2020-05-30, 00:04
Medlem
Jaha; har just undrat i en vecka varför det plötsligt inte går att söka längre... Man måste vara inloggad? Varför?

Men visst, det fungerar att gå till webbläsaren och söka sökord flashback.
Citera
2020-05-30, 00:20
Tekniker
zzpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Tack!

Men. Jag provade att trycka på högerpilen på några inlägg. På ett av inläggen, fick jag upp meddelandet "Du angav ett ogiltigt Forum. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta den webbansvarige."

På andra inlägg, så får jag däremot upp en lista med svar, såsom det fungerade tidigare.

Pilen visas på samtliga inlägg, inte alla som har citat dock (Blir för kostsamt att kolla det för alla inlägg så länken visas även om det inte finns några citat).

Citat:
Ifall jag söker i sökrutan till höger på en diskussionssida, så kan jag inte hitta något sätt att ändra ordning på sökresultaten.

Däremot kan jag ändra ordningen ifall jag först går till sidan "Avancerad sökning", och därifrån gör en sökning. Men ifall jag går in på avancerad sökning, så kan jag inte begränsa min sökning till en specifik tråd. Jag kan däremot begränsa min sökning till en specifik del av Flashback. Men då behöver jag leta igenom en lång lista över olika sektioner på Flashback.

Det skulle vara lättare ifall det följde med vilken tråd jag befann mig i när jag tryckte på "Avancerad sök". Ifall jag befinner mig i tråden "Flashback lanserar ny sökfunktion + Flashback Forum fyller 20 år idag!", och där trycker på "Avancerad sökning", så borde jag komma till en söksida där jag kan välja att fokusera sökningen till just tråden "Flashback Forum fyller 20 år idag!", eller till sektionen "Om Flashback".
Nu sparar den tråden och visar formuläret när man gjort en sökning i en tråd. Det går inte att byta ämne etc. men att ändra sortering går fint & den kommer ihåg att sökningen är i en tråd.
Citera
2020-05-30, 00:22
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Det är ju bara att välja "Senaste inlägg fallande" under sortering om du vill sortera resultaten efter datum. Att vi har gjort om länken är väl skit samma, bara bokmärk den nya länken, annars förstår jag inte vad som är problemet?
Självklart förstår du inte vad problemet är, så det förvånar mig inte heller att sökfunktionen har blivit så dålig nu.

Kolla här:

1) Jag ska inte behöva använda den nya söklänken om jag inte vill, bland annat eftersom den är kass och man måste alltid uppdatera dess URL med dagens datum för att få fram de senaste sökresultaten. Den gamla söklänken var smidig och enkel och sorterade alltid efter senaste inlägget, automatiskt. Ville man söka på ett ord, namn eller flera ord så var det bara att skriva till exempel, Elias+Alucard för att få fram inlägg där någon hade skrivit "Elias Alucard" (eller valfri annan kombination).

2) Den nya söklänken är skit eftersom den inte visar alla inlägg som innehåller det ordet man söker på. Som sagt, mitt användarnamn har postats över 500 gånger, kanske upp till 1000 gånger, jag är osäker på hur mycket eftersom den gamla sökfunktionen inte visade mer än 500 resultat, men den nya söklänken visar bara 425 inlägg när jag söker på mitt användarnamn. Så den missar alltså en hel del sökträffar.

3) Det är en sak om ni vill införa en ny och förbättrad sökfunktion, detta har ni visserligen totalt misslyckats med i alla fall, men hur som helst: varför måste ni förstöra den gamla sökfunktionen? Förstår du som kodapa ens vad du håller på med? Jag är ingen mästerprogrammerare själv så sett, men jag har en del erfarenhet av att pilla i HTML och PHP, och jag är medveten om att ett litet detaljfel i koden kan orsaka stora buggar.

Citat:
Den nya sökfunktionen är avsevärt mycket bättre på ett flertal punkter. Sen att den har lite småbuggar i början får man leva med, de åtgäras ju.
Men som sagt, varför måste du förstöra den gamla sökfunktionen bara för att du inför en ny sökfunktion? Jag har inte tänkt använda den nya sökfunktionen, den gamla funkade alldeles utmärkt. Tills du kom och förstörde den.

