2009-06-08, 09:06
Medlem
zzwampens avatar
Adam Johansson spelar väl vänsterback i Goteborg nuförtiden och han har spelat samtliga hans landskamper på den platsen, jag tror knappast att han fortfarande känner sig bortkommen där. Övergången höger-vänsterkant är inte så stor, jag spelar själv på både vänster och högermittfält. Skillnaden kanske iochförsig är större för försvarare när de måste rensa med "fel" fot men jag tror knappast det är ett problem för en spelare som spelat där rätt mycket som Adam Johansson har.
Citera
2009-06-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Adam Johansson spelar väl vänsterback i Goteborg nuförtiden och han har spelat samtliga hans landskamper på den platsen, jag tror knappast att han fortfarande känner sig bortkommen där. Övergången höger-vänsterkant är inte så stor, jag spelar själv på både vänster och högermittfält. Skillnaden kanske iochförsig är större för försvarare när de måste rensa med "fel" fot men jag tror knappast det är ett problem för en spelare som spelat där rätt mycket som Adam Johansson har.

Samtliga landskamper var ju att ta i en aning, han har spelat 3 stycken där han dessutom blev utbytt mot Serbien efter 46 minuter. Nu handlar inte detta om Adam som person eller spelare, han gör det jättebra mot Portugal men han har ingen naturlig vänsterfot vilket jag tycker att en vänsterback skall ha. Som du själv säger, i en rensningssituation tenderar högerfotade vänsterbackar att rensa in i banan då de ofta ändå vill hålla bollen i spel. Att problemet finns har ju gång på gång visat sig när vi har haft högerfötter ute till vänster.

Skillnaden mellan att byta kant som försvarare och mittfältare är stor, betydligt mycket svårare att kliva över till vänsterbacken än till vänstermittfält. Givetvis kan en duktig spelare klara det hyfsat men när det kommer upp i nivå blir det tufft.
Citera
2009-06-08, 11:42
Medlem
Shuyins avatar
Är det bara jag som tycker att Sverige ändå gjorde en bra match rent spelmässigt mot danskarna? Jag menar, en straff som man bör göra mål på, Henrik Larsson får ett öppet läge, Ibrahimovic har två halvchanser.

Nej, de som skall lastas för förlusten är Kim Källström och Mikael Nilsson, givetvis. En normal dag så gör Källström mål och Nilsson tjongar iväg bollen, då vinner också Sverige matchen. Lustigt ändå att Danmark toppar tabellen, enligt mig är man inte ett så bra fotbollslag.
Citera
2009-06-08, 11:47
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever125
0-1-8? Då skulle vi ju dessutom vara en man kort, men det kanske var din tanke?
På tal om idioter alltså..

Haha
Citera
2009-06-08, 12:28
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Adam har spelat nån enstaka match på vänsterkanten, annars är det Hjalmar Jonson som har den i IFK så dom matcherna han spelat där är väldigt lätträknade.. Men det är inte vanan som är problemet, det är rent fysiskt hans fötter.

Och det är som whatever säger väldigt mycket större skillnad att byta kant för backen jämfört med mittfältaren och det stora problemet är inte i defensiven, det är väldigt sällan som rensningarna är några stora problem. Däremot i offensiven så är han tvungen att vända tillbaka i plan igen och därigenom nästan tvingas till att dra sin back för att komma till ett bra inlägg istället för att bara skicka in den perfekt på det första bra läget man får..
För mittfältaren så spelar det i stort sett ingen roll, det han förlorar på inläggen vinner han på att oftast komma med rätt fot när han kommer i avslutsläge istället.

Och om man som back märker/känner att man inte kommer att kunna bidra med några bra inlägg så stannar man oftare på egen planhalva än förstöra anfallen med dåliga inlägg...

EDIT: Och om man ska ta det ett steg till så innebär detta till slut att om backen inte kommer med i offensiven för att slå bra inlägg så blir yttermittfältaren tvungen att sköta den biten, alltså tvingas man att spela med en vänsterfotad yttermittfältare på vänstersidan och när då inlägget kommer från andra kanten så har han antingen inte hunnit in i straffområdet, eftersom han måste hålla kenten, så det enbart är två anfallare mot 4 motståndare där. Eller så hinner han in och tvingas göra ett avslut med sin dåliga fot eftersom bollen kommer inifrån plan och han missar målet istället för att sätta den...

