2020-06-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Två intressanta iakttagelser som kanske kommer fram i FUP? (jag ej läst själv).

1) Nellos styvmamma har tydligen blandat sig in i härvan genom att baktala honom. Helt otroligt måste jag säga, men tanke på att denna dam kan ju inte veta något som händer hemma hos Nello. Tydligen finns det dock fientlighet och bitterhet som vill komma ut ur denna kvinna.

2) Nellos eget barn har studerat på polishögskolan. Anna har ju anklagat även alla Nellos stora barn för barnmisshandel. Det måste väl ändå betraktas som ett stort misstag att anklaga alla i denna familj för då förlorar man ju trovärdighet ytterligare. Om man åker fast för en lögn då finns det mindre benägenhet att tro på andra anklagelser gentemot resten av familjen.

Och jag kan tänka mig att studiekamrater till detta barn har erbjudit sin hjälp för att reda ut saker och ting. Så Anna har bara försvårat sin egen situation i sin iver att lägga en skugga på hela familjen.

Undrar varför Anna hatade även sonens halvsyskon så in i bomben? Avundsjuk för att hon själv inte fick följa med till Mallorca?

När det gäller Nellos styvmammas vittnesmål så tror jag inte att det är något att hänga upp sig på och det finn flera argument för det.

Dels har Mamman haft stroke vilket hon själv tar upp i förhöret. Tyvärr så är det som med stroke att det oftast ger olika symptom. Ett vanligt symptom efter en stroke är att man överdriver känslor. Dvs någon man inte tycker om är världens värsta person och den man tycker om är världens bästa. Ett annat vanligt symptom är att man misstolkar och även lägger mer vikt vid sina minnen. Så då kan två barn som bråkar bli till att ett misshandlar en annan.

Sen så säger ju styv Mamman även följande i förhöret "Min son Andr*as tycker inte om att jag träffar henne. Han tror på Nello."

När det gäller symptomen jag hänvisar till så är det något som jag har sett drabba en släktning till mig men även något som jag har fått höra via kontakter med sjukvården och lokalföreningen i strokeförbundet.
Citera
2020-06-11, 12:49
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Del 3 ca 50:38 sägs följande: "Domstolen kände inte till att det oberoende läkarvittnet i själva verket stod nära BRY. Men Anna döms ändå för grov egenmäktighet med barn."

Så svaret är nej, domstolen fattade sitt beslut utan att känna till de riktiga omständigheterna.

https://www.svtplay.se/video/2701701...akt?start=auto
Fast domen är väl överklagad och där skulle avslöjandet eventuellt kunna ha något avgörande.

Hur det nu kan vara dåligt att mer fakta kommer fram, kanske var det "fel" fakta sett från hennes perspektiv.
Citera
2020-06-11, 13:00
Medlem
Citat:
Del 3 ca 50:38 sägs följande: "Domstolen kände inte till att det oberoende läkarvittnet i själva verket stod nära BRY. Men Anna döms ändå för grov egenmäktighet med barn."

Så svaret är nej, domstolen fattade sitt beslut utan att känna till de riktiga omständigheterna.

https://www.svtplay.se/video/2701701...akt?start=auto
Har sett på Facebook att det påstås att Bodin påverkade domstolen. Ytterligare en lögn alltså.
Citera
2020-06-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Har sett på Facebook att det påstås att Bodin påverkade domstolen. Ytterligare en lögn alltså.

BRY och dess anhang vill inte komma ihåg att domstolarna ofta får hanterar medias uppmärksammat. Men BRY kanske vill att alla ska frikännas om media uppmärksammat ett åtal.
Citera
2020-06-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men vad jag ville påpeka är att det finns verksamheter som inte behöver betala moms. En stiftelse kan vara en sådan verksamhet, ideella föreningar och trossamfund kan vara sådan verksamheter. Skatteverket har angett vilka krav som de måste uppfylla och när man läser dessa krav så är nog BRY en sådan verksamhet.

