2023-03-25, 20:41
  #40357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Fast "försöket" under juni var ju den största halvhjärtade ursäkten till experiment man sett. Ingen Lindelöf, Ekdal och Jesper Karlsson. Svanberg, Dejan och Krafth avstängda i olika matcher. Isak helt ur slag. Återbud från fem olika mittbackar. Fyra matcher på tio dagar och många slitna spelare efter en säsong. Oavsett formation hade det sett skit ut med sådana förutsättningar. Men hade ju såklart sett bättre ut om man hade kunnat ställa upp med exempelvis:

Olsen
Krafth, Lindelöf, Helander, Augustinsson
Svanberg, Ekdal
Kulusevski, Forsberg, Karlsson
Isak

Direkt fegt av Janne att skrota det förhand upphypade "omtaget" efter en samling.
Håller helt med dig, vilket jag också skrev tidigare. Framförallt framförde jag kritik mot förbundet som gick ut med att Sverige behövde spela på ett nytt sätt, kommer överens med Janne om 433/4231 och sen ger man upp och pudlar. Det är direkt svagt ledarskap.

Men jag tycker inte man ska lasta Janne för att han inte spelar 433. Han ska spela den fotbollen han kan bäst och som han tror funkar bäst för det är det som i förlängningen gör att det går bra för honom. Jag tror inte Janne är tillräckligt insatt i hur 433 funkar i praktiken. Det är en annan slags skola.

Ska Sverige spela med tre centralt så kan vi inte ha Forsberg, Ekdal och Svanberg där. Det vore förödande. Vi skulle behöva spela med två mer sittande/balansspelande centrala mittfältare. Kulusevski skulle kunna funka centralt med sin arbetskapacitet
Citera
2023-03-25, 21:03
  #40358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Håller helt med dig, vilket jag också skrev tidigare. Framförallt framförde jag kritik mot förbundet som gick ut med att Sverige behövde spela på ett nytt sätt, kommer överens med Janne om 433/4231 och sen ger man upp och pudlar. Det är direkt svagt ledarskap.

Men jag tycker inte man ska lasta Janne för att han inte spelar 433. Han ska spela den fotbollen han kan bäst och som han tror funkar bäst för det är det som i förlängningen gör att det går bra för honom. Jag tror inte Janne är tillräckligt insatt i hur 433 funkar i praktiken. Det är en annan slags skola.

Ska Sverige spela med tre centralt så kan vi inte ha Forsberg, Ekdal och Svanberg där. Det vore förödande. Vi skulle behöva spela med två mer sittande/balansspelande centrala mittfältare. Kulusevski skulle kunna funka centralt med sin arbetskapacitet
Förödande är ett starkt ord. Mot svagare och jämnbra motstånd tror jag det hade kunnat funka. SÅ usel är inte Svanberg defensivt. Har mest sett dåligt ut när han ska spela 4-4-2 med Kristoffer Olsson bredvid sig. Men visst, går ju att argumentera för att typ Samuel Gustafson ska in där istället för balansen. Går även att peta Karlsson, spela Forsberg till vänster och Ekdal, Svanberg, Gustafson centralt. På sikt tror jag väldigt mycket på Cajuste.
Citera
2023-03-25, 23:29
  #40359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Är startelvan mot Belgien offentliggjord? Hoppas Janne äntligen vågar satsa på ett mittbackspar utan Lindelöf. Av vad man sett från hans korta inhopp i MU håller han ingen högre klass.

Håller inte med, ser VNL som given och övriga mittbackar håller inte riktigt måttet (än så länge)..

Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Varför i helvete har vi inte Cajuste att slänga in nu 🧐🧐

Mycket bra fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Vi ser så små ut. Är det pojkar mot män?

Ja, det är en bra beskrivning..

Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Han har två alternativ

1) Fredrik Ljungberg
2) Håkan Ericson

Färöarna innehar en direktplats till Fotbolls-EM just nu, så kan bli svårt att få loss Ericson
Citera
2023-03-26, 08:23
  #40360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Håller inte med, ser VNL som given och övriga mittbackar håller inte riktigt måttet (än så länge)..


