2009-06-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Ja, Messi är riktigt kass på sin högerkant, han ska nog byta till vänstern. Att en högerfotad spelare spelar på vänstermittfält spelar ingen större roll (även om Wilhelmsson nog skulle ha spelat där eftersom han hela tiden sticker på utsidan av backen och slår dåliga inlägg samtidigt som Elm inte spelade något direkt "ytter"-spel utan gick mycket inåt i planen, det var en taktisk miss av Lagerbäck) men däremot om man vill ha ett offensivt ytterbacksspel ska vänsterbacken vara vänsterfotad.

Det jag menar är att det inte går att generalisera. Sveriges ytterspel kanske hade blivit bättre mot Danmark med Chippen på högerkanten även om hans högerinlägg inte brukar hålla speciellt hög klass.

Chippen kontra Messi = finn ett fel

Du påtalar det jag redan skrivit, Chippen kan inte bryta inåt i banan och är därmed helt verkningslös på vänsterkanten.
Nu pratar jag egentligen inte om individerna i Sverige, mer om principen att en vänsterfot på vänsterkanten generellt sett är betydligt mycket bättre. Speciellt med så mediokra tekniker som Sverige trots allt har. Messis mormor gör ju fler på foten än vem som helst i vår backlinje.
Citera
2009-06-08, 21:59
Medlem
yaehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever125
Vilken överraskning att Ola Andersson tog upp just vänsterfotsproblemet i dagens Fotbollskväll. Adam J hamnar snett och kommer inte till inlägg. Som sagt, det är ett klart problem..
Även Glenn säger att Chippen är på fel kant med sin högerfot.

Då kan vi enas om att vänsterfötter ska spela på vänsterkanten. Case closed

Varför kan inte en högerfotad spelare va på vänsterkanten?
Kan ibland springa ner på kanten och slå dugliga inlägg men kan också vika in i banan och dra på ett skott! Omjag ej minns fel så i bronsmatchen i VM 06 så vann Tyskland mot Portugal med stor hjälp av Bastian Schweinsteiger.
Nycklen?
Jo, vika in i banan och dra på ett skott!
Han gjorde det 2x om!
Citera
2009-06-08, 22:00
Medlem
Masingas avatar
Kan Harbuzi vara den playmaker som Sverige behöver i framtiden? Han verkar ha ett bra blick för spelet och är teknisk och kan/vågar göra sin gubbe, hoppas han får en chans framöver, tror det kan bra.
Citera
2009-06-08, 22:02
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Vilken överraskning att Ola Andersson tog upp just vänsterfotsproblemet i dagens Fotbollskväll. Adam J hamnar snett och kommer inte till inlägg. Som sagt, det är ett klart problem..
Även Glenn säger att Chippen är på fel kant med sin högerfot.

Då kan vi enas om att vänsterfötter ska spela på vänsterkanten. Case closed

Någon som har bättre koll på franska ligan och hur det sett ut när Källström lirat vänsterback? Känns som ett alternativ, han har ju en vänsterfot i alla fall.
Citera
2009-06-08, 22:02
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yaeh
Varför kan inte en högerfotad spelare va på vänsterkanten?
Kan ibland springa ner på kanten och slå dugliga inlägg men kan också vika in i banan och dra på ett skott! Omjag ej minns fel så i bronsmatchen i VM 06 så vann Tyskland mot Portugal med stor hjälp av Bastian Schweinsteiger.
Nycklen?
Jo, vika in i banan och dra på ett skott!
Han gjorde det 2x om!

Frågar du mig så tycker jag att det inte är att föredra. Nackdelen är att man inte kommer till inlägg lika snabbt eftersom man måste lägga bollen till rätta innan man slår ett inlägg.
Citera
2009-06-08, 22:03
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Kan Harbuzi vara den playmaker som Sverige behöver i framtiden? Han verkar ha ett bra blick för spelet och är teknisk och kan/vågar göra sin gubbe, hoppas han får en chans framöver, tror det kan bra.

Krävs det inte att en "playmaker" släpper bollen för att kunna axla rollen med heder? Ge mig Rasmus "Carrick" Lindgren i landslaget, det hade varit en syn.
Citera
2009-06-08, 22:03
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Någon som har bättre koll på franska ligan och hur det sett ut när Källström lirat vänsterback? Känns som ett alternativ, han har ju en vänsterfot i alla fall.

Varför diskuteras en han som vänsterback? Om han inte ska spela på sin ordinarie position så ska han absolut inte spela som vänsterback, det finns ju redan sådana. Safari, är den som ska spela i mitt tycke.
Citera
2009-06-08, 22:04
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Krävs det inte att en "playmaker" släpper bollen för att han ska axla rollen med heder?

Är han så kåt på dribbla eller?
Citera
2009-06-08, 22:07
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Chippen kontra Messi = finn ett fel

Du påtalar det jag redan skrivit, Chippen kan inte bryta inåt i banan och är därmed helt verkningslös på vänsterkanten.
Nu pratar jag egentligen inte om individerna i Sverige, mer om principen att en vänsterfot på vänsterkanten generellt sett är betydligt mycket bättre. Speciellt med så mediokra tekniker som Sverige trots allt har. Messis mormor gör ju fler på foten än vem som helst i vår backlinje.

Äh, Chippen gör mycket snyggare finter än den där fula dvärgen.

Visst är vänsterfotade spelare bättre att ha på vänsterkanten om man vill ha mycket inlägg. Däremot om man vill kunna gå inåt och skjuta är det ju bättre att ha en högerfotad spelare på vänsterkanten, det är ju betydligt lättare att lägga inlägg med fel fot än vad det är att skjuta. Där gjorde Lagerbäck fel, Wilhelmsson bryter inte in i banan och har ett dåligt skott. Rasmus Elm har ett bra skott och går hellre in i banan än förbi en ytterback och levererar inlägg.
Citera
2009-06-08, 22:09
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Från det jag har läst var han helt okej i de senaste matcherna han har spelat på den positionen. Jag såg honom någon match (kommer inte ihåg mot vilka) där han spelade vänsterback och jag kan inte erinra mig om att han gjorde bort sig nämnvärt.
Citera
2009-06-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Är han så kåt på dribbla eller?
Nä givetvis inte. Finns ytterst få om ens någon i allsvenskan med liknande passningsöga. 4522 har något emot Harbuzi av någon anledning. Kanske är det hans konstiga efternamn.
Citera
2009-06-08, 22:19
Medlem
Irockdudes avatar
Förstår mig inte riktigt på Lagerbäck. Märkligt att han spelar med alla dessa "gamla" spelare. I mitt tycke bör inte Daniel Andersson, Henke Larsson (underbar spelare, men han skulle ha slutat för 3 år sedan) eller Micke Nilsson spela. In med Safari, Viktor Elm och satsa på att bygga anfallet mer kring Zlatan (som i Inter). Vi måste föryngra laget; Lagerbäcks rädsla för detta har mist oss en VM-plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in