Sen när det gäller att en slutar på 99 kronor har inget med moms att göra utan det är väldigt uträknat. När priserna sätt så finns det ett antal olika strategier en av de vanliga är anpassa priset på hu människan uppfattar det. 99kr uppfattar vi ju som billigare än 100 och därmed så köper vi det mer.

Låt mig utveckla mina tankar lite angående moms-plikt. Generellt sett så är aktiebolag moms-pliktiga. Däremot om man exporterar varor så är dessa inte momspliktiga i Sverige. Man specificerar detta på olika rader i moms-deklarationen också och helt också på separata konton i bokföringen, kanske i kontoklass 3. I den officiella årsredovisningen rapporterar man det också på separata rader. I exempelvis pensionsstiftelser så är det viktigt att man också vet var rågångarna går. Jag tror mig förstå att Wallenbergstiftelserna har ett särskilt förvaltningsbolag FAM som är rörelsedrivande, inte någon stiftelse. Då blandar man inte bort korten så att säga, mellan vad som är stiftelse och vad som är rörelse och moms-pliktigt, bland annat. Jag ser inget liknande i BRY. Om man bedriver affärsverksamhet i stiftelse så måste det eller den vara moms-pliktigt även om stiftelsen i sig inte är moms-pliktig.

Dessutom skulle jag ifrågasätta att BRY fyller kraven eller rekvisiten för stiftelse. Det är varken barn eller omsorg, utan snarare tvärt om när jag ser på hur de agerar i dokumentären. Det räcker inte att de själva tycker det, även om det sker med emfas, det måste hålla i tredje parts ögon också, vilket jag personligen inte tycker att det gör. En annan punkt var opinionsbildning. I kontakten med Stockholmspolitikern så verkar det som om de försöker att få henne att ”gå över linjen”. Hon blir ju helt ställd när hon faktiskt inser detta. Så det är inte opinionsbildning i mina ögon, faktiskt något helt annat. Möjligtvis att presentationen i riksdagen är opinionsbildning. En försvårande omständighet är dock att Bravelius inte verkar ha läst de dokument som våra myndigheter har producerat för våra skattepengar typ socialutredningar, det skulle hon ju ha talat om för våra valda representanter tycker jag, särskilt som man delvis driver tesen att dessa utredningar håller låg kvalité. Dessutom när man åker runt i landet så verkar ju ett av syftena vara att sälja Bravelius bok. Det tycker jag inte är opinionsbildning särskilt som boken inte heller är sann.

Så i mina ögon är det inte en stiftelse, men mina ögon väger lätt i jämförelse med Länsstyrelsen, de sitter inne med specialkompetensen (subject matter experts). De vet säkert hur man ser bakom Potemkin-kulisserna.

Om Länsstyrelsen skulle finna att det inte är en stiftelse så ligger ju styrelseledamöterna illa till. (Vi får hoppas att ingen gör sig vitesimmun).

Vi kanske kan komma överens om att vi inte är överens gällande moms-plikt eller inte för försäljning av kurser, även om du själv ju nämner order ”pris”, vilket indikerar att det är försäljning och moms-plikt i mina ögon?
Senast redigerad av Cuben 2020-06-11 kl. 15:31.
Citera
2020-06-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men vad jag ville påpeka är att det finns verksamheter som inte behöver betala moms. En stiftelse kan vara en sådan verksamhet, ideella föreningar och trossamfund kan vara sådan verksamheter. Skatteverket har angett vilka krav som de måste uppfylla och när man läser dessa krav så är nog BRY en sådan verksamhet.

Bara för att förtydliga min syn på saken en länk från Skatteverket.

