Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Adam Johansson spelar väl vänsterback i Goteborg nuförtiden och han har spelat samtliga hans landskamper på den platsen, jag tror knappast att han fortfarande känner sig bortkommen där. Övergången höger-vänsterkant är inte så stor, jag spelar själv på både vänster och högermittfält. Skillnaden kanske iochförsig är större för försvarare när de måste rensa med "fel" fot men jag tror knappast det är ett problem för en spelare som spelat där rätt mycket som Adam Johansson har.
Adam har spelat nån enstaka match på vänsterkanten, annars är det Hjalmar Jonson som har den i IFK så dom matcherna han spelat där är väldigt lätträknade.. Men det är inte vanan som är problemet, det är rent fysiskt hans fötter.
Och det är som whatever säger väldigt mycket större skillnad att byta kant för backen jämfört med mittfältaren och det stora problemet är inte i defensiven, det är väldigt sällan som rensningarna är några stora problem. Däremot i offensiven så är han tvungen att vända tillbaka i plan igen och därigenom nästan tvingas till att dra sin back för att komma till ett bra inlägg istället för att bara skicka in den perfekt på det första bra läget man får..
För mittfältaren så spelar det i stort sett ingen roll, det han förlorar på inläggen vinner han på att oftast komma med rätt fot när han kommer i avslutsläge istället.
Och om man som back märker/känner att man inte kommer att kunna bidra med några bra inlägg så stannar man oftare på egen planhalva än förstöra anfallen med dåliga inlägg...
EDIT: Och om man ska ta det ett steg till så innebär detta till slut att om backen inte kommer med i offensiven för att slå bra inlägg så blir yttermittfältaren tvungen att sköta den biten, alltså tvingas man att spela med en vänsterfotad yttermittfältare på vänstersidan och när då inlägget kommer från andra kanten så har han antingen inte hunnit in i straffområdet, eftersom han måste hålla kenten, så det enbart är två anfallare mot 4 motståndare där. Eller så hinner han in och tvingas göra ett avslut med sin dåliga fot eftersom bollen kommer inifrån plan och han missar målet istället för att sätta den...
Så rättfotade ytterbackar gör mycket för offensiven så länge dom vågar/har order att gå fram.