2020-06-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Har läst allas teorier , vem är rätt ?? Står inte i sökfunktionen..
Vi vet inte, det finns gissningar, mer eller mindre kvalificerade. En smart person kan säkert komma nära sanningen men det är troligtvis utredarna som får betalt för att jobba med det som har störts chans att få all info och har både utbildning och erfarenhet att dra slutsatser.
Senast igår framkom det ju att det finns två vittnen vilket jag gissar, endast de har tillgång till så..

Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Lastbil och personbefordran ställs det högre krav på, yrkesmässig trafik.
Helt annat ansvar.

Information och kunskap är lösningen, inte övervakningen. Folk ska förstå om nåt görs fel genom en sund värdering, inte för en risk att bli upptäckt.
Det är väl en grundläggande princip för allt, förstå rätt och fel?
Modellen 1984 tror jag inte på..
Jupp.

Det är en dålig motivation med övervakning. Finns så mycket att lägga fram emot det men visst, annan topic..

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Vissa förstår andra inte. I detta fallet inte. En bil med begränsningar som jag beskrev tidigare hade funkat här med denna förare. Det behövs teknik. För en sansad förare finns då tekniken bara som en extra säkerhet och behöver inte användas.
Redan där skadar du ju dina egna arument att teknik är lösningen. Så vissa då få frångå de begränsningarna? För att de är "sansade"? vem betsämer det? Efter hur länge? När kan det öndras? etc
Det blir inte lite komplicerat? Skapar inga nya problem?
Håller med zypox och LeBron, som för fram bra argument, det skapar inga bra samhällen med övervakning, det vet vi historiskt. ge folk utbildning och ansvar, förtroende är nog en bättre lösning.
Vi har trots allt ganska bra olycksstatistik i Sverige. Det är ungefär fyra gånger större chans att råka ut för något liknande i Polen, Grekland m fl länder. Det sagt skall man inte nöja sig

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Ett huvudsyfte med Flashback är att vara ett diskussionsforum där olika ämnen kan behandlas i avsedda delforum och för ändamålet lämpliga trådar.

Den fetade texten ovan tolkar jag som att du vill bestämma vilka skribenter som ska ha rätt att besvara dina inlägg eller inte? (Retorisk fråga!)
Bruakr bli så när man får svårigheter med argumentation..
Citera
2020-06-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
https://i.imgur.com/ecH64iY.jpg
Svårt att få ihop det om man tar med de svagare spåren,som syns till vänster om de kraftigare spåren, som jag faktiskt missat tidigare. Men de två svartaste spåren går ner i vägbanken där det är uppskattningsvis en billängd mellan (axelavstånd).
Kan inte gått rakt fram om inte Audin haft variabel hjulbredd fram. Jämför avståndet mellan spåren med varningstriangeln.
Framhjulet kan ha slitits av när bilen for genom träden. Åtminstone ett träd är "klippt" en bra bit upp.

Ingen som mätt mellan spåren innan bilen slog i avfarten?
Ca 180 cm bred är bilen och 280 är axelavståndet, så ganska lätt att få fakta på om bilen gått med fronten eller sidan in i avfarten.
Citera
2020-06-10, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Nej det finns det inte. Du har helt rätt.
Flera i den här tråden håller på som några självutnämnda försvarsadvokater. Det är fel.

Det många anser eller som du säger försvarar är att inte döma någon på förhand, särskilt om detta är med stöd av hypoteser.

Rätten dömer, polisen utreder. Hur saker kan ha gått till diskuteras vilket forumet är till för.
Att döma nån utan relevant fakta med en hypotes?

Hade det inte varit all tidigare irrelevant fakta, felaktiga påståenden och regelrätta lögner så hade jag inte brytt mig lika mycket men nånstans tar det stopp
Citera
2020-06-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ingen som mätt mellan spåren innan bilen slog i avfarten?
Ca 180 cm bred är bilen och 280 är axelavståndet, så ganska lätt att få fakta på om bilen gått med fronten eller sidan in i avfarten.

Jag har vart på platsen och har i tidigare inlägg skrivit upp mått.
Citera
2020-06-10, 16:50
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oras-inom-kort

Ang vittnena dom pratar om, återigen (jag tog upp teorin tidigare) slår tanken mig att det kan vara bilen som dom körde om, vilket man såg i videon.... fiskarna som larmade.
Hur många är ute den tiden på natten just där?
Citera
2020-06-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarreA
Jag har vart på platsen och har i tidigare inlägg skrivit upp mått.

Jo och dom måtten va bra att få men jag tänkte måtten mellan vänstra och högra hjulspåret innan det slog i avfarten de måttet har jag inte sett i tråden, 180 eller 280 cm mellan spåren då vet man om bilen gått med sidan eller fronten in i avfarten.
Citera
2020-06-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Jo och dom måtten va bra att få men jag tänkte måtten mellan vänstra och högra hjulspåret innan det slog i avfarten de måttet har jag inte sett i tråden, 180 eller 280 cm mellan spåren då vet man om bilen gått med sidan eller fronten in i avfarten.

Måtten är 281 cm (wheelbase) och 156 cm (track).
Källa på det https://www.carfolio.com/specificati...ar/?car=223344
Körfältet verkar vara ungefär 350 cm, dubbla trackmåttet.
Tänk på det och titta på bilderna igen, fundera på vilka positioner på vägen som är möjliga för bilen att ha haft med de däckspåren.
Citera
2020-06-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
De som inte använder bälte får väl böter för det. Kan ju alla fyra få. Om tre har bälte får väl den som sitter obältad bot för att sitta på otillåten plats.
Det var inte obältat som var frågan. DET är ofta väldigt lätt att avgöra.
Citera
2020-06-10, 18:06
Medlem
Har försökt lösa bakåt i tråden.
Har det skrivits. Något om tillståndet för tjejerna senaste veckan?
Har inte sett någon aktivitet från Julia på insta tex.
Citera
2020-06-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Nej jag tror inte det.
Förutom att Ls tillstånd kallades "allvarligt" igår i zypox länk tidigare? Istället för "livshotande" eller "kritiskt". Stämmer det så är det en förbättring. Hoppas att det är så med, att hon är utom livsfara.

Skulle tro att J är lite mera försiktig, kanske efter tips från föräldrarna. Förståeligt isf. Hoppas det går bra för dem bägge.
Citera
2020-06-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
För någon dag sedan sa de att föraren fortfarande var nedsövd.
Citera
2020-06-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
För någon dag sedan sa de att föraren fortfarande var nedsövd.
Ja det var nog samma artikel, för mig var det lite självklart men så är det nog inte. Bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in