Så beskattas inkomsterna i en stiftelse

En stiftelse ska betala skatt för sina inkomster. Kapitalinkomster och vissa fastighetsinkomster kan bli skattefria, om stiftelsen uppfyller ett antal villkor för att vara en allmännyttig stiftelse. För att en stiftelse ska räknas som allmännyttig ska stiftelsen ha ett syfte som är allmännyttigt och en verksamhet som bidrar till att stödja det allmännyttiga syftet. Gåvor från privatpersoner är alltid skattefria. Inkomster från näringsverksamhet är skattepliktiga oavsett om stiftelsen uppfyller villkoren eller inte.
https://www.skatteverket.se/foretago...7d72823ef.html
Senast redigerad av Cuben 2020-06-11 kl. 16:16.
Citera
2020-06-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuben
Låt mig utveckla mina tankar lite angående moms-plikt. Generellt sett så är aktiebolag moms-pliktiga. Däremot om man exporterar varor så är dessa inte momspliktiga i Sverige. Man specificerar detta på olika rader i moms-deklarationen också och helt också på separata konton i bokföringen, kanske i kontoklass 3. I den officiella årsredovisningen rapporterar man det också på separata rader. I exempelvis pensionsstiftelser så är det viktigt att man också vet var rågångarna går. Jag tror mig förstå att Wallenbergstiftelserna har ett särskilt förvaltningsbolag FAM som är rörelsedrivande, inte någon stiftelse. Då blandar man inte bort korten så att säga, mellan vad som är stiftelse och vad som är rörelse och moms-pliktigt, bland annat. Jag ser inget liknande i BRY. Om man bedriver affärsverksamhet i stiftelse så måste det eller den vara moms-pliktigt även om stiftelsen i sig inte är moms-pliktig.

Dessutom skulle jag ifrågasätta att BRY fyller kraven eller rekvisiten för stiftelse. Det är varken barn eller omsorg, utan snarare tvärt om när jag ser på hur de agerar i dokumentären. Det räcker inte att de själva tycker det, även om det sker med emfas, det måste hålla i tredje parts ögon också, vilket jag personligen inte tycker att det gör. En annan punkt var opinionsbildning. I kontakten med Stockholmspolitikern så verkar det som om de försöker att få henne att ”gå över linjen”. Hon blir ju helt ställd när hon faktiskt inser detta. Så det är inte opinionsbildning i mina ögon, faktiskt något helt annat. Möjligtvis att presentationen i riksdagen är opinionsbildning. En försvårande omständighet är dock att Bravelius inte verkar ha läst de dokument som våra myndigheter har producerat för våra skattepengar typ socialutredningar, det skulle hon ju ha talat om för våra valda representanter tycker jag, särskilt som man delvis driver tesen att dessa utredningar håller låg kvalité. Dessutom när man åker runt i landet så verkar ju ett av syftena vara att sälja Bravelius bok. Det tycker jag inte är opinionsbildning särskilt som boken inte heller är sann.

Så i mina ögon är det inte en stiftelse, men mina ögon väger lätt i jämförelse med Länsstyrelsen, de sitter inne med specialkompetensen (subject matter experts). De vet säkert hur man ser bakom Potemkin-kulisserna.

Om Länsstyrelsen skulle finna att det inte är en stiftelse så ligger ju styrelseledamöterna illa till. (Vi får hoppas att ingen gör sig vitesimmun).

Vi kanske kan komma överens om att vi inte är överens gällande moms-plikt eller inte för försäljning av kurser, även om du själv ju nämner order ”pris”, vilket indikerar att det är försäljning och moms-plikt i mina ögon?

Jag håller med om att vi inte kommer överens om fråga om moms så vi släpper det. Det börjar dessutom bli ett sidospår så vi försöker hålla oss till ämnet.

Men jag håller med om att Länsstyrelsen borde granska BRY och jag hoppas att någon har varit kontakt med dem . För jag håller med om att i detta fall har de åtminstone inte handla i barnets bästa.

När det gäller BRY opinionsbildning så tycker jag inte att det räcker för att uppfylla kraven för en allmännyttig stiftelse(även om jag anser att opinionsbildning kan ske utanför riksdagen). För att uppfylla stiftelse kravet så bordet deras första prioritet att hjälpa barn. Men enligt deras hemsida så är det deras andra prioritet.