Det här är typiskt Flashback för övrigt: forummjukvaran som Flashback körs på är en snedknullad version av vBulletin 3; admin som är tekniskt inkompetent (och tror att open source är osäkert, lol ), försöker intala oss användare att forumet uppdateras och förbättras genom att han slösar pengar på er programmerare för att fixa något som inte behöver fixas, när själva problemet är att Flashback körs på gammal forumkod som inte har uppdaterats eller moderniserats sedan 2005, som är full av säkerhetshål, har brist på modern funktionalitet och har blivit något av en konservativ relik av hur internetforum såg ut runt mitten av 2000-talet, detta eftersom admin inte fattar någonting om programmering, och han tar bara dåliga beslut med källkoden och fortsätter låta er kodapor förstöra hans forumkällkod, eftersom admin som sagt är tekniskt inkompetent.

Men vad bryr du dig, du får ju betalt för att nedgradera och förstöra Flashback. Klart du är nöjd med ditt jobb.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-05-30 kl. 00:59.
Citera
2020-05-30, 00:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Pilen visas på samtliga inlägg, inte alla som har citat dock (Blir för kostsamt att kolla det för alla inlägg så länken visas även om det inte finns några citat).

- Jag vet att pilen alltid har visats, oavsett huruvida det finns svar eller icke. Men det normala har varit att man får upp sidan "Tyvärr - inga träffar." Det märkliga nu, är att ett av inläggen istället leder till sidan "Du angav ett ogiltigt Forum. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta den webbansvarige." Så har det aldrig varit förut.
Citera
2020-05-30, 01:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nu sparar den tråden och visar formuläret när man gjort en sökning i en tråd. Det går inte att byta ämne etc. men att ändra sortering går fint & den kommer ihåg att sökningen är i en tråd.

- Hur då? Jag gick till diskussionen "Sparka Tegnell och sätt in Björn Olsen istället". I sökrutan skrev jag ordet "promille", som förekommer i inlägg nummer 10. När jag trycker "sök", så får jag upp beskedet "Tyvärr - inga träffar." Trots att ordet helt uppenbart förekommer i diskussionen.

Jag tryckte då på "Avancerad sökning". Där finns inget tecken på att söksidan har hållit reda på vilken sida jag kom ifrån. Jag hittar inget alternativ att söka i tråden "Sparka Tegnell och sätt in Björn Olsen istället".
Citera
2020-05-30, 01:32
Tekniker
zzpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
1) Jag ska inte behöva använda den nya söklänken om jag inte vill, bland annat eftersom den är kass och man måste alltid uppdatera dess URL med dagens datum för att få fram de senaste sökresultaten. Den gamla söklänken var smidig och enkel och sorterade alltid efter senaste inlägget, automatiskt. Ville man söka på ett ord, namn eller flera ord så var det bara att skriva till exempel, Elias+Alucard för att få fram inlägg där någon hade skrivit "Elias Alucard" (eller valfri annan kombination).
Datumavgränsningen är valfri och du kan välja att inte ha med den.

Citat:
2) Den nya söklänken är skit eftersom den inte visar alla inlägg som innehåller det ordet man söker på. Som sagt, mitt användarnamn har postats över 500 gånger, kanske upp till 1000 gånger, jag är osäker på hur mycket eftersom den gamla sökfunktionen inte visade mer än 500 resultat, men den nya söklänken visar bara 425 inlägg när jag söker på mitt användarnamn. Så den missar alltså en hel del sökträffar.
Kom gärna med ett bättre & mer relevant exempel än hur många gånger ditt användarnamn omnämns på forumet.

