2009-06-08, 16:42
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever125
I modern fotboll så skall ytterbackarna komma med upp, titta på i princip vilket lag du vill. Därav behovet av rättfotade backar på rätt sida av planen. Nu orkar jag inte säga det en gång till, det är primärt för att kunna få med backarna i spelet.
Ja, men Lagerbäck brukar inte spela med väldigt offensiva ytterbackar.
Citera
2009-06-08, 16:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Gäller extra att backar kommer upp när man kör 4-4-2 så mittfältet hinner etablera sig i motståndares straffområde. Tycker inte alls Sveriges ytterbackar är något speciellt offensiva i sina roller, in med Sebastian Larsson istället för Nilsson om man vill ha något offensivare på kanterna.
Wendt, Safari och Adam tillhör ju den nyare versionen av ytterbackar som har det mycket mer naturligt att gå upp i banan. Adam hämmas ju rätt rejält av att spela på fel sida och med tanke på det så tyckte jag faktiskt han skötte både offensiven och defensiven riktigt lysande..
Fast mot Malta så hoppas jag ju verkligen att Lasse tar chansen att försöka få in lite nytt och offensivt blod vilket ju behövs och det finns ju inte så mycket mer perfekta matcher än den att slussa in dom nya. Över med Adam på rätt kant och kör med Safari eller Wendt på vänstersidan så ska vi nog få fason på båda sidorna.

Inte så säkert att Sebastian blir så mycket offensivare än Mikael Nilsson med tanke på att det är fel plats för honom.. Kommer han veta när han ska gå upp eller blir han osäker och stannar kvar på egen planhalva för ofta? Det är inte alls ovanligt att sånt händer när någon flyttas så.. Lex Alexandersson..
Citera
2009-06-08, 16:56
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Är det bara jag som tycker att Sverige ändå gjorde en bra match rent spelmässigt mot danskarna? Jag menar, en straff som man bör göra mål på, Henrik Larsson får ett öppet läge, Ibrahimovic har två halvchanser.

Nej, de som skall lastas för förlusten är Kim Källström och Mikael Nilsson, givetvis. En normal dag så gör Källström mål och Nilsson tjongar iväg bollen, då vinner också Sverige matchen. Lustigt ändå att Danmark toppar tabellen, enligt mig är man inte ett så bra fotbollslag.

Nja, jag tycker nog ändå att det var väldigt mediokert svenskt spel, entaktat för att tala travspråk, och än mer otajmat och otekniskt än man vant sig vid att se. Mittfältet höll liksom inte alls ihop, de spelades över alltför lätt centralt, och om Wilhelmsson-eller Rasmus Elm-inlägg ska kunna bli tillräckligt farliga tillräckligt ofta krävs det förmodligen en Ibrahimovic som satsar fullt ut och har en bra dag och någon mer eller någon annan jämte Henrik Larsson (som ju ändå gjorde en del bra saker men väl helt enkelt inte har någon målform och är bra sönderläst av motståndarna).

Men visst var de individuella misstagen hårresande, och avgörande. Mellberg och Majstorovic var dock gedigna som vanligt, så länge de inte får ett tungt ansvar för uppspelen. Mot Malta skulle jag vilja se lite experiment, byta ytterbackarna samt Daniel Andersson, Källström och Wilhelmsson, förutom Henrik Larsson som fallit ifrån.

Wendt på vänsterbacken, Johansson höger, bröderna Elm och Sebastian Larsson på mittfältet, Elmander lite släpande och Berg och Ibrahimovic på topp kanske. Matchen ska ju hursomhelst vinnas, det bör vara utrymme för lite tester, rätt vad det är är det något som klickar.
Citera
2009-06-08, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nja, jag tycker nog ändå att det var väldigt mediokert svenskt spel, entaktat för att tala travspråk, och än mer otajmat och otekniskt än man vant sig vid att se. Mittfältet höll liksom inte alls ihop, de spelades över alltför lätt centralt, och om Wilhelmsson-eller Rasmus Elm-inlägg ska kunna bli tillräckligt farliga tillräckligt ofta krävs det förmodligen en Ibrahimovic som satsar fullt ut och har en bra dag och någon mer eller någon annan jämte Henrik Larsson (som ju ändå gjorde en del bra saker men väl helt enkelt inte har någon målform och är bra sönderläst av motståndarna).

