2012-06-06, 15:16
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrank
Sen är ju självklart alla medvetna om den fantastiska form som Zlatan har, Engelsmännen har stenkoll på Seb Larsson, Elmander, Jonas/Martin Olsson och Olof Mellberg och fransmännen på Källström, i övrigt är Svenskarna ganska okända.

Jag tror att Elmander är den spelare som engelsk media mest troligen underskattar och som kan bli en skräll (om han är hel). Han hade ingen vidare tid i Bolton. Han har nog mer ihågkommen i Frankrike även om det är ett tag sedan han spelade där. Elm kan också bli en skräll för andra än svenskar. Källström har rejält gott rykte i Frankrike. Jag har inte talat med någon fotbollsintresserad fransman som inte känner till honom och rankar honom högt.
Citera
2012-06-06, 15:29
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Jag håller på och läser hans bok och såvida han inte gör en kovändning senare i boken brinner han inte alls för Sverige. Kunde som yngre tonåring inga svenska landslagsmän och noll koll på allsvenskan. Han säger att han sket totalt i allt som hade med svenska landslaget att göra.

Kovändning är kanske att ta i, men han ändras absolut. Det är först i vuxen ålder som han ser en svensk film för första gången, några Beckfilmer som Helena hyr när han är sjuk, och jag tycker faktiskt att han utvecklar en känsla för Sverige efterhand. Hans jugoslaviska bakgrund nämns knappt alls i boken och de gångerna det nämns är det i negativa ordalag. Jugoslavisk kultur för honom är förknippat med att hans far är full och lyssnar på jugoslavisk folkmusik och sedan "det där jävla kriget" (eller hur det nu formuleras, kommer inte ihåg).
Citera
2012-06-06, 15:35
Medlem
Speytos avatar
Var på plats på Råsunda igår och kan väl komma med några tankar om hur det såg ut.

Utropstecken
- Mikael Lustig rätade ut frågetecknet om vem som ska vara högerback igår. Var ingen fråga om ringrostighet alls och gjorde det riktigt bra ifrån sig. Bra samarbete med Sebbe Larsson.
- Och just Sebbe Larsson visade att han blir viktig för Sverige i EM. Bra disciplin, hög arbetskapacitet samt en god blick för spelet. Såg honom dirigera självaste Zlatan några gånger under matchen. Han måste vara med i startelvan och blir en otrolig tillgång!
- Isaksson ska stå i mål, inget snack om saken. Har mest/bäst rutin och kan ändå göra bra ifrån sig trots få antal matcher under året.
- Johan Elmander måste spela i premiären. Må det vara halvskadad men han behövs så otroligt mycket då ingen kan axla hans roll.

Frågetecken
- Vem spelar bredvid Mellberg? Varken Granen eller Olsson har tagit chansen när de väl fått den. Håller Granen högst pga att han är en smartare spelare samt bättre bollkontroll. Dock kan det vara bra med Olsson mot England då han känner laget väl och möter dom varje vecka i WB.
- Vem lirar framför Zlatan? Tycker Toivonen visade att han inte kan spela som spjutspets i det svenska landslaget. Har gjort 2 mål i dessa landskamper men båda målen har han fått serverat på ett silverfat. Dålig kyla också i hans friläge borde ha avslutat distinkt tidigare, men fick straff med sig ändå. Tycker Hysén var vassare de 20-25 minuter han fick. Toivonen kan helt enkelt inte spela i den rollen, för dålig löpkapacitet och är ingen riktig forward.
- Vart sätter vi Toivonen och Elm? Ganska tydligt att Hamrén gärna vill ha med dessa spelare i startelvan men det finns helt enkelt ingen plats för dom. Elm är iskall på vänsterkanten i första halvlek, fick flytta in i banan mer i andra för att bli mer bekväm. Ska verkligen inte spela som vänstermittfältare. Toivonen som jag nämnde tidigare är ingen "nia" som kan ta rollen framför Zlatan. Han spelar själv helst som "tia" men det finns ju en Zlatan där så det får väl bli bänken för honom helt enkelt.