Citat:
3) Det är en sak om ni vill införa en ny och förbättrad sökfunktion, detta har ni visserligen totalt misslyckat med i alla fall, men hur som helst: varför måste ni förstöra den gamla sökfunktionen? Förstår du som kodapa ens vad du håller på med? Jag är ingen mästerprogrammerare själv så sett, men jag har en del erfarenhet av att pilla i HTML och PHP, och jag är medveten om att ett litet detaljfel i koden kan orsaka stora buggar.
Och hur har vi misslyckats? Jag har utvecklat både den nya samt den gamla sökfunktionen så är fullt medveten om hur de fungerar. Den främsta anledningen till att ta fram en ny sökmotor var att den gamla gav dåliga resultat när man sorterade på annat än senaste inlägg (= hur pass relevant ett ämne eller inlägg är). Forumet har mängder av ämnen och inlägg och att se till användare hittar vad de söker kräver ett bättre filter än vad vi tidigare hade.

Citat:
Men som sagt, varför måste du förstöra den gamla sökfunktionen bara för att du inför en ny sökfunktion? Jag har inte tänkt använda den nya sökfunktionen, den gamla funkade alldeles utmärkt. Tills du kom och förstörde den.
Kom gärna med konstruktiv kritik angående vad det är som är trasigt så åtgärdar vi detta. Den nya sökmotorn har nu varit aktiv i en vecka, att det finns buggar är inte så konstigt.

Trevlig helg!
Citera
2020-05-30, 02:06
Tekniker
zzpacs avatar
Citat:
- Hur då? Jag gick till diskussionen "Sparka Tegnell och sätt in Björn Olsen istället". I sökrutan skrev jag ordet "promille", som förekommer i inlägg nummer 10. När jag trycker "sök", så får jag upp beskedet "Tyvärr - inga träffar." Trots att ordet helt uppenbart förekommer i diskussionen.

Jag tryckte då på "Avancerad sökning". Där finns inget tecken på att söksidan har hållit reda på vilken sida jag kom ifrån. Jag hittar inget alternativ att söka i tråden "Sparka Tegnell och sätt in Björn Olsen istället".
Kommer att åtgärda detta under morgondagen (fungerar med tillfällig lösning). Har att göra med att det finns en användare som heter promille och för att undvika citat från denna i sökresultaten filtreras det bort.
Citera
2020-05-30, 13:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Här kommer en uppdatering gällande sök:

* Det går nu mycket snabbare att söka
* Kan få mer resultat (max 10,000 ämnen/inlägg)
* Måste välja antingen Ämne eller Inlägg som söktyp. Innan gick dett att välja båda och resultaten slogs ihop, så är det inte längre
* a:användarnamn som sökterm för att visa en användares inlägg fungerar nu likt tidigare
* Även p:användarnamn fungerar likt tidigare för att hoppa till en användares profil
* Måste fortfarande vara inloggad för att visa mer än 20 sökresultat

Fredagsbonus!
"Mina citerade inlägg" fungerar nu för samtliga användare, även de med specialtecken som det strulat för tidigare.
I nuläget har vi citat kopplade fr.o.m 2016-04-20, vill man hitta citat tidigare än så hänvisas man till den vanliga sökfunktionen (länk finns på sidan).

Bra. Tack så mycket för en användbar "mina citerade inlägg" igen!
Citera
2020-05-30, 16:07
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Datumavgränsningen är valfri och du kan välja att inte ha med den.
Det spelar ingen roll, det är samma krångel med eller utan datumavgränsningen.

Citat:
Kom gärna med ett bättre & mer relevant exempel än hur många gånger ditt användarnamn omnämns på forumet.
Men herregud, du är ju verkligen trög. Måste man matskeda dig så att du förstår? Mitt användarnamn var bara ett exempel. Så här är det med alla ord och namn man söker på nu. Dessutom, nu får jag till exempel upp precis alla gånger jag har citerats, när jag söker på mitt användarnamn, och så var det inte förr. Då visades bara de inlägg där någon hade skrivit mitt användarnamn i vanlig text, alltså utanför citatbubblan. Den gamla sökfunktionen var mycket bättre innan du kom och förstörde den. Nu är det ju totalt meningslöst att söka på inlägg, och du fattar ju inte ens vad du håller på med eftersom du inte förstår vad problemet är och hur du har försämrat sökfunktionen.

https://www.flashback.org/sok/?query...20-05-30&so=pd

^^ Det är ju helt meningslöst att använda datumavgränsningen när man söker på sitt användarnamn (eller någon annans användarnamn), eftersom man nu får alla gånger man har citerats. Det finns redan en sökfunktionen som heter "mina citerade inlägg".