Men visst var de individuella misstagen hårresande, och avgörande. Mellberg och Majstorovic var dock gedigna som vanligt, så länge de inte får ett tungt ansvar för uppspelen. Mot Malta skulle jag vilja se lite experiment, byta ytterbackarna samt Daniel Andersson, Källström och Wilhelmsson, förutom Henrik Larsson som fallit ifrån.

Wendt på vänsterbacken, Johansson höger, bröderna Elm och Sebastian Larsson på mittfältet, Elmander lite släpande och Berg och Ibrahimovic på topp kanske. Matchen ska ju hursomhelst vinnas, det bör vara utrymme för lite tester, rätt vad det är är det något som klickar.

Ser hellre Zlatan som släpande då ändå hela spelet ska byggas runt honom, men dock faller ju inte den positionen i hans "normala roll" så att säga. Vore extremt skönt om Sverige hade en playmaker på mittfältet, så ytorna skulle klarna upp. Fortfarande en dröm dock.
Citera
2009-06-08, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Wendt, Safari och Adam tillhör ju den nyare versionen av ytterbackar som har det mycket mer naturligt att gå upp i banan. Adam hämmas ju rätt rejält av att spela på fel sida och med tanke på det så tyckte jag faktiskt han skötte både offensiven och defensiven riktigt lysande..
Fast mot Malta så hoppas jag ju verkligen att Lasse tar chansen att försöka få in lite nytt och offensivt blod vilket ju behövs och det finns ju inte så mycket mer perfekta matcher än den att slussa in dom nya. Över med Adam på rätt kant och kör med Safari eller Wendt på vänstersidan så ska vi nog få fason på båda sidorna.

Inte så säkert att Sebastian blir så mycket offensivare än Mikael Nilsson med tanke på att det är fel plats för honom.. Kommer han veta när han ska gå upp eller blir han osäker och stannar kvar på egen planhalva för ofta? Det är inte alls ovanligt att sånt händer när någon flyttas så.. Lex Alexandersson..

Tycker framförallt att Safari har varit riktigt stabil i Basel, gått upp i banan och tagit intiativ. Behövs en sån spelare på kanterna.
Citera
2009-06-08, 17:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Haha. Det var inte lite offensivt du körde där. Innermittfält med Elm och Elmander alltså? Det funkar säkert utmärkt mot Malta men det spelar ju ingen roll hur mycket det klickar då, det är oanvändbart mot något bättre motstånd.

Källström och Elm på innermittfältet, Elm och Elmander på yttermittfältet kanske är lite bättre balans och jag tyckte Elmander visade riktigt bra takter på den positionen mot Danmark. Annars tyckte jag dina tankar lät bra, kan tänka mig att Berg kan trycka dit ett gäng mål mot ett lag som Malta.

EDIT: Eller Anders Svensson är väl tillbaka? Nej... Kör med Källström i alla fall för framtidens skull. Kan han komma tillbaka till hur han kan spela så är han den perfekta defensiva mittfältaren..
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2009-06-08 kl. 17:39.
Citera
2009-06-08, 17:39
Medlem
yaehs avatar
Jag vill se Lagerbäck satsa mer på yngre spelare!
Han tar med en del (Safari, Johansson, Wendt) men de får oftast ej spela!
Johansson har ju i och för sig fått fötroendet och spela de senaste matcherna för blågult. Man måste tänka på framtiden! Det är skitbra ha lite äldre spelare med i laget som har rutin men man kan inte köra med dem alltid!
Varför kan aldrig truppen likna något i den här stilen?

MV - Andreas Isaksson

HB - Adam Johansson
MB - Andreas Granqvist
MB - Daniel Majstrovic
VB - Martin Olsson

DIM - Sebastian Larsson
HM - Rasmus Elm
VM - Christian Wilhelmsson
OIM - Viktor Elm

VF - Henrik Larsson
HF - Zlatan Ibrahimovic

Bänken:
Reservkeeper är John Alvbåge.
Om någon mittback har en dålig dag eller skadas är det bara att kasta in Olof Mellberg eller Petter Hansson! När det gäller ytterbackar så finns Mikael Nilsson och Behrang Safari tillgängliga. På mittfältet finns Kim Källström, Samuel Holmén, Rasmus Lindgren, Anders Svensson och Oskar Wendt tillgängliga.
Johan Elmander kan både spela HM och anfallare så han kan användas på de positionerna. Marcus Berg kan hoppa in efter 1a halvlek efter att Henke sprungit sänder motståndarlagets backar.

