Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Visst, det går förstås att diagnostisera folk man inte vet något om över huvud taget. Jag kan exempelvis diagnostisera dig som psykopat med vaneföreställningar utan att ha någon som helst aning om vem du är, men hur tungt en sådan diagnos väger är en annan femma.
De flesta som arbetar med psykologi eller psykiatri är förhoppningsvis ganska ense om att det är både oetiskt och oprofessionellt att ens försöka sig på att diagnostisera personer de aldrig träffat.
Jag gick till en läkare, som utöver vanlig läkare utbildning, också är clairvoiant ( antroposof ) Han diagnostiserade mig, enbart utifrån 30 min. samtal, som varande psykotisk depressiv. Det sista kunna jag hålla med om. Min son, utan och ha träffat honom, enbart utifrån min beskrivning, diagnostiserade han som borderline ( samma diagnos gav han pappan ), med personlighetsstörning. Min son har av psykiatrin fått diagnosen paranoid schizofren. Vad som är reaktiv, respektiv medfödd, är ovisst. Jag måste säga, att min magkänsla kring denna Nello, inte var positiv..Psykopat.
Kan tillfoga, att mina erfarenheter, när det kommer till myndigheter ( rättsväsen/domstolar och kommun ) det vara sig i Sverige, och mitt hemland Danmark, inte har varit positiva heller.