Sen är ju fråga om det skulle räcka för någon åtgärd från Länsstyrelsen och vad kan en sådan åtgärd vara. BRY har ju exempelvis i sina stadgar att grundare, dvs Agn*ta Brav*lius, ska få sitta i styrelsen hur länge hon vill även hennes barn ska erbjudas plats i styrelsen från den dag de fyller 18 år. Men enligt mig vore en lämpligt åtgärd att ändra stadgarna så att man tar bort kravet på Agn*ta och hennes familj ska ha plats i styrelsen. Efter det så borde hela styrelsen sparkas.
Citera
2020-06-12, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
I dokumentären så visades det att läkaren hade gillat inlägg hos BRY-folket för fyra år sedan.
Det är ungefär tidpunkten då hennes egna vårdnadstvist behandlades i rätten.
Det är inte omöjligt att de kommer i kontakt med varandra 2014-2016 genom roks, skyddat boende eller liknande.
Det var väl Dahlström Lannes som förmedlade kontakten enligt dokumentären? Hon har ett svårslaget rekord i att fabricera falska anklagelser mot män. Till och med Dahlström Lannes brev-kompis Sture Bergwall lyckades nog inte hitta på så mycket falska bevis genom åren som Dahlström Lannes.
Citera
2020-06-12, 06:59
Medlem
bravehs avatar
Ingen rök utan eld.

Det som är fakta, som vi kan konstatera är att Nello har haft väldigt dåligt omdöme i två aspekter
1. Han skaffar barn med en psykiskt sjuk kvinna
2. Han driver en vårdnadstvist till bitter "konfrontation"

Det är det jag menar med ingen rök utan eld. Det är något som gör vårdnadstvisten så bitter och hätskt och jag är inte beredd att lägga hela ansvaret på "Anna". Det är något skumt med Nello. I hur han uttrycker sig, i hur han framställer sig själv. Jag tror inte att han är en pedofil men jag tror inte heller att han är helt oskyldig.
Citera
2020-06-12, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Ingen rök utan eld.

Det som är fakta, som vi kan konstatera är att Nello har haft väldigt dåligt omdöme i två aspekter

Det är det jag menar med ingen rök utan eld. Det är något som gör vårdnadstvisten så bitter och hätskt och jag är inte beredd att lägga hela ansvaret på "Anna". Det är något skumt med Nello. I hur han uttrycker sig, i hur han framställer sig själv. Jag tror inte att han är en pedofil men jag tror inte heller att han är helt oskyldig.

Fast om punkt nr 1 är sant då har ju Nello snarare en förpliktelse att kräva vårdnaden och vården av barnet för sig själv. Detta med tanke på barnets bästa.
Citera
2020-06-12, 08:27
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ingen rök utan eld.

Jag håller med om 1), men det är ju inte helt omöjligt att psykproblemen visade sig efter att hon blev gravid. Är ju inte helt ovanligt med personlighetsförändringar i samband med graviditet. 2) tja, om någon stal mitt barn skulle jag nog vara beredd att göra vad som helst för att få tillbaka det. Inkl fåna mig i TV. Det är ju hon som börjar slänga ur sig beskyllningar. Hade det "bara" varit misshandel så kanske det hade gått att tro på det, men så fort pedofilkortet slängs upp så tar åtminstone jag två steg tillbaka och funderar skeptiskt, precis som folk borde gjort för 400 år sedan om någon skrek "HÄXA". Ja det finns pedofiler, men det är extremt ovanligt att dom ger sig på egen avkomma, och kombon egen avkomma och pojke förekommer nog bara i vårdnadstvister. Styvpappor, mor or farbröder är en helt annan historia.
Citera
2020-06-12, 08:36
Medlem
Citat:
Ingen rök utan eld.

Men vad är det då som är så skumt med Nello och vad är han skyldig till?

Detta är en i grunden en vårdnadstvist men på dig låter det som om Nello inte ska få kämpa för att få träffa sitt barn eller bevisa sin oskuld. Om någon hindrar en förälder från att få träffa sitt barn så är det den personen rätt och skyldighet mot barnet att göra allt det kan för att de ska få så bra relation som det bara går. Däremot så ska detta ske enligt lagar och förordningar som vi har i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in