Citat:
Ursprungligen postat av
haringetliv
Så det rättfärdigar de psykopatiska och narcissistiska dragen att lägga upp en story på snapchat? 🙃 Antar du är en sån där go människa som inte tvekat en sekund att filma olyckan för ett par likes, om möjligheten fanns. 👌👏
Det är inga psykotiska och narcissistiska drag, vad snackar du om?
Nej det gör jag verkligen inte. jag är den typen som undviker att titta upp och glo bara en ambulans kör förbi.
Citat:
Ursprungligen postat av
user0420
Okej jag förstår. Är det relativt nytt att man mäter blodtrycket så? Jag minns när jag låg på IVA för typ 20 år sedan, då hade jag en såndär blodtrycksmanschett runt armen som blåses upp en gång var 10:e eller 15:e minut. ruskigt irriterande. Hade ju varit smidigare om de hade kunnat nyttja alla stora nålar som de hade satt istället.
Nej det är inte nytt men det är något som används inom intensivvård och på operation, inte "vanliga" avdelningar. En förenkling men, en artärnål är "snäppet över" en blodtrycksmanschett. Du kan se patienter med en den ena eller den andra - eller båda.
Har du en artärnål kan du dessutom dra blod för blodgasanalys ur den vilket är lämpligt att ha på vissa patienter.
Det är ett mycket enkelt svar dock. Alltså en förenkling.