Citat:
Och hur har vi misslyckats? Jag har utvecklat både den nya samt den gamla sökfunktionen så är fullt medveten om hur de fungerar.
Den gamla sökfunktionen var mer eller mindre standard vBulletin, låt gå att du hade gjort några tweaks och så. Du har verkligen saboterat sökfunktionen nu: den gamla är helt förstörd och den nya är helt värdelös.

Jag får till exempel bara upp 3 inlägg där mitt användarnamn nämns, med den gamla sökfunktionen nu:

https://www.flashback.org/sok/eliasalucard?sp=1&so=d

Samma skit med den nya sökfunktionen:

https://www.flashback.org/sok/?query...date_to=&so=pd

^^ 3 inlägg.

Men nej du har ju självklart bara förbättrat och optimerat sökfunktionen.

Citat:
Den främsta anledningen till att ta fram en ny sökmotor var att den gamla gav dåliga resultat när man sorterade på annat än senaste inlägg (= hur pass relevant ett ämne eller inlägg är). Forumet har mängder av ämnen och inlägg och att se till användare hittar vad de söker kräver ett bättre filter än vad vi tidigare hade.
Den gamla sökfunktionen fungerade för det mesta ganska bra. I de fall den inte gav exakt de sökresultaten man ville ha så var det bara att använda Google för att få fram de inlägg eller trådar som har högre "relevans" eller vad det nu är man letade efter.

Som sagt, if it ain't broke, don't fix it. Det är helt otroligt hur admin låter er kodapor förstöra hans forumkällkod med dåliga idéer och dåliga tillägg och dålig kod.

Den främsta anledningen till att admin lät dig förstöra sökfunktionen är som sagt för att han vill ge intrycket till oss användare att forumet förbättras. I själva verket körs Flashback på omodern och 15 år gammal och ouppdaterad forumkod, eftersom admin inte fattar något om programmering och källkod, och tar därför dåliga beslut i den här frågan och låter er kodapor förstöra forumet, och ni blir glada eftersom ni får betalt.

Ju mer admin håller på så här desto mer oanvändbart blir Flashback.

Citat:
Kom[/url] gärna med konstruktiv kritik angående vad det är som är trasigt så åtgärdar vi detta. Den nya sökmotorn har nu varit aktiv i en vecka, att det finns buggar är inte så konstigt.

Trevlig helg!
Men du, konstruktiv kritik är vad jag har postat hela tiden. Problemet här är att du inte fattar vad det är jag säger.

Fixa buggarna då istället för att låtsas som att det inte finns några fel med sökfunktionen.

För att vara programmerare så är du inte bra på det här med detaljer, och admin borde kräva tillbaka pengarna han betalade dig.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-05-30 kl. 16:24.
Citera
2020-05-31, 07:49
Administrator
admins avatar
Citat:
Den gamla sökfunktionen fungerade för det mesta ganska bra. I de fall den inte gav exakt de sökresultaten man ville ha så var det bara att använda Google för att få fram de inlägg eller trådar som har högre "relevans" eller vad det nu är man letade efter.

Som sagt, if it ain't broke, don't fix it. Det är helt otroligt hur admin låter er kodapor förstöra hans forumkällkod med dåliga idéer och dåliga tillägg och dålig kod.

Fast det var ju precis detta - broke - som den gamla sökmotorn var.

(FB) Opålitlig sökfunktion - Nån som ens bryr sig?
(FB) För i helvete! Vad är det för jävla fel på Flashbacks sökfunktion!!?!?!?
(FB) FB:s sökfunktion.
(FB) Bättre sökfunktion
(FB) Problem med sökfunktion..
(FB) Avancerad sökfunktion fungerar ej
(FB) Flashbacks sökfunktion
(FB) Varför suger er sökfunktion?
(FB) FB's sökfunktion suger, så hjälp mig hitta denna tråd
(FB) Fittig sökfunktion?
(FB) flashbacks sökfunktion fungerar ej?
(FB) Sökfunktionen på sparlåga
(FB) När ska Flashback få en vettig sökfunktion?
(FB) Vad ska vi göra åt sökfunktionen?
(FB) Brister i sökalgoritmerna..
(FB) Fel på sökfunktionen - Teknisk fråga!