Så rättfotade ytterbackar gör mycket för offensiven så länge dom vågar/har order att gå fram.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2009-06-08 kl. 12:37.
Citera
2009-06-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Adam har spelat nån enstaka match på vänsterkanten, annars är det Hjalmar Jonson som har den i IFK så dom matcherna han spelat där är väldigt lätträknade.. Men det är inte vanan som är problemet, det är rent fysiskt hans fötter.

Och det är som whatever säger väldigt mycket större skillnad att byta kant för backen jämfört med mittfältaren och det stora problemet är inte i defensiven, det är väldigt sällan som rensningarna är några stora problem. Däremot i offensiven så är han tvungen att vända tillbaka i plan igen och därigenom nästan tvingas till att dra sin back för att komma till ett bra inlägg istället för att bara skicka in den perfekt på det första bra läget man får..
För mittfältaren så spelar det i stort sett ingen roll, det han förlorar på inläggen vinner han på att oftast komma med rätt fot när han kommer i avslutsläge istället.

Och om man som back märker/känner att man inte kommer att kunna bidra med några bra inlägg så stannar man oftare på egen planhalva än förstöra anfallen med dåliga inlägg...

Tack! Kul att folk fortfarande kan hålla med här inne på FB och inte bara säga saker som är tvärtemot för att ha något att säga!
Senast redigerad av whatever125 2009-06-08 kl. 12:37.
Citera
2009-06-08, 13:10
Medlem
funerals avatar
Citat:
Övergången höger-vänsterkant är inte så stor, jag spelar själv på både vänster och högermittfält.
Jo fast sen är det ju skillnad på korpfotboll och landslagsfotboll
Citera
2009-06-08, 16:16
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Jo fast sen är det ju skillnad på korpfotboll och landslagsfotboll
Det var inte korpen Sen är rätt stor skillnad i skicklighet på mig och Wilhelmsson också.
Citera
2009-06-08, 16:18
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

EDIT: Och om man ska ta det ett steg till så innebär detta till slut att om backen inte kommer med i offensiven för att slå bra inlägg så blir yttermittfältaren tvungen att sköta den biten, alltså tvingas man att spela med en vänsterfotad yttermittfältare på vänstersidan och när då inlägget kommer från andra kanten så har han antingen inte hunnit in i straffområdet, eftersom han måste hålla kenten, så det enbart är två anfallare mot 4 motståndare där. Eller så hinner han in och tvingas göra ett avslut med sin dåliga fot eftersom bollen kommer inifrån plan och han missar målet istället för att sätta den...

Så rättfotade ytterbackar gör mycket för offensiven så länge dom vågar/har order att gå fram.

Precis, om de har order att gå fram så är det viktigt att ha rätt fot på rätt plats. Yttermittfältet däremot är inte lika viktigt eftersom det inte krävs lika bra inlägg. Sverige spelade inte med offensiva ytterbackar mot Danmark och därför tycker jag inte att behovet av vänsterfotade spelare på vänsterbacksplatsen var lika stort.
Citera
2009-06-08, 16:28
Medlem
Citat:
Precis, om de har order att gå fram så är det viktigt att ha rätt fot på rätt plats. Yttermittfältet däremot är inte lika viktigt eftersom det inte krävs lika bra inlägg. Sverige spelade inte med offensiva ytterbackar mot Danmark och därför tycker jag inte att behovet av vänsterfotade spelare på vänsterbacksplatsen var lika stort.

I modern fotboll så skall ytterbackarna komma med upp, titta på i princip vilket lag du vill. Därav behovet av rättfotade backar på rätt sida av planen. Nu orkar jag inte säga det en gång till, det är primärt för att kunna få med backarna i spelet.
Citera
2009-06-08, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whatever125
I modern fotboll så skall ytterbackarna komma med upp, titta på i princip vilket lag du vill. Därav behovet av rättfotade backar på rätt sida av planen. Nu orkar jag inte säga det en gång till, det är primärt för att kunna få med backarna i spelet.

Gäller extra att backar kommer upp när man kör 4-4-2 så mittfältet hinner etablera sig i motståndares straffområde. Tycker inte alls Sveriges ytterbackar är något speciellt offensiva i sina roller, in med Sebastian Larsson istället för Nilsson om man vill ha något offensivare på kanterna.
Citera
2009-06-08, 16:32
Medlem
the head honchos avatar
Vad var det för "The Nordic Kings" banderoll som hängde över svenska klacken i lördags? Kallar de sig så numera?

http://www.youtube.com/watch?v=Jz_DKthRy_M <-- Där kan ni se vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in