Tyckte dock Sverige får godkänt betyg för matchen igår. De vinner och det är det viktigaste. Många av spelarna tog det lugnt och gick inte in för fullt och det märktes. Spelarna kommer gasa på ännu mer i EM det kan jag lova.
Citera
2012-06-06, 15:40
Medlem
Speytos avatar
Får även komma med en startelva jag tror Hamrén ställer upp med mot Ukraina.

Isaksson
Lustig - Mellberg - Granqvist - Safari
Källström - Svensson
Larsson - Zlatan - Toivonen
Elmander

Är tveksam till om han väljer Elm eller Toivonen där men tror han vill tänka mer offensivt och väljer Ola där ute till vänster.

Får komma med en egen elva jag hoppas få se mot Ukraina.

Isaksson
Lustig - Mellberg - Granqvist - M.Olsson
Källström - Svensson
Larsson - Zlatan - Bajrami
Elmander

Ville se Bajrami hoppa in igår med det fick han inte. Har länge vart kritisk till honom men jag tycker faktiskt att han har en hög löpkapacitet och kan trolla runt lite på vänsterkanten. Blir ett ständigt hot och är duktig på att springa förbi sina motståndare. Väldigt energisk spelstil som jag tror blir nyttigt att ha på plan.
Citera
2012-06-06, 15:54
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Smerch/

För att fortsätta: Zonal Marking tog upp det här med att "spela ut motståndarna". Det är bara dumt. Han tar upp Uruguay som exempel: Uruguay vann inte bollinnehavet (enligt FIFA:s statistik) i en enda match i VM 2010, trots att man mötte lag som Sydafrika, Ghana och Sydkorea. Igår fick vi ett ypperligt exempel på varför Sverige inte kan vinna bollinnehavet mot exempelvis Frankrike: så fort det sätts hög press så är inte de svenska defensiva spelarna tillräckligt bra för att spela sig ur situationen. Även om man skulle maximera träffsäkerheten skulle den inte bli 100%-ig och då skulle motståndarna bjudas på 2-3 farliga kontringar/match, och spelar man i ett slutspel blir man straffad av det direkt.

Vårat enda realistiska hopp är att vi har tillräckligt många spelare på rätt sida bollen (vi såg ju hur jäkla illa det höll på att gå när vi inte hade det igår - och då mötte vi ändå en träningsmatchsspelande serbiskt reservlag) och hoppas att Ibrahimovic hamnar i tillräckligt många situationer som han kan göra något i. Visst, Toivonen kanske kan få in något strömål eller så, men som Vivoli hade sagt: alla kan hitta något ströligg. Det kan komma att hända, eller inte att hända.

Jag förväntar mig inte att vi ska kunna "spela ut" något lag - inte ens ett sjukt Ukraina - i EM.

Jag håller med om att det handlar om att ha många spelare på rätt sida boll, och vi får nog främst hoppas på fasta situationer eller genidrag från Zlatan för mål. Alla våra mål kommer på sätt och vis att vara ströligg. Resten handlar som jag ser det om att på ett eller annat sätt kontrollera matcherna så gott det går. Det allra säkraste sättet att kontrollera en match är om man själv kan hålla i bollen på ett tryggt och säkert sätt, så att man låter motståndaren springa och själva slipper försvara. Ju oftare man kan hålla bollen så där desto bättre, framförallt defensivt. En sån som Elm skulle öka våra chanser till det, medan en sån som Chippen möjligen skulle öka våra chanser till "ströligg".

Backarna vi har är inte optimala för den typen av spel, de ska naturligtvis spela extremt riskmedvetet och slå långt så fort de blir pressade eller är osäkra (både Granqvist och J.Olsson gör mig nervös där). Mittfältarna vi har just nu (främst Seb, Taco, Elm) är däremot de kanske bästa någonsin i svensk fotboll när det kommer till att bolltrilla, jag tycker att vi ska utnyttja det genom att spela med alla de tre samtidigt, både av defensiva och offensiva orsaker.

