 19 och kritiskt skadad, överlever kanske inte. men kul blondinskämt. Eller inte. Skärp dig för fan.
Påverkad var hon nog inte.

Sen ni som gnäller på Js text, hon HAR nämnt sina kamrater, hon har visat att hon är ledsen. Sluta hallå på och bete er som as mot tjejerna.

Troligtvis en sidoruta då vindrutorna i bilar är laminerade sedan många många år tillbaka.

För ni som inte sett så mycket så ser en trafikdödad många gånger inte alls skadad ut. En lindrigt skadad kan vara mycket mer blodig och skavd.
Citera
2020-06-02, 22:42
Medlem
Jo, det var därför jag påpekade det då folk nämnde framrutan. men jag ogillar att skriva gissningar, till skillnad från de flesta tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in