Om något är trasigt, så är det önskvärt att problemet åtgärdas. Den främsta kritiken mot Flashback bör enligt mig inte gälla den nya sökfunktionen, utan varför det tog så lång tid innan vi försökte åtgärda problemet. Samtidigt som buggar i den nya sökmotorn givetvis ska uppmärksammas.

Den gamla sökmotorn byggde på en kod som kanske funkade för 10-15 år sedan. Men saker utvecklas, och ibland måste man byta ut saker. Så att försöka laga den gamla sökmotorn var aldrig något alternativ. Du skriver själv att du var tvungen att använda Google innan för att hitta vissa saker. Så helt lyckat var det ju inte tidigare heller. Dessutom så vet vi båda att Google bara blir sämre och sämre, och knappt går att använda längre för att hitta det man söker. Något du själv även påpekade nyligen i tråden (FB) Flashback och fria tider kommer allt längre ner på Google sökresultat.

Citat:
Så har det ju varit ett bra tag nu. Förr kunde man googla vilket ämne som helst och en Flashbacktråd dök alltid upp först på Google. Nuförtiden måste man nästan alltid skriva Flashback i själva sökresultatet för att Flashbacktrådar om ämnet ska dyka upp. Självklart handlar det om censur, antagligen att regeringen har uppmanat Google att sluta dirigera trafik till Flashback.

Så för att summera några av problemen med den tidigare sökfunktionen;:

1. Google är mer och mer politiskt, och blockerar hundratals trådar. De försöker även aktivt undvika att visa dig trådar som de anser opassande, och kan inte heller visa trådar som ligger i forum på Flashback som kräver inloggning. Så Google är uppenbarligen ett värdelöst alternativ. En sökfunktion som kräver att användarna går till Google är enligt mig en undermålig sökfunktion. Jag tycker att du förtjänar bättre.

2. Den gamla sökfunktionen var trasig (se länkarna ovan), och användarna klagade på att den inte fungerade. Vi har då att välja mellan att ignorera problemet, eller försöka att åtgärda det. Problemet var att den gamla sökmotorn byggde på en kod som inte gick att förbättra till det du - och alla vi andra - önskade. För att lösa problemet så var vi tvungna att bygga en helt ny sökmotor. Inte för att jävlas med dig, utan för att lösa problemet. Dessutom, för att inte göra din situation ännu värre, så behöll vi även den äldre sökmotorn så du fortfarande kunde använda den. Då den enligt dig uppenbarligen inte var så dålig som många andra tycker. Du hittar den här.

Jag vet att du inte tror mig, men vi har faktiskt ett gemensamt mål. Att sökmotorn ska fungera helt fantastiskt för dig. Om saker inte visar det du önskar, så är det högst sannolikt att även andra kan få samma problem. Jag är därför glad över att du uppmärksammar de problem som du upplever. Dessa är sådana som annars troligtvis inte hade blivit åtgärdade. Inte för att jävlas med dig, utan för att vi inte var medvetna om dem.

Så ha tålamod. Använda den gamla sökmotorn under tiden om det krävs. Men fortsätt rapportera fel i den nya sökfunktionen. Ju tidigare dessa uppmärksammas, desto tidigare kan buggarna åtgärdas.

Jag anser att den nya sökmotorn är betydligt bättre än den äldre. Men med din hjälp så kan vi göra den ännu bättre.

admin
Citera
2020-05-31, 12:03
Medlem
Vansterpartiets avatar
Layouten på citerade inlägg verkar ha blivit våldtagen, vit ram runt citatet och allt i kursivtext, inga tydliga avgränsningar. Eller så börjar jag bli dement.
Citera
2020-05-31, 16:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ah, stämmer. Är nu åtgärdat. Tack för buggrapport!
Tack, du är bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in