Jag menar alltså inte att vi ska spela som Spanien. Men lyckas vi vinna bollinnehavet mot England och Ukraina ser jag det ändå som en positiv sak. Att Uruguay var framgångsrika trots att de förlorade bollinnehavet hade nog mycket att göra med att de hade tre av världens bästa anfallare, och att de tre lyckades få fast bollen högt upp i bra lägen, samtidigt som försvaret gjorde bragdinsatser i vissa matcher.
Citera
2012-06-06, 15:55
Medlem
mishimas avatar
Tror Bajrami skulle vara en perfekt inhoppare för att få in lite speed och energi sista tio mot en tröttkörd backlinje.
Citera
2012-06-06, 16:00
Medlem
Spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tror Bajrami skulle vara en perfekt inhoppare för att få in lite speed och energi sista tio mot en tröttkörd backlinje.

Då sätter jag hellre in chippen alla dagar i veckan med sin rutin och också målfarligheten.
Citera
2012-06-06, 16:14
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speyto
Var på plats på Råsunda igår och kan väl komma med några tankar om hur det såg ut.

Utropstecken
- Mikael Lustig rätade ut frågetecknet om vem som ska vara högerback igår. Var ingen fråga om ringrostighet alls och gjorde det riktigt bra ifrån sig. Bra samarbete med Sebbe Larsson.
Håller med dig till fullo!
Citat:
- Och just Sebbe Larsson visade att han blir viktig för Sverige i EM. Bra disciplin, hög arbetskapacitet samt en god blick för spelet. Såg honom dirigera självaste Zlatan några gånger under matchen. Han måste vara med i startelvan och blir en otrolig tillgång!
Återigen, klockren analys! Sebbe är utan tvekan en av våra absolut bästa spelare. En favorit för mig.
Citat:
- Isaksson ska stå i mål, inget snack om saken. Har mest/bäst rutin och kan ändå göra bra ifrån sig trots få antal matcher under året.
Ja. Där är det mer tveksamt, men jag håller med dig om att han bör stå.
Citat:
- Johan Elmander måste spela i premiären. Må det vara halvskadad men han behövs så otroligt mycket då ingen kan axla hans roll.
Om man bortser från det du säger om halvskadad har du helt rätt. Han är enormt viktig för laget. Det finns ju dock en gräns för hur skadad han kan vara.

Citat:
Frågetecken
- Vem spelar bredvid Mellberg? Varken Granen eller Olsson har tagit chansen när de väl fått den. Håller Granen högst pga att han är en smartare spelare samt bättre bollkontroll. Dock kan det vara bra med Olsson mot England då han känner laget väl och möter dom varje vecka i WB.
Bra fråga. Vem spelar bredvid Mellberg... Det känns som om vi inte har någon bra spelare här och det kan mycket väl bli vårat fall. Granen är inte alls bra och om Hamrén värderar honom högst på denna plats är det riktigt illa. Oerhört långsam.
Citat:
- Vem lirar framför Zlatan? Tycker Toivonen visade att han inte kan spela som spjutspets i det svenska landslaget. Har gjort 2 mål i dessa landskamper men båda målen har han fått serverat på ett silverfat. Dålig kyla också i hans friläge borde ha avslutat distinkt tidigare, men fick straff med sig ändå. Tycker Hysén var vassare de 20-25 minuter han fick. Toivonen kan helt enkelt inte spela i den rollen, för dålig löpkapacitet och är ingen riktig forward.
Som sagt, Elmander är väldigt viktig... Rosenberg är alternativet för mig, men hamnar en bit efter. Hysén är inte heller helt otänkbar om Elmander är för skadad.
Citat:
- Vart sätter vi Toivonen och Elm? Ganska tydligt att Hamrén gärna vill ha med dessa spelare i startelvan men det finns helt enkelt ingen plats för dom. Elm är iskall på vänsterkanten i första halvlek, fick flytta in i banan mer i andra för att bli mer bekväm. Ska verkligen inte spela som vänstermittfältare. Toivonen som jag nämnde tidigare är ingen "nia" som kan ta rollen framför Zlatan. Han spelar själv helst som "tia" men det finns ju en Zlatan där så det får väl bli bänken för honom helt enkelt.
Elm bör nog passa rätt bra som innermittfältare mot Ukraina. Hur han är emot spelförande lag är tveksamt. Har han en lite mer defensivt nyttig Taco eller Wernblom bredvid sig kan det gå bra, men det innebär att Kongo bänkas eller flyttas till vänsterytterposition, vilket är mycket tveksamt. Toivonen kan användas som vänsterytter, annars är han lite överflödig om alla spelare är spelbara.
Citat:
Tyckte dock Sverige får godkänt betyg för matchen igår. De vinner och det är det viktigaste. Många av spelarna tog det lugnt och gick inte in för fullt och det märktes. Spelarna kommer gasa på ännu mer i EM det kan jag lova.
Ja det finns helt klart någon växel till att ta till för många av spelarna.
Citera
2012-06-06, 16:23
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag förväntar mig inte att vi ska kunna "spela ut" något lag - inte ens ett sjukt Ukraina - i EM.