Vad säger ni?
Citera
2009-06-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yaeh
Johansson har ju i och för sig fått fötroendet och spela de senaste matcherna för blågult. Man måste tänka på framtiden! Det är skitbra ha lite äldre spelare med i laget som har rutin men man kan inte köra med dem alltid!

MV - Andreas Isaksson

HB - Adam Johansson
MB - Andreas Granqvist
MB - Daniel Majstrovic
VB - Martin Olsson

DIM - Sebastian Larsson
HM - Rasmus Elm
OIM - Viktor Elm

VF - Henrik Larsson
HF - Zlatan Ibrahimovic

Bänken:
Om någon mittback har en dålig dag eller skadas är det bara att kasta in Olof Mellberg eller Petter Hansson! När det gäller ytterbackar så finns Mikael Nilsson och Behrang Safari tillgängliga. På mittfältet finns Kim Källström, Samuel Holmén, Rasmus Lindgren, Anders Svensson och Oskar Wendt tillgängliga.
Johan Elmander kan både spela HM och anfallare så han kan användas på de positionerna. Marcus Berg kan hoppa in efter 1a halvlek efter att Henke sprungit sänder motståndarlagets backar.

Vad säger ni?

Martin Olsson håller definitivt inte. Att ta ut Majstorovic istället för Mellberg är inte att rekommendera.
Citera
2009-06-08, 18:00
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yaeh

MV - Andreas Isaksson

HB - Adam Johansson
MB - Andreas Granqvist
MB - Daniel Majstrovic
VB - Martin Olsson

DIM - Sebastian Larsson
HM - Rasmus Elm
OIM - Viktor Elm

VF - Henrik Larsson
HF - Zlatan Ibrahimovic

Bänken:

Vad säger ni?

Vore ju rätt klantigt att peta Mellberg när han varit genomgående den bäste spelaren i landslaget i flera år. Spelar ingen roll hur gammal han är när han är såpass stabil.
Citera
2009-06-08, 18:05
Medlem
yaehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Vore ju rätt klantigt att peta Mellberg när han varit genomgående den bäste spelaren i landslaget i flera år. Spelar ingen roll hur gammal han är när han är såpass stabil.

Kan faktiskt hålla med där. När jag skrev inlägget så valde jag mellan Olof och Daniel och det blev Daniel. Men nu i efterhand så tar jag ut Daniel på bänken och sätter in Olof.
Citera
2009-06-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Ja, men Lagerbäck brukar inte spela med väldigt offensiva ytterbackar.

Vilken överraskning att Ola Andersson tog upp just vänsterfotsproblemet i dagens Fotbollskväll. Adam J hamnar snett och kommer inte till inlägg. Som sagt, det är ett klart problem..
Även Glenn säger att Chippen är på fel kant med sin högerfot.

Då kan vi enas om att vänsterfötter ska spela på vänsterkanten. Case closed
Citera
2009-06-08, 21:52
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever125
Vilken överraskning att Ola Andersson tog upp just vänsterfotsproblemet i dagens Fotbollskväll. Adam J hamnar snett och kommer inte till inlägg. Som sagt, det är ett klart problem..
Även Glenn säger att Chippen är på fel kant med sin högerfot.

Då kan vi enas om att vänsterfötter ska spela på vänsterkanten. Case closed

Ja, Messi är riktigt kass på sin högerkant, han ska nog byta till vänstern. Att en högerfotad spelare spelar på vänstermittfält spelar ingen större roll (även om Wilhelmsson nog skulle ha spelat där eftersom han hela tiden sticker på utsidan av backen och slår dåliga inlägg samtidigt som Elm inte spelade något direkt "ytter"-spel utan gick mycket inåt i planen, det var en taktisk miss av Lagerbäck) men däremot om man vill ha ett offensivt ytterbacksspel ska vänsterbacken vara vänsterfotad.

Det jag menar är att det inte går att generalisera. Sveriges ytterspel kanske hade blivit bättre mot Danmark med Chippen på högerkanten även om hans högerinlägg inte brukar hålla speciellt hög klass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in