Du tyckte alltså att Lindelöf "höll måttet" mot Belgien? Så fort han ställs mot riktiga forwards lyser hans passivitet igenom. En bra mittback får inte agera som Lindelöf vid samtliga Belgiens mål. Hans huvuduppgift är att hålla reda på Lukaku och förhindra honom att göra mål. Vid första målet gör han ett tafatt försök att nicka undan inlägget, det andra ställer han sig bakom Lukaku och styr tom bollen i eget mål och vid tredje intar han sin vanliga position på mellanhand med händerna på ryggen i stället för att agera och försöka bryta inlägget.

Förhoppningsvis håller Azerbadjans forwards inte så hög klass att han åter behöver visa vilken säkerhetsrisk han är i försvaret.
Citera
2023-03-26, 17:02
  #40361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du tyckte alltså att Lindelöf "höll måttet" mot Belgien? Så fort han ställs mot riktiga forwards lyser hans passivitet igenom. En bra mittback får inte agera som Lindelöf vid samtliga Belgiens mål. Hans huvuduppgift är att hålla reda på Lukaku och förhindra honom att göra mål. Vid första målet gör han ett tafatt försök att nicka undan inlägget, det andra ställer han sig bakom Lukaku och styr tom bollen i eget mål och vid tredje intar han sin vanliga position på mellanhand med händerna på ryggen i stället för att agera och försöka bryta inlägget.

Förhoppningsvis håller Azerbadjans forwards inte så hög klass att han åter behöver visa vilken säkerhetsrisk han är i försvaret.

Fortfarande Sveriges klart bästa mittback..

Tror du jag själv tycker VNL gör en bra match? Nej, det var bara Kulusevski som var bra mot Belgien..
Citera
2023-03-26, 19:46
  #40362
Medlem
ZlatanManias avatar
Ja vilken jävla besvikelse och bara en bekräftelse på ens egna naivitet. Förhoppningen att vi skulle kunna börja om på en ny kula och mäta oss mot Belgien blev bara ett smärtsamt uppvaknande över hur långt efter vi ligger just nu. Seger imorgon eller avgå Janne sen väntar en jävla rysare mot Österrike som inte alls är säker på nåt sätt.
Citera
2023-03-26, 21:02
  #40363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ja vilken jävla besvikelse och bara en bekräftelse på ens egna naivitet. Förhoppningen att vi skulle kunna börja om på en ny kula och mäta oss mot Belgien blev bara ett smärtsamt uppvaknande över hur långt efter vi ligger just nu. Seger imorgon eller avgå Janne sen väntar en jävla rysare mot Österrike som inte alls är säker på nåt sätt.

Hade man åtminstone fått en poäng i fredags mot Belgien så hade matcherna mot Österrike känts mycket säkrare, men nu blev det tyvärr inte så och dem matcherna kan som du skrev sluta hur som helst.

Janne har under sin tid haft det jobbigt mot jämlika landslag som Polen, Ukraina, Norge och Serbien. Tvivlar på att Österrike kommer bli ett undantag, våran statistik mot dem på senare tid talar inte riktigt för att det blir enkel uppgift att ta 6 inbördes poäng.

Allt annat än vinst imorgon skulle bara ytterligare visa att Sverige ändå inte har något i EM att göra
Citera
2023-03-26, 21:16
  #40364
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404

Allt annat än vinst imorgon skulle bara ytterligare visa att Sverige ändå inte har något i EM att göra

Azerbajdzjan är ett blåbärslag.
Citera
2023-03-26, 21:28
  #40365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Azerbajdzjan är ett blåbärslag.

Sant. Glöm dock inte bort att samma sak sades om Georgien i VM-kvalet där det blev vinst med nöd och näppe hemma och förödande förlust borta i ett läge vi hade allt att vinna medan det redan var kört för dem. Jag har farhågor att historien upprepar sig, så lite förtroende för Janne har jag nu
Citera
2023-03-26, 22:18
  #40366
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Azerbajdzjan är ett blåbärslag.

Det trodde nog Danmark mot Kazakstan. Speciellt efter en 2-0 ledning men som du säkert vet så blev det förlust för våra brödrar med 2-3.
Citera
2023-03-26, 22:26
  #40367
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det trodde nog Danmark mot Kazakstan. Speciellt efter en 2-0 ledning men som du säkert vet så blev det förlust för våra brödrar med 2-3.

Förvisso men Kazakstan hade hemmaplan.
Citera
2023-03-26, 22:33
  #40368
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Förvisso men Kazakstan hade hemmaplan.

Såg du matchen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in