Jag håller med om att det handlar om att ha många spelare på rätt sida boll, och vi får nog främst hoppas på fasta situationer eller genidrag från Zlatan för mål. Alla våra mål kommer på sätt och vis att vara ströligg. Resten handlar som jag ser det om att på ett eller annat sätt kontrollera matcherna så gott det går. Det allra säkraste sättet att kontrollera en match är om man själv kan hålla i bollen på ett tryggt och säkert sätt, så att man låter motståndaren springa och själva slipper försvara. Ju oftare man kan hålla bollen så där desto bättre, framförallt defensivt. En sån som Elm skulle öka våra chanser till det, medan en sån som Chippen möjligen skulle öka våra chanser till "ströligg".

Backarna vi har är inte optimala för den typen av spel, de ska naturligtvis spela extremt riskmedvetet och slå långt så fort de blir pressade eller är osäkra (både Granqvist och J.Olsson gör mig nervös där). Mittfältarna vi har just nu (främst Seb, Taco, Elm) är däremot de kanske bästa någonsin i svensk fotboll när det kommer till att bolltrilla, jag tycker att vi ska utnyttja det genom att spela med alla de tre samtidigt, både av defensiva och offensiva orsaker.

Jag menar alltså inte att vi ska spela som Spanien. Men lyckas vi vinna bollinnehavet mot England och Ukraina ser jag det ändå som en positiv sak. Att Uruguay var framgångsrika trots att de förlorade bollinnehavet hade nog mycket att göra med att de hade tre av världens bästa anfallare, och att de tre lyckades få fast bollen högt upp i bra lägen, samtidigt som försvaret gjorde bragdinsatser i vissa matcher.
Och var har Sverige sin absoluta spetskvalitet? I anfallet...

För att mittfältet ska rulla boll krävs det att bollarna dit är bra, och sådana bollar har inte backlinjen slagit på en herrans massa år. Bättre att leta efter Ibrahimovic med en längre boll, än att döda tid. Vi vinner inget på det, även om motståndarna får lite färre anfall så riskerar vi att tappa boll i väldigt farliga zoner.

Du sa ju själv att vi ska satsa på att vinna bollinnehavet mot Frankrike och England (https://www.flashback.org/sp37693370), jag ser verkligen inte hur vi ska lyckas mot det mot Frankrike utan att bli enormt bestraffade.
Citera
2012-06-06, 16:23
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Angående den vandrande säkerhetsrisken Jonas Olsson och hans katastrofala passningsspel. Jag satt och tänkte på att Andreas Granqvist framstår som en mycket bättre fotbollsspelare, om vi bara ser till spelet med fötterna och bestämde mig för att titta på statistiken över passningssäkerhet. Och mycket riktigt:

Granqvist: 84.2%
53:e bäst i Serie A.

Olsson: 72.2%
211 av 249 spelare som spelar frekvent i Premier League.

Det är makabert dåligt. Mannen ser obekväm ut när han opressad ska slå en sidledspassning till den andre mittbacken i uppspelsfasen. Om vi nu tror att vi är ett "spelande" lag under Hamrén, spricker allt detta på att vi har en sopa som Olsson där bak.

Däremot tycker jag att Olsson är helt okej på att försvara, och vinner allt i luften. Men jag föredrar ändå fotbollsspelare som är fotbollsspelare, i slutet av dagen.
Citera
2012-06-06, 16:51
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Och var har Sverige sin absoluta spetskvalitet? I anfallet...

För att mittfältet ska rulla boll krävs det att bollarna dit är bra, och sådana bollar har inte backlinjen slagit på en herrans massa år. Bättre att leta efter Ibrahimovic med en längre boll, än att döda tid. Vi vinner inget på det, även om motståndarna får lite färre anfall så riskerar vi att tappa boll i väldigt farliga zoner.

Du sa ju själv att vi ska satsa på att vinna bollinnehavet mot Frankrike och England (https://www.flashback.org/sp37693370), jag ser verkligen inte hur vi ska lyckas mot det mot Frankrike utan att bli enormt bestraffade.

Well, vi har Zlatan, den andra positionen är ju osäker. Ju mer boll vi har desto oftare kan vi också nå Zlatan, som ju inte heller är någon kontringsspelare utan tvärtom tycker om när tempot är ganska lågt, han kan få tid med bollen, och slipper löpa på kommando. Jag tycker inte att vi medvetet bör ge bort bollinnehav för att ge yta åt anfallarna, så bra kontringsspelare har vi inte.

Har vi Elm, Källström, Svensson och Larsson på mittfältet kommer backarna oftast kunna rulla upp bollen på någon av dem. En tidig boll på Zlatan är inget dåligt alternativ, men jag ser det hellre som ett komplement än en grundtaktik.

Jag skrev ju att vi bör göra det mot "åtminstone England och Ukraina". I den sista gruppspelsmatchen mot Frankrike avgörs väl taktiken mycket beroende på utgångsläget, men där håller jag såklart med om att det blir svårare att spela sig igenom med ordnat spel, och att det också blir mer riskfyllt.
Citera
2012-06-06, 16:59
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Angående den vandrande säkerhetsrisken Jonas Olsson och hans katastrofala passningsspel. Jag satt och tänkte på att Andreas Granqvist framstår som en mycket bättre fotbollsspelare, om vi bara ser till spelet med fötterna och bestämde mig för att titta på statistiken över passningssäkerhet. Och mycket riktigt:

Granqvist: 84.2%
53:e bäst i Serie A.

Olsson: 72.2%
211 av 249 spelare som spelar frekvent i Premier League.

Det är makabert dåligt. Mannen ser obekväm ut när han opressad ska slå en sidledspassning till den andre mittbacken i uppspelsfasen. Om vi nu tror att vi är ett "spelande" lag under Hamrén, spricker allt detta på att vi har en sopa som Olsson där bak.

Däremot tycker jag att Olsson är helt okej på att försvara, och vinner allt i luften. Men jag föredrar ändå fotbollsspelare som är fotbollsspelare, i slutet av dagen.
Kollade igenom rankingen, som behandlar samtliga stora ligor (tror jag), på samma sida. Här är de svenskar som finns med.

Placering först, sedan namn och sist procent:

200 Granen 84,2
272 Antonsson 83
482 Albin Ekdal 80
616 Kongo 78,2
719 Zlatan 77,1
904 Sebbe 74,1
935 Martin Olsson 73,2
973 Jonas Olsson 72,2
1118 Rosenberg 68,2

Faktum kvarstår dock. Granen är ingen